Drifting like a Fairy: Η Ατομική έκθεση της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου / του Bunny
Κάπως έτσι κινούνται τα πλάσματα που συνυπάρχουν στo εναλλακτικό σύμπαν που οραματίζεται η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου / το Bunny.
Δύο πλάσματα περπατούν πιασμένα χέρι-χέρι. Ξεκινούν να τρέχουν. Πάνε όλο και πιο γρήγορα. Τα χέρια τους χωρίζονται, καθώς επιταχύνουν, και ο αέρας, που τα διαπερνά, τους σκίζει τα ρούχα. Σιγά σιγά το δέρμα τους ξεθωριάζει. Αξεσουάρ, ρούχα, μαλλιά, πλέον όλα διαλύονται στον αέρα. Όλα αιωρούνται. Τρέχουν τόσο ελεύθερα που το έδαφος, στο οποίο πατούσαν, αποκόπτεται από τη γη. Μοιάζουν να είναι πλέον στον αέρα˙ σε ένα αιθέριο σύννεφο. Δεν υπάρχει πια φως της ημέρας, αλλά ούτε είναι σκοτάδι. Διασταυρώνουν τα βλέμματα και επιταχύνουν λίγο ακόμα. Πλέον πετάνε απαλλαγμένα από κάθε βάρος, δεν υπάρχει πια χρόνος, τόπος, φύλο. Είναι ελεύθερα.
Κάπως έτσι κινούνται τα πλάσματα που συνυπάρχουν στo εναλλακτικό σύμπαν που οραματίζεται η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου / το Bunny. Ένα τρυφερό κόσμο φροντίδας και αλληλεγγύης, απαλλαγμένο από περιοριστικά πλαίσια και χαρακτηριστικά. Στα όρια της πραγματικότητας και της φαντασίας, το έργο θέτει ερωτήματα εναλλακτικών, υβριδικών ταυτοτήτων, καθώς διηγείται ιστορίες που βασίζονται σε προσωπικά βιώματα. Το σύνολο του έργου, αρνείται αυστηρές οριοθετήσεις και προσεγγίζει κριτικά δίπολα, όπως «σωστό» και «λάθος», «καλό» και «κακό». Αποτελεί μια γενναία διαχείριση του τραύματος και της καταπίεσης και έναν παράλληλο εορτασμό της τέχνης της «αποτυχίας» (Halberstam, 2011). Η αποτυχία να αποδώσει ή να ακολουθήσει κανείς τις δεδομένες συμβάσεις δεν αποκτά αρνητικό πρόσημο, αλλά αντίθετα στέκεται εμπρόθετα ως πολιτικά χρήσιμη αναταραχή απέναντι σε κανονιστικά πλαίσια.
Η δουλειά της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου / του Bunny μας καλεί σε εσωτερική διερεύνηση των ενοχών και των απολαύσεων μας, των παιδικών μας αναμνήσεων, των αμφιθυμιών και των επιθυμιών μας. Χρησιμοποιεί ως μέσα την καλλιτεχνική επιτελεστική πρακτική, τη γλυπτική και το βίντεο, με στόχο την ανάσυρση αφανών σημείων της ιστορίας, αναπλαισιώνοντας και αποδομώντας σχέσεις και γεγονότα, που θεωρούμε δεδομένα. Προτείνει μία αέναη μεταμόρφωση όντων, φανταστικών και μη, που επανασυστήνουν τις ελληνικές παραδόσεις με αστείρευτη τρυφερότητα.
Η ατομική έκθεση, «Drifting like a Fairy» αποτελεί μια θραυσματική, ποιητική αφήγηση που επιχειρεί να δημιουργήσει έναν διάλογο με τον τόπο στον οποίο παρουσιάζεται, το Σύνταγμα της Αθήνας, προσκαλώντας τον θεατή σε ονειρική περιπλάνηση, με σκοπό τη δημιουργία ενός καταφυγίου αμοιβαίας φροντίδας και αποδοχής διαφορετικών προτύπων.
Μια λούτρινη αρρενωπή νεράιδα και ένας ευαίσθητος δράκος καλωσορίζουν τον επισκέπτη στην είσοδο του Ιδρύματος, καλώντας τους να τα αγκαλιάσουν, σε μια συμμετοχική εγκατάσταση, που επαναπροσδιορίζει τους ήρωες των παιδικών, και όχι μόνο, παραμυθιών. Τα μαλακά, απτικά γλυπτά αποσκοπούν στη δημιουργία οικειότητας με ένα φαινομενικά αλλόκοτο νέο κόσμο, που διεκδικεί χώρο.
Υπάρχει κάτι τόσο κοντά στην ελευθερία όσο και στην αμεσότητα, όταν κάποιος συνδυάζει τη λαϊκή τέχνη, με τον μοντερνισμό της δεκαετίας του '30, και με το παρόν πλαίσιο του τόπου του. Με έντονο το αίσθημα της μελαγχολίας η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου / το Bunny προτείνει μια εξατομικευμένη παρουσίαση του έργου «Affect Alien», μαζί με μια ειδική εγκατάσταση (site-specific) για την βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη, ώστε να δημιουργήσει μια συνομιλία μεταξύ της εμβληματικής και αινιγματικής φιγούρας του ρεμπέτικου τραγουδιού, Σωτηρίας Μπέλλου και του εικαστικού Γιάννη Τσαρούχη, με την υπάρχουσα κοινωνική συνθήκη και το προσωπικό βίωμα.
Η Sara Ahmed χαρακτήρισε ως «Affect Alien» κάποιο άτομο που αισθάνεται εκτός τόπου επειδή τα «σωστά» χαρούμενα πράγματα δεν του προκαλούν ευτυχία, ή κάποιο άτομο που αισθάνεται χαρούμενο για πράγματα που θεωρούνται «λάθος». Ξεκινώντας από την ιδέα της επιβεβλημένης ευτυχίας και πώς μπορεί αυτή να γίνει αφόρητο βάρος για την ταυτότητα κάποιου, η ειδικά σχεδιασμένη εγκατάσταση προσκαλεί τον θεατή να επαναπροσδιορίσει την έννοια της «αποτυχίας», και να αφεθεί σε μια ονειρική ανασκόπηση, συγκεντρώνοντας όλες τις παραπάνω αναφορές σε έναν άμεσο διάλογο με τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις στην Ελλάδα του σήμερα.
*Ο τίτλος της έκθεσης αποτελεί ελεύθερη μετάφραση του στίχου «σαν ξωτικό να τριγυρνά» του τραγουδιού «Ζεϊμπέκικο», 1972 σε στίχους και μουσική του Διονύση Σαββόπουλου και ερμηνεία της Σωτηρίας Μπέλλου.
Τα τυπώματα στα απτικά γλυπτά είναι ευγενική χορηγία της Textum Digital.
Ίδρυμα Θεοχαράκη
Καλλιτέχνης: Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου / Bunny
Επιμέλεια: Γεωργία Λιάπη
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη
Βοηθός Παραγωγής: Νεφέλη Σιαφάκα
Διάρκεια έκθεσης: 13 Μαΐου–8 Ιουλίου 2022
Ωράριο έκθεσης: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00 - 17:00, Πέμπτη: 17:00 - 21:00