Η σεξεργασία στην αρχαιότητα και στους πρώτους Χριστιανούς

Η σεξεργασία στην αρχαιότητα και στους πρώτους Χριστιανούς Facebook Twitter
Γνωστή είναι η επίδραση που άσκησαν τόσο στις πλαστικές τέχνες όσο και στη ζωγραφική κορυφαίες εκπρόσωποι του αγοραίου έρωτα. Στη φωτογραφία τοιχογραφία από οίκο ανοχής της Πομπηίας.
0

Ο ΑΓΟΡΑΙΟΣ ΕΡΩΤΑΣ διαδραμάτιζε, ως γνωστόν, πρωταγωνιστικό ρόλο στην αρχαιότητα και προσφερόταν όχι μόνο από γυναίκες, δούλες και ελεύθερες, αλλά και από τα δύο φύλα, ακόμα και από εφήβους και παιδιά.

Από τη μορφή της Ασπασίας έως τις σεξεργάτριες που αναπαρίστανται σε περιπτύξεις στα αγγεία ή περιγράφονται σε κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, όπως το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα, είναι γνωστό ότι ο ρόλος των εταιρών δεν ήταν πάντα κατώτερος αλλά ενίοτε προνομιακός σε σχέση με αυτόν των υπόλοιπων γυναικών, αφού μπορούσαν να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να συνοδεύουν τους άνδρες σε κοινωνικά δρώμενα και να τυγχάνουν μόρφωσης και παιδείας.

Γνωστή είναι η επίδραση που άσκησαν τόσο στις πλαστικές τέχνες όσο και στη ζωγραφική κορυφαίες εκπρόσωποι του αγοραίου έρωτα όπως η Φρύνη, αλλά και επιφανείς σεξεργάτριες που συνδέθηκαν με κορυφαίες στιγμές της Ιστορίας, όπως η Μιλτώ, που έγινε σύζυγος του Κύρου και του Αρταξέρξη, ή η Θαΐς, που ακολούθησε τον Αλέξανδρο και στην εκστρατεία του.

Αφήνοντας απέξω τις όποιες ηθικολογικές προεκτάσεις του ζητήματος, ο ιστορικός εστιάζει στην επανάληψη κοινών αντιλήψεων και αντιδράσεων αναφορικά με τη σεξεργασία, εξετάζοντας κοινωνικοϊστορικά δεδομένα αλλά και τις πολλαπλές εκφράσεις της γυναίκας ιεροδούλου τα πρωτοχριστιανικά χρόνια.

Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη το συμβολικό εκτόπισμα που είχαν οι κάποιες εταίρες στην αρχαιότητα βάσει αναφορών στον αγοραίο έρωτα στην αρχαία Ελλάδα, ο ιστορικός Δημήτρης Κυρτάτας προωθεί την έρευνά του ακόμα περισσότερο, εξετάζοντας τις αντιδράσεις και τις ψυχικές διαθέσεις αυτών των γυναικών μέσα από τις πηγές της χριστιανικής ασκητικής γραμματείας, καθώς οι χριστιανοί ασχολήθηκαν με το ζήτημα της σεξεργασίας, προσδίδοντας σε αυτήν ευρύτερο περιεχόμενο.

Αφήνοντας απέξω τις όποιες ηθικολογικές προεκτάσεις του ζητήματος, ο ιστορικός εστιάζει στην επανάληψη κοινών αντιλήψεων και αντιδράσεων αναφορικά με τη σεξεργασία, εξετάζοντας κοινωνικοϊστορικά δεδομένα αλλά και τις πολλαπλές εκφράσεις της γυναίκας ιεροδούλου τα πρωτοχριστιανικά χρόνια. Ανατρέχοντας κατά κύριο λόγο στις πηγές, ο Κυρτάτας λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις προφορικές μαρτυρίες αλλά και τις πολλαπλές όψεις της καθημερινότητας στη μελέτη των συμπεριφορών του αρχαίου και χριστιανικού κόσμου αναφορικά με το ζήτημα της σεξεργασίας.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Δημήτρης Κυρτάτας, Πόρνες και Πορνεία: Η μαρτυρία των πρώτων χριστιανών ασκητών, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Ως εκ τούτου, στο ενδιαφέρον τομίδιο που κυκλοφόρησε από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, στη σειρά «Διάλογοι με την Αρχαιότητα», πάντα υπό τη διεύθυνση του ιδίου του Δημήτρη Κυρτάτα, με τον τίτλο «Πόρνες και Πορνεία» και υπότιτλο «Η μαρτυρία των πρώτων χριστιανών ασκητών», περιλαμβάνονται γλαφυρές ιστορίες με πρωταγωνίστριες σεξεργάτριες κατά κύριο λόγο από τα πρωτοχριστιανικά χρόνια αλλά και από την κλασική αρχαιότητα, απ’ όπου η πανέμορφη ιστορία «Στον ιστό της αράχνης» από τα «Απομνημονεύματα» του Ξενοφώντα με πρωταγωνιστή το Σωκράτη ‒ τις μεταφράζουν πολύ όμορφα ο καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, Βάιος Βαϊόπουλος, και η διδάκτωρ Κλασικής Φιλολογίας, Γιάννα Στεργίου.

Μέσα από αυτές τις αφηγήσεις μαθαίνουμε, για παράδειγμα, ότι οι σεξεργάτριες αναπαρίσταντο ως γυναίκες οι οποίες γεννούσαν πειρασμούς με την εμφάνισής του, προκαλώντας την ερωτική επιθυμία των ασκητών Χριστιανών ‒ πολλές από αυτές είχαν την τάση να μετατρέπονται από δαιμονικές παρουσίες σε αγίες μέσω της μεταμέλειάς τους.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο είναι η Μαρία η Αιγυπτία, η Αγία Πελαγία αλλά και η Θαΐς, που το όνομα της παραπέμπει στη γνωστή εταίρα που πλάνεψε τον Μέγα Αλέξανδρο αλλά και τον Πτολεμαίο Α’.

Οι λεπτομέρειες που περιλαμβάνονται στις ιστορίες αυτές, όπως παρουσιάζονται στους βίους των αγίων κ.λπ. είναι πολύτιμες, καθώς, παρά τις υπερβολές τους, στον βαθμό που οι σεξεργάτριες μεταστρέφονται μέσα από ακραίες αντιδράσεις αντλούνται μέσα από πραγματικές εμπειρίες και λαμβάνονται σοβαρά υπόψη ως ντοκουμέντα.

Πολλά συμπεράσματα βγάζει ως εκ τούτου ο αναγνώστης όχι μόνο για την επικρατούσα αντίληψη αναφορικά με τη σεξεργασία την εποχή εκείνη αλλά και για τη θέση που είχαν οι εκδιδόμενες γυναίκες των πρώτων χριστιανικών χρόνων στην κοινωνία, τις απολαβές ή την αντιμετώπισή τους από τον κοινωνικό περίγυρο.

Είναι γνωστό ότι η σεξεργασία, άμεσα συνδεδεμένη με την ηδονή, την ομορφιά και τον πλούτο, ήταν αρκετά διαδεδομένη στη Συρία και στην Αίγυπτο.

Επομένως, στις σχετικές περιγραφές προκύπτουν διάφορες πληροφορίες αναφορικά με τον βίο, τα κίνητρα αλλά και τις διαθέσεις των γυναικών που οδηγούνται σε αυτήν, κάτι που, όπως επισημαίνει ο Κυρτάτας, δεν μας προσφέρουν εύκολα τα κείμενα της κλασικής γραμματείας που δεν καταθέτουν πληροφορίες για την ψυχική κατάσταση των γυναικών, ούτε καν για τις διαθέσεις τους.

Η σεξεργασία στην αρχαιότητα και στους πρώτους Χριστιανούς Facebook Twitter
Το συμπόσιο στο σπίτι του Αγάθωνα, σύμφωνα με τον Πλάτωνα, Falke Jacob Von, 1887.

Πολύτιμες πληροφορίες, για παράδειγμα, αντλούμε όχι μόνο για τις συμπεριφορές αλλά και για την κυρίαρχη, επιβλητική εικόνα και τον θαυμασμό που γεννούσαν οι γνωστές σεξεργάτριες της εποχής καθώς και για τον πλούτο που τύχαινε να έχουν συσσωρεύσει οι πιο γνωστές από αυτές.

Μάλιστα, για την τύχη του πλούτου της εκάστοτε μεταμελημένης γυναίκας και την κατάληξή του φαίνεται να αποφασίζει ο ασκητής που τη μετέστρεψε, ο οποίος, όπως επισημαίνει ο Κυρτάτας στην εισαγωγή του, «είχε την ευχέρεια είτε να διανείμει τον μικρό θησαυρό σε ελεημοσύνες είτε να απαιτήσει την άμεση και ολοκληρωτική καταστροφή του, εφόσον κανείς δεν έπρεπε να ωφεληθεί από τον καρπό της αμαρτίας, ούτε οι χήρες, ούτε τα ορφανά, ούτε οι πένητες».

Μεγάλη ήταν η διάσταση απόψεων σχετικά με τον σωφρονισμό της «μεταμεληθείσης γυναικός», καθώς ο πιο συνήθης ήταν ο εγκλεισμός της σε μοναστήρι, αν και, καθώς φαίνεται, το πιο σημαντικό ήταν η οικειοθελής και όχι αναγκαστική αποχώρησή της από τα εγκόσμια.

Εντύπωση, επίσης, προκαλεί το γεγονός ότι σεξεργάτριες δεν θεωρούνταν μόνο εκείνες που δέχονταν τον ξένο ή τον πελάτη στο δωμάτιό τους με σκοπό τον αγοραίο έρωτα αλλά και γενικότερα οι ηθοποιοί και οι θεατρίνες ως γυναίκες «ελευθέρων ηθών». Πάντως, το πάθος με το οποίο οι χριστιανοί εκφράζουν τον αποτροπιασμό τους πολλές φορές απλώς υπερτονίζει το δέος που προκαλούσαν η ομορφιά και η επιβλητική παρουσία αυτών των γυναικών.

Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, και μία από τις πιο ωραίες ιστορίες του βιβλίου, είναι αυτή για τη «θεατρίνα που έγινε μοναχή», δηλαδή την Αγία Πελαγία, η οποία περιγράφεται ως μια γυναίκα εντυπωσιακής ομορφιάς που έκανε τους αβάδες και τους νόννους να στρέφουν αλλού το πρόσωπο, καθώς δεν μπορούσαν να αντισταθούν στην πλανεύτρα ομορφιά της.

Μοναδικός που έμεινε να τη θαυμάζει από κοντά ήταν ο «αμαρτωλός», όπως παραδέχεται ο ίδιος, Ιάκωβος, ο οποίος περιγράφει με τα πιο γλαφυρά χρώματα αυτή την «πέρα από κάθε φαντασία» εμφάνιση της Πελαγίας, η οποία, σύμφωνα με τις αναφορές του, εισέρχεται στη βασιλική του μάρτυρα Ιουλιανού πάνω σε έναν γάιδαρο φορτωμένο με χρυσάφι, μαργαριτάρια και πολύτιμα στολίδια, κλέβοντας τον θαυμασμό όλων, ενώ στο πέρασμά της άφηνε ένα άρωμα που έκανε τον αέρα να μοσχοβολά «με μύρα και άλλα μεθυστικά αρώματα».

Η σεξεργασία στην αρχαιότητα και στους πρώτους Χριστιανούς Facebook Twitter
Από τη μορφή της Ασπασίας έως τις σεξεργάτριες που αναπαρίστανται σε περιπτύξεις στα αγγεία ή περιγράφονται σε κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, όπως το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα, είναι γνωστό ότι ο ρόλος των εταιρών δεν ήταν πάντα κατώτερος αλλά ενίοτε προνομιακός σε σχέση με αυτόν των υπόλοιπων γυναικών.

Με άλλα λόγια, «ο καλλωπισμός που έκανε η πόρνη ξεπέρασε τον καλλωπισμό της δικής μου ψυχής», παραδέχτηκε ο Όσιος Νόννος στον αμαρτωλό διάκονο, κάτι που καταδεικνύει το νεοπλατωνικό αξίωμα της ομορφιάς που διαπερνά τις πρωτοχριστιανικές αφηγήσεις, ένα συμπέρασμα που μπορεί να μην καταγράφεται από τον ιστορικό Κυρτάτα αλλά έχει ενδιαφέρον για έναν αναγνώστη που θέλει να αντλήσει στοιχεία σχετικά με την Ιστορία αλλά και τις φιλοσοφικές θέσεις της εποχής.

Η ποιητικότητα κάποιων κειμένων, οι αναφορές στην Ηλιούπολη, στην Αντιόχεια, στα πολιτιστικά κέντρα της Αιγύπτου ή της Συρίας, τα όρια μεταξύ ηδονής και αμαρτίας φέρνουν στον νου τη στενή σχέση των διαφορετικών θρησκειών αλλά και αντιλήψεων της εποχής δίνουν ακόμα και στις πιο δραματικές σκηνές μια υπερτονισμένη ποιητικότητα και στις πιο θρησκευτικές λεπτομέρειες έναν παγανιστικό χαρακτήρα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαπφώ: Τόσο γνωστή μα τόσο άγνωστη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο

Τι κάνει τόσο ιδιαίτερη την ξακουστή ποιήτρια, συνθέτρια και παιδαγωγό από τη Λέσβο και γιατί 2.600 χρόνια μετά τη γέννησή της εξακολουθεί να προβληματίζει, να συγκινεί και να συναρπάζει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο αγοραίος έρωτας στην αρχαία Αθήνα

Βιβλίο / Ο αγοραίος έρωτας στην αρχαία Αθήνα

Ένα θέμα ταμπού μελετάται εκ νέου και χωρίς καμία προκατάληψη από τον επίκουρο καθηγητή Κλασικών Σπουδών και Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια, Έντουαρντ Κοέν, στο βιβλίο με τίτλο «Ο αγοραίος έρωτα στην αρχαία Αθήνα» (εκδ. Διόπτρα).
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω»

Βιβλίο / Η σεξεργασία τότε και τώρα: Από τη Γαβριέλα, την Τρούμπα και τον Βαρδάρη ως τη σύγχρονη εποχή

Το νέο βιβλίο της Εύας Νικολαΐδου «Στα σπίτια της αμαρτίας χτες και σήμερα – Μια δημοσιογραφική έρευνα για το φαινόμενο της πορνείας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα» (εκδ. Κάκτος) αποτελεί μια αξιόλογη συμβολή στη μελέτη του φαινομένου της σεξεργασίας στην Ελλάδα και όχι μόνο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Εταίρες, ιερόδουλες και πόρνες»: Η ιστορία της σεξουαλικής εργασίας

Βιβλίο / «Εταίρες, ιερόδουλες και πόρνες»: Η ιστορία της σεξουαλικής εργασίας

Το βιβλίο της Κέιτ Λίστερ κυκλοφορεί σύντομα από τις εκδόσεις Καπόν σε μετάφραση Ηλία Μαγκλίνη και περιλαμβάνει πεντακόσιες εικονογραφήσεις και μια χρονολογικά δομημένη αναδρομή στην ιστορία της σεξουαλικής εργασίας και των κοινωνιών που βάδισαν χέρι-χέρι με τους εργάτες και τις εργάτριες του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ