Παμπλίτο, ένας συντηρητής ρομπότ
Το πρώτο έργο με το οποίο ασχολήθηκε ήταν η Γκουέρνικα του Πικάσο
Ο Παμπλίτο είναι ο νεαρότερος συντηρητής Τέχνης στο μουσείο της Μαδρίτης και των ισπανικών εθνικών θησαυρών: το περίφημο Ρέινα Σοφία. Το εξαιρετικό μουσείο στεγάζεται σε ένα ανακαινισμένο νοσοκομείο του 18ου αιώνα, είναι το σπίτι έργων του Νταλί και του Φράνσις Μπέικον και πέρσι υποδέχτηκε 2,5 εκατομμύρια επισκέπτες.
Αν και η θητεία του μετρά μόλις λίγα χρόνια είναι διάσημος καθώς το πρώτο έργο με το οποίο ασχολήθηκε ήταν η Γκουέρνικα του Πικάσο, το εμβληματικό έργο του ζωγράφου για τον ισπανικό εμφύλιο. Εξ ού και το όνομά του.
Εχει ύψος 3,5 μέτρα και ζυγίζει 1,2 τόνους. Πέρσι στην εργασία φωτοαποτύπωσης της Γουέρνικα, ο Παμπλίτο πήρε 22.000 φωτογραφίες.
Οπως καταλάβατε, ο Παμπλίτο είναι το ρομπότ που χρησιμοποιούν οι συντηρητές έργων τέχνης οι οποίοι εργάζονται στο Ρέινα Σοφία. Το ευαίσθητο "μάτι" του , φωτογραφίζει και αποτυπώνει την παραμικρή φθορά σε οποιονδήποτε πίνακα. Φωτογραφίζει με υπέρυθρες και υπεριώδεις ακτίνες.
Αυτή την εποχή, βοηθά στον έλεγχο των έργων του Μιρό. Οι πίνακες του Καταλανού ζωγράφου, βρίσκονται στο υπόγειο του μουσείου, στο τμήμα συντήρησης και τον επόμενο χρόνο θα ταξιδέψουν στις Ηνωμένες Πολιτείες για μια έκθεση του μεγάλου ζωγράφου. Ρωγμές , γρατζουνιές, κατάσταση του λαδιού του 1974 αμέτρητες και πρωτοφανείς λεπτομέρειες που δε μπορεί να δει το ανθρώπινο μάτι.
"Σε αυτό το έργο του Μιρό, έχουμε ένα σωρό δαχτυλιές και λεκέδες που ήταν μέχρι τώρα εντελώς κρυμμένοι. Με το ρομπότ είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε με μεγάλη ακρίβεια την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ένα ζωγραφικό έργο. Οχι μόνο ποιές ακριβώς είναι οι φθορές της αλλά και με ποιο τρόπο έγιναν.
Παρά τον όγκο του, το ρομπότ κινείται "με χάρη" και μπορεί να πλησιάζει πολύ κοντά, τα έργα τέχνης, δε τα ακουμπά όμως ποτέ.
Είναι μια τεράστια βοήθεια για τους συντηρητές οι οποίοι πιστεύουν ότι με αυτό τον τρόπο η δουλειά της συντήρησης γίνεται ευκολότερη.
Ο Παμπλίτο βγαίνει από τα υπόγεια συντήρησης, την έδρα του, μόνο για να φωτογραφίσει τεράστια έργα που δε μπορούν να μεταφερθούν.
*****