Νύχτα Μουσείων 2016

Στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας

LIFOTEAM 19.5.2016 | 11:36

 

Το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και το θεραπευτικό πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση σε συνεργασία με εννέα καλλιτέχνες διοργανώνουν εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2016 «Μουσεία και πολιτιστικά τοπία».

 

Το Ιστορικό Αρχείο πραγματοποιεί έκθεση πρωτότυπων τεκμηρίων από τον πλούτο των δωρεών που έχει δεχτεί, τα οποία εμπλουτίζουν, διασταυρώνονται και συνομιλούν με τις συλλογές και τα αρχεία της Εθνικής Τράπεζας. Ως χώρος ανάδειξης πολιτιστικών αγαθών και συνάντησης με την κοινωνία, συνδιαλέγεται επίσης με εννέα καλλιτέχνες που εμπνέονται από τις συλλογές του. Παράλληλα, σε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση, το ΙΑ/ΕΤΕ ανακαλύπτει και προτείνει τρόπους σύνδεσης της καλλιτεχνικής έμπνευσης με τον κοινωνικό προβληματισμό.

 

Σε αυτό το πλαίσιο προγραμματίζονται εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους για το βράδυ του Σαββάτου 21 Μαΐου, από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, οι οποίες περιλαμβάνουν έκθεση πρωτότυπου υλικού από το Ιστορικό Αρχείο, εκθέσεις χαρακτικής, ζωγραφικής και φωτογραφίας, εικαστικές εγκαταστάσεις, βίντεο, ξεναγήσεις, καλλιτεχνικό εργαστήρι, μουσικό δρώμενο, θέατρο και χορό.

 

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

 

Νύχτα Μουσείων 2016
Προγραμματίζονται εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους για το βράδυ του Σαββάτου 21 Μαΐου, από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα.

 


ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


 

Μουσεία και πολιτιστικά τοπία

 

Τα σύγχρονα μουσεία-αρχεία επαναπροσδιορίζουν συνεχώς το ρόλο και τη θέση τους στην κοινωνία. Με σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά εντός και εκτός των τειχών τους και στόχο την προστασία και διάδοσή της, επανερμηνεύουν και προτείνουν νέες αφηγήσεις, φέρνουν στο προσκήνιο νέες θεματικές, προκαλούν συζητήσεις και συναντήσεις, ανοίγονται στον κόσμο, δημιουργούν νέες φιλίες. Με αφορμή τον εορτασμό της φετινής Νύχτας Μουσείων, το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας συνεργάζεται με το ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση και εννέα καλλιτέχνες και γίνεται χώρος έμπνευσης, συνάντησης και διαλόγου μεταξύ των διαφορετικών τοπίων και κόσμων που προτείνονται από τις ομάδες που συμμετέχουν.

 

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΜΑΪΟΥ 2016

18.00-24.00: Εκθέσεις και εικαστικές εγκαταστάσεις (σε πολλές αίθουσες, βλ. αναλυτικά παρακάτω).

 

18.00-19.30: Εργαστήρι μουσικών οργάνων από την ομάδα του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση (αίθριο).

 

19.00-20.00: Ξενάγηση στην έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ «Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της» (ισόγειο).

 

19.00-20.00: Ξενάγηση στην έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822-2002» (ισόγειο).

 

20.00-20.30: Χορευτικό δρώμενο από την ομάδα χορού του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση (αίθριο).

 

20.30-21.00: Μουσικό δρώμενο από το σχήμα «Κρουστωδία» του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση (αίθριο).

 

21.15-22.15: «Στην εξοχή του φεγγαριού, αχ, τα καημένα τα Άλιαστα». Θεατρική αφήγηση από τη Φίλια Δενδρινού. (αίθριο).

 

 

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

 

Μόνιμες εκθέσεις του ΙΑ/ΕΤΕ (ισόγειο)

• «Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της»

• «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822-2002»

 

Περιοδική έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ (3οςόροφος)

Έκθεση τεκμηρίων από τον πλούτο των δωρεών στο Ιστορικό Αρχείο.

 

Έκθεση χαρακτικής (ισόγειο)

«Φώτης Μαστιχιάδης (1913-1997)». Η έκθεση οργανώθηκε από την ομάδα Dictum Factum, υπό την αιγίδα του ΙΑ/ETE, στο πλαίσιο του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χαρακτικής.

 

Έκθεση σύγχρονων καλλιτεχνών (ισόγειο, 1ος και 2ος όροφος, πλατύσκαλα μεταξύ 1ου και 4ου ορόφου)

Έργα εμπνευσμένα από τις συλλογές του ΙΑ/ΕΤΕ.

 

Έκθεση φωτογραφίας από την ομάδα του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση (αίθριο)

«Πολιτιστικές διαδρομές». Η έκθεση περιλαμβάνει υλικό από εξορμήσεις της ομάδας φωτογραφίας στο κέντρο της Αθήνας. Εκεί όπου κάθε επίσκεψη αποτελεί συνάντηση και συζήτηση με το χθες και το σήμερα της ιστορίας· εκεί όπου κάθε πέτρα και σοκάκι είναι μάρτυρες πολιτισμού. Κάθε διαδρομή στο κέντρο είναι μια αποκάλυψη του χθες στο σήμερα.

 

Έκθεση εικαστικής κατασκευής από την ομάδα του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση (αίθριο)

Η ομάδα ζωγραφικής μάς ταξιδεύει με τις πινελιές της στην ομαδική προσπάθεια για προσωπική αλλαγή με το έργο «Χορός-παρουσία». Φιγούρες ανθρώπων συνδέονται ουσιαστικά, με σεβασμό στη διαφορετικότητα, και χορεύουν για ένα καλύτερο μέλλον πιασμένοι χέρι χέρι. Η παρουσία έχει λόγο και νόημα, δίνει ουσία στη ζωή και στο χορό.

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ (αίθριο)

Η ομάδα μουσικών οργάνων του ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση κατασκευάζει στο εργαστήρι της κρουστά μουσικά όργανα όπως το μπεντίρ, το νταούλι, το βροχοποιό, το χειροτύμπανο, το τύμπανο του ωκεανού και το ηπειρώτικο ντέφι. Τα μέλη προσκαλούν το κοινό να γνωρίσει από κοντά τη συγκεκριμένη τεχνική και να μοιραστεί τη χαρά της δημιουργίας μέσα από φυσικά υλικά.

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ για το κομπόστ (αίθριο)

Στο χώρο της Εναλλακτικής Κοινότητας Παρέμβαση λειτουργεί ολοκληρωμένο σύστημα κομποστοποίησης για τη διαχείριση των φυτικών αποβλήτων. Επιδιώκοντας να γίνει γνωστή και προσιτή η διαδικασία σε όλους και να ενταχθεί ως στοιχείο πολιτισμού στην κουλτούρα της καθημερινότητας, μέλη της Εναλλακτικής Κοινότητας δίνουν πρακτικές συμβουλές για την οικιακή κομποστοποίηση.

 

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ (αίθριο)

«Στην εξοχή του φεγγαριού, αχ, τα καημένα τα Άλιαστα».

Η ορμή της ζωής, η εμπειρία της υπαρξιακής οδύνης, η αγωνία του επέκεινα, η έννοια της μεταμόρφωσης, με την πραγματική αλλά και τη συμβολική της διάσταση, ανακαλούν μέσα στην ιστόρηση τόσο τους φεγγαρικούς θεούς του αρχαίου κόσμου όσο και το αρχέγονο μοτίβο έρωτας-θάνατος, που συναντούμε στο μύθο του Έρωτα και της Ψυχής.

 

Κείμενο - σκηνοθεσία - αφήγηση: Φίλια Δενδρινού

Μαντολίνο: Παναγιώτης Κανελλόπουλος

Το τραγούδι της έναρξης έγραψε και ερμηνεύει η Τατιάνα Ζωγράφου.

Στην παράσταση ακούγεται ηχογραφημένη η φωνή του Νίκου Αλεξίου.

 

ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ (αίθριο)

Σε ρυθμούς και τραγουδίσματα της καρδιάς από τη Μικρά Ασία και τη Θράκη μέχρι τη Μακεδονία και τη Νότια Ιταλία μάς ταξιδεύει το μουσικό σχήμα μελών της Κοινότητας Παρέμβαση που ονομάζεται «Κρουστωδία». Συμμετέχει και οδηγεί το μουσικό ταξίδι ο Κώστας Κωνσταντάτος, συνθέτης και τραγουδιστής του συγκροτήματος «Encardia», ο οποίος διδάσκει, επιμορφώνει και συχνά εμφανίζεται με την ομάδα.

 

ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ (αίθριο)

Διαφυλάσσοντας με κέφι και περηφάνια την πολιτιστική κληρονομιά, η ομάδα χορού της Εναλλακτικής Κοινότητας Παρέμβαση θα συνεχίσει την παράδοση με παρουσίαση παραδοσιακών χορών από την Καππαδοκία.

 

ΕΡΓΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

Έλενα Ακύλα,Grok, 2016

Ζωγραφική (μολύβι, μαρκαδόρος, μελάνι, σφραγίδες) (2ος όροφος και αίθουσα μόνιμου εκθετηρίου-ισόγειο)

Αντίγραφα, ενέχυρα, δάνεια, θραύσματα της αρχαιότητας, μεταφερμένα με την επαναληπτική κίνηση του μολυβιού ή με τη μηχανική επανάληψη της σφραγίδας, διαμορφώνουν τόσο το νέο όσο και το παλαιό πολιτιστικό τοπίο, χτες, σήμερα, αύριο.

 

Ανδριάνα Δαούτη,Sightsea-ing, 2016

Προβολή βίντεο 3D. Διάρκεια: 1,5 λ. (πλατύσκαλο μεταξύ 3ου και 4ου ορόφου)

Οι ενδείξεις ροής, που γίνονται αντιληπτές μέσω του υγρού στοιχείου, ματαιώνονται από την επιτηδευμένη αίσθηση εμπλοκής και τη διαδικασία συνεχούς επαναπροσδιορισμού της κίνησης-πορείας. Έτσι διαγράφονται παράλληλες «διαδρομές» (περιπατητικές ή ως ροές συστημάτων), οι οποίες όμως οδηγούν σε αδιέξοδα ή, τουλάχιστον, σε ακαθόριστους προορισμούς.

 

Παντελής Παντελόπουλος, KI SANO TERRA / MI XIRO TERRA, 2008-2016

Ψηφιακό κινούμενο σχέδιο (animation) (1ος όροφος)

Κορόνα ή γράμματα; Οι δύο όψεις ενός μεταλλικού κέρματος, που καθορίζουν την τύχη μιας χώρας. Το έργο ως εγκατάσταση είναι ένα τρίπτυχο παράλληλης οπτικοακουστικής δράσης που συνθέτει «προβληματικά» σε πραγματικό χρόνο ο κατασκευαστής του.

 

Leeo Smutzig, Eye on the Money III, 2016

Ψηφιακές εκτυπώσεις φωτογραφιών τραβηγμένες σε στερεοσκόπιο (είσοδος αίθουσας έκθεσης ελληνικού χαρτονομίσματος-ισόγειο)

Από τον Γεώργιο Σταύρου στον Γιώργο Παπανικολάου: μια πιο λεπτομερής ματιά στη ματιά των προσώπων που απεικονίζονται σε ελληνικά χαρτονομίσματα της περιόδου 1926-1995.

 

Μάγδα Ταμμάμ, Untitled I - Σπουδή πάνω σε πολιτισμικά υβρίδια, 2016Φωτογραφία, κολάζ, μικτή τεχνική (ισόγειο)

Μέσω ενός φωτογραφικού πορτρέτου επιχειρείται η χαρτογράφηση της μεταβλητότητας της ταυτότητας, η διαπολιτισμική διασταύρωση και η διαδικασία υβριδοποίησης.

 

Βούλα Φερεντίνου, Τοπία οργανωτικής κουλτούρας, 2016

Εγκατάσταση (πλατύσκαλο μεταξύ 2ου και 3ου ορόφου)

Στο έργο επιχειρείται η σύνθεση ενός πολιτισμικού τοπίου, συνδυάζοντας εικόνα και κείμενο. Η εγκατάσταση είναι αποτέλεσμα τόσο της έρευνας στα αρχεία και στις συλλογές που σχετίζονται με την ίδια την Εθνική Τράπεζα όσο και του προβληματισμού γύρω από την έννοια της οργανωτικής κουλτούρας, γύρω από το φύλο και την ταυτότητα των εργαζομένων στην Τράπεζα προηγούμενων δεκαετιών.

 

Χρύσα Χουλιάρα, Το Μουσείο Απωθημένων, 2016.

Εννοιολογική εγκατάσταση (πλατύσκαλο μεταξύ 1ου και 2ου ορόφου)

Η ιστορία της ίδρυσης του μουσείου που επιχείρησε να στεγάσει όλες τις ανθρώπινες ανεκπλήρωτες επιθυμίες, και το τραγικό τέλος του.

 

Κείμενο, σύλληψη: Χρύσα Χουλιάρα

Αρχιτεκτονική μακέτα: Γεωργία Κατσή-Σταματούκου, Ανατολή Γεωργιάδου

Δημιουργία ιστοσελίδας μουσείου: Βασίλης Σπίλκα

 

Χρύσα Χουλιάρα, Χρονολόγιο, 2016

Διαδραστικό μηχατρονικό γλυπτό με συνοδεία συντονισμένου οπτικοακουστικού υλικού (πλατύσκαλο μεταξύ 1ου και 2ου ορόφου)

Η ανάγκη του ανθρώπου να κατανοήσει τον κόσμο τον ωθεί να καταγράψει, να ταξινομήσει, να αποθηκεύσει γεγονότα. Σκοντάφτοντας στο παρελθόν, τα παιδιά δημιουργούν έναν δικό τους κόσμο, ο οποίος με τη σειρά του θα καταγραφεί, θα ταξινομηθεί, θα αποθηκευτεί.

Σύλληψη: Χρύσα Χουλιάρα, Στέφανος Κορνήλιος Μίτσης Ποιητίδης

Γλυπτό: Χρύσα Χουλιάρα

Τεχνική και μηχανική επιμέλεια: Στέφανος Κορνήλιος Μίτσης Ποιητίδης

Μουσική επιμέλεια: Sad Mask Party

Κείμενο: Αποσπάσματα από το βιβλίο Εθνική Τράπεζα της Eλλάδος, 1841-2006. Ιστορικό Χρονολόγιο