Ο ποιητής και η πόλη του

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter
0

Ο Γιάννης Δούκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Σπούδασε φιλολογία και το 2001 εξέδωσε μια συλλογή σύντομων πεζογραφημάτων με τίτλο «Ο κόσμος όπως ήρθα και τον βρήκα», από τις εκδόσεις Κέδρος.

Η πρώτη ποιητική του συλλογή «Στα μέσα σύνορα» (Πόλις 2011), τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή του περιοδικού Διαβάζω.

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί η νέα του, η δεύτερη ποιητική συλλογή «Το σύνδρομο Σταντάλ».

Προδημοσιεύουμε τρία ποιήματα από αυτή τη νέα συλλογή. Τον συναντήσαμε πριν από λίγες ημέρες για να μιλήσουμε για την ποίηση και την επιρροή της στη ζωή μας.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Ξεκίνησες να γράφεις από μικρός;

Έγραφα από μικρός αλλά δε δημοσίευα. Δημοσίευσα μια συλλογή από σύντομα πεζογραφήματα στα 20.

Κατά τα άλλα ποίηση έγραφα.

Στο σπίτι διάβαζαν;

Υπήρχαν πάντοτε βιβλία, αναφορές, στο σπίτι. Σε αυτή τη φόρμα, την έμμετρη μορφή και πιο συνειδητά άρχισα να γράφω τα τελευταία πέντε έξι χρόνια.

Γιατί σε έμμετρη μορφή;

Ηταν αυτή που έβγαινε πιο αβίαστα. Στη συνέχεια την καλλιέργησα, προσπάθησα να την καλλιεργήσω και να την αναπτύξω.Ηταν αυτή που μου έβγαινε φυσικά. Βέβαια δεν αρκούσε αυτό, -η ευκολία,- έπρεπε να καλλιεργηθεί, να δουλευτεί περισσότερο.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Αυτή είναι η δεύτερη ποιητική σου συλλογή. Η εμπειρία σου από την πρώτη;

Ηταν πολύ πιο συνειδητή από την εμπειρία των πεζογραφημάτων, που ήταν σε άλλη ηλικία. Πέρασα καλά γράφοντας τα ποιήματα, ένοιωσα και μια ανταπόκριση γιατί αυτό το πράγμα είναι και διαλεκτικό, δεν αρκεί η πετριά ενός ανθρώπου «Α! θέλω να εκφράσω κάτι και να το βγάλω στον κόσμο».

Επειδή ακριβώς ο αναγνώστης είναι ο στόχος η κάθε μικρή ανταπόκριση που υπάρχει γεννάει μια συζήτηση και βλέπεις και το δικό σου κείμενο με άλλα μάτια και με άλλη ευχαρίστηση.

Αυτή την εποχή με τι ασχολείσαι;

Αυτή την εποχή κάνω διδακτορικό στο υπό αναστολή λειτουργίας πανεπιστήμιο. Μου γεννά μεγάλη ανησυχία και δεν ξέρω πραγματικά τι θα γίνει. Είμαστε στα δυο άκρα: Η έχουμε ένα δημόσιο, το οποίο δεν αξιολογείται καθόλου, ή ένα δημόσιο που καρατομείται και σφάζεται με τον τρόπο που έγινε και στην ΕΡΤ.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Σκέφτηκες να φύγεις έξω και να συνεχίσεις εκεί;

Η σκέψη υπάρχει αλλά δεν είναι και απαραίτητα ευχάριστο. Την Αθήνα την αγαπάω, είναι η πόλη μου , με τρέφει τρώγοντάς με, αλλά με τρέφει. Ειδικά σε αυτό το βιβλίο, η Αθήνα είναι η έμπνευσή μου. Και μόνο ότι περπατάω σε αυτούς τους δρόμους, είναι το έναυσμα.

Από την άλλη, υπάρχει η συνείδηση, ότι και έξω -μιλώντας για την Ευρώπη, για τον δυτικό κόσμο-, τα πράγματα δεν είναι ανθηρά, η κρίση έχει χτυπήσει και στο νότο και στο βορρά.

Υπάρχει η σκέψη του έξω υπό την έννοια του διαλόγου. Των άλλων αναφορών, του διαλόγου με άλλες τάσεις και τι συμβαίνει γύρω μας. Δε μπορούμε να μένουμε περίκλειστοι στο τι συμβαίνει εδώ .

Τι λες ότι είσαι;

Λέω ότι σπούδασα φιλόλογος. Το ποιητής, προτιμώ να είναι μια ιδιότητα που μου αποδίδεται από άλλους. Γράφω ποιήματα.

Τα θέματα τα οποία κυρίως σε απασχολούν σε αυτό το δεύτερο βιβλίο;

Αναγκαστικά, σε αυτό που γράφω, βγαίνει αυτό που είμαι. Οι θεματικοί άξονες είναι αυτοί που θα με απασχολούσαν ακόμα και αν δεν είχα καμιά ανάγκη έκφρασης.

Δηλαδή, είναι το τι συμβαίνει γύρω, το πως τοποθετούμαι εγώ απέναντι σε αυτό που συμβαίνει γύρω, όχι απαραίτητα με μια σαφή θέση ή με μια σιγουριά και με μια έμπρακτη δράση.

Το βασικό μου αίσθημα το τελευταίο διάστημα, με αυτά που συμβαίνουν και με τη Χρυσσή Αυγή είναι το μούδιασμα, η αμηχανία, η αίσθηση ότι έχουμε έναν κόσμο τον οποίο μπορούμε να τον αντιληφθούμε αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι χειροπιαστά. Αυτό το γύρω - γύρω είναι αυτό που με ενδιαφέρει. Από κει και πέρα υπάρχουν τα πράγματα που αγαπώ, οι άνθρωποι της δουλειάς μου, οι φίλοι μου, αυτά που ακούω από αυτούς, η τέχνη στις διάφορες εκφάνσεις της.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Γιατί αναφέρεσαι τόσο συστηματικά στο δημόσιο χώρο;

Γιατί πιστεύω ότι αυτός θάπρεπε να είναι ο προνομιακός χώρος της τέχνης γενικώς. Μπορώ να δεχτώ ότι ο καθένας έχει τη δική του θερμοκρασία και το ιδιωτικό είναι μεγάλη ιστορία και μεγάλο πεδίο, όπως και το πως το χρησιμοποιεί ο καθένας. Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που με τον ιδιωτικό τους χώρο και τους τέσσερις τοίχους του δωματίου τους έκαναν τεράστια πράγματα και μίλησαν για την ανθρώπινη εμπειρία ανυπέρβλητα.

Για μένα χώρος της τέχνης πρέπει να είναι ο δημόσιος. Δε θα απευθυνθεί σε όλους, δε θα εκφράσει τους πάντες, αλλά αυτός πρέπει να είναι ο στόχος Είναι πολύ ευρύς.

Και στον συναισθηματικό κόσμο υπάρχει μια οικουμενικότητα, όλοι μπορεί να συμπάσχουν, όλοι νοιώθουμε τα ίδια πάνω κάτω με διαφορετικό τρόπο, αλλά το δημόσιο είναι πιο ευρύ, πιο δυσερμήνευτο, πιο εξελισσόμενο με μεγαλύτερη αβεβαιότητα , με μεταπτώσεις φοβερές, οπότε, αναγκαστικά όταν το παρακολουθώ δε μπορώ παρά να ασχοληθώ μαζί του.

Ασχολείσαι με τα κοινά;

Πολύ λιγότερο από όσο θάθελα. Αυτό που λέω πάντα είναι ότι η γενιά μου αλλά και οι προηγούμενες έχουν μια πολύ διαφορετική αίσθηση της συλλογικότητας από ότι οι πολύ προηγούμενες. Στη δική μου γενιά υπάρχει η αίσθηση ότι ο καθένας κοιτάει περισσότερο τον εαυτό του. Είναι μια πίκρα αυτή η διαπίστωση.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Έχει να κάνει και με το πως έχετε μεγαλώσει;

Ναι. Ένα από τα μεγαλύτερα ψέμματα που κυκλοφορούν αυτή την περίοδο, είναι η ιδεολογική ηγεμονία της αριστεράς. Ποια ηγεμονία της αριστεράς; Το λάιφστάιλ ήταν η μόνη ηγεμονία. Αυτό μας έθρεψε. Μας έθρεψε επίσης μια εποχή που τα είχαμε όλα έτοιμα , εύκολα. Ενδεχομένως υπήρχαν παιδιά που στερούνταν πράγματα, αλλά με όρους μεσαίας τάξης, δε στερηθήκαμε τίποτα, δε μας έλειπε τίποτα. Αυτό ίσως ήταν η μεγαλύτερη τροχοπέδη για να αναπτύξουμε άλλα ένστικτα, άλλα αντανακλαστικά, να κινητοποιηθούμε περισσότερο. Από κει και πέρα ναι προσπαθώ να ασχολούμαι με τα κοινά.

Σαν γενιά πως κρίνεις τη δύναμη που ανέπτυξε η Χρυσή Αυγή;

Αυτή τη στιγμή είμαστε όλοι αντιφασίστες και όλοι προσπαθούν να πουν «εγώ το είπα πρώτος». Η πρώτη μου εμπειρία από τη χρυσή αυγή ήταν το 98, γιατί με το που μπήκα στη φιλοσοφική είχε γίνει μόλις η υπόθεση Κουσουρή που είχε ξυλοκοπηθεί και παραλίγο να πεθάνει από τον Περίανδρο.

Ήταν ένα μόρφωμα τότε με λίγες χιλιάδες ψήφους, ένα τίποτα και δραστηριοποιούνταν σε συγκεκριμένες περιοχές. Προσπαθώ να καταλάβω πως ξεκίνησε όλο αυτό. Ισως είναι η αίσθηση του ανήκειν, η ομοκοινωνικότητα, το ότι έρχομαι από ένα προβληματικό σπίτι, ή ότι σε μια τέτοια ομάδα ανήκω ευκολότερα. Και αυτό το κομμάτι , το κοινωνικό, είναι μεν φυσιολογικό και ανθρώπινο αλλά όχι όταν έρχεται από μια νοσηρή βάση ή έρχεται να εκφράσει μια τερατώδη ιδεολογία ή ότι πιο σκοτεινό υπάρχει μέσα μας.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Από αυτή την κατάσταση θα προκύψει ένας νέος διάλογος;

Για μένα ό,τι καινούργιο προκύψει, θα βγει μέσα από μια σύνθεση ενός διαλόγου και ο διάλογος προϋποθέτει να συγκεντρωθείς στην απόκλιση που έχει ο άλλος από σένα και όχι στο ότι "είμαστε όλοι χαρούμενοι, καθόμαστε στο ίδιο τραπέζι, τρώμε από το ίδιο πιάτο και λέμε: τι ωραία συμφωνούμε μεταξύ μας».

Αυτό θα ήταν και τρομερά πληκτικό. Κυρίως χαίρομαι τις κουβέντες που με κάνουν να σκεφτώ να επιχειρηματολογήσω στον άλλο ή να αφεθώ να πειστώ αν κάτι δεν το έχω σκεφτεί αρκετά.

Υπάρχει δημιουργική κίνηση στη γενιά σας;

Ναι, υπάρχουν πολλές φωνές που έχουν καταγραφεί και νομίζω είμαστε σε ένα διάλογο. Δε σημαίνει ότι η έννοια της γενιάς είναι αυτοσκοπός, γιατί διαλέγεσαι και κάθετα και οριζόντια, αλλά εμένα ο διάλογος με τους συνομήλικους είναι πιο πλήρης, γιατί έχεις τις περίπου ίδιες αναφορές, το ίδιο βλέμμα στον κόσμο.

Ο ποιητής και η πόλη του Facebook Twitter

Υπάρχουν βιβλία που ξεχωρίζεις και σε επηρέασαν με κάποιο τρόπο;

Θα ξεκινήσω με μια μεγάλη δόση κοινοτοπίας. Όταν πρωτοδιάβασα Σολωμό και Σεφέρη, βρήκα εκεί, μια μεγάλη δόση θερμοκρασίας που με μάγεψε, με κατέκτησε απόλυτα. Γυρίζω και ξαναγυρίζω σε αυτά τα βιβλία από τα σχολικά μου χρόνια. Επίσης υπάρχουν μυθιστορήματα που όταν τα διάβασα αισθάνθηκα να μου αποκαλύπτονται κόσμοι. Θα πω το στερεότυπο:«άλλο άνθρωπο με παραλαμβάνουν και άλλο με παραδίδουν στο τέλος».

Κάποια από αυτά τα βιβλία είναι η «Αισθηματική αγωγή»του Φλομπέρ, η «Τύφλωση» του Κανέτι, "Η κυρία Ντάλογουέι" της Βιρτζίνια Γουλφ, το «Μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης» του Καλβίνο, το «Σταυροφορία χωρίς σταυρό» του Κέσλερ. Αυτά ενδεικτικά είναι τα αγαπημένα μου μυθιστορήματα, για εντελώς διαφορετικούς λόγους, που τα προσέγγισα σε εντελώς διαφορετικές ηλικίες.

Τρια ποιήματα από την ποιητική συλλογή "Το Σύνδρομο Σταντάλ"

 

Ο ΔΕΙΚΤΗΣ

 

 

Αν κάποτε σε χάλκινο κεφάλι

για μια στιγμή σταθεί το περιστέρι,

καθώς σπυρί στο ράμφος μεταφέρει,

κι αν έπειτα ευθύς πετάξει πάλι,

 

 

τότε κι αυτός, που έψαχνε στα ίχνη

του χρόνου την αλήθεια να προφέρει,

σαν θα κοιτά το άγαλμα, θα ξέρει

του έφιππου το δάχτυλο πως δείχνει

 

τη δίδυμη φωνή της Επτανήσου

σ' ένα φλιτζάνι εσπρέσο ν' ανασαίνει

με μοίρα της κοινή και πεπρωμένη

το «ζήσε, σαν να γράφεσαι, και σβήσου»

 

που πάει να πει, Μεγάλη Θυγατέρα,

να ζεις με το 'να πόδι στον αέρα.

 

 

ΟΧΙ, ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ

 

 

Ομίχλη πρωινή του δακρυγόνου

αχνίζει· κι είναι μέσα της γερμένος,

ύπνος βαθύς, ύπνος μαρμαρωμένος·

μακριά, το ποδοβόλημα του χρόνου.

 

 

Την άργιλο, τα τύμπανα φοβάμαι.

Τριγύρω μου διαβάτες δολοφόνοι,

ο κόνδορας τον τίγρη ανταμώνει,

κλειστή στροφή και στη γωνία θα 'μαι,

 

γύφτος; Ή βασιλιάς και στρατιώτης;

Αρχειοθέτης μόνο· τα βραβεία,

σαν λείψανα, φορούν τα προσωπεία

της εποχής, πώς όμως τον θυμό της,

 

 

τα σωθικά της μάτια ν' αποδώσουν;

Μουσώνες την Αθήνα θα σαρώσουν.

 

 

 

 

ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ

...γιατί τ' αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια,

είμαστε εμείς

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ

 

Μετά δε ταύτα σβήσαμε τα φώτα,

έγειρες πάνω μου απαλά και είπες:

«Θα ζήσουμε μπαλώνοντας τις τρύπες

της ιστορίας· τίποτα όπως πρώτα

 

δεν θα μπορέσει πια να ξαναγίνει».

Τουλάχιστον, εκείνο τ' «όπως πρώτα»,

καθώς το καταργούν τα γεγονότα,

κι εμείς να τ' αρνηθούμε. Τι θα μείνει

 

σ' αυτήν τη γη, σε χρόνο ενεστώτα

απ' όλο το αναμάσημα που λίγη

ανάσα έχει ακόμη και μας πνίγει,

την ώρα που του στρέφουμε τα νώτα;

 

Στεφάνους καταθέτουμε και κλαίμε,

μα είμαστε ό,τι θάβουμε, ό,τι καίμε.

 

 

*****

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ