Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα;

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Λιζέτ Οροπέσα και Κάρμεν Τζανατάζιο
0

Και ξαφνικά τα καλοκαίρια αποκτούν διεθνή λάμψη για τους φανατικούς της όπερας. Oι ανερχόμενες σταρ του είδους, οι πιο περιζήτητες τραγουδίστριες της νέας γενιάς, εκείνες που απολαμβάνουν την πιο δημιουργική τους περίοδο, βάζουν σιγά-σιγά την Αθήνα στον χάρτη των διαδρομών τους.

Μετά την Ανίτα Ρατσβελισβίλι που «τάραξε» πέρσι το Ηρώδειο με τη φλογερή Κάρμεν της, δύο ακόμα αστραφτερά ονόματα του λυρικού τραγουδιού καταφθάνουν το καλοκαίρι, πάνω στην τραγουδιστική του ακμή: το enfant gâté της Μetropolitan, Λιζέτ Οροπέσα, και η γοητευτική Ιταλίδα Κάρμεν Τζανατάζιο προβάρουν τους δύο ξεχωριστούς ρόλους που θα ερμηνεύσουν στο Ηρώδειο, δημιουργώντας ήδη αίσθηση στο οπερατικό στερέωμα.

Η Κάρμεν Τζανατάζιο θα τραγουδήσει «Νόρμα» του Μπελίνι  ενώ η λαμπερή Λιζέτ Οροπέσα αναμετριέται με τη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Βέρντι.

Και μάλιστα όχι μόνο έρχονται (ενισχύοντας το διεθνές προφίλ του οργανισμού) αλλά θα δοκιμαστούν σε παραγωγές που ξεφεύγουν από τις κλασικές φόρμες και αποτελούν δύο από τις πιο τολμηρές και φιλόδοξες επιλογές των τελευταίων ετών. Η Κάρμεν Τζανατάζιο θα τραγουδήσει «Νόρμα» του Μπελίνι (πρεμιέρα 5 Ιουνίου) στη φιλόδοξη παραγωγή που υπογράφουν ο Κάρλους Παντρίσα και η εκκεντρική καλλιτεχνική κολεκτίβα La Fura dels Baus, ενώ η λαμπερή Λιζέτ Οροπέσα αναμετριέται με τη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Βέρντι στην πρώτη παρουσίαση του έργου στο συγκεκριμένο ανοικτό θέατρο (27-28, 30-31 Ιουλίου).

Κάρμεν Τζανατάζιο

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η 43χρονη Κάρμεν Τζανατάζιο κάνει πλάκα σε όσους την ρωτούν για την εξωτερική της εμφάνιση: «Εντάξει, έχω ένα ωραίο πρόσωπο, αλλά μάλλον έχω και πράγματα να πω». Πόσο μάλλον να τραγουδήσει! Φωτο: Cory Weaver

Γέννημα-θρέμμα της Σκάλας του Μιλάνου, η Κάρμεν Τζανατάζιο, ξέρει ότι το καλοκαιρινό της στοίχημα είναι μεγάλο. Όχι ότι το κοινό της Αθήνας είναι απαιτητικότερο από αυτό του Covent Garden, όπου συχνά αποθεώνεται, αλλά, όπως και να το κάνουμε, μια αδυναμία και σύνδεση με την ηρωίδα Νόρμα την έχουμε.

Η όπερα του Μπελίνι υπήρξε από τις πρώτες που ανέβηκαν με μεγάλη επιτυχία στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου κράτους το 1837, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τον Αύγουστο του 1960, ενώ ο τρόπος που την απέδωσε μέσα στα χρόνια η Μαρία Κάλλας σφράγισε για πάντα τον ρόλο, προσδίδοντάς του ιερές διαστάσεις.

Ευέλικτη και άπιαστη στις μεταμορφώσεις που της ζητούν οι σκηνοθέτες, έξοχη Μιμί στην «Μποέμ» και Λεονόρα στον «Τροβατόρε», απολαυστική στις όπερες του Πουτσίνι και του Βέρντι, ambassador μεγάλων ιταλικών οίκων (Antonio Riva, Bulgari) και τρομερά δυναμική, η 43χρονη Κάρμεν Τζανατάζιο κάνει πλάκα σε όσους την ρωτούν για την εξωτερική της εμφάνιση: «Εντάξει, έχω ένα ωραίο πρόσωπο, αλλά μάλλον έχω και πράγματα να πω». Πόσο μάλλον να τραγουδήσει!

Οι κριτικές δεν σταματούν να εγκωμιάζουν τα φωνητικά της προσόντα και τον τρόπο που ανταποκρίνεται στους μεγάλης διάρκειας ρόλους. Η «Telegraph» επιμένει πως αδικούμε την εκρηκτική της σκηνική παρουσία αν την συγκρίνουμε με τις άλλες σοπράνο, καθώς εκείνη θυμίζει σε ταμπεραμέντο σταρ του κινηματογράφου σαν την συμπατριώτισσά της Άνα Μανιάνι, ενώ ο «Observer» παρακολούθησε τον τρόπο που ερμήνευσε τη Βιολέτα στη Metropolitan Opera και απεφάνθη: «Ερμήνευσε τον ρόλο θυμίζοντας τη νεαρή Τζίνα Λολομπρίτζιτα, αποδίδοντας συναρπαστικά τόσο τις μεσαίες όσο και τις ψηλές νότες».

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η Κάρμεν Τζανατάζιο ως βασίλισσα Ελισάβετ. Φωτο: Alastair Muir

Είναι, λοιπόν, ιδανική η συγκυρία της συνεργασίας με τους La Fura dels Baus (τις παραστάσεις θα διευθύνει ο Γιώργος Μπαλατσινός), μια ομάδα ταυτισμένη με την ευρωπαϊκή θεατρική πρωτοπορία και τον Κάρλους Παντρίσα (ένας από τους έξι καλλιτεχνικούς διευθυντές της). Αγαπούν τις ανατροπές, πασχίζουν σε κάθε παραγωγή να καταργούν τα όρια ανάμεσα στη σκηνή και το κοινό, αναζητούν νέους τρόπους έκφρασης και μπλέκουν πάντα με κάποιον τρόπο την τέχνη με την κοινωνία.

Από το 1979 που ιδρύθηκαν έως σήμερα έχουν ασχοληθεί με κάθε μορφή παραστατικών τεχνών: από το θέατρο δρόμου ως το ψηφιακό θέατρο και από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης ως την όπερα, στην οποία μοιάζει να βρήκαν ιδανικό πεδίο δράσης.

«Πηγή έμπνευσης θα αποτελέσει το έργο του Νίτσε "Η γέννηση της τραγωδίας", ιδωμένο μέσα από μια προχριστιανική οπτική γι' αυτό που είναι, ένας προϊστορικός μύθος γεμάτος συμβολισμούς. Ένα γενεαλογικό δέντρο που σπάει, ένας βωμός, μία Λίθος και ένα τελετουργικό ποτό. Αέρας, φωτιά, χώμα, πόλεμοι, προδοσίες, γενναιότητα, ανυπότακτα συναισθήματα και αισθησιασμός» σημειώνει για το ανέβασμα της «Νόρμα» στο Ηρώδειο ο Κάρλους Παντρίσα.

«Κατά μία άποψη, στη σύγχρονη κοινωνία είμαστε όλοι μας παιδοκτόνοι: αφήνουμε στα παιδιά μας έναν μη βιώσιμο κόσμο. Ακριβώς γι' αυτό η παράσταση θα ανακυκλώσει λύματα της Μεσογείου για την ανάπτυξη μέρους του σκηνικού και των πενιχρών κοστουμιών... Η παράσταση θα φιλοξενηθεί στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, έναν εντυπωσιακό χώρο, με το κοινό να κάθεται αντικριστά, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή σύνθεση. Το κοινό χωρίζεται από τρία σημεία-κλειδιά: το δαχτυλίδι που περικλείει την ορχήστρα, το δαχτυλίδι που χωρίζει στα δύο το κοινό και ακόμα ένα που θα φωτίσει το κοινό με ηλιακό φωτοκύτταρο, όπως ο θεός Ήλιος με το φωτοστέφανό του».

Λιζέτ Οροπέσα

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Φωτο: Jason Homa

Για τη Λιζέτ Οροπέσα, από την άλλη, τα πρώτα credits ήρθαν από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, καθώς αυτό το χαριτωμένο και πολυτάλαντο κορίτσι ξεπήδησε από την αγκαλιά του νεοϋορκέζικου λυρικού κολοσσού, της Μetropolitan. Στους κύκλους του λυρικού τραγουδιού η άφιξή της όχι μόνο έχει σημάνει ήδη συναγερμό αλλά τα εισιτήρια −όποτε ξεκινήσει η προπώληση− προβλέπεται να εξαφανιστούν αστραπιαία.

Η δεύτερη καλοκαιρινή όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ηρώδειο είναι ένα επίσης θρυλικό έργο. Η «Τραβιάτα», λατρεμένο μελόδραμα, έχει ως επίκεντρο έναν μυθιστορηματικό έρωτα, συγκινητική αφήγηση, μοναδικής δύναμης μελωδίες και έναν πρωταγωνιστικό ρόλο (της τραγικής Βιολέτα), τον οποίο κάθε σοπράνο ονειρεύεται.

Η νέα παραγωγή θα αποτελέσει το οπερατικό ντεμπούτο του σκηνοθέτη, χορογράφου και διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κωνσταντίνου Ρήγου. Είκοσι ένα χρόνια μετά τη χορογραφία πάνω στην «Κυρία με τις καμέλιες» στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας και στο θέατρο Αμόρε, ξανασυναντά τη «διάσημη εταίρα της παριζιάνικης κοινωνίας» με την οποία σχετίστηκε ο Αλέξανδρος Δουμάς υιός και για την οποία έγραψε το θεατρικό του έργο, στην οπερατική εκδοχή.

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η Λιζέτ Οροπέσα έχει θριαμβεύσει ως Λουτσία στη Βασιλική Όπερα της Αγγλίας. Φωτο: Stephen Cummiskey

Όμορφη, επικοινωνιακή, με αστραφτερή φωνή και ένα '70s αμερικανικό class, σπουδαία στο μπελ κάντο, η Λιζέτ Οροπέσα έχει κάτι εύθραυστο (εντάξει, κρατά μέχρι να ερμηνεύσει τις πρώτες νότες) και πολύ εξωτικό. Γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη από Κουβανούς γονείς και πριν ξεκινήσει σπουδές φωνητικής έπαιζε έξοχο φλάουτο. Ο πρώτος σημαντικός ρόλος που τραγούδησε είναι αυτός της Σουζάνα στους «Γάμους του Φίγκαρο» και αυτός με τον οποίο έχει ταυτιστεί η Τζίλντα στον «Ριγκολέτο». Έχει θριαμβεύσει ως Λουτσία στη Βασιλική Όπερα της Αγγλίας και λίγο πριν από την Αθήνα θα κάνει το ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου.

Ήταν μόλις 22 ετών όταν, με τις ευχές της Μetropolitan Opera, ξεχύθηκε στις οπερατικές αρένες του πλανήτη. Έκτοτε, και παρ' ότι είναι μόνο 35 ετών, το κοντέρ έχει γράψει τουλάχιστον 100 παραστάσεις σε αίθουσες όλου του κόσμου (Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μαδρίτη, Μόναχο, Νάπολη, Παρίσι, Βιέννη, Βερολίνο, Σαν Φραντσίσκο κ.λπ.), συνεργασίες με τους πιο καταξιωμένους και μια προσωπική ιστορία απίθανη και μάλλον ασυνήθιστη για λυρική τραγουδίστρια.

Η Λιζέτ είναι διακεκριμένη δρομέας (καμαρώνει για τους έξι μαραθωνίους στους οποίους έχει τερματίσει), κάνει διάφορα σπορ, είναι υπέρμαχος της υγιεινής ζωής και της άθλησης.

Το Covent Garden και το Teatro Real Madrid δύσκολα θα ξεχάσουν τη «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» της, ενώ η Μetropolitan της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε μόλις πως την επόμενη σεζόν θα της χαρίσει την ευκαιρία να δοξαστεί όχι σε μία αλλά σε δύο παραγωγές. Έτσι, μετά το Ηρώδειο θα τραγουδήσει «Τραβιάτα» και στη Νέα Υόρκη (ο δεύτερος μεγάλος ρόλος είναι στη Μανόν). Είναι ολοφάνερο ότι αυτό το κορίτσι είναι ασταμάτητο. Στο τρέξιμο και, κυρίως, στο τραγούδι.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ