Annette Messager
Η ατομική έκθεση της Γαλλίδας Μεσαζέ, μίας από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες του 20ου αιώνα, στην γκαλερί Bernier/Eliades.
Η Annette Messager (Αννέτ Μεσαζέ), είναι μία από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες του 20ου αιώνα. Ξεκίνησε την καριέρα της τη δεκαετία του '70, εξερευνώντας αρχικά την δική της ταυτότητα και κατά προέκταση το ρόλο της γυναίκας στη γαλλική κοινωνία της εποχής. Σταδιακά αυτή η εξερεύνηση απέκτησε ένα πιο οικουμενικό και διαχρονικό χαρακτήρα. Ο ρόλος των άλλων –του Άλλου- στη διαμόρφωση της ταυτότητας, αποτελεί έως σήμερα ένα από τα κύρια θέματα της δουλειάς της.
Στην έκθεση αυτή τα έργα έχουν επιλεχθεί αποκλειστικά από την ίδια‧ το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά αντιπροσωπευτικά κομμάτια της δουλειάς της των τελευταίων δεκαετιών (1990-2010), από τις σειρές εγκαταστάσεων που την έκαναν παγκοσμίως γνωστή.
Από τη γνωστή σειρά των Επιθυμιών της, Οι Eπιθυμίες μου κάτω από Δίχτυ (Mes Voeux sous filets), κορνιζαρισμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες σημείων του ανθρωπίνου σώματος, καλυμμένες με δίχτυ, δημιουργούν μια εγκατάσταση που γεφυρώνει τη γλυπτική με τη φωτογραφία. Όπως τα «τάματα» που συναντάμε στις εκκλησίες, αυτά τα μάτια, στόματα, μέλη κ.α. είναι αποκομμένα από το σύνολο κι ανεξάρτητα από το σώμα απ΄το οποίο προήλθαν. Παραπέμποντας ταυτόχρονα στις επιθυμίες, τα θαύματα και τους όρκους, οι Επιθυμίες της Messager παίζουν ταυτόχρονα με το φετίχ, την ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα ενώ παράλληλα υπενθυμίζουν το αναπόφευκτο της θνησιμότητάς μας.
Οι λέξεις έχουν ιδιαίτερη σημασία στο έργο της Messager. Πέρα από το νόημα που έχει η κάθε λέξη, δεν παύει να αποτελεί και μια εικόνα. Η μορφή της κάθε λέξης έχει για την ίδια τόση αξία, όση και η σημασία της. Επαναλαμβάνοντας διαρκώς την ίδια λέξη, αναπαριστώντας τη σε μεγέθυνση ή παίζοντας με τη σειρά των γραμμάτων της, η Annette Messager επικεντρώνεται στην εικαστική δύναμη της λέξης per se.
Όπως και στις Επιθυμίες έτσι και στα Γάντια-Γκριμάτσες (Gants Grimaces), η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί μικρές ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Αναπαριστούν αποσπάσματα από γκριμάτσες παιδιών και είναι βαλμένες σε μικρές διάφανες τσέπες πάνω σε πολύχρωμα γάντια. Η καλλιτέχνις χρησιμοποίησε τα γάντια σε πολλές σειρές έργων της στα τέλη της δεκαετίας του 90. Από αυτά τις περισσότερες φορές προβάλλουν πολύχρωμες ξυλομπογιές, άλλο ένα υλικό που χαρακτήρισε τα έργα της.
ΠΟΤΕ | 21/11/2013 - 09/01/2014 |
ΠΟΥ | BERNIER/ELIADES |