Σαν βάλσαμο

Σαν βάλσαμο Facebook Twitter
0

Σαν βάλσαμο Facebook Twitter

Ήταν κάποτε ένας παπουτσής, Συμεών τ' όνομά του, φτωχός μεροκαματιάρης. Ένα παλτό μοιραζόταν με τη γυναίκα του τις κρύες μέρες του χειμώνα – ακόμα και το φαΐ τους ήταν λιγοστό. Μια μέρα, που πήγε να μαζέψει κάτι λεφτά που του χρωστούσαν για να μπορέσει να αγοράσει τα αναγκαία, έπεσε πάνω σ' έναν άνθρωπο πεσμένο στη γη, γυμνό. Στην αρχή δίστασε, φοβήθηκε τους μπελάδες, αλλά η συμπόνια νίκησε μέσα του. Του έδωσε το παλτό του και τον πήρε στο φτωχικό του.

Η γυναίκα του στην αρχή έβαλε τις φωνές, αυτοί δεν είχαν να φάνε, πώς να περιθάλψουν τον ξένο; Αλλά, για την αγάπη του Θεού, και η δική της καρδιά δεν άργησε να μαλακώσει. Του 'δωσε ρούχο καθαρό και μοίρασε το ψωμί στα τρία. Το πρόσωπο του ξένου, Μιχάηλ τ' όνομά του, χαμογέλασε και φωτίστηκε παράξενα.

Παράξενος άνθρωπος ο Μιχάηλ. Δεν μιλούσε πολύ, δεν πήγαινε πουθενά. Έξι χρόνια έζησε μαζί τους (έμαθε να φτιάχνει παπούτσια κι έγινε ο καλύτερος τεχνίτης) και στο διάστημα αυτό μόνον άλλες δύο φορές χαμογέλασε κι ο χώρος γύρω του φωτίστηκε. Καθεμία απ' αυτές, ένα ερώτημα κρίσιμο απαντήθηκε μέσα του.

Τι υπάρχει μέσα στην καρδιά του ανθρώπου; Τι δεν ξέρει ο άνθρωπος; Από τι ζουν οι άνθρωποι;

Η ιστορία του Τολστόι δίνει τις απαντήσεις με τον τρόπο, τον αφελή και σοφό και μαγικό, των παραμυθιών. Ή, καλύτερα, των παραβολών, που αντιστοιχούν στο 1/3 της διδασκαλίας του Ιησού – στα λόγια Του, άλλωστε, ο Ρώσος συγγραφέας βρήκε καταφύγιο. Ο σπορέας (Λουκ. η΄ 5-15), Τα ζιζάνια (Ματθ. ιγ΄ 24-30 και 36-43), Ο σπόρος του σιναπιού (Ματθ. ιγ΄ 31-33), Ο άσωτος υιός (Λουκ. ιε΄ 11-32), Ο καλός Σαμαρείτης (Λουκ. ι΄ 25-37), Ο έμπιστος δούλος (Ματθ. κδ΄ 45-51), Ο άδικος κριτής και η χήρα (Λουκ. ιη΄ 1-8), Οι δέκα παρθένες (Ματθ. κε΄ 1-13), για να αναφερθώ σε μερικές από τις παραβολές του, τι είναι; Ασυνήθιστες ιστορίες που ερμηνεύουν συμπεριφορές κι επιλογές των ανθρώπων με τρόπο εύληπτο, με παραδείγματα που λειτουργούν άμεσα γιατί αντλούν από την καθημερινότητα των ανθρώπων, αλλά που έχουν τη δύναμη να συγκινούν βαθιά, να δημιουργούν εικόνες στο μυαλό του ακροατή και γι' αυτό να αποτυπώνονται στη μνήμη άπαξ διά παντός. Η επιρροή τους είναι ευδιάκριτη σε πολλές σελίδες του έργου του Τολστόι – στο Από τι ζουν οι άνθρωποι η σκηνή με τον σκληρό άρχοντα, π.χ., παραπέμπει κατευθείαν στην παραβολή του Άφρονος πλουσίου (Λουκ. ιβ΄ 16-21).

Ο Τολστόι (1828-1910) στη μακρά ζωή του, παρά τη μεγάλη περιουσία του, τα 13 παιδιά του, τη λογοτεχνική δόξα, υπέφερε από πνευματικές κρίσεις. Έψαχνε το νόημα της ζωής κι απάντηση δεν έβρισκε ούτε στην τέχνη, ούτε στις επιστήμες, ούτε στην οικογένεια. «Έψαξα σ' όλους τους κλάδους της γνώσης και όχι μόνο δεν βρήκα τίποτα αλλά πείστηκα πως και όλοι οι άλλοι που είχαν ερευνήσει, όπως κι εγώ, τις περιοχές της γνώσης απάντηση δεν βρήκαν. Αντιθέτως, είχαν παραδεχτεί ξεκάθαρα το ίδιο πράγμα που με είχε οδηγήσει στην απόγνωση: ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα, κι ότι αυτή είναι, χωρίς αμφιβολία, η μόνη αδιαφιλονίκητη γνώση που διαθέτει ο άνθρωπος» παραδέχεται στο Μία εξομολόγηση (εκδ. Printa, 2000).

Σκέφτηκε την αυτοκτονία πολλές φορές. «Όλα είναι καθαρή φάρσα, και μάλιστα φάρσα ανόητη. Αυτό ακριβώς είναι: δεν υπάρχει τίποτα το πνευματώδες ή το διασκεδαστικό, όλα είναι καθαρή σκληρότητα και ανοησία» σημειώνει. Τελικά προτίμησε να ζήσει. Προτίμησε την «απάντηση» που δίνουν κάθε μέρα οι πολλοί, οι μεγάλες μάζες που δουλεύουν, παλεύουν, υποφέρουν, απολαμβάνουν κατά το μέτρο των ταπεινών δυνατοτήτων τους. Ακολουθώντας το παράδειγμά τους στράφηκε στον Θεό. Η πίστη έρχεται να καλύψει το κενό στο οποίο καταλήγει η ορθολογική γνώση, η λογική μέθοδος, σχετικά με το νόημα της ζωής. «Σύμφωνα με την πίστη, για να κατανοήσω το νόημα της ζωής πρέπει να απαρνηθώ τη λογική μου, αυτήν ακριβώς για την οποία είναι αναγκαίο το νόημα». Ο Τολστόι βρήκε σανίδα σωτηρίας στο «αναγκαστικά ανεξήγητο».

Διαβάζοντας τη βιογραφία του, δεν είμαι σίγουρη αν η λύση που έδωσε στην υπαρξιακή αγωνία του ήταν αρκούντως ανακουφιστική. Χαμένη, πάντως, δεν πήγε όλη αυτή η αγωνία – υπήρξε μήτρα μερικών ιστοριών που έχουν τη δύναμη να συγκινούν βαθιά ακόμη και σε μια εποχή τόσο διαφορετική όσο η δική μας.

Από τι ζουν οι άνθρωποι, λοιπόν; Καλοσύνη και αγάπη, απαντά ο Τολστόι και μαζί του η Όλια Λαζαρίδου, ο Γιώργος Νανούρης και ο Ηλίας Κουνέλας. Οι τρεις τους διασκεύασαν τη νουβέλα του Τολστόι, προσθέτοντας τρία μικρά κείμενα που συνδέουν την παλιά ιστορία με τη ζωή μας στο δύσκολο σήμερα αυτής της πόλης: στον τσαγκάρη του Ρώσου συγγραφέα αντιπαρατίθεται ένας φτωχός άνθρωπος που ζητάει μια μικρή βοήθεια (η Όλια Λαζαρίδου εύστοχα τον παρομοιάζει με τη σκιά της, γιατί πράγματι θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε από μας, κάποιος που μια κακή συγκυρία τον έριξε στη σκοτεινή πλευρά του κόσμου) κι ένας φιλότιμος, ευγενικός Ινδός ράφτης που η κρίση τον ανάγκασε να κλείσει το μαγαζάκι του.

Τρεις παλιές, ευρύχωρες ξύλινες ντουλάπες είναι το σκηνικό της Κατερίνας-Χριστίνας Μανωλάκου, που με μαγικό τρόπο (που έχει διδάξει καλά η ρωσική σχολή του θεάτρου) μεταμορφώνεται σε οικισμό, σπίτι, μαγαζί – σ' όλους τους χώρους που έχει η ανάγκη η χειροποίητη σκηνική αφήγηση. Μια πόρτα (ντουλάπας) ανοίγει και ένας κόσμος αναμνήσεων αποκαλύπτεται μέσα από συσσωρευμένα αντικείμενα. Μια άλλη πόρτα ανοίγει και μπαίνει ο σκληρός άρχοντας. Μια τρίτη αποκαλύπτει το χώρο όπου θα βρει μέρος να πλαγιάσει ο πεπτωκώς άγγελος. Σκιές (οι φωτισμοί είναι της Σοφίας Αλεξιάδου) παίζουν παιχνίδια με τις εικόνες που γεννά στο μυαλό μας η ιστορία (τι όμορφη η σκηνή που οι δύο σκιές, του τσαγκάρη που σκύβει να δει τι συμβαίνει με τον ανήμπορο γυμνό άνθρωπο, γίνονται μία κάτω από το ίδιο παλτό, όταν τον παίρνει μαζί του). Οι ηθοποιοί μπαίνουν και βγαίνουν στους ρόλους με την ευελιξία και την ελευθερία που μόνο το θέατρο επιτρέπει – η αλλαγή ενός ρούχου είναι αρκετή. Μια κούκλα ίδια η Λαζαρίδου, που άλλοτε την ακολουθεί κι άλλοτε την παρακολουθεί, επιμένει να βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση του άλλου, του ξένου, αυτού που χρειάζεται βοήθεια – «Έχω; Σου δίνω», τόσο απλό είναι, λέει αυτή η μοναδικής ευαισθησίας ηθοποιός, ένα πλάσμα του θεάτρου στο οποίο παραδίδεσαι χωρίς δεύτερη σκέψη. Ο Ηλίας Κουνέλας είναι ιδανικός ερμηνευτής του αγγέλου που βρέθηκε στη γη, σαν άνθρωπος μες τους ανθρώπους, για να βρει τις τρεις κρίσιμες απαντήσεις. Όσο για τη μουσική και τα τραγούδια του Κωνσταντίνου Βήτα, είναι ό,τι ακριβώς χρειάζεται αυτό το τρυφερό σκηνικό ποίημα, από ταπεινά υλικά και ευρύχωρες ψυχές, για να ανοίξει κλειστά μάτια, αυτιά, καρδιές.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ