Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα;

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Λιζέτ Οροπέσα και Κάρμεν Τζανατάζιο
0

Και ξαφνικά τα καλοκαίρια αποκτούν διεθνή λάμψη για τους φανατικούς της όπερας. Oι ανερχόμενες σταρ του είδους, οι πιο περιζήτητες τραγουδίστριες της νέας γενιάς, εκείνες που απολαμβάνουν την πιο δημιουργική τους περίοδο, βάζουν σιγά-σιγά την Αθήνα στον χάρτη των διαδρομών τους.

Μετά την Ανίτα Ρατσβελισβίλι που «τάραξε» πέρσι το Ηρώδειο με τη φλογερή Κάρμεν της, δύο ακόμα αστραφτερά ονόματα του λυρικού τραγουδιού καταφθάνουν το καλοκαίρι, πάνω στην τραγουδιστική του ακμή: το enfant gâté της Μetropolitan, Λιζέτ Οροπέσα, και η γοητευτική Ιταλίδα Κάρμεν Τζανατάζιο προβάρουν τους δύο ξεχωριστούς ρόλους που θα ερμηνεύσουν στο Ηρώδειο, δημιουργώντας ήδη αίσθηση στο οπερατικό στερέωμα.

Η Κάρμεν Τζανατάζιο θα τραγουδήσει «Νόρμα» του Μπελίνι  ενώ η λαμπερή Λιζέτ Οροπέσα αναμετριέται με τη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Βέρντι.

Και μάλιστα όχι μόνο έρχονται (ενισχύοντας το διεθνές προφίλ του οργανισμού) αλλά θα δοκιμαστούν σε παραγωγές που ξεφεύγουν από τις κλασικές φόρμες και αποτελούν δύο από τις πιο τολμηρές και φιλόδοξες επιλογές των τελευταίων ετών. Η Κάρμεν Τζανατάζιο θα τραγουδήσει «Νόρμα» του Μπελίνι (πρεμιέρα 5 Ιουνίου) στη φιλόδοξη παραγωγή που υπογράφουν ο Κάρλους Παντρίσα και η εκκεντρική καλλιτεχνική κολεκτίβα La Fura dels Baus, ενώ η λαμπερή Λιζέτ Οροπέσα αναμετριέται με τη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Βέρντι στην πρώτη παρουσίαση του έργου στο συγκεκριμένο ανοικτό θέατρο (27-28, 30-31 Ιουλίου).

Κάρμεν Τζανατάζιο

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η 43χρονη Κάρμεν Τζανατάζιο κάνει πλάκα σε όσους την ρωτούν για την εξωτερική της εμφάνιση: «Εντάξει, έχω ένα ωραίο πρόσωπο, αλλά μάλλον έχω και πράγματα να πω». Πόσο μάλλον να τραγουδήσει! Φωτο: Cory Weaver

Γέννημα-θρέμμα της Σκάλας του Μιλάνου, η Κάρμεν Τζανατάζιο, ξέρει ότι το καλοκαιρινό της στοίχημα είναι μεγάλο. Όχι ότι το κοινό της Αθήνας είναι απαιτητικότερο από αυτό του Covent Garden, όπου συχνά αποθεώνεται, αλλά, όπως και να το κάνουμε, μια αδυναμία και σύνδεση με την ηρωίδα Νόρμα την έχουμε.

Η όπερα του Μπελίνι υπήρξε από τις πρώτες που ανέβηκαν με μεγάλη επιτυχία στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου κράτους το 1837, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τον Αύγουστο του 1960, ενώ ο τρόπος που την απέδωσε μέσα στα χρόνια η Μαρία Κάλλας σφράγισε για πάντα τον ρόλο, προσδίδοντάς του ιερές διαστάσεις.

Ευέλικτη και άπιαστη στις μεταμορφώσεις που της ζητούν οι σκηνοθέτες, έξοχη Μιμί στην «Μποέμ» και Λεονόρα στον «Τροβατόρε», απολαυστική στις όπερες του Πουτσίνι και του Βέρντι, ambassador μεγάλων ιταλικών οίκων (Antonio Riva, Bulgari) και τρομερά δυναμική, η 43χρονη Κάρμεν Τζανατάζιο κάνει πλάκα σε όσους την ρωτούν για την εξωτερική της εμφάνιση: «Εντάξει, έχω ένα ωραίο πρόσωπο, αλλά μάλλον έχω και πράγματα να πω». Πόσο μάλλον να τραγουδήσει!

Οι κριτικές δεν σταματούν να εγκωμιάζουν τα φωνητικά της προσόντα και τον τρόπο που ανταποκρίνεται στους μεγάλης διάρκειας ρόλους. Η «Telegraph» επιμένει πως αδικούμε την εκρηκτική της σκηνική παρουσία αν την συγκρίνουμε με τις άλλες σοπράνο, καθώς εκείνη θυμίζει σε ταμπεραμέντο σταρ του κινηματογράφου σαν την συμπατριώτισσά της Άνα Μανιάνι, ενώ ο «Observer» παρακολούθησε τον τρόπο που ερμήνευσε τη Βιολέτα στη Metropolitan Opera και απεφάνθη: «Ερμήνευσε τον ρόλο θυμίζοντας τη νεαρή Τζίνα Λολομπρίτζιτα, αποδίδοντας συναρπαστικά τόσο τις μεσαίες όσο και τις ψηλές νότες».

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η Κάρμεν Τζανατάζιο ως βασίλισσα Ελισάβετ. Φωτο: Alastair Muir

Είναι, λοιπόν, ιδανική η συγκυρία της συνεργασίας με τους La Fura dels Baus (τις παραστάσεις θα διευθύνει ο Γιώργος Μπαλατσινός), μια ομάδα ταυτισμένη με την ευρωπαϊκή θεατρική πρωτοπορία και τον Κάρλους Παντρίσα (ένας από τους έξι καλλιτεχνικούς διευθυντές της). Αγαπούν τις ανατροπές, πασχίζουν σε κάθε παραγωγή να καταργούν τα όρια ανάμεσα στη σκηνή και το κοινό, αναζητούν νέους τρόπους έκφρασης και μπλέκουν πάντα με κάποιον τρόπο την τέχνη με την κοινωνία.

Από το 1979 που ιδρύθηκαν έως σήμερα έχουν ασχοληθεί με κάθε μορφή παραστατικών τεχνών: από το θέατρο δρόμου ως το ψηφιακό θέατρο και από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης ως την όπερα, στην οποία μοιάζει να βρήκαν ιδανικό πεδίο δράσης.

«Πηγή έμπνευσης θα αποτελέσει το έργο του Νίτσε "Η γέννηση της τραγωδίας", ιδωμένο μέσα από μια προχριστιανική οπτική γι' αυτό που είναι, ένας προϊστορικός μύθος γεμάτος συμβολισμούς. Ένα γενεαλογικό δέντρο που σπάει, ένας βωμός, μία Λίθος και ένα τελετουργικό ποτό. Αέρας, φωτιά, χώμα, πόλεμοι, προδοσίες, γενναιότητα, ανυπότακτα συναισθήματα και αισθησιασμός» σημειώνει για το ανέβασμα της «Νόρμα» στο Ηρώδειο ο Κάρλους Παντρίσα.

«Κατά μία άποψη, στη σύγχρονη κοινωνία είμαστε όλοι μας παιδοκτόνοι: αφήνουμε στα παιδιά μας έναν μη βιώσιμο κόσμο. Ακριβώς γι' αυτό η παράσταση θα ανακυκλώσει λύματα της Μεσογείου για την ανάπτυξη μέρους του σκηνικού και των πενιχρών κοστουμιών... Η παράσταση θα φιλοξενηθεί στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, έναν εντυπωσιακό χώρο, με το κοινό να κάθεται αντικριστά, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή σύνθεση. Το κοινό χωρίζεται από τρία σημεία-κλειδιά: το δαχτυλίδι που περικλείει την ορχήστρα, το δαχτυλίδι που χωρίζει στα δύο το κοινό και ακόμα ένα που θα φωτίσει το κοινό με ηλιακό φωτοκύτταρο, όπως ο θεός Ήλιος με το φωτοστέφανό του».

Λιζέτ Οροπέσα

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Φωτο: Jason Homa

Για τη Λιζέτ Οροπέσα, από την άλλη, τα πρώτα credits ήρθαν από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, καθώς αυτό το χαριτωμένο και πολυτάλαντο κορίτσι ξεπήδησε από την αγκαλιά του νεοϋορκέζικου λυρικού κολοσσού, της Μetropolitan. Στους κύκλους του λυρικού τραγουδιού η άφιξή της όχι μόνο έχει σημάνει ήδη συναγερμό αλλά τα εισιτήρια −όποτε ξεκινήσει η προπώληση− προβλέπεται να εξαφανιστούν αστραπιαία.

Η δεύτερη καλοκαιρινή όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ηρώδειο είναι ένα επίσης θρυλικό έργο. Η «Τραβιάτα», λατρεμένο μελόδραμα, έχει ως επίκεντρο έναν μυθιστορηματικό έρωτα, συγκινητική αφήγηση, μοναδικής δύναμης μελωδίες και έναν πρωταγωνιστικό ρόλο (της τραγικής Βιολέτα), τον οποίο κάθε σοπράνο ονειρεύεται.

Η νέα παραγωγή θα αποτελέσει το οπερατικό ντεμπούτο του σκηνοθέτη, χορογράφου και διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κωνσταντίνου Ρήγου. Είκοσι ένα χρόνια μετά τη χορογραφία πάνω στην «Κυρία με τις καμέλιες» στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας και στο θέατρο Αμόρε, ξανασυναντά τη «διάσημη εταίρα της παριζιάνικης κοινωνίας» με την οποία σχετίστηκε ο Αλέξανδρος Δουμάς υιός και για την οποία έγραψε το θεατρικό του έργο, στην οπερατική εκδοχή.

Ποιες είναι οι δύο μεγάλες σταρ της όπερας που έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα; Facebook Twitter
Η Λιζέτ Οροπέσα έχει θριαμβεύσει ως Λουτσία στη Βασιλική Όπερα της Αγγλίας. Φωτο: Stephen Cummiskey

Όμορφη, επικοινωνιακή, με αστραφτερή φωνή και ένα '70s αμερικανικό class, σπουδαία στο μπελ κάντο, η Λιζέτ Οροπέσα έχει κάτι εύθραυστο (εντάξει, κρατά μέχρι να ερμηνεύσει τις πρώτες νότες) και πολύ εξωτικό. Γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη από Κουβανούς γονείς και πριν ξεκινήσει σπουδές φωνητικής έπαιζε έξοχο φλάουτο. Ο πρώτος σημαντικός ρόλος που τραγούδησε είναι αυτός της Σουζάνα στους «Γάμους του Φίγκαρο» και αυτός με τον οποίο έχει ταυτιστεί η Τζίλντα στον «Ριγκολέτο». Έχει θριαμβεύσει ως Λουτσία στη Βασιλική Όπερα της Αγγλίας και λίγο πριν από την Αθήνα θα κάνει το ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου.

Ήταν μόλις 22 ετών όταν, με τις ευχές της Μetropolitan Opera, ξεχύθηκε στις οπερατικές αρένες του πλανήτη. Έκτοτε, και παρ' ότι είναι μόνο 35 ετών, το κοντέρ έχει γράψει τουλάχιστον 100 παραστάσεις σε αίθουσες όλου του κόσμου (Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μαδρίτη, Μόναχο, Νάπολη, Παρίσι, Βιέννη, Βερολίνο, Σαν Φραντσίσκο κ.λπ.), συνεργασίες με τους πιο καταξιωμένους και μια προσωπική ιστορία απίθανη και μάλλον ασυνήθιστη για λυρική τραγουδίστρια.

Η Λιζέτ είναι διακεκριμένη δρομέας (καμαρώνει για τους έξι μαραθωνίους στους οποίους έχει τερματίσει), κάνει διάφορα σπορ, είναι υπέρμαχος της υγιεινής ζωής και της άθλησης.

Το Covent Garden και το Teatro Real Madrid δύσκολα θα ξεχάσουν τη «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» της, ενώ η Μetropolitan της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε μόλις πως την επόμενη σεζόν θα της χαρίσει την ευκαιρία να δοξαστεί όχι σε μία αλλά σε δύο παραγωγές. Έτσι, μετά το Ηρώδειο θα τραγουδήσει «Τραβιάτα» και στη Νέα Υόρκη (ο δεύτερος μεγάλος ρόλος είναι στη Μανόν). Είναι ολοφάνερο ότι αυτό το κορίτσι είναι ασταμάτητο. Στο τρέξιμο και, κυρίως, στο τραγούδι.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ