Μαθηματικά ... χειροπιαστά!
Το παιχνίδι, η εξερεύνηση, η λύση γρίφων γίνονται αντικείμενο μια πολυεπίπεδης διοργάνωσης στο Goethe
Σαπουνόφουσκες, γρίφοι και διάφορα πειράματα περιμένουν μικρούς και μεγάλους λάτρεις των μαθηματικών αλλά και επιφυλακτικούς απέναντι σε αυτά, σε μια έκθεση που θα φέρει το κοινό σε επαφή με μία από τις αρχαιότερες επιστήμες. Έκθεση, δημόσια συζήτηση, workshops και διαλέξεις συμπληρώνουν τις εκδηλώσεις που οργανώνει το Goethe με αντικείμενο τα Μαθηματικά.
«Δημιουργώ και σκέφτομαι μόνος μου» είναι το μυστικό για να αποκτήσει κάποιος γνώσεις, αναφέρει ο καθηγητής μαθηματικών και ιδρυτής του Μουσείου «Mathematikum» Albrecht Beutelspacher.
Δεν πρόκειται για μία κλασική έκθεση αλλά για έναν χώρο που σε καλεί να τον εξερευνήσεις, «δοκιμάζοντας», «ακουμπώντας» και «βιώνοντας» περισσότερα από 20 εκθέματα. Το παιχνίδι, η εξερεύνηση και η λύση διάφορων γρίφων είναι το κλειδί αλλά και το μυστικό της έκθεσης «Μαθηματικά ... χειροπιαστά!», αποτελούν όμως και τα στοιχεία που θα προσφέρουν και τη μεγαλύτερη χαρά στους επισκέπτες της.
Η διαδραστική αυτή έκθεση σχεδιάστηκε από το μουσείο «Mathematikum» στο Γκίσεν της Γερμανίας και είναι κατάλληλη για όλες τις ηλικίες (από 8 ετών και πάνω).
Info: Δευτέρα 2 – Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013
Goethe-InstitutAthen: Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000
Εγκαίνια: Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013, 19:00
Ώρες λειτουργίας : Δευτέρα έως Πέμπτη 09:00–21:00, Παρασκευή 09:00–19:00, Σάββατο 09:00–13:00
Παράλληλες εκδηλώσεις:
* Συζήτηση: Η Γοητεία των Μαθηματικών- Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου, 20:00, στο Goethe-InstitutAthen
Μια δημόσια συζήτηση με μαθηματικούς, επιστήμονες θετικών επιστημών και καθηγητές Γερμανικών; Τι το κοινό μπορεί να έχουν; Και όμως μπορεί να έχουν περισσότερα από ότι φανταζόμαστε. Η γλώσσα μας περιλαμβάνει πλήθος από εκφράσεις που δηλώνουν μαθηματικές αρχές και σχήματα. Μετράμε, συγκρίνουμε, ψάχνουμε κοινά στοιχεία, αναφερόμαστε σε δύσκολα προβλήματα με τον όρο τετραγωνισμός του κύκλου, σκεφτόμαστε τι πραγματικά μετράει, παρατηρούμε εξελίξεις με εκθετική ταχύτητα και άλλα πολλά.
Από την άλλη μεριά, ο δρόμος για τα μαθηματικά περνάει από τη γλώσσα. Δεν υπάρχει διδακτικό βιβλίο μόνο με τύπους. Συχνά τη σημασία των μαθηματικών την καταλαβαίνει ο μη ειδικός μόνο μέσω εφαρμογών στην καθημερινή ζωή. Είτε για να συγκρίνει τα επιτόκια τραπεζών είτε για να βρει την τιμή ενός κιλού τροφίμων - τα καταφέρνει καλύτερα όποιος ξέρει να αποκρυπτογραφήσει και το κείμενο και τους αριθμούς.
Συμμετέχουν: (με αλφαβητική σειρά),
Εκπρόσωπος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (το όνομα θα ανακοινωθεί προσεχώς) Χαράλαμπος Ιωάννου, ένας από τους 15 φιναλίστ στο διαγωνισμό GoogleScienceFair 2013, με το εξωσκελετικό γάντι Ljubov Mavrodieva, υπεύθυνη του τμήματος Eκπαιδευτικής Συνεργασίας, Goethe-Institut της Σόφιας Δρ. Τεύκρος Μιχαηλίδης, μαθηματικός, συγγραφέας, μεταφραστής, ομάδα Θαλής + Φίλοι Arnold Schlachter, συντονιστής του προγράμματος «Ένα εργαστήρι για τη Φυσική και για τη Γλώσσα», Goethe-Institut στο Βουκουρέστι Δρ. Κρυσταλλία Χαλκιά, καθηγήτρια διδακτικής Φυσικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Συντονιστής συζήτησης Δρ. Σταύρος Σάββας, φυσικός, διευθυντής της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Στα Γερμανικά και Ελληνικά με μετάφραση.
* Διάλεξη και Συζήτηση M. C. Escher, Μαθηματικός χωρίς να το ξέρει
Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013, 20:00, στο Goethe-InstitutAthen
O M.C. Escher θεωρείται, δικαίως, ως ο χαράκτης που οι ιδέες και οι δημιουργίες του έχουν τη μεγαλύτερη συνάφεια με τα μαθηματικά. Ωστόσο, ο ίδιος επανειλημμένα είχε δηλώσει ότι δεν κατανόησε ποτέ τα μαθηματικά, ούτε ως μαθητής, ούτε αργότερα, όταν στις παρέες του συγκαταλέγονταν μερικοί από τους κορυφαίους μαθηματικούς του εικοστού αιώνα. Στην παρουσίασή του ο Τεύκρος Μιχαηλίδης θα επιχειρήσει να ερμηνεύσει αυτή τη «λανθάνουσα» μαθηματική ιδιοφυΐα που χαρακτηρίζει το έργο του Escher και να μελετήσει το έργο του από τη σκοπιά του μαθηματικού. Ελληνικά με μετάφραση στα Γερμανικά
* Workshops για μαθητές και καθηγητές
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013, Goethe-Institut- Μαθηματικά πειράματα – workshops για μαθητές
Workshop 1 (8-12 ετών): 11:00–13:00, Workshop 2 (13 ετών και άνω): 14:30-17:00
Γερμανικά με ελληνική μετάφραση Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής, μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 50
Καθημερινά χρησιμοποιούμε ασυνείδητα μαθηματικές μεθόδους – όταν πχ δένουμε τα κορδόνια μας ή στο παρκάρισμα.
Τα συγκεκριμένα workshops δεν αφορούν τύπους και εξισώσεις, αλλά συναρπαστικά πειράματα, τα οποία πραγματοποιούνται από τους ίδιους τους μαθητές κάτω από επιτήρηση και με απλά υλικά. Το πρώτο workshop (11:00 - 13:00) απευθύνεται κυρίως σε μαθητές 8 έως 12 ετών. Επικεντρώνεται σε πειράματα που σχετίζονται με στοιχειώδεις μαθηματικές έννοιες, όπως οι αριθμοί και τα σχήματα. Το δεύτερο workshop (14:30 - 17:30) απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας από 13 ετών και άνω. Σε αυτό θα πραγματοποιηθεί μια σειρά πειραμάτων στον τομέα της γεωμετρίας, της άλγεβρας και της στοχαστικής. Εισηγητής: Jonas Wagner, Καθηγητής μαθηματικών και συνεργάτης του «Mathematikum» Γκίσεν / Γερμανίας
* Μαθηματικά πειράματα – workshops για καθηγητές
Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013, Goethe-Institut, Ομήρου 14–16
Workshop 1, 09:00–13:00:για καθηγητές Γερμανικών, Workshop 2, 14:00-17:30:για καθηγητές Μαθηματικών
Γερμανικά, Workshop 2 με ελληνική μετάφραση Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής, μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 50
«Οι μαθητές ακούνε συχνά από τους γονείς: 'Ούτε εγώ κατάλαβα ποτέ τα μαθηματικά, ποτέ δε μου άρεσαν, αλλά τώρα θα πρέπει και εσύ να τα υπομένεις.' Αυτό είναι μοιραίο», όπως δήλωσε ο Günter Ziegler, Καθηγητής Μαθηματικών στο Βερολίνο και Συν-διοργανωτής του «Έτους των Μαθηματικών 2008».
Το workshop για καθηγητές Γερμανικών εισάγει τους συμμετέχοντες στο νόημα της έκθεσης και απαντά σε ερωτήματα που μπορεί να προκύψουν πριν και μετά την επίσκεψη της έκθεσης με ομάδες μαθητών. Στο workshop για καθηγητές μαθηματικών, οι εκπαιδευτικοί θα πραγματοποιήσουν υπό την καθοδήγηση εμπειρογνώμονα μια σειρά πειραμάτων, για τα οποία συνήθως δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο από ένα φύλλο χαρτί ή χαρτόνι. Με βάση αυτά τα πειράματα θα γίνει σαφής η έννοια των μαθηματικών, ενώ θα συζητηθούν προτάσεις για χρήση των μαθηματικών στην τάξη.
Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη
*****