Θερινός Τηλέγραφος

Θερινός Τηλέγραφος Facebook Twitter
0

1. Anti-facebook Poetry: Πήξαμε στους «ποιητές» και στην «ποίηση» στο facebook, κάποια στιγμή θα κάνω μια Ανθολογία Αθλίας Φεϊσμπουκικής Ποιήσεως. Στην Ελλάδα εν γένει πήζουμε: στο φρόζεν γιόγκουρτ, στα διαδικτυακά ράδια, στις πιλάτες, σε όλα πήζουμε. Επιστροφή στο χαρτί, στην ποίηση των τυπωμένων σελίδων, των λέξεων με οντότητα – Οδός Καραμανλάκη: Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη«Σ' ένα δωμάτιο στα Κάτω Πατήσια / γρίλιες μισάνοιχτες, φως ριγωτό, / σκόνη που ίπταται, / κουρτίνες παχύρρευστες κουρνιάζουν σαν κότες. / Σκιές ελλοχεύουν στις γωνίες / και ξετινάζονται τ' απογεύματα / τραντάζοντας το χώρο. / Ένα κατακόκκινο τηλέφωνο που φωσφορίζει / κάθε που καλεί ο έξω κόσμος. Καλώδιο μακρύ / στο μωσαϊκό – κιτρινωπό με γκρι ψηφίδες – / απ' τη μοκέτα στο σαλόνι στο διάδρομο / μέχρι και την κουζίνα / (μαρμάρινος μασίφ νεροχύτης παγωμένος, / κομμάτια φέτα στο σιφόνι της αποχέτευσης / μυρωδιά πράσινου σαπουνιού) / το φως απ' το ψυγείο που ξέμεινε μισάνοιχτο. / Φωνή βουτύρου εν τη ερήμω. / Απ' το παράθυρο, κεραίες τηλεόρασης μονολογούν / σαν τους τρελούς στο ίδρυμα, όλες μαζί, / μα κάθε μία σκούζει τα δικά της. / Και κάθε που πέφτει η νύχτα, τρίζουν τα τζάμια, / εξ αποστάσεως κίτρινοι διάλογοι, / μην κι ακουμπήσουν τις καυτές και παγωμένες λεωφόρους. / Κλειδώθηκαν οι άνθρωποι κι ακούνε τους δικούς τους». , Αστικά Ερείπια (και Αντιπερισπασμοί), εκδ. Πόλις.

Τζον Τσίβερ - Ο κολυμβητής. Μετάφραση: Κώστας Καλογρούλης. Εκδόσεις Καστανιώτης. Σελίδες: 2202. Ζόφος στα προάστια. Είχα δει την ταινία. Αριστούργημα, μια κρυφή υποσημείωση στην ιστορία του κινηματογράφου, ένα μετασουρεαλιστικό underground αλλά και overland ζοφερό αριστούργημα. Σκηνοθετεί ο Frank Perry (τον αναγνωρίζουμε όσοι έχουμε πάθει με το απόλυτο αντονιονικό beat western με τίτλο Doc και με δεσπόζουσα μορφή τη Φέι Ντάναγουεϊ στο πλευρό του Στέισι Κιτς. The Swimmer, λοιπόν, μια ταινία που συνομιλεί κωδικοποιημένα με τον Theodor Adorno και τον Tρούμαν Καπότε, ενώ στο βάθος ακούγονται πρελούδια του Captain Beefheart. Και τώρα, το βιβλίο: Τζον Τσίβερ, Ο Κολυμβητής (μτφρ. Κωστής Καλογρούλης, εκδ. Καστανιώτης). Εννέα διηγήματα που είναι ακριβώς σαν τη γλώσσα: κόκαλα δεν έχουν και κόκαλα τσακίζουν. Ο ζόφος πίσω από τη ρόδινη ευμάρεια του baby boom, η όζουσα σαπίλα πίσω από τα χαμόγελα της κάθε απαστράπτουσας οδοντοστοιχίας, το ψυχικό σακατιλίκι πίσω από τον ανάλγητο εκθειασμό της παραγωγικής, και χρήμα φέρουσας, υγείας. Ο Τζον Τσίβερ (1912-1982), κολλητός του Ρέιμοντ Κάρβερ, ανατόμος της αφρολέξ προαστιακής χλιδής, επιτέλους συστήνεται αξιοπρεπώς στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό.

Μάτζη Χατζηλαζάρου - Γράμματα από το Παρίσι στον Ανδρέα Εμπειρίκο. Εκδόσεις Μελάνι. Σελίδες: 2033. Η Μάτση των ονείρων μας: Την ξέραμε την ποίησή της. Ο Χατζιδάκις είχε πλέξει ένα θεσπέσιο εγκώμιο στη Μάτση, τη θρυλική Μάτση, την Ελληνίδα Joyce Mansour. Τα ποιήματά της εκδόθηκαν στον  Ίκαρο. Οι παρέες, τη δεκαετία του 1980, με τα ραδιόφωνα να παίζουν Ρηνιώ Παπανικόλα, Χρήστο Βακαλόπουλο, Μαριτίνα Πάσσαρη, Θοδωρή Μανίκα, ήξεραν καλά την ποίηση της Μάτσης. Την αγαπούσαν. Ο Τσαγκαρουσιάνος της είχε κάνει μια ατόφια, ελισσόμενη γλυκά συνέντευξη. Οι δεκαετίες έγιναν άχαρες, την ξέχασαν. Αλλά τώρα, σε στριμόκωλη συγκυρία που έχει ανάγκη τη σπιντάτη μαλαματένια ποίηση, η Μάτση επανέρχεται. Ο τόμος ... Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina: Μάτση Χατζηλαζάρου, η πρώτη Ελληνίδα υπερρεαλίστρια προσφέρει μια πολύτιμη γνωριμία με τον βίο και το έργο της Μάτσης. Εύγε στον Χρήστο Δανιήλ και στις εκδόσεις Τόπος. Εύγε επίσης στον Χρήστο Δανιήλ, και στις εκδόσεις Άγρα τώρα, για το βιβλίο Μάτση Χατζηλαζάρου: Γράμματα από το Παρίσι στον Ανδρέα Εμπειρίκο (1946-1947). Μάτση (Παρίσι, 12/02/1946): «Τι τα θέλεις, Αντρέα μου, εγώ τρομάζω με όλα αυτά, βλέπω ότι είναι όλοι παθιασμένοι και εντεταγμένοι αριστεροί. Εμείς που δεν είμαστε, τι παρασταίνουμε στην εποχή μας; Τους Αλεξανδρινούς; Τους décadents; Όσο πάει η πολιτική μού γίνεται πιο αδιάφορη και μισητή, όλο βρωμιά και ψέματα και ανηθικότης. Αλλά φαίνεται ότι άμα έχεις πίστη δεν θα ερευνάς. Σε λίγο όλοι οι καλλιτέχνες θα κάνουνε μια ορισμένη τέχνη, όπως άλλοτε όλοι κάνανε χριστιανική τέχνη. Ευτυχώς που εμείς είμαστε στο μεταίχμιο κι έτσι προφταίνω να είμαι με τους Αλεξανδρινούς. Νομίζω ότι αν γίνει κομμουνισμός στην Ευρώπη, θα προτιμήσω να μπαρκάρω για την Αμερική. Μια ζωή είναι αυτή, θα κοιτάξω να τη ζήσω σύμφωνα με τον εαυτό μου. Δεν έχω, δυστυχώς, ταμπεραμέντο πιστού».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM