Το θέατρο ως θρησκεία

Το θέατρο ως θρησκεία Facebook Twitter
0

 

O Oλιβιέ Πι είναι ένα ολικό πλάσμα της θεατρικής τέχνης: σκηνοθέτης, συγγραφέας, ηθοποιός. Στα 48 του έχει καταφέρει ήδη πολλά: από διευθυντής στο Centre Dramatique National d' Orléans για μια δεκαετία, ανέλαβε το 2007 το Théâtre de l' Odéon που θα αφήσει (σε «ειδυλλιακή», όπως ο ίδιος λέει, κατάσταση) σε λίγους μήνες, για χάρη του Φεστιβάλ Αβινιόν 2014.

Θα μπορούσε να φανταστεί αυτή την εξέλιξη όταν σπούδαζε φιλολογία και θεολογία, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού του τη σκέψη να γίνει μουσικός; Προφανώς, οι αναζητήσεις του δεν ήταν εξαρχής σε άμεση ανταπόκριση με τις επιθυμίες του, αφού τελικά επέλεξε να σπουδάσει και ν' ασχοληθεί συστηματικά με το θέατρο. Κρίσιμη χρονιά στην πορεία του ήταν το 1995, όταν στο Φεστιβάλ της Αβινιόν παρουσίασε το έργο La Servante, όπου εμμέσως πλην σαφώς δήλωσε αφοσιωμένος θεράπων της τέχνης του θεάτρου. Ήταν, άλλωστε, ήδη γνωστός για την εντελή εμπλοκή του με τη σκηνή από τα έργα που είχε γράψει και σκηνοθετήσει.

Ο καθολικισμός από τη μία και η ομοφυλοφιλία από την άλλη παραμένουν δύο πεδία που τον απασχολούν επίμονα όχι μόνο ως προς το καλλιτεχνικό έργο του αλλά και στη δημόσια σφαίρα. Ανοιχτά ομοφυλόφιλος, συμμετέχει όποτε του ζητηθεί στον δημόσιο διάλογο και τοποθετείται για σχετικά ζητήματα που προκύπτουν και, βέβαια, κατά της ομοφοβίας στις διάφορες μορφές της – όπως συνέβη τελευταία, όταν συζητούνταν στη Γαλλία ο νόμος για τον γάμο των ομοφυλοφίλων.

Η τέχνη, η πολιτική, ο έρωτας, ο Θεός, η πίστη, το Καλό και το Κακό, ο θάνατος, η σημασία της τελετουργίας, να οι έννοιες-κλειδιά του κόσμου του. Θέλει να κάνει θέατρο τέχνης και στοχασμού (αλλά όχι για λίγους), γενναιόδωρο και ποιητικό, ενίοτε προβοκατόρικο. Λέει πως αγαπά ό,τι περιλαμβάνει ο Ζαν Βιλάρ στο «δόγμα» του: «τη νύχτα, τους ανθρώπους, το κείμενο, τη γιορτή».

Και γράφει: «Προετοιμάζουμε μια γενιά σκλάβων. Αυτό που συνέβη κατά τη διάρκεια αυτών των τελευταίων ετών είναι πιο τρομακτικό από τις γενοκτονίες. Αμφισβήτησαν, και μάλιστα οριστικά, την αξία του Λόγου, υποτίμησαν τις συμβολικές δυνάμεις, κατέστρεψαν την οικονομία της εικόνας που είχε εγκαθιδρύσει ο χριστιανισμός, έπνιξαν την ισχύ της μεταφοράς μέσα σε μια ανώφελη σημειολογία, δημιούργησαν μια καινούργια μορφή πολιτιστικής ρήξης που παραπέμπει μόνο στον εαυτό της.

Επινόησαν αυτό που κανένας πολιτισμός δεν είχε τολμήσει να επινοήσει, το απόλυτο πολεμικό όπλο, το σύμβολο που δεν συμβολίζει τίποτα» (Επιστολή στους νέους ηθοποιούς, εκδ. Νεφέλη, 2008).

Η θέση του είναι σαφής και αξίζει να απασχολήσει όσο τίποτε άλλο το σύγχρονο θέατρο: πρέπει να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη στον Λόγο και στο Νόημα. Ο Πι έχει διαβάσει πολύ και το θέατρό του δεν κρύβει τις χάρες που οφείλει στη μεγάλη λογοτεχνία – επιμένοντας πως οι απόψεις και οι πρακτικές που επιχαίρουν για το σημείο μηδέν της γραφής και του συγγραφέα είναι επικίνδυνες.

Η σκηνοθετική του ευφυΐα αναμετρήθηκε και με το λυρικό θέατρο, και ειδικά με τα μουσικά δράματα του Βάγκνερ. Έχει ήδη σκηνοθετήσει με επιτυχία κάποια από αυτά στη Γενεύη και στο Παρίσι, αλλά θα επιστρέψει εκ νέου στην όπερα, είπε, μόνο αν είναι να σκηνοθετήσει το «Δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν» και τον «Πάρσιφαλ».

Eν τω μεταξύ, ας είναι καλά το καμπαρέ, ένας χώρος κι ένα (σκηνικό) είδος που τον έλκει από παλιά. Για την ακρίβεια, έκανε το ντεμπούτο του στο μεικτό είδος του καμπαρέ (όπου τα μικρά κείμενα, η παρωδία, οι μεταμφιέσεις και τα τραγούδια εξασφαλίζουν ένα ζωντανό, προκλητικό όσο κι ευχάριστο θέαμα) το 1996 στην Αβινιόν με τη μουσική παράσταση Miss Knife's Cabaret.

Έκτοτε επανήλθε αρκετές φορές στη θηλυκή, ντυμένη με στρας, πούλιες και φτερά περσόνα του. Η τελευταία εκδοχή έχει τίτλο Miss Knife chante Olivier Py (Η δεσποινίς Knife τραγουδάει Ολιβιέ Πι) και αφορά ένα καμπαρέ βερολινέζικου ύφους, συμβατού με την παρακμιακή ατμόσφαιρα ενός κόσμου σε κρίση, με σαφείς αναφορές στο μπρεχτικό θέατρο. Ως Μiss Knife ο Πι θα ξαναβρεί το παλιό του όνειρο (να ασχοληθεί με τη μουσική), ερμηνεύοντας τρυφερές, θλιμμένες, καυστικές μπαλάντες του για έρωτες, ήττες και απώλειες, όνειρα κι επιθυμίες που δεν πραγματοποιήθηκαν. Ο ίδιος χαρακτηρίζει την παράστασή του «σατιρική κωμωδία πάνω στο σύνολο του έργου».

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ