Ένα ενδιαφέρον αρχείο φωτογραφικών ντοκουμέντων, το οποίο προσφέρεται για τη μελέτη στιγμών της ιστορίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, ανήκει στο Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος. Πρόκειται για μία φωτογραφική συλλογή του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτορεπόρτερ, στην οποία συγκεντρώνονται φωτογραφίες προσώπων και γεγονότων από την Τράπεζα της Ελλάδος κατά την περίοδο 1947-1992.
Μικρασιατικής καταγωγής, ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Ασχολήθηκε με το φωτογραφικό ρεπορτάζ από τα γυμνασιακά του χρόνια, ενώ συνεργάστηκε αρχικά με τους αδελφούς του, Μανόλη και Χαράλαμπο.
Τη δεκαετία του 1960 ίδρυσε το πρακτορείο «Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα – Κ. Μεγαλοκονόμου», το οποίο στεγαζόταν σε γραφείο επί της οδού Ανθίμου Γαζή και έπειτα στον πεζόδρομο της πλατείας Καρύτση.
Τα φωτογραφικά στιγμιότυπα των επιλεγμένων ιστορικών στιγμών της έκθεσης αυτής διασπείρονται χρονικά στην ευρεία χρονική περίοδο των ετών 1947 έως 1992 – χρόνια κατά τα οποία ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου υπήρξε ένας από τους φωτογράφους που λάμβαναν πρόσκληση για την καταγραφή παρουσιάσεων και εκδηλώσεων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Μελετώντας το σύνολο των ντοκουμέντων του αρχείου του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου, που αποτελείται από 1.505 αρνητικά (φιλμ), οργανωμένα πλέον σε 117 φακέλους, η φωτογραφική καταγραφή δώδεκα ιδιαίτερων θεμάτων από την Τράπεζα της Ελλάδος έδωσε το έναυσμα για την οργάνωση της έκθεσης «Στιγμιότυπα. 12 ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου», που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου στις 19:00, στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Τα φωτογραφικά στιγμιότυπα των επιλεγμένων ιστορικών στιγμών της έκθεσης αυτής διασπείρονται χρονικά στην ευρεία χρονική περίοδο των ετών 1947 έως 1992 – χρόνια κατά τα οποία ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου υπήρξε ένας από τους φωτογράφους που λάμβαναν πρόσκληση για την καταγραφή παρουσιάσεων και εκδηλώσεων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Στην έκθεση παρουσιάζονται τα ντοκουμέντα του Μεγαλοκονόμου από πολύπλευρες δράσεις της Τράπεζας, οικονομικής, πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής υφής: φωτογραφίες από Γενικές Συνελεύσεις των μετόχων της Τράπεζας το σημαντικό ταξίδι του Διοικητή Γεωργίου Μαντζαβίνου στην Ουάσινγκτον (1949-50) η ανακοίνωση της «νέας δραχμής» από τον Υπουργό Συντονισμού Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη (1954) η τιμητική αποχώρηση του Ηλία Βενέζη από την Τράπεζα της Ελλάδος, αφού είχε εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (1957) οι διακρίσεις των λογοτεχνών υπαλλήλων της Τράπεζας μέσα από τους διαγωνισμούς του περιοδικού «Ο Κύκλος» (1962 και 1963) οι εικαστικές εκθέσεις στον Σύλλογο Υπαλλήλων της Τράπεζας (1947 και 1951) η συνάντηση της «εξωτικής» σταρ Ελίζαμπεθ Τέιλορ με τον Διοικητή Ξενοφώντα Ζολώτα (1958) οι συναντήσεις των βασιλέων με εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων στο Κεντρικό Κατάστημα της Τράπεζας (1958-1966) η ειδική προβολή των οικονομικών εξελίξεων μέσω «φωτεινών διαγραμμάτων» στον Κωνσταντίνο Καραμανλή (1962) οι λαχειοφόρες ομολογιακές εκδόσεις της δικτατορίας (1967 και 1970) χειρισμοί των Παναγή Παπαληγούρα και Ξενοφώντα Ζολώτα για την ανάκαμψη της οικονομίας μετά την Επταετία (1974) η ανάθεση της διοίκησης της Τράπεζας της Ελλάδος στον Γεράσιμο Αρσένη και η παράλληλη αναγόρευσή του σε Υπουργό (1981 και 1982).
Τα ρεπορτάζ του Μεγαλοκονόμου φέρνουν στο προσκήνιο αυτές τις ξεχωριστές στιγμές και υπογραμμίζουν τη δυναμική της φωτογραφίας στη χρήση της για την επικοινωνία, ακόμα και –ή ίσως περισσότερο από όσο θεωρούμε– σε εποχές κατά τις οποίες η διακίνηση και ο διαμοιρασμός των πληροφοριών είχαν βραδύτερους ρυθμούς, αλλά η εικόνα εμφατική παρουσία στο καθημερινό ρεπορτάζ των εφημερίδων.
Υπό αυτό το πρίσμα, η έκθεση υπογραμμίζει την αξία των φωτογραφικών αυτών ντοκουμέντων, αισθητική και ιστορική, όσον αφορά την καταγραφή κάθε χρονικής στιγμής και του «πραγματικού χρόνου» του γεγονότος.
Ταυτόχρονα, στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου της Τράπεζας της Ελλάδος, η επιμελήτρια της έκθεσης, Χάρις Κανελλοπούλου, επιχειρεί να διευρύνει τον χρόνο αφήγησης κάθε εικονιζόμενου γεγονότος, προσφέροντάς του βάθος τεκμηρίωσης, καθώς και την απόπειρα μίας νέας ανάγνωσης και ερμηνείας.
Με αυτήν τη λογική, δημιουργήθηκαν 12 παράλληλες αφηγήσεις για τις 12 ενότητες φωτογραφικών στιγμιότυπων του Μεγαλοκονόμου. Κάθε ιστορία αντιστοιχεί και σε ένα φωτογραφικό «στιγμιότυπο»: συστήνει τους πρωταγωνιστές του, «διαβάζει» και ερμηνεύει γεγονότα, εντάσσει την καταγεγραμμένη στιγμή στο γενικότερο πλαίσιο της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου που εκτυλίσσεται, ενώ αποκαλύπτει αθέατα «συμφραζόμενα» και την περιρρέουσα οικονομική, πολιτική και κοινωνική ατμόσφαιρα κάθε εποχής.
Κατά αυτόν τον τρόπο, ο επισκέπτης γίνεται θεατής των φωτογραφικών καρέ, αλλά και κοινωνός πληροφοριών και γνώσεων πίσω από την εικόνα, που αφορούν τόσο δυναμικές όσο και κρίσιμες πτυχές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, μέσα από γεγονότα πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ευφορίας, αλλά και άλλα, που απαιτούσαν τη διαχείριση δύσκολων προβλημάτων και την επιλογή λεπτών χειρισμών.
Στον χώρο του Μουσείου, κάθε φωτογραφικό στιγμιότυπο του Μεγαλοκονόμου αποτελεί αυτόνομο και κύριο έκθεμα, αλλά ταυτόχρονα και αρχική πηγή τεκμηρίωσης των αναγνώσεών του. Παράλληλα, για την υπόλοιπη τεκμηρίωση των φωτογραφικών ιστορικών «επεισοδίων» αξιοποιήθηκαν βιβλιογραφικές αναφορές στα γεγονότα, αποκόμματα εφημερίδων, καθώς και αρχειακά τεκμήρια από το Ιστορικό Αρχείο και τις Συλλογές της Τράπεζας της Ελλάδος, πολλά από τα οποία αναπαράγονται και εμφανίζονται ως εκθεσιακό υλικό.
Όλα μαζί γίνονται συστατικά μέρη μίας ευρύτερης ανάγνωσης όψεων της ιστορίας της Τράπεζας της Ελλάδος, και συνακόλουθα της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής ιστορίας μας, όπως προσφέρεται κατ' αρχάς μέσα από το φωτογραφικό βλέμμα του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου.
Info
Στιγμιότυπα. 12 ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου
Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος (Αμερικής 3, Αθήνα, 210 3204444)
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από την Πέμπτη 18 Οκτωβρίου
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 09:00 - 15:00 / Πέμπτη: 09:00 - 19:00.
Το Μουσείο παραμένει κλειστό τη Δευτέρα, το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς και τις επίσημες αργίες.
Είσοδος ελεύθερη
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0