Ο εκατομμυριούχος κύριος Πίτερ Ντόιγκ
Στα πλαίσια του Φεστιβάλ του Εδιμβούργου πραγματοποιείται στην Scottish National Gallery μια μεγάλη έκθεσή του με τίτλο "No foreign lands"
Αυτός είναι ο σπουδαίος Πίτερ Ντόιγκ, εκλεκτός ζωγράφος της εποχής μας. Γεννήθηκε στο Εδιμβρούργο το 1959. Το 1962 μετακόμισε με την οικογένειά του στο Τρινιντάντ διότι ο πατέρας του εργάστηκε με μια ναυτιλιακή εταιρία εκεί. Το 1966 πήγε στον Καναδά. Στη συνέχεια μετακόμισε στο Λονδίνο το 1979 και σπούδασε στο περίφημο Saint Martin's School of Art. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, έζησε και εργάστηκε στο Μόντρεαλ...
Ενδεχομένως κανείς από όλους αυτούς που συνάντησε στο μακρύ του ταξίδι δεν μπορούσε να πιστέψει πως ο Ντόιγκ θα ήταν σήμερα μια από τις πιο ακριβές υπογραφές στον κόσμο της τέχνης.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90, οι ψυχεδελικές ζωγραφιές του, τα κτίρια, τα σκάφη και οι λίμνες τράβηξε την προσοχή των εμπόρων και κριτικών.
Ping Pong (2006-2008)
Τα τελευταία χρόνια, ο Ντόιγκ μονοπωλεί τα πρωτοσέλιδα. Οχι μόνο γιατί έχει πραγματοποιήσει του κόσμου τις εκθέσεις από το Σικάγο ως το Παρίσι αλλά κυρίως λόγω των ιλιγγιωδων τιμών που πιάνουν τα έργα του σε δημοπρασίες. Το 2007, για παράδειγμα, ο πίνακάς του "White Canoe" πουλήθηκε από τον οίκο Sotheby για 11,3 εκατομμύρια δολάρια - ρεκόρ εποχής για εν ζωή Ευρωπαίο καλλιτέχνη.
"White Canoe"
Αυτό το διάστημα στη γενέτειρά του, στα πλαίσια του Φεστιβάλ του Εδιμβούργου πραγματοποιείται στην Scottish National Gallery μια μεγάλη έκθεσή του με τίτλο "No foreign lands". Στη συνέχεια τα έργα θα ταξιδέψουν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Μόντρεαλ -μια ακόμα πόλη με την οποία έχει συνδεθεί.
Πώς αισθάνεται άραγε που είναι σε θέση να δημιουργεί έργα ζωγραφικής αξίας εκατομμυρίων λιρών;
"Προσπαθώ να μην το σκέφτομα ειδικά όταν ζωγραφίζω κάτι", απαντά στο BBC. "Δεν πιστεύω ότι οι πίνακες έχουν κάποια αξία όταν βρίσκονται στο ατελιά του ζωγράφου. Μήπως ο Ματίς ή ο Λούσιαν Φρόιντ σκέφτηκαν ποτέ την αξία του έργου τους όταν το έφτιαχναν; Δεν νομίζω. Αλλά όταν ένας πίνακας αφήνει την πόρτα του στούντιο, εισέρχεται σε έναν άλλο κόσμο και γίνεται μέρος της αγοράς".
"Pelican" (2004)
"Αλήθεια δεν ξέρω τι πραγματικά απεικονίζουν οι πίνακές μου", λέει. "Και να σας πω την αλήθεια δεν θέλω και να μάθω. Δεν είναι αυτό το ζήτημα. Ενδεχομένως αναλύοντάς τους χάσω το νόημα. Πρέπει να υπάρχει κάτι άγνωστο για να συνεχίσει να έχει η ζωή ενδιαφέρον".
"Red boat" (2004)
Και για την σύγκρισή του με τον Γκογκέν τι λέει; «Έχω πράγματι κάνει μια σειρά από έργα που θα έλεγε κανείς ότι "Γκογκενίζουν", εξηγεί. "Αν ένας καλλιτέχνης ζει κι εργάζεται στις τροπικές περιοχές, υπάρχει πάντα μια αναπόφευκτη σύγκριση γίνεται με Γκογκέν. Το θεωρώ κομπλιμέντο".
Το περίεργο θα ήταν να τον ενοχλούσε...
*****