Ο Γιάννης Βαλτής ήρθε αντιμέτωπος με το θάνατό του. Και άλλαξε ζωή

Ο Γιάννης Βαλτής ήρθε αντιμέτωπος με το θάνατό του. Και άλλαξε ζωή Facebook Twitter
Όταν πήρε μια μεγάλη ανάσα απ' τη μάχη του με τον καρκίνο του πνεύμονα, ο Γιάννης Βαλτής έγραψε το Extra Ball. Ήταν όμως κάπως σαν ψυχοθεραπεία, που για να δουλέψει πρέπει να πεις όλη την αλήθεια
2

Είμαστε στο πεζοδρόμιο, στα όρθια, ενώ η συνέντευξη έχει τελειώσει κι οι Θεσσαλονικείς περνούν βιαστικοί γύρω μας. Υποτίθεται ότι πρέπει να χαιρετηθούμε και να τραβήξει ο καθένας το δρόμο του, όμως συνεχίζουμε να μιλάμε, χωρίς δυστυχώς να ηχογραφώ πια. 

Τότε είναι που συνειδητοποιώ πλήρως πόσο τον άλλαξε η διάγνωση. Δεν ήταν, μου λέει, και ο πιο εύκολος άνθρωπος του κόσμου. Την εποχή που είχε διαφημιστική εταιρία υπήρξε δυσάρεστος σε πολλούς ανθρώπους. Αγχωμένος, απότομος, αδιάφορος για τους άλλους, αδιάφορος και για τον εαυτό του. Μαθαίνοντας πως έχει καρκίνο του πνεύμονα, πριν αρκετά χρόνια, αναγκαστικά άλλαξε ζωή. Στην αρχή επειδή ήταν αναγκασμένος - πήγε στη Γερμανία για θεραπείες, έκοψε ταχύτητα, πέρασε ατελείωτες μέρες παρατηρώντας τους άλλους. 

«Με τους ρυθμούς που ζούσα πριν, δεν είχα ποτέ το χρόνο να παρακολουθώ τους ανθρώπους σαν ξεχωριστές οντότητες» μου είχε πει νωρίτερα. «Τους παρακολουθούσα πάντα με το δικό μου φίλτρο, αν ο ένας είναι δημιουργικός και μπορώ να συνεργαστώ μαζί του, αν η άλλη είναι ερωτική και μπορώ να ερωτοτροπήσω μαζί της - τέλος πάντων παντού έψαχνα μια χρησιμότητα στις σχέσεις μου. Αδιαφορούσα κατά βάθος για αυτές.»

Ο Γιάννης Βαλτής ήρθε αντιμέτωπος με το θάνατό του. Και άλλαξε ζωή Facebook Twitter
«Μεγάλωσαν τα παιδιά, μου, έκανα ωραία πράγματα, κάνω και σήμερα ωραία πράγματα. Θα τα συνεχίσω λοιπόν για όσο με παίρνει... »


Αρχίζοντας τα νοσοκομεία και τις θεραπείες, ο χρόνος απέκτησε άλλη μορφή γι' αυτόν: «Δεν υπήρχε καμία άλλη πίεση εκτός απ' το να είσαι εκεί και να στάζουν οι σταγόνες μέσα σου. Τότε άρχισα να προσέχω στ' αλήθεια τους ανθρώπους, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές τους. Και για πρώτη φορά άρχισαν... Να το πω; Άρχισαν να μ' αρέσουν οι άνθρωποι (γέλια). Έπαψα να σκέφτομαι "αυτός δε μου κάνει τη δουλειά, ο άλλος μ' ενοχλεί". 
Τους παρατηρούσα απλώς, και αυτό μου γεννούσε μια γλύκα. Δεν φανταζόμουν πριν πως θα ένιωθα κάποτε *αυτήν* την έννοια της αγάπης για έναν άγνωστο. Πονούσα με τους δικούς τους πόνους, χαιρόμουν με τις δικές τους χαρές.»


Όταν μπήκε σε πιο ήπιο ρυθμό θεραπειών στη Γερμανία, και είχε χρόνο, κράτησε τις πρώτες σημειώσεις σχετικά με όσους γνώριζε, είτε στο νοσοκομείο ή στο ξενοδοχειάκι που έμενε. Κι όταν τέλειωσε κι επέστρεψε στην Ελλάδα, αποσύρθηκε στη Βουρβουρού Χαλκιδικής. «Ξαφνικά, από εκεί που έτρεχα σαν τρελός κάνοντας δουλειές στη Θεσσαλονίκη, τώρα είχα απόλυτη ηρεμία και άπλετο, πλέον, χρόνο», λέει. Και σιγά-σιγά άρχισε να γράφει. «3-4 ιστορίες είχαν ήδη δημοσιευτεί στο ίντερνετ κι η -εκ των υστέρων- εκδότριά μου είχε ενθουσιαστεί. Μου είπε "γράψε, καλό σου κάνει" και σιγά σιγά μαζεύονταν κείμενα. Κι έπειτα, μια μέρα μου είπε: "Είμαστε έτοιμοι".»

Το αποτέλεσμα είναι το EXTRA BALL που κυκλοφορεί απ' τις εκδόσεις Ποταμός. Τον γνώριζα, από μακριά, ως σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ και δημιουργό διαφημίσεων και viral βίντεο (η αυτοσχέδια καμπάνια "Μακάρι Μπουτάρη" για τον νυν Δήμαρχο Θεσσαλονίκης έχει μείνει κλασική), όμως το βιβλίο του είναι κατά τη γνώμη μου ό,τι καλύτερο έχει κάνει ποτέ. 

Χωρίς καμία λογοτεχνικότητα και συναισθηματισμό ο Βαλτής γράφει λογοτεχνία που κατευθείαν συγκινεί και ταράζει. 28 κείμενα πυροδοτημένα από την εμφάνιση της ασθένειας στη ζωή του ακροβατούν μεταξύ κυνισμού και χαδιού, λυγμού και ανάλαφρου σφυρίγματος. Στήνει έναν κόσμο πικρό και διασκεδαστικό, θαυμαστά ολοκληρωμένο, όπου η ανάγκη της ελευθερίας, η γλώσσα των αισθημάτων έχουν τον κύριο λόγο. Είναι μια συλλογή αυτοβιογραφικών ιστοριών που σε βάζουν βίαια μες τη ζωή του και σε τραβούν σ' ένα ταξίδι συναρπαστικό, κωμικοτραγικό, αισιόδοξο και τελικά δυνατό.

Στην ουσία φοβόμαστε μόνο τον θάνατο, αλλιώς τι έχουμε να φοβηθούμε; Αν καταφέρουμε να συμβιβαστούμε με την ιδέα του τον έχουμε σχεδόν νικήσει.

— Σ' αυτήν την λοξή ματιά στην καθημερινότητά σου δεν προσπάθησες καθόλου να ωραιοποιήσεις καταστάσεις ή τον εαυτό σου. Αντίθετα, έβαλες και εξαιρετικά ντροπιαστικές για σένα σκηνές... 

Η ανάγκη μου ήταν να μεταφέρω την αλήθεια μου, κι αν θες και την ξεφτίλα μου. Δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή "βρε αυτό μήπως να το μαλακώσω, ή το άλλο να το παραλείψω...". Σκέφτηκα βέβαια, πχ. γράφοντας το κείμενο για το σεξ "ωχ ωχ, τώρα αυτό θα το διαβάσει η κόρη μου", αλλά μετά είπα τι να κάνουμε, θα το καταπιεί. 

— Ήταν κάπως σαν ψυχοθεραπεία δηλαδή; Που για να δουλέψει πρέπει να πεις όλη την αλήθεια;

Ναι, είχα αυτό το κίνητρο. Ήξερα πως μόνο αν ξεγυμνωθώ πραγματικά θα δουλέψει η αποθεραπεία μου. Δεν ήθελα να κρατήσω τίποτα προσωπικό και κρυφό. 

Ο Γιάννης Βαλτής ήρθε αντιμέτωπος με το θάνατό του. Και άλλαξε ζωή Facebook Twitter

Το οικογενειακό σπίτι στο συνοικισμό των καθηγητών στη Βουρβουρού οι αδερφές του το χρησιμοποιούσαν πιο πολύ ως καλοκαιρινό σπίτι διακοπών. Αυτός όμως για χρόνια πήγαινε και χειμώνες - το είχε φτιάξει έτσι ώστε να μπορεί να μένει κανείς όλο το χρόνο, άσχετο που επειδή είχε τη διαφημιστική στη Θεσσαλονίκη πήγαινε μόνο κάποια Σαββατοκύριακα. Μετά τις θεραπείες στο Έσσεν της Γερμανίας, γύρισε ξανά στην Ελλάδα, όμως ποτέ δεν κατάφερε να ξαναμείνω στην Θεσσαλονίκη από τότε. Ακόμα και την αποθεραπεία του, λέει, την έκανε στη Μηχανιώνα, ζώντας σ' ένα φίλο. «Τι σε έπνιγε στη Θεσσαλονίκη;» ρωτάω κι αυτός το σκέφτεται. «Νομίζω οι αναμνήσεις της» λέει τελικά.  

Στην Χαλκιδική έχει όση μοναξιά θέλει (πόσο μεγάλη αλλαγή απ' την αναγκαστική, συνεχή κοινωνικότητα της πρότερης καριέρας του) ένα ωραίο σπίτι, ωραία θέα, ανοιχτωσιά. Σ' αυτή τη φάση δεν θα μπορούσε να ζητήσει τίποτα παραπάνω. 

— Ο φόβος για την υγεία σου παραμένει; 

Δεν νομίζω ότι θα υπάρξει μια μέρα που θα καταφέρω να μην έχω φόβο. Ας πούμε, την περασμένη εβδομάδα είχε υγρασία και, είμαι και κάποιας ηλικίας, με πόνεσε έντονα η μέση. Απ' το μυαλό μου πέρασε και η σκέψη, "ωχ, λες να πήγε κάπου αλλού τώρα ο καρκίνος; Πού πήγε; Μήπως στα οστά; Στο συκώτι;"

Αναγκαστικά θα πάει το μυαλό σου εκεί. Όσο περνάει ο καιρός όμως, τόσο γίνονται δύο πράγματα. Το ένα είναι πως μπορώ να περνάω γρήγορα απ' αυτή τη σκέψη σε άλλη, να εκλογικεύω τα πράγματα και να ξεχνάω το φόβο. Το δεύτερο, πως όσο περνάει ο καιρός, τόσο λιγότερο με ταράζει η έννοια του θανάτου. 

— Μεγάλη κουβέντα αυτή...

Μεγάλη αλλά αληθινή. Εξάλλου, γενικά, τι είναι ο φόβος; Στην ουσία φοβόμαστε μόνο τον θάνατο, αλλιώς τι έχουμε να φοβηθούμε; Αν καταφέρουμε να συμβιβαστούμε με την ιδέα του τον έχουμε σχεδόν νικήσει. Θέλω να ελπίζω πως το ίδιο θα μπορώ να σου πω και σε δύο χρόνια, που ενδεχομένως να έχω κάνει, ας πούμε, μετάσταση στον εγκέφαλο. Πάντως αυτήν την περίοδο έτσι νιώθω: μεγάλωσαν τα παιδιά, έκανα ωραία πράγματα, κάνω και σήμερα ωραία πράγματα και θα τα συνεχίσω για όσο με παίρνει... Δεν θεωρώ πως θα χαθεί και το σύμπαν αν φτάσει κάποια στιγμή που θα πρέπει να φύγω...

— Γράφεις κάτι τώρα;

Γράφω πολλά, αλλά δεν ξέρω ακόμα αν είναι καλά. Το EXTRA BALL μου βγήκε οργανικά, και ενθουσιάστηκα με το γράψιμο. Ως νεόπλουτος της γραφής χαίρομαι που δε χρειάζεται να συνεννοείσαι μ' άλλους χίλιους ανθρώπους αλλά δουλεύεις μοναχικά. Κι όταν διαπίστωσα πως δεν χρειάζεται να μαζέψεις χρήματα, όπως ας πούμε όταν θες να κάνεις μια ταινία, είπα αμάν, εδώ είμαστε! Πολύ ωραίο μέσο. Αλλά ακόμα δεν έχω πειστεί ότι μπορώ να γράψω για κάτι άλλο πέρα απ' τη ζωή μου...

— Γιατί να πρέπει να γράψεις για κάτι άλλο; 

Ξέρω κι εγώ; Δοκιμάζω τα πάντα τώρα. Αυτή τη στιγμή γράφω δύο πράγματα ταυτόχρονα, και είναι σε προχωρημένο στάδιο. Δεν ξέρω πού να το πάω όμως. Πάντως μου αρκεί που το πάω. Όπου και να το πάω, εμένα με γεμίζει...

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
...και εγώ εύχομαι όλοι οι καρκινοπαθείς να είχαν την οικονομική άνεση αυτού του ανθρώπου να πατήσουν pause στην ζωή τους, να κάνουν τις θεραπείες τους σαν άνθρωποι στα Νοσοκομεία της Γερμανίας (και όχι στα ερείπια της Ελλάδας) και μετά να έχουν το εξοχικό στο δάσος, το χρόνο και το χρήμα να αποσυρθούν να γράψουν, να ψαχτούν και να αποθεραπευτούν χωρίς το άγχος του βιοπορισμού.