Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η παράσταση «The Cenci Family» ανέβηκε στην κεντρική σκηνή ενός απ’ τα πιο επιδραστικά off-off Broadway θέατρα της πόλης, του Tank Theater, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του Μανχάταν.
0

Η παρουσία του ελληνικού θεάτρου στη σημαντικότερη πολιτιστική σκηνή του κόσμου έχει εξελιχθεί σε ετήσιο ραντεβού. Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία και το τριπλά sold out πρότζεκτ «The Artaud Diptych» στο The Tank Theater της Νέας Υόρκης, η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη (σε συνεργασία με τον συγγραφέα Άρη Ασπρούλη) επέστρεψε για πέμπτη συνεχή σεζόν με μια νέα παράσταση στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν. Για τρεις βραδιές η παράσταση «The Cenci Family» (με αγγλικούς υπέρτιτλους) κέρδισε τις εντυπώσεις και απέσπασε το θερμό χειροκρότημα του απαιτητικού νεοϋρκέζικου κοινού. 

Περπατώντας στον καλλιτεχνικό πυρήνα της Νέας Υόρκης αντιλαμβάνεσαι ότι τα θέατρα του Broadway αποτελούν ένα δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο. Τεράστιες φωτεινές επιγραφές, μακροχρόνιες επιτυχίες, ατελείωτες ουρές, μοντέρνοι χώροι αλλά και κορυφαία ονόματα της βιομηχανίας του θεάτρου συνθέτουν το παζλ της πολιτιστικής εμπειρίας στη συναρπαστική μεγαλούπολη. Η παράσταση «The Cenci Family» ανέβηκε στην κεντρική σκηνή ενός απ’ τα πιο επιδραστικά off-off Broadway θέατρα της πόλης, του Tank Theater, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του Μανχάταν. Είναι ένας ζωντανός, πρωτοπόρος και σύγχρονος χώρος δημιουργίας, που πρωταγωνιστεί στα θεατρικά δρώμενα της αμερικανικής μητρόπολης. 

Η Ιόλη Ανδρεάδη πέτυχε να δημιουργήσει μια παράσταση υψηλής αισθητικής η οποία διατήρησε στο ακέραιο τη δυναμική της και ξετύλιξε μια αιχμηρή αφήγηση που ανέδειξε μείζονα ηθικά ζητήματα, όπως η αλαζονεία της εξουσίας και η πατριαρχία.

Η παράσταση εντάχθηκε στο φετινό ρεπερτόριο του The Tank σε μια επετειακή σεζόν για τα είκοσι χρόνια λειτουργίας του. Αναμφίβολα, πρόκειται για μια συνεργασία ουσιαστικής εξωστρέφειας που δεν έχει υπάρξει ξανά στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, αφού τα έργα των δύο Ελλήνων δημιουργών εντάσσονται κάθε χρόνο σταθερά στο ρεπερτόριο ενός σημαντικού θεάτρου της Νέας Υόρκης, μια συνεργασία χάρη στην οποία το ελληνικό θέατρο προβάλλεται σε ετήσια βάση στο φημισμένο Broadway. Συγχρόνως, εκτός από τα πέντε διαφορετικά ελληνικά έργα στη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, εδώ και μια δεκαετία το συγκεκριμένο θεατρικό δίδυμο έχει ανεβάσει 14 θεατρικά έργα, 7 πρωτότυπα και 7 διασκευές σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Σόφια και Φιλιππούπολη.

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη (σε συνεργασία με τον συγγραφέα Άρη Ασπρούλη) επέστρεψε για πέμπτη συνεχή σεζόν με μια νέα παράσταση στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν. Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου

Το καστ της παράστασης αποτελούνταν από τους Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιφιγένεια Καραμήτρου και Θάνο Κόνιαρη, μια εξαιρετική τριάδα ηθοποιών, οι οποίοι ξεχώρισαν όχι μόνο για τη μοναδική χημεία που έχτισαν στη διάρκεια της παράστασης αλλά και γιατί καθήλωσαν το κοινό φωτίζοντας με τη σκηνική τους παρουσία την πρώτη ύλη ενός πρωτότυπου θεατρικού έργου. Ακολούθησαν πιστά τις σκηνοθετικές οδηγίες της Ιόλης Ανδρεάδη και ενσάρκωσαν με υποδειγματικό τρόπο τις απαιτήσεις μιας διαφορετικής θεατρικής πρότασης, η οποία στηρίζεται στο δίπολο σωματικότητα - στατικότητα. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού με τη συμμετρική τους παρουσία πάνω στη σκηνή. Η Ιόλη Ανδρεάδη πέτυχε να δημιουργήσει μια παράσταση υψηλής αισθητικής η οποία διατήρησε στο ακέραιο τη δυναμική της και ξετύλιξε μια αιχμηρή αφήγηση που ανέδειξε μείζονα ηθικά ζητήματα, όπως η αλαζονεία της εξουσίας και η πατριαρχία. Δεν είναι τυχαίο ότι στα πολύ θετικά σχόλια των θεατών η συζήτηση επικεντρώθηκε στη προσωπική σκηνοθετική της μέθοδο και γλώσσα.  

Η υπόθεση του έργου ανατρέχει στη Ρώμη του 1599. Ο κόμης Τσέντσι είναι ο πλουσιότερος άνδρας της εποχής. Είναι έξυπνος, ασεβής και κυνικός. Οι φήμες για εκείνον οργιάζουν. Λέγεται πως τα εγκλήματά του δεν έχουν προηγούμενο και πως οι ορέξεις του, παρά την ηλικία του, δεν γνώρισαν ακόμη το μέτρο. Ένα βράδυ, δέχεται μια απρόσμενη επίσκεψη. Στο μέγαρό του καταφτάνει ο απεσταλμένος διαπραγματευτής του Πάπα, σινιόρ Καμίλο. Ο Κόμης δυσκολεύεται να βρει το καλό στις προθέσεις του απρόσκλητου επισκέπτη και η βροχή που τον συνοδεύει δεν μοιάζει με αγαθό οιωνό. Ο σινιόρ Καμίλο λέει στον Τσέντσι πως αν επιθυμεί να παραμείνουν άγνωστα τα μέχρι τώρα εγκλήματά του, οφείλει άμεσα να παραχωρήσει στο Βατικανό το ένα τρίτο της περιουσίας του. Ο γερο-Τσέντσι, παρά τις αντιρρήσεις του, έκπληκτος από την πρόταση της Ιεράς Εξέτασης να φιμωθεί με τον ίδιο του τον χρυσό, αποφασίζει να συνθηκολογήσει. Στο όνομα, όμως, αυτής της συνθηκολόγησης −και αφού το χρυσάφι που παραχωρεί μοιάζει αρκετό για μερικά εγκλήματα ακόμα− σχεδιάζει το ανομολόγητο: ένα τεράστιο όργιο, όπου θα σκοτώσει τους δυο του γιους και θα σπιλώσει την τιμή της μονάκριβης κόρης του, της Βεατρίκης. Η ατιμασμένη κόρη του είναι και η μόνη σε ολόκληρη τη Ρώμη που έχει το θάρρος να τον εκδικηθεί για τα ανομήματά του. Η πατριαρχία, όμως, είναι μια εξουσία χωρίς δικαιοσύνη και επιστρέφεται σ’ όποιον την πολεμά. Το ικρίωμα που την περιμένει είναι ζεστό. Και η ιστορία είναι πραγματική.

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Το καστ της παράστασης αποτελούνταν από τους Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιφιγένεια Καραμήτρου και Θάνο Κόνιαρη.

Η «Οικογένεια Τσέντσι» είναι ένα θεατρικό έργο που εμπνέεται από την πραγματική ιστορία της οικογένειας Τσέντσι, από τους «Τσέντσι» του Αντονέν Αρτό και από το ομώνυμο χρονογράφημα του Σταντάλ. Το έργο αποπειράται να παρουσιάσει ένα γεγονός του 16ου αιώνα τοποθετώντας το στο σήμερα, με έναν τρόπο διαμεσολαβημένο και χωροταξικά περιορισμένο, παρουσιάζοντας τους ήρωες εγκλωβισμένους σε μια ιδεατή βιτρίνα, η οποία τους προσδίδει κύρος, αλλά τους αφαιρεί κάθε οδό διαφυγής. Οι «Τσέντσι» («Les Cenci») του Αρτό χαρακτηρίστηκαν έργο-ορόσημο για το λεγόμενο «θέατρο της σκληρότητας» και το κείμενό του θεωρήθηκε υψηλής δραματουργικής δύναμης και μεγάλης επιρροής σε πολλαπλά πεδία και κινήματα των τεχνών του 20ού αιώνα. Συγχρόνως, τα πάθη της οικογένειας των Τσέντσι, τα φρικαλέα εγκλήματα του κόμη Τσέντσι και η γενναία και τραγική αυτοθυσία της 16χρονης Βεατρίκης αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για κορυφαίους ποιητές, στοχαστές και ζωγράφους, όπως ο Σέλεϊ, ο Σταντάλ, ο Μοράβια και η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. 

Είναι πάντως ενδεικτικό ότι το κοινό της Νέας Υόρκης ξεχωρίζει για ένα βασικό χαρακτηριστικό που δεν το συναντάς εύκολα στις εγχώριες παραστάσεις. Είναι ιδιαίτερα ανοιχτό και φιλοπερίεργο, αφού μετά το τέλος των παραστάσεων πολλοί θεατές παρέμειναν στον χώρο και είχαν την ανάγκη να συζητήσουν για το έργο που είδαν καθώς και να ανταλλάξουν ιδέες και προβληματισμούς. Αυτό το αντιλήφθηκα από τις συζητήσεις που ακολούθησαν στο φουαγέ του θέατρου με διακεκριμένους καλεσμένους από τον χώρο των τεχνών και του πολιτισμού. Μάλιστα, σημαντικοί στο είδος τους Αμερικανοί καλλιτέχνες του θεάτρου δήλωσαν αστειευόμενοι πως θα «κλέψουν» από αυτό που είδαν και θα το χρησιμοποιήσουν ως υλικό για έμπνευση. Επίσης, όλοι εκδήλωσαν την έκπληξή τους για τις τρεις ερμηνείες και ήθελαν να συγχαρούν και να συζητήσουν με τους ηθοποιούς για τη διαδικασία, ενώ ήταν ευγνώμονες για αυτό που είχαν δει. Ακολουθούν όσα δήλωσαν στη LiFO για την παράσταση «The Cenci Family».

Meghan Finn: «Μια εκθαμβωτική παράσταση που μας θύμισε τι θα πει καλό θέατρο»

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Meghan Finn

Η Meghan Finn είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου The Tank και μια από τις σημαντικότερες Αμερικανίδες σκηνοθέτιδες. Μας είπε: «Η παράσταση ήταν εκθαμβωτική και η σκηνοθεσία ανέσυρε στην επιφάνεια απλούς, πρωταρχικούς θεατρικούς κώδικες που όλοι όσοι έχουν διδαχθεί θέατρο γνωρίζουν την ύπαρξή τους, αλλά τους χρησιμοποίησε με τέτοιο τρόπο που ήταν σαν να τους επανεφευρίσκει και να τους επανασυστήνει». Και συμπλήρωσε: «Ήταν σαν να έχω φάει στη ζωή μου άπειρα κομμάτια κέικ και ξαφνικά να δοκιμάζω και να τρώω με απόλαυση ένα κομμάτι κέικ που μου θυμίζει τι είναι κέικ. Η παράσταση αυτή μάς θύμισε τι θα πει καλό θέατρο. Πρόκειται για πολύ καλό θέατρο. Θέατρο που θα έπρεπε να αποτελεί πυξίδα. Μιλάμε για την επιστροφή στην πρωταρχική απλότητα του θεάτρου. Η Ιόλη τόλμησε να χρησιμοποιήσει μέσα που όλοι γνωρίζουν στο θέατρο −τα σώματα, την κίνηση στον χώρο, την εικόνα− αλλά με έναν τρόπο τολμηρό, νέο και λειτουργικό».

Peter Danish: «Αυτή η παράσταση σε ξεσηκώνει»

Ο Peter Danish είναι ένας από τους πιο διακεκριμένους και πολυγραφότατους Αμερικανούς κριτικούς, ενώ τα τελευταία δέκα χρόνια αρθρογραφεί σταθερά στο «Broadway World», το σπουδαιότερο θεατρικό site στον κόσμο. Μεταξύ άλλων είναι και συγγραφέας των μυθιστορημάτων «The Tenor» και «Medjugorje - The Final Prophecy». Παρακολούθησε την παράσταση την τελευταία ημέρα και, αφού δήλωσε εκστασιασμένος απ’ αυτό που είδε, επισήμανε ότι: «Υπάρχουν δυο είδη θεάτρου, αυτό που κάθεσαι καλά σφηνωμένος στην καρέκλα σου και καταναλώνεις το θέαμα μπροστά σου και αυτό που κάθεσαι τεντωμένος, χωρίς καν να ακουμπάει η πλάτη σου στο κάθισμα, και επικοινωνείς, συμμετέχεις και φαντάζεσαι έναν ολόκληρο κόσμο, γνωρίζοντας τελικά καλύτερα τον εαυτό σου. Η παράσταση “The Cenci Family” που παρακολουθήσαμε απόψε ανήκει ξεκάθαρα στη δεύτερη κατηγορία και είναι εμφανές πως αυτό οφείλεται σε ένα νέο σύστημα από τη σκηνοθέτιδα, μια προσωπική μέθοδο, η οποία φτιάχνει μια μοναδική θεατρική γλώσσα. Πρόκειται για σκηνοθετική τόλμη, η οποία δεν πάει ενάντια στο κείμενο, ούτε είναι ερήμην του κειμένου, αλλά βασίζεται σε αυτό και το ερμηνεύει αιχμηρά και με καινοτόμο τρόπο».   

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η Ιόλη τόλμησε να χρησιμοποιήσει μέσα που όλοι γνωρίζουν στο θέατρο −τα σώματα, την κίνηση στον χώρο, την εικόνα− αλλά με έναν τρόπο τολμηρό, νέο και λειτουργικό».

Sarah Farrington: «Απόψε είδαμε αβανγκάρντ στη Νέα Υόρκη μετά από χρόνια»

Η Sarah Farrington, θεατρική συγγραφέας και ειδική αναλύτρια της νεοϋορκέζικης θεατρικής αβανγκάρντ, συγγραφέας του διάσημου βιβλίου «The Lost Conversation: Interviews with an Enduring Avant-Garde», δήλωσε για την παράσταση: «Στην Αμερική δεν βλέπεις πια συχνά θεατρική αβανγκάρντ − όλα τα θεάματα συνήθως φτιάχνονται με στόχο να είναι απλώς εύπεπτα και επηρεάζονται από το ευτελές γούστο και τις προτιμήσεις των παραγωγών, που στοχεύουν στο γρήγορο κέρδος. Απόψε, όμως, είδαμε αβανγκάρντ στη Νέα Υόρκη μετά από χρόνια. Η παράσταση αυτή με μάγεψε με την ομορφιά και την απλότητά της και με έκανε να σκεφτώ, να φανταστώ, τόσο λόγω της σκηνοθετικής επιλογής να μη δίνονται όλα ευθέως στον θεατή, αλλά να υπονοούνται, όσο και λόγω των ερμηνειών που ήταν εξαιρετικά μεστές, γοητευτικές και δουλεμένες από τον κάθε ηθοποιό, με ξεκάθαρο στόχο. Είχα χρόνια να δω μια παράσταση που να ανήκει πραγματικά στην παγκόσμια αβανγκάρντ».

Laura Tesman: «Εδώ έχουμε ένα σύγχρονο, ολοζώντανο θεατρικό έργο που μιλά για το τώρα»

Τέλος, η Laura Tesman, καθηγήτρια θεάτρου, πρόεδρος του Τμήματος Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Μπρούκλιν και σκηνοθέτις, αναφέρθηκε με ενθουσιασμό στις φορές που έχει δει την παράσταση «The Cenci Family» − σ.σ. είχε έρθει στην Αθήνα να μιλήσει για τις τρεις παραστάσεις της τριλογίας για τον Αρτό όταν παίζονταν στη διάρκεια της ίδιας βραδιάς στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης στην Αθήνα («Αρτό/Βαν Γκογκ», «Οικογένεια Τσέντσι», «Κόκκαλο», Οκτώβριος-Νοέμβριος 2022). Η ίδια δήλωσε: «Μέσα στον χρόνο, και ιδίως αυτήν τη φορά, η παράσταση βαθαίνει, τα πυκνά νοήματα διαφαίνονται πιο ξεκάθαρα, οι ερμηνείες των ηθοποιών ωριμάζουν και η ιστορία που θέλουν να πουν ξεκαθαρίζει ως μια πολυεπίπεδη και ταυτόχρονα εξαιρετικά απλή πρόταση». Συμπλήρωσε, μεταξύ άλλων, πως «εδώ έχουμε ένα σύγχρονο θεατρικό έργο, ολοζώντανο, το οποίο μιλάει για τα σημερινά προβλήματα −Τραμπ, εθνικισμός, πόλεμοι, πατριαρχία, εξουσιομανία− που βασανίζουν την ανθρωπότητα και για την  αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας ιδιαίτερα, την έκρηξη της οποίας γνωρίζουμε παγκοσμίως από την πανδημία και μετά». 

Τέλος, ειδική μνεία αξίζει σε μια Αμερικανίδα μεγαλύτερης ηλικίας, που ήθελε να παραμείνει ανώνυμη και συμμετείχε στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την παράσταση λέγοντας: «Αυτό που φτιάξατε ήταν τόσο οργανικό, που πραγματικά ανέπνεε. Ελπίζω να δω ξανά την παράσταση αυτή στα όνειρά μου. Ξέρετε, εγώ είμαι θύμα κακοποίησης σε μικρή ηλικία και η θέαση της παράστασης με έκανε να προχωρήσω την προσωπική δουλειά που κάνω μόνη μου, σχετικά με την αυτοθεραπεία μου». 

Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Μέσα στον χρόνο, και ιδίως αυτήν τη φορά, η παράσταση βαθαίνει, τα πυκνά νοήματα διαφαίνονται πιο ξεκάθαρα, οι ερμηνείες των ηθοποιών ωριμάζουν και η ιστορία που θέλουν να πουν ξεκαθαρίζει ως μια πολυεπίπεδη και ταυτόχρονα εξαιρετικά απλή πρόταση».

Η παράσταση «The Cenci Family» πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη με την ευγενική χορηγία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια και υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη.

Το έργο κυκλοφορεί στα ελληνικά από την Κάπα Εκδοτική

Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη

Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης

Μετάφραση στα αγγλικά: Ιόλη Ανδρεάδη

Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Οργάνωση Παραγωγής: Ορέστης Τάτσης

Εκτέλεσης Παραγωγής: ΡΕΟΝ

Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιφιγένεια Καραμήτρου, Θάνος Κόνιαρης

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Πολιτισμός / The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία και το τριπλό sold out του πρότζεκτ «The Artaud Diptych» την περασμένη άνοιξη στο THE TANK THEATER της Νέας Υόρκης, η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει με νέα παράσταση τον προσεχή Μάιο στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν, σκηνοθετώντας για πέμπτη συνεχή σεζόν στη σημαντικότερη θεατρική πόλη του κόσμου.
LIFO NEWSROOM
Νέα Υόρκη: Το αμερικάνικο κοινό «υποκλίθηκε» σε δύο νέα ελληνικά έργα

Θέατρο / The Artaud Diptych: Το κοινό της Νέας Υόρκης υποκλίθηκε σε δύο νέα ελληνικά έργα

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τις παραστάσεις «Αρτώ / Βαν Γκογκ» και «Κόκκαλο». Οι συγγραφείς των έργων Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης μιλούν για την εξωστρέφεια του ελληνικού θέατρου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ