Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη

Ένας από τους πιο εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας φιλοξενεί την πρωτοπόρο έκθεση «Ζογγολόπουλος - Χουλιαράς: Μεσσάνα. Μια γλυπτική για τον Δημόσιο Χώρο στην Αρχαία Μεσσήνη»

Η αρχαία Μεσσήνη ανήκει στους πιο εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας. Μια μεγάλη έκταση που περιέχει ανεκτίμητους θησαυρούς, πολύτιμες πληροφορίες για το ένδοξο παρελθόν της αλλά και επιμέρους μνημεία ύψιστης ιστορικής σημασίας.

 

Αυτό το διαχρονικό πολιτιστικό κέντρο θα φιλοξενήσει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού την πρωτοπόρο έκθεση «Ζογγολόπουλος - Χουλιαράς: Μεσσάνα. Μια γλυπτική για τον Δημόσιο Χώρο στην Αρχαία Μεσσήνη».

 

Πρόκειται για μια έκθεση η οποία έχει ως κύριο στόχο την οργανική συνομιλία της σύγχρονης γλυπτικής με τον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο.

 

Στην αναστηλωμένη πόλη της αρχαίας Μεσσήνης και με τη στενή συνεργασία του ανασκαφέα και προέδρου της Εταιρίας Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών καθηγητή Πέτρου Θέμελη έχουν τοποθετηθεί και θα παρουσιαστούν από τις 14 Ιουλίου 11 γλυπτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου και 11 γλυπτά του Γιώργου Χουλιαρά.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Χέρι, Ζογγολόπουλος,1988, Ορείχαλκος, 82x55 εκ.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Διάλογος, Ζογγολόπουλος, 1954, Ορείχαλκος επινικελωμένος, 113x65 εκ.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Μυκήνες, Ζογγολόπουλος,1963, Ορείχαλκος με πατίνα, 114x130 εκ.

 

Έπειτα από περίπου έναν χρόνο μελέτης και ενδελεχούς επιτόπιας έρευνας, η έκθεση «Ζογγολόπουλος - Χουλιαράς: Μεσσάνα» επιδιώκει να «επαναπροσδιορίσει το τοπίο, τη δομή και τους άξονες των αρχαίων κτισμάτων αλλά και την ίδια την ιδέα, τον συμβολισμό και τη σημασία του Δημόσιου Χώρου έτσι όπως γινόταν αντιληπτός και είχε αποδοθεί πολλούς αιώνες νωρίτερα στους πολίτες και επισκέπτες της αρχαίας Μεσσήνης».

 

Κατά τον κ. Θέμελη η έκθεση των έργων γλυπτικής των δύο μεγάλων καλλιτεχνών συνεισφέρει «στην κοινωνικοποίηση των μνημείων, στο άνοιγμά τους στην καλλιτεχνική δημιουργία αλλά και στη συνύπαρξη στον ίδιο χώρο αρχαίων και σύγχρονων έργων τέχνης».

 

Άλλωστε πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, αφού η μεταφορά και τοποθέτηση αυτών των έργων μεγάλης κλίμακας έπρεπε να πληροί κάποια απαραίτητα κριτήρια: να είναι κατασκευασμένα για εξωτερικό χώρο και, φυσικά, ανθεκτικά ως προς το υλικό, τη σύλληψη και την εκτέλεσή τους. Συγκεκριμένα, η επιλογή των έργων έγινε από τον Άγγελο Μωρέτη, αρχιτέκτονα και διευθυντή του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου, τον ομότιμο καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Γιώργο Χουλιαρά και την επιμελήτρια της έκθεσης Ίριδα Κρητικού.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Χωρίς τίτλο, , Ζογγολόπουλος, 1981, Ανοξείδωτος χάλυβας, 160x118x118 εκ.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Προμηθέας, Χουλιάρας, 2000, Ανοξείδωτος χάλυβας και σίδηρος230x120 εκ.

 

«Τα σύγχρονα γλυπτά των δύο εμβληματικών δημιουργών συμβάλλουν σε έναν νέο συλλαβισμό της γεωγραφίας του χώρου, στην επαναψηλάφηση και τον αναστοχασμό των μνημείων του και της σημασίας τους, ενώ αρθρώνουν και έναν πολυσχιδή διάλογο με την ενεργοποιημένη περιήγηση, την ενδότερη υπόσταση και την υποδόρια κατανόηση του έμβιου και αεί μεταλλασσόμενου αρχαιολογικού χώρου» υποστηρίζει η Ίρις Κρητικού. 

 

Από την πλευρά του ο Άγγελος Μωρέτης επισημαίνει: «Σκοπός αυτής της έκθεσης είναι το άνοιγμα και η εξωστρέφεια θησαυρών που έχουμε μάθει να περιχαρακώνουμε εντός πλαισίων. Είναι ένα ταξίδι για να μάθεις τη χώρα σου. Αναφερόμαστε σε γλυπτά τα οποία δεν είναι τοποθετημένα σε μια αίθουσα, αναιρώντας με αυτό τον τρόπο οποιαδήποτε κριτήριο καλύπτει ένας κλειστός χώρος».

 

Επιπρόσθετα, ο Γιώργος Χουλιαράς υπογραμμίζει: «Ο χώρος της αρχαίας Μεσσήνης είναι ο ιδανικός για μια τέτοια παρέμβαση και σίγουρα αποτελεί μια δυνατή και ξεχωριστή εμπειρία».

 

Όπως μας υπενθυμίζει ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης, «το ιερό του Ασκληπιού με τις μεγαλειώδεις συνθέσεις του φημισμένου Μεσσήνιου γλύπτη Δαμοφώντα λειτουργούσε ως ένα ανοιχτό μουσείο. Γενικά, όλα τα δημόσια οικοδομήματα, οι στοές, τα θέατρα, τα στάδια, η αγορά, ακόμη και τα λουτρά στέγαζαν πίνακες ζωγραφικής και εκατοντάδες αγάλματα, μαρμάρινα και ορειχάλκινα».

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Άγγελος, Χουλιάρας,1999, Ανοξείδωτος χάλυβας, 145x110x80 εκ.

 

Έκθεση έργων σύγχρονης γλυπτικής στην αρχαία Μεσσήνη
Δέντρο, Χουλιάρας, 2018, Ανοξείδωτος χάλυβας και σίδηρος180x90 εκ.

 

Στην πόλη που ιδρύθηκε τον χειμώνα του 370 π.Χ.-369 π.Χ. από τον Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα ύστερα από τη νίκη του επί των Σπαρτιατών στη μάχη των Λεύκτρων και την εισβολή του στη Λακωνία έρχεται η έκθεση «Ζογγολόπουλος - Χουλιαράς: Μεσσάνα» να υπενθυμίσει τη λειτουργία της γλυπτικής στο δημόσιο χώρο.

 

Συναισθήματα, ερωτήματα, σκέψεις, ιδέες που δημιουργούνται από τη θέαση σημαντικών έργων που δεν λειτουργούν απλώς διακοσμητικά αλλά αποκτούν έναν αφηγηματικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, συνάδοντας απόλυτα με το περιβάλλον και την αισθητική μιας άλλης εποχής.

 

Μια εικαστική παρέμβαση τοποθετημένη σ’ έναν σημαντικό αρχαιολογικό χώρο που επιθυμεί να κάνει πράξη αυτό που είχε πει ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ: «Σκοπός της τέχνης είναι να δώσει στη ζωή σχήμα».

 

Info

H έκθεση «Ζογγολόπουλος - Χουλιαράς: Μεσσάνα» εγκαινιάζεται στις 14 Ιουλίου στις 19:00 το απόγευμα.

Διάρκεια έκθεσης: έως 30 Σεπτεμβρίου 2018

Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσήνης - Αρχαία Μεσσήνη, Μελιγαλάς

27240 51046, 27240 51201

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός