Εφτασε Σεπτέμβριος, αρχίζει η Remap4. Μεταξουργείο και Κεραμεικός μεταμορφώνονται μέσα από τις εκθέσεις που αυτή τη χρονιά είναι περισσότερες από 60. Ινστιτούτα, γκαλερί και επιμελητές από όλο τον κόσμο ζωντανεύουν το ιστορικό κέντρο και τα κτίρια της περιοχής.
Sarah Lucas, Hans Bellmer, Robert Gober, Louise Bourgeois, Νίκος Κεσσανλής, Joseph Beuys, Σοφία Κοσμάογλου, Mark Bradford, Helen Chadwick είναι ανάμεσα σε άλλα τα ονόματα που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, στο πλαίσιο του προγράμματός του ΝΕΟΝ Διαδρομές.
Τα έργα παρουσιάζονται στο κτίριο της οδού Αγησιλάου 92. Τίτλος της έκθεσης: Echoes of Silence (Αντηχήσεις της Σιωπής). Την έκθεση επιμελούνται οι Douglas Fogle και Δημήτρη Παλαιοκρασσάς.
Ενα έργο της Λουίζ Μπουρζουά και ένα της Σάρα Λούκας, για μια πρώτη γεύση:
The Birth, 2007
Το σχέδιο της Louise Bourgeois που φέρει τον τίτλο Birth είναι αντιπροσωπευτικό ενός επίμονου προβληματισμού που αφορά το γυναικείο σώμα και διατρέχει το σύνολο του έργου της, υπό το πρίσμα του οποίου το σώμα αυτό παρουσιάζεται ως εστία της δημιουργικότητας, αλλά και ως φορέας τραυμάτων.
Μέσα από το ίδιο το σχέδιο αλλά και τον τίτλο του η καλλιτέχνις μνημονεύει το πρωταρχικό γεγονός της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η χρήση του κόκκινου χρώματος, τόσο χαρακτηριστική στο ύστερο ζωγραφικό έργο της, καθιστά ακόμη πιο συνταρακτική την ωμή, χειροπιαστή σχεδόν εικόνα της τραυματικής κι ωστόσο δημιουργικής πράξης της τεκνοποίησης.
Fat, Forty and Fabulous, 1990
Μεγαλωμένη στην Αγγλία της Margaret Thatcher, η Sarah Lucas είναι σαφώς εξοικειωμένη με την κουλτούρα των ταμπλόιντ που καθ' εαυτήν αποτελεί αυτόνομο σύμπαν. Ένα από τα πρώιμα καίτοι εμβληματικά έργα της, το Fat, Forty and Fabulous, οικειοποιείται το μοντέλο των βρετανικών ταμπλόιντ που προβάλλουν εικόνες νεαρών και σέξι γυναικών.
Εντούτοις, σε αντίθεση με τα περιώνυμα ημίγυμνα "κορίτσια της σελίδας 3", το παρόν έργο και τα όσα ο τίτλος του με τόλμη δηλώνει σε πείσμα του μιντιακού στερεότυπου, επικαλούνται μια φεμινιστικού τύπου πίστη στη δύναμη του γυναικείου κορμιού, ανεξαρτήτως μεγέθους και ηλικίας.
Η δημιουργική πράξη μέσω της οποίας η Lucas οικειοποιείται τη συγκεκριμένη εικόνα, μεγεθύνοντάς τη τόσο ώστε να προσλαμβάνει σχεδόν τις διαστάσεις διαφημιστικού πίνακα, υπονομεύει τη βία που ασκεί το προωθούμενο από τα μίντια στερεότυπο, το οποίο έρχεται να υποσκελίσει η περηφάνια που πηγάζει από την ταυτότητα του γυναικείου κορμιού.
*****