Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X

Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X Facebook Twitter
Η Elizabeth Wurtzel το 1998
0

Με τον Kurt Cobain, τον Elliott Smith και τον Jeff Buckley χαμένους προ πολλού, αυτή η καχεκτική και υποτονική δημογραφική ομάδα που έγινε γνωστή ως Generation X είχε ήδη στερέψει από είδωλα. Μετά τον θάνατο της Elizabeth Wurtzel, συγγραφέως του εμβληματικού βιβλίου για τα 90s, "Prozac Nation", που πέθανε από μεταστατικό καρκίνο του μαστού την περασμένη Τρίτη στα 52 της, η συγχυσμένη και αντιφατική γενιά μας έχασε ίσως την πιο χαρακτηριστική εκπρόσωπό της.

Το κορίτσι που είχε κερδίσει τον αμφιλεγόμενο τίτλο «Η Courtney Love των γραμμάτων» και είχε εμφανιστεί το 1998 στο εξώφυλλο του δεύτερου βιβλίου της "Bitch: In Praise of Difficult Women" («Σκύλα: Εγκώμιο των δύσκολων γυναικών»), τόπλες και με προτεταμένο το μεσαίο της δάχτυλο, είχε μια τυπικά προνομιούχα αλλά έντονα προβληματική εφηβεία στο Μανχάταν (των άγριων '70s όμως, όταν, όπως είχε γράψει, είχαν ληστέψει την Ζα Ζα Γκαμπόρ μέσα στο πολυτελές ξενοδοχείο Waldorf Astoria) , μαθητεύοντας στο Ramaz School - σχολή της ελίτ - για να εισαχθεί στη συνέχεια στο Harvard, από το οποίο κατάφερε να αποφοιτήσει με πτυχίο συγκριτικής φιλολογίας.

Η γυναίκα που έγραψε στο ίδιο βιβλίο «κανείς δεν θα με αγαπήσει ποτέ, θα ζήσω και θα πεθάνω μόνη», τελικά παντρεύτηκε το 2015 έναν συγγραφέα ονόματι James Freed Jr. Την ίδια χρονιά υποβλήθηκε σε διπλή μαστεκτομή.

Παρ' όλα αυτά, μπήκε διστακτικά στην ενηλικίωση στοιχειωμένη από μια εντελώς Generation X αίσθηση κενότητας και απελπισίας, εξαιτίας κυρίως της παραλυτικής κατάθλιψης από την οποία υπέφερε και στη συνέχεια κατέγραψε με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες στις 317 σελίδες του "Prozac Nation", του βιβλίου με τα νεανικά της απομνημονεύματα που κυκλοφόρησε το 1994 και την έκανε σταρ στα 27 της.

«Αισθάνομαι σαν ελαττωματικό μοντέλο, σα να βγήκα με ρωγμές από τη γραμμή παραγωγής και οι γονείς μου έπρεπε να με επιστρέψουν για επιδιορθώσεις πριν λήξει η εγγύηση» έγραφε στο βιβλίο που όχι μόνο ενίσχυσε την τάση συγγραφής απομνημονευμάτων στους λογοτεχνικούς κύκλους αλλά αποτέλεσε και προμήνυμα της σύγχρονης εξομολογητικής κουλτούρας των social media.

Ο ψυχικός πόνος της Elizabeth Wurtzel, που η ίδια, όπως και ο Kurt Cobain, τον μετέτρεψε σε μια μορφή performance art, συνυφάνθηκε με την δυσαρέσκεια και την έλλειψη κατεύθυνσης που βασάνισαν την γενιά της, τουλάχιστον με τους όρους της ποπ κουλτούρας.

Στα νιάτα της, στη δεκαετία του '90, αυτοπροσδιορίστηκε ηλικιακά όχι ως 20-κάτι, αλλά ως «20-τίποτα», έχοντας επιβιώσει από μια σειρά τραυματικά σεξουαλικά επεισόδια και μια απόπειρα αυτοκτονίας για να ξεκινήσει μια καριέρα που έμοιαζε να ανθεί και να καταρρέει συγχρόνως. Αφού έχασε μια προσωρινή δουλειά ως δόκιμη δημοσιογράφος στην εφημερίδα Dallas Morning News μετά από κατηγορίες για λογοκλοπή, επιχείρησε να γίνει για ένα πολύ μικρό διάστημα ροκ κριτικός – πόσο Generation X! – στο περιοδικό New York και αργότερα στο New Yorker, για να απολυθεί όταν ανέλαβε την διεύθυνση του περιοδικού η Tina Brown.

Υπήρχαν φυσικά ναρκωτικά στη διαδρομή. Και όχι μόνο Prozac. Σύντομα η Elizabeth Wurtzel έπεσε στην κοκαΐνη και στην ηρωίνη, ενώ εθίστηκε επίσης και στο Ritalin, το οποίο δεν το «έπαιρνε», αλλά το σνίφαρε, όπως είχε γράψει στα απομνημονεύματα εθισμών της του 2003 με τίτλο "More, Now, Again" («Πιο πολύ, τώρα, ξανά»).
Και όπως κάθε μέλος της Γενιάς Χ που σεβόταν τον εαυτό του/της, είχε την τάση να στρέφεται στην ειρωνεία και τον σαρκασμό για να αντιμετωπίσει την καταιγίδα.

Μόνο σε ένα κριτήριο απέτυχε να ανταποκριθεί η Elizabeth Wurtzel ως νεανικό σύμβολο γενιάς: Δεν πέθανε (πολύ) νέα. Θα μπορούσε μάλιστα να θεωρήσει κανείς ότι στο τελευταίο κομμάτι της ζωής της, ακύρωσε όλα όσα συμβόλιζε κάποτε.

Η γυναίκα που είχε περιγράψει τον εαυτό της στο "Prozac Nation" ως «το κορίτσι που βλέπεις σε μια φωτογραφία από κάποιο πάρτι κάπου ή από ένα πικνίκ στο πάρκο και μοιάζει τόσο ζωηρό και λαμπερό, στην πραγματικότητα όμως σύντομα θα χαθεί», έζησε για να πάρει σε μεγάλη ηλικία πτυχίο νομικής από το Πανεπιστήμιο του Yale, και πρόλαβε να εργαστεί στη διάσημη δικηγορική φίρμα Boies Schiller Flexner. Η γυναίκα που έγραψε στο ίδιο βιβλίο «κανείς δεν θα με αγαπήσει ποτέ, θα ζήσω και θα πεθάνω μόνη», τελικά παντρεύτηκε το 2015 έναν συγγραφέα ονόματι James Freed Jr. Την ίδια χρονιά υποβλήθηκε σε διπλή μαστεκτομή.

Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X Facebook Twitter
Η Elizabeth Wurtzel σε πρόσφατη φωτογραφία

Κάποιοι σκληροπυρηνικοί οπαδοί της από τα '90s ενδεχομένως θεώρησαν την επαγγελματική και συναισθηματική της εξέλιξη ως προδοσία των όποιων ιδανικών της Generation X. Για τους υπόλοιπους από μας όμως, αυτή η εξέλιξη υποδηλώνει απλά το ότι η "Generation X", ένας όρος που έχει σε μεγάλο βαθμό εξαφανιστεί από το πολιτισμικό τοπίο, δεν ήταν τόσο μια δημογραφική ομάδα, όσο μια φάση, μια νεανική ψευδαίσθηση που, όπως ο Kurt Cobain, δεν ήταν προορισμένη να φτάσει τα 30.

Η ίδια η Elizabeth Wurzel δεν ένιωθε καμιά ντροπή για το γεγονός ότι τελικά «βολεύτηκε» και «νοικοκυρεύτηκε». Έγραφε το 2017 στο επιμύθιο της επανέκδοσης του βιβλίου με το οποίο έγινε διάσημη: «Η ντροπή είναι τρομακτικό πράγμα. Είσαι μόνο τόσο άρρωστος όσο άρρωστα είναι τα μυστικά σου».

Με στοιχεία από το άρθρο του Alex Williams, "Elizabeth Wurtzel Finally Grew Up, Like the Rest of Gen X" που δημοσιεύτηκε στους New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM