Ο Ted Chiang είναι ένας συγγραφέας που δεν βιάζεται καθόλου

Ο Ted Chiang είναι ένας συγγραφέας που δεν βιάζεται καθόλου Facebook Twitter
Ο Ted Chiang. Ο συγγραφέας, κατά τη συνήθειά του, δεν θέλησε να υπάρχει η φωτογραφία του στο αυτί του εξωφύλλου.
0

ΕΦ και slow writing. Εξακολουθεί να συμβαίνει κάτι με την Επιστημονική Φαντασία σε χώρες που ακολουθούν περισσότερο συμβολικά τις πολιτιστικές εξελίξεις σε αυτό που γενικά λέμε Δύση, καλή ώρα όπως η Ελλάδα. Τη θεωρούμε δεύτερη, βήτα, πεταμένο χρόνο και πεταμένα λεφτά: κάτι που γενικά δεν αξίζει να ασχολείται κανείς μαζί του, όχι εμείς βέβαια, όχι κάποιος διανοούμενος αναγνώστης, όχι ένας επίμονος βιβλιοφάγος. Κυρίως αυτό φαίνεται όταν μιλούμε για την ΕΦ με θετικό τρόπο, ας πούμε κάπως έτσι: «Ναι, το "Στάλκερ" μοιάζει με Επιστημονική Φαντασία, αλλά βασικά είναι ένα πολύ βαθύ, πολύ σκοτεινό έργο, είναι μία ταινία φιλοσοφική — και τέλος πάντων είναι Ταρκόφσκι». Στη θέση του «Στάλκερ» μπορεί κανείς να βάλει εκατοντάδες άλλα φιλμ ή, φυσικά, βιβλία ΕΦ: που ναι μεν τα βρίσκουμε «ορθά», που ναι μεν υπακούν σε κάποιον Κανόνα της «κανονικής», της straight πεζογραφίας, αλλά που —αλίμονο για μας— είναι ατόφια, λαμπερή και διόλου κρυμμένη ΕΦ. Είναι ΕΦ 100%, και το χαίρεται. Για να το ξεκαθαρίσουμε: η ΕΦ είναι ένα ξεχωριστό είδος της λογοτεχνίας, ένα genre. Και η ρεαλιστική genre είναι. Και έχουν δεκάδες υποείδη στους κόλπους τους η καθεμιά, κι αυτό στη γλώσσα μας, την αναγνωστική γλώσσα, το λέμε ευτυχία.

Είπα πριν «εξακολουθεί», γιατί τα πράγματα, κακά τα ψέματα, είχαν κάπως έτσι και στο εξωτερικό πριν από τριάντα-σαράντα χρόνια — εξ ου και η κουβέντα για τις πολιτιστικές εξελίξεις: η Δύση δεν είναι κάτι αμετακίνητο και συμπαγές, κάθε άλλο. Δεν ισχύει πια, και εν πάση περιπτώσει δεν ισχύει πια για ένα πραγματικά πολύ μεγάλο μέρος του κοινού και των ειδικών, των μελετητών της λογοτεχνίας, και σίγουρα όχι αφότου τμήματα ΕΦ σε κολέγια και πανεπιστήμια προσφέρουν σε δεκάδες χιλιάδες φοιτητές πολύ υψηλό επίπεδο σπουδών, κάτι που φυσικά δεν θα συμβεί στην Ελλάδα, και σίγουρα όχι στη διάρκεια της ζωής μας. (Και θα είναι το μικρότερο από τα κακά που θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε εδώ, φυσικά).

Η συλλογή του Chiang, «Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες», κυκλοφόρησε το 2002, τα μόλις οκτώ διηγήματα που περιέχει απέσπασαν συνολικά τέσσερα Nebula, ένα Hugo και ένα Sturgeon, και προ ολίγων μηνών επανεκδόθηκε από τον κολοσσό Vintage, μετά τη σίγουρη παγκόσμια επιτυχία, καλλιτεχνική και εισπρακτική, του φιλμ Arrival, σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ.

Όμως ας έρθουμε στον Ted Chiang. Γεννημένος το 1967 και με σπουδές, κατά κύριο λόγο, πάνω στην Επιστήμη Υπολογιστών, συνιστά ένα παράδοξο από μόνος του, γιατί, μολονότι θρυλικό μέλος μίας κοινότητας που κατά βάσιν γράφει συχνά και πολύ, είναι αυτό που θα λέγαμε ο εμβληματικότερος «slow writer» του είδους, κάτι που δεν δείχνει να τον ενοχλεί καθόλου. Και σίγουρα όχι μετά την κολοσσιαία επιτυχία της συλλογής για την οποία γίνεται ο λόγος στο παρόν σημείωμα. Ας δούμε πρώτα το παράδοξο: έχει δημοσιεύσει δεκαπέντε όλα κι όλα διηγήματα στη ζωή του, και έχει τιμηθεί με τέσσερα βραβεία Nebula και τέσσερα Hugo, για να αναφέρουμε μόνο τις δύο πιο γνωστές διακρίσεις στον χώρο. Ένας γνώστης, θα έλεγε πως αυτό, πολύ απλά, δεν θα επαναληφθεί ποτέ στο μέλλον. Και ας πούμε και δύο λόγια μόνο για την επιτυχία: η συλλογή του Chiang, «Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες», κυκλοφόρησε το 2002, τα μόλις οκτώ διηγήματα που περιέχει απέσπασαν συνολικά τέσσερα Nebula, ένα Hugo και ένα Sturgeon, και προ ολίγων μηνών επανεκδόθηκε από τον κολοσσό Vintage, μετά την (αναμενόμενη και σίγουρη) παγκόσμια επιτυχία, καλλιτεχνική και εισπρακτική, του φιλμ Arrival, σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ, με πρωταγωνιστές την Έιμι Άνταμς και τον Τζέρεμι Ρένερ (στην Ελλάδα η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για τις 8 Δεκεμβρίου), βασισμένου στο ομότιτλο διήγημα της συλλογής: «Η ιστορία της ζωής σου».

Στον αντίποδα όσων εκδίδουν ένα ογκώδες μυθιστόρημα τον χρόνο (και καλά κάνουν), ο Chiang ακολουθεί πεισματικά το δικό του μονοπάτι. Και, επειδή είναι πραγματικά πολύ καλός, ήρθε η στιγμή που ξέφυγε από τα (αναγνωστικά) όρια του είδους και ήρθε η ώρα να γίνει γνωστός και στο κοινό τής mainstream πεζογραφίας. Και μάλιστα στο κοινό που αποστρέφεται τα διηγήματα, γιατί τα διηγήματα «τελειώνουν γρήγορα», γιατί δεν έχουν χρόνο για κάτι τόσο μικρό (χμμμ...) και γιατί σε ένα μεγάλο, πολυσέλιδο, ασήκωτο μυθιστόρημα μπορεί κανείς να επενδύσει με λιγότερο ρίσκο τα χρήματά του. Μπορεί να έχουν δίκιο όλοι αυτοί (και σίγουρα έχουν δίκιο οι εκδότες που δεν εκδίδουν συλλογές διηγημάτων παρά μόνο σπανιότατα και κατ' εξαίρεσιν), αλλά ο Chiang θα διαβαστεί και από αυτούς — και κυρίως: θα τους αποζημιώσει.

Η συλλογή. Έχουμε οχτώ διηγήματα εδώ. Τα δύο έχουν έκταση «νοβελέτας» (όχι νουβέλας) και το ένα είναι μινιατούρα. Όλα τους είναι έξοχα και το καθένα τους εντελώς ξεχωριστό, πέρα για πέρα διακριτό σε σχέση με τα άλλα. Και πάλι όμως: και τα οχτώ είναι απολύτως και με τρομερά αποτελεσματικό τρόπο καλογραμμένα, είναι «κεντημένα». Ο Chiang δεν είναι συναισθηματικός αφηγητής. Κι αυτό κυρίως για ένα λόγο. Επειδή κατέχει πολύ καλά το υλικό του. Ο Chiang ξέρει τι θέλει να πει, και διαπραγματεύεται κάθε φορά το θέμα του «επιστημονικά», σχεδόν το εξαντλεί (κι εμείς απολαμβάνουμε αυτό τον ειδικό, σπάνιο λογοτεχνικό τρόπο, λες και διαβάζουμε ένα δοκίμιο, ας πούμε, που όμως μας προκαλεί την ευφορία που ελάχιστα δοκίμια είναι σε θέση να προκαλέσουν). Ο λόγος του είναι απαιτητικός και σε θέλει διαρκώς εκεί. Και ευτυχώς που ο Δημήτρης Αρβανίτης παραδίδει μία σπουδαία μετάφραση στους Έλληνες αναγνώστες. Καθαρολόγος, αναλυτικός, με ένα κολοσσιαίο (επιτρέψτε μου) ταλέντο στην περιγραφή, σε παίρνει από το χέρι και σε οδηγεί σε ένα χώρο όπου δεν είχες ξαναπάει ποτέ. Για την ακρίβεια, οι χώροι όπου σε πηγαίνει είναι οχτώ. Οι εξής:

Ο πύργος της Βαβυλώνας. Ένα βιβλικό διήγημα, θαύμα επινοητικότητας, με πολύ στέρεη (ακριβώς σαν του πύργου της Βαβέλ) δομή, ευφυές και συγκινητικό. Μία πολύ καθαρή, «γεωμετρική» ιστορία. Συναρπαστικό.

Ο Ted Chiang είναι ένας συγγραφέας που δεν βιάζεται καθόλου Facebook Twitter
Ένα πλάνο από την ταινία του Ντενί Βιλνέβ, «Arrival». Το φιλμ, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Έιμι Άνταμς, βασίζεται στο διήγημα του Ted Chiang «Η ιστορία της ζωής σου» και θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 8 Δεκεμβρίου.

Κατάλαβε. Μεγαλειώδες. Μάλλον: ιλιγγιώδες. Το κρεσέντο του λόγου και των νοημάτων σ' αυτό το διήγημα που περιγράφει την εκρηκτική νοητική εξέλιξη ενός άντρα σε βαθμό που δεν μπορεί να τον συλλάβει ένας φυσιολογικός ανθρώπινος νους είναι απίστευτο. Σαν να ακούς μουσική με κλειστά αυτιά. Μια ιστορία με X-men, μια ιστορία μεταλλαγμένων, εντελώς εγκεφαλική αλλά όχι λιγότερο περιπετειώδης. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει και αυτό ταινία. Υποθέτω πως δεν θα αργήσει.

Διαίρεση με το μηδέν. Θα το απολαύσουν κυρίως, ή μάλλον περισσότερο, οι εραστές των μαθηματικών. Παραδόξως, η ιστορία μιλά για δύο εραστές επίσης. Δύσκολο κείμενο, απαιτητικό —ξαναλέμε— όπως όλος ο Chiang.

Εβδομήντα δύο γράμματα. O συγγραφέας ως επινοητής παράλληλων κοσμολογιών και εναλλακτικών ιστοριών της ανθρώπινης ιστορίας και της εξέλιξης. Ή αλλιώς, μία ιστορία με γκόλεμ, επαναστάτες, και με την έλικα του DNA.

Η εξέλιξη της ανθρώπινης επιστήμης. Η μινιατούρα της συλλογής. Ένα ψευδοάρθρο σε επιστημονικό περιοδικό κάποιου μέλλοντος. (Ο Chiang γράφει μεν λίγη ΕΦ, αλλά δημοσιεύει πολλά επιστημονικά κείμενα στον τομέα του).

Κόλαση είναι η απουσία του Θεού. Ένα τρομακτικό, εφιαλτικό «παραθρησκευτικό» αφήγημα. Ένας Θεός που δεν είναι δίκαιος, δεν είναι αγαθός, δεν είναι ελεήμων. Και ακόμη μία ιστορία αγάπης. Ή, διαφορετικά, η πραγματική ιστορία του Ιώβ. Να σημειωθεί πως στο διήγημα αυτό εμφανίζονται άγγελοι, και δεν είναι όπως τους περιμένουμε. Είναι αλλιώς.

Σ' αρέσει αυτό που βλέπεις; (Ντοκιμαντέρ). Εδώ, μαθαίνουμε για τον εμφανισιακό ρατσισμό και την καλλιαγνωσία: τι σημαίνει να μην ξεχωρίζεις την ομορφιά; είναι άραγε κακό να μην αντιδρούμε διαφορετικά όταν συναντούμε ένα ελκυστικό άτομο; Οι απαντήσεις και τα αποτελέσματα δεν είναι καθόλου μα καθόλου απλά.

Η ιστορία της ζωής σου. Ή αλλιώς, το Arrival. Είναι πολύ σπουδαίο κείμενο. Πολύ σπουδαίο. Βασισμένο σε αρχές της φυσικής και της γλωσσολογίας, είναι ταυτόχρονα το σπαρακτικό γράμμα μιας μητέρας στο νεκρό παιδί της. Η αγωνιώδης επαφή δύο ακραία διαφορετικών πολιτισμών έχει ξαναπαρουσιαστεί στην ΕΦ. Όχι όμως έτσι. Μια διαφορετική εισβολή, χωρίς καθόλου βία, αλλά με πολύ πόνο και, ασφαλώς, με θυσία. Ανυπομονώ να δω και την ταινία.

«Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες», Ted Chiang, μετάφραση Δημήτρης Αρβανίτης, εκδόσεις Κέδρος, Νοέμβριος 2016, 376 σελ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM