Νέλλα Γκόλαντα, "Η εμπλοκή του χώρου: από τα Χαρακτικά στα Κατοικημένα Γλυπτά Τοπία"
Η Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζει την Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017 την ατομική έκθεση της Νέλλας Γκόλαντα με τίτλο: Η εμπλοκή του χώρου: από τα Χαρακτικά στα Κατοικημένα Γλυπτά Τοπία.
Οι επεμβάσεις της, μεγάλης κλίμακας στο Δημόσιο Χώρο – προτάσεις για εξανθρωπισμό του δημόσιου χώρου, συγκροτούν τον βασικό άξονα των έργων της από το 1970 έως σήμερα. Τα Κατοικημένα Γλυπτά Τοπία, με ολιστικό σχεδιασμό-total art, λειτουργούν ως χώροι καθημερινής και ανυποψίαστης καλλιέργειας των επισκεπτών και ιδιαιτέρως των παιδιών. Αυτές οι χωρικές αναπτύξεις-τα νέα σημαίνοντα τοπία αποτελούν εν δυνάμει εφαλτήρια για τη δημιουργία απρόβλεπτων διαδραστικών γεγονότων σε σχέση με την ξεχασμένη συλλογική υπαίθρια βίωση και τοπία ανάπτυξης δυναμικών πολυεπίπεδων ανθρώπινων σχέσεων στοχεύοντας στην άρση του αδιάφορου στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις αναπτύσσοντας σχέσεις με το φυσικό και ανθρωπογενές τοπίο.
Θεματικός άξονας της έκθεσης είναι η εμπλοκή του χώρου των χαρακτικών με το Γλυπτό ‘’Θέατρο’’ της Αιξωνής. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα χαρακτικά της Ν. Γκόλαντα: έγχρωμες ξυλογραφίες μεγάλου μεγέθους της ατομικής έκθεσης στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών το 1970, με τίτλο Ελληνικός Χώρος I-XVII, τα μαυρόασπρα χαρακτικά μεγάλων διαστάσεων της εποχής της κατασκευής του Γλυπτού ‘’Θεάτρου’’ Αιξωνή, 1984-1986 και το βίντεο της Αιξωνής- ένα από τα 7 μεγάλης κλίμακας έργα της στο δημόσιο χώρο- που προβλήθηκαν στο πλαίσιο των παράλληλων γεγονότων της 15η Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2016, και στην ειδική έκθεση Time Space Existence, που κινήθηκε στα όρια τέχνης και αρχιτεκτονικής.
Το βίντεο της Αιξωνής περιέχει τη διαδικασία της ανάπλασης του τοπίου του μη ενεργού λατομείου Αιξωνής, στο Δήμο Γλυφάδας και τη λειτουργία του "Θεάτρου" Αιξωνή, από τα εγκαίνια του 1992 που ήταν αφιερωμένα στον Παγκόσμιο Εορτασμό των 70 χρόνων του Ιάνη Ξενάκη, όπου με παρουσία και διεύθυνση του ιδίου εκτελέστηκαν, σχεδόν όλα τα έργα του επί σειρά ημερών από το Ολλανδικό σχήμα Xenakis Ensemble καθώς και τα σπουδαιότερα πολύτεχνα διαδραστικά γεγονότα τεχνών που παρουσιάστηκαν. Συγκεκριμένα περιέχονται η διεθνής διοργάνωση που έγινε το 1993, με τίτλο Η μετάλλαξη του Γλυπτού "Θεάτρου" Αιξωνής σε ΑΧΕΤΑ (ηχογόνο) χώρο, μια πρωτοποριακή διαδραστική έκθεση, που παρουσιάζεται σε πανεπιστήμια, με σπουδαίους διεθνείς καλλιτέχνες πολύτεχνων έργων. Ακόμα θα προβάλλεται και το φιλμ από το πρόσφατο workshop-event του καλοκαιριού του 2016, με τίτλο: Re-sculpting the sculpted Theater of Aixoni of N. Golanda από μεταπτυχιακούς φοιτητές της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Αμερικανικού Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, (συνεργασία με το Υπ. Πολιτισμού, Apomechanes, Α.Π.Θ και Α.Σ.Κ.Τ Αθηνών) που πραγματοποιήθηκαν, μέσω σύγχρονης τεχνολογίας, σαρωτικές προβολές, δημιουργώντας νέο τοπίο στο τοπίο της Αιξωνής.
Εγκαίνια την Πέμπτη 9 Μαρτίου του 2017 στις 7.30 μ.μ
Νέλλα Γκόλαντα: Γλύπτης Αστικού Τοπίου (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών 1965 – Χαρακτική, Τέχνη Ψηφιδωτού και Βιβλίου), Πρώτο επίτιμο μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων Τοπίου (2008): από το 1972 τα έργα της στο δημόσιο χώρο έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί σύμφωνα με ολιστική προσέγγιση, δίνοντας έμφαση στον εξανθρωπισμό του περιβάλλοντος χώρου και την άρση του αδιάφορου “τοπίου” των σύγχρονων μεγαλουπόλεων και αποτελούν εφαλτήρια για την ανάπτυξη βιωματικών σχέσεων μεταξύ ανθρωπογενούς, φυσικού και ιστορικού Τοπίου. Έργα της, “Κατοικημένα Γλυπτά Τοπία στο Δημόσιο Χώρο” όπως : “Η Κεντρική Πλατεία Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο” (1976 – 1978) καθώς και η φυσική προέκτασή της προς τη μεριά της θάλασσας “Η Γλυπτή Προκυμαία Φλοίσβου” (1984 – 1986), To Γλυπτό “Θέατρο” του λατομείου Αιξωνής στο Δήμο Γλυφάδας (1984 – 1992), “Tο Πείραμα της Λάρισας - Ο Γλυπτός Ποταμός - Αναπτύσσοντας Κώδικες Νερών στο Κέντρο της Πόλης της Λάρισας” (1992 – 1998 & 2006), έτυχαν, από πολύ νωρίς, θερμής υποδοχής, τόσο στην Ευρώπη (Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα) όσο και αλλού (Ιαπωνία, Βραζιλία κ.α.), από εξειδικευμένες αρχιτεκτονικές εκδόσεις και ανακοινώσεις καθηγητών και κριτικών, καθώς διέκριναν σε αυτά πρώιμα στοιχεία του προβληματισμού, για το νέο τρόπο καλλιέργειας μέσω της τέχνης και διείσδυσης της στην καθημερινότητα των μεγαλουπόλεων.
Μαζί με την Αρχιτέκτονα Ασπασία Κουζούπη αποτελούν, από το 1996, την ομάδα Γλυπτά Αρχιτεκτονικά Τοπία. Ανάμεσα στα πιο δημοσιευμένα έργα τους είναι : “Λατομεία Διονύσου : Ανοιχτό Μουσείο Παλαιάς Λατομικής Τέχνης” (1994 – 1997) (Φιναλίστ για το βραβείο Rosa Barba του 2000 στην 1η Biennale Τοπίου της Βαρκελώνης), “Αττική Οδός – Δυτική Περιφερειακή Υμηττού – Επανίδρυση της διαταραγμένης σχέσης μεταξύ του Φυσικού και Ανθρωπογενούς Τοπίου κατά μήκος του ισχυρού οδικού έργου” (1999 – 2003 & 2005)(Φιναλίστ για το European Prize for Urban Public Space του 2004), “Κεντρική Πλατεία Γλυφάδας” (2006 – 2008).
Η Γκόλαντα έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις διεθνώς και ιδιαιτέρως σε γνωστές Biennale όπως : στη Μεσογειακή Biennale του 1971 (Βραβείο με τα έργα της σειράς χαρακτικών “Ελληνικός Χώρος”), Biennale του Sao Paolo 1973 με τα χτιστά έργα της – “Προτάσεις για τον Eξανθρωπισμό του Δημόσιου Χώρου”, Μεσογειακή Biennale Αλεξάνδρειας 1983, 1η Biennale Τοπίου Βαρκελώνης 1999, 3η Biennale Τοπίου Βαρκελώνης 2003, 4η Biennale Τοπίου Βαρκελώνης 2005, 10η Biennale Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2006, 6η Biennale Τοπίου Βαρκελώνης 2010, 7η Biennale Τοπίου Βαρκελώνης 2012, Triennale Μιλάνου .
ΠΟΤΕ | 09/03/2017 - 01/04/2017 |
ΠΟΥ | ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΩΝ |