Σαρίτα Χαΐμ: «Όταν περιμένω την έμπνευση, εκείνη με περιφρονεί»

Σαρίτα Χαΐμ: «Όταν περιμένω την έμπνευση, εκείνη με περιφρονεί» Facebook Twitter
Η έμπνευση είναι κάτι που δεν σου δίνει ραντεβού. Εμένα μου κάνει τη χάρη να έρχεται όταν περπατώ ή κάνω κάτι εντελώς άσχετο. Όταν κάθομαι και την περιμένω, με περιφρονεί.
0

Βασικό χαρακτηριστικό των βιβλίων σας είναι οι ολοκληρωμένοι και προσεκτικά δομημένοι χαρακτήρες. Ποια διαδικασία ακολουθείτε όταν τους πλάθετε στο μυαλό σας και πώς τους αποδίδετε στο χαρτί;

Συνήθως προηγείται η ιστορία στο μυαλό μου. Θα πρέπει να έχω κάτι ενδιαφέρον να αφηγηθώ, κάτι που να με προκαλεί σε πολλά επίπεδα. Στη συνέχεια οι χαρακτήρες έρχονται για να υπηρετήσουν το αφήγημα. Η αλήθεια είναι πως έχω μια εμμονή με την αυθεντικότητά τους. Στις σημειώσεις μου υπάρχουν πάντα το παρελθόν τους, τα σωματικά τους χαρακτηριστικά, τα τραγούδια που αγαπούν, οι αδυναμίες τους. Στην πορεία της συγγραφής η λίστα με τα χαρακτηριστικά τους διαρκώς μεγαλώνει και ολοκληρώνεται περίπου στα μέσα του μυθιστορήματος. Στο σημείο αυτό λογικά όλα έχουν πάρει τον δρόμο τους.


Στον πυρήνα του νέου σας μυθιστορήματος βρίσκεται μια οικογενειακή σχέση. Γιατί επιλέξατε να εστιάσετε ξανά στην οικογένεια;

Η αλήθεια είναι πως στα δύο τελευταία μου βιβλία επικεντρώθηκα στις οικογενειακές σχέσεις. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο για τα κοινωνικά μυθιστορήματα. Η οικογένεια είναι το κουκούλι μέσα στο οποίο παίρνουμε το μάθημα της αναπνοής. Συχνά είναι ασφυκτικό και καταλήγουμε ασθματικοί, ακόμα κι όταν το εγκαταλείπουμε. Στην περίπτωση του βιβλίου, οι δύο γυναίκες έχουν να διαχειριστούν μια παράλογη απουσία που τις έχει στοιχειώσει. Αναγκάστηκαν να αποχωριστούν η μία την άλλη ύστερα από ένα τραγικό ατύχημα που συνέβη στην παιδική τους ηλικία, χωρίς να τους δοθεί καμία λογική εξήγηση. Ο διαφορετικός τρόπος που αντιμετώπισαν η Μάρθα και η Κατερίνα αυτό το τραυματικό γεγονός δηλώνει πως τη δεδομένη στιγμή καθένας μας πράττει ανάλογα με το ψυχικό απόθεμα που διαθέτει, την παιδεία, τη διανοητική του κατάσταση αλλά και τον χαρακτήρα του. Η νοσηρή οικογενειακή σχέση που βίωσαν τις φέρνει, ύστερα από χρόνια, αντιμέτωπες με τα προσωπικά λάθη, τις επιλογές και τις αδυναμίες τους. Η συγχώρεση τώρα θα αποδειχτεί περισσότερο δύσκολη και επίπονη από ποτέ.

Στις σημειώσεις μου υπάρχουν πάντα το παρελθόν τους, τα σωματικά τους χαρακτηριστικά, τα τραγούδια που αγαπούν, οι αδυναμίες τους. Στην πορεία της συγγραφής η λίστα με τα χαρακτηριστικά τους διαρκώς μεγαλώνει και ολοκληρώνεται περίπου στα μέσα του μυθιστορήματος. Στο σημείο αυτό λογικά όλα έχουν πάρει τον δρόμο τους.

Σε ποιον βαθμό ενθέτετε στοιχεία από τη δική σας προσωπικότητα και τις εμπειρίες σας στους χαρακτήρες σας; Η Μάρθα από το «Η αδελφή μου», για παράδειγμα, ζει στο Τορόντο, όπου έχετε βρεθεί κι εσείς στο παρελθόν.

Όταν γράφω, προσπαθώ να αποφεύγω την αυτοαναφορικότητα και τις ευκολίες της. Έχω την αίσθηση ότι έτσι αδικείται η ιστορία, συγκρατείται και περιορίζεται σε έναν πολύ συγκεκριμένο ορίζοντα, που αφορά συνήθως λίγους. Ωστόσο, η δουλειά του συγγραφέα είναι ακριβώς η παρατήρηση και η λεκτική αποτύπωση, οπότε είναι βέβαιο πως ψήγματα της προσωπικότητας και των εμπειριών μου θα υπάρχουν διάσπαρτα στις ιστορίες μου. Το Τορόντο, που αναφέρατε, είναι μια πόλη οικεία σ' εμένα, στην οποία έζησα για χρόνια, οπότε, σε αυτή την περίπτωση, η εμπειρία μου στάθηκε χρήσιμη.


Ποια στοιχεία καθιστούν, κατά τη γνώμη σας, ένα μυθιστόρημα πραγματικά αξιόλογο;

Ένα βιβλίο πιστεύω πως πρέπει να έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία να αφηγηθεί, που να αφορά τον αναγνώστη. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι να προσφέρει το έναυσμα μιας πιο προσωπικής αναζήτησης. Να εξακολουθούν να γίνονται σκέψεις πάνω στο βιβλίο ύστερα από την ανάγνωση της τελευταίας σελίδας.


Πείτε μας έναν λογοτεχνικό ήρωα που σας στοίχειωσε στο παρελθόν.

Ο Χανς Κάστορπ από το «Μαγικό Βουνό» του Τόμας Μαν, ένα μυθιστόρημα που αναφέρω συχνά στο βιβλίο. Ο ίδιος ξεκινά με μια νεανική, θα έλεγα, αφέλεια ένα ταξίδι ενηλικίωσης που θα διαρκέσει χρόνια. Αντιμέτωπος καθημερινά με τον θάνατο στο σανατόριο του Μπέργκχοφ, ακολουθεί μια υπνωτιστική ρουτίνα ασθενούς με ατελείωτο ελεύθερο χρόνο. Στην αρχή δείχνει απλοϊκός κι αδούλευτος, κι αυτή ακριβώς είναι η γοητεία του, καθώς διδάσκεται με έναν τόσο παράδοξο τρόπο τη βαρυσήμαντη φιλοσοφία της ζωής.


Τι περιλαμβάνει μια ιδανική, από άποψη συγγραφικής έμπνευσης, ημέρα;

Συνήθως χρειάζομαι πολύ καφέ και ησυχία στον χώρο όπου εργάζομαι. Σημαντικό θεωρώ επίσης το να έχω κοιμηθεί καλά το προηγούμενο βράδυ, για να μπορώ να δουλέψω απερίσπαστη για οκτώ με δέκα ώρες, κάτι που σημαίνει πως δεν θα χτυπούν τα τηλέφωνα και δεν θα απαντώ σε e-mail. Η έμπνευση είναι κάτι που δεν σου δίνει ραντεβού. Εμένα μου κάνει τη χάρη να έρχεται όταν περπατώ ή κάνω κάτι εντελώς άσχετο. Όταν κάθομαι και την περιμένω, με περιφρονεί.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM