«We Can’t Do It Without Roses»: Πρόγραμμα δράσεων για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Joseph Beuys
Το αφιέρωμα δανείζεται τον εμβληματικό τίτλο της λιθογραφίας «We Can’t Do It Without Roses» η οποία απεικονίζει στιγμιότυπο από τη μακράς διάρκειας περφόρμανς του Μπόις, Information Office.
Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση του επιδραστικού καλλιτέχνη Joseph Beuys (Γιόζεφ Μπόις, 1921-1986), το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών και το Goethe Institut Thessaloniki παρουσιάζουν το Σάββατο 16, την Κυριακή 17 και τη Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021 το τριήμερο αφιέρωμα με τίτλο «We Can’t Do It WithoutRoses». Δράσεις, εικαστικά έργα, περφόρμανς, εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, εργαστήρια και δράσεις για ενήλικες, παραστάσεις, ηχητικές εγκαταστάσεις και προβολές που προέκυψαν μέσα από ανοιχτό κάλεσμα σε καλλιτέχνες, επιμελητές τέχνης και πολιτιστικούς φορείς το προηγούμενο διάστημα, συνθέτουν το πλούσιο πρόγραμμα.
Το αφιέρωμα δανείζεται τον εμβληματικό τίτλο της λιθογραφίας «We Can’t Do It Without Roses» η οποία απεικονίζει στιγμιότυπο από τη μακράς διάρκειας περφόρμανς του Μπόις, Information Office (documenta 5, Κάσσελ, 1972). Ο τίτλος αντανακλά τη φιλοσοφία του καλλιτέχνη και την ανάγκη του να προωθήσει μέσα από την τέχνη την σύζευξη του πνεύματος και της επιστήμης, της αγάπης και της γνώσης, προωθώντας ταυτόχρονα την ιδέα της επανάστασης ως μια διαδικασία σταδιακής άνθησης, την οποία απέδωσε συμβολικά με την τοποθέτηση ενός τριαντάφυλλου μέσα στον κύλινδρο που προέκυψε από το τύλιγμα ενός πτυχίου προκειμένου να διακοσμήσει το γραφείο στο οποίο δεχόταν επί 100 περίπου ημέρες και συζητούσε με επισκέπτες της έκθεσης.
Περιορισμένος αριθμός θεατών σε όλες τις παραστάσεις/ δράσεις/ performance. Απαραίτητη η κράτηση θέσης στο τηλέφωνο 2310 593270, Τρίτη - Παρασκευή 10:00-17:00.
Στον χώρο του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών τηρούνται όλες οι συνθήκες ασφάλειας της δημόσιας υγείας. Η είσοδος επιτρέπεται μόνο με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού/νόσησης SARS-Cov-2 (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) είτε Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19, είτε με την επίδειξη αρνητικού εργαστηριακού rapid test αντιγόνου έως 48 ώρες πριν την επίσκεψη. H χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική καθόλη τη διάρκεια παραμονής στον χώρο.
Αναλυτικά το πρόγραμμα
Σάββατο 16 Οκτωβρίου
Εξωτερικός χώρος-Είσοδος / MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
11:00
Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, 3ο Εργαστήριο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., Fluxus Zone Atelier
mailart FLUXUS, 2021
Συμμετοχική performance
Η δράση γίνεται στο πλαίσιο της «1ης Διεθνούς Συνάντησης του ελληνικού FLUXUS 2020-21» που διοργανώνουν το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και το 3ο Εργαστήριο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. (Διευθυντής: Γιώργος Τσακίρης) μαζί με το Fluxus Zone Atelier του Γιάννη Σταμενίτη. Πρόκειται για τη συνέχεια της σειράς περφόρμανς που πραγματοποιήθηκαν στο ‘Λιβάδι του Εφήμερου’ τον περασμένο Αύγουστο, όπου υλοποιήθηκε η φύτευση κρεμμυδιών και σκόρδων μαζί με την απόκρυψη φακέλων της mailart FLUXUS και συνδέεται συμβολικά με τη φύτευση 7000 βελανιδιών από τον Μπόις στο Κάσσελ.
12:00
ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΑΡΑΞΕΝΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ
Ένα εικαστικό εργαστήρι για παιδιά
Το εκπαιδευτικό εργαστήριο ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΑΡΑΞΕΝΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 7 έως 11 χρόνων και έχει διάρκεια 2 ώρες. Το εργαστήρι περιστρέφεται γύρω από την ιδέα της ύπαρξης υβριδίων, πλασμάτων δηλαδή που συνδυάζουν τη ζωική, φυτική και ανθρώπινη φύση. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να συνδέσει την περιβαλλοντική επαγρύπνηση με την ενσυναίσθηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας, τονίζοντας τα δικαιώματα και την ισότητα των έμβιων όντων του πλανήτη.
Θεωρητική έρευνα / Κείμενα: Δήμητρα Τσιαούσκογλου
Επιμέλεια εκπαιδευτικού προγράμματος: Ειρήνη Κάππου
Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος / Συντονισμός / Γραφιστικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Κωτσής
Γραφιστική επιμέλεια: Χάρης Βαλσάμης
Φωτογραφίες: Μίνα Αρχοντάκη
Αναστάσιος Βελούδης
ART IS HERE, 2021
Εγκατάσταση
Η εγκατάσταση ART IS HERE λειτουργεί ως σημείο αναφοράς στις βασικές αρχές του έργου του Γιόζεφ Μπόις. Εμπνέεται από την ιδέα της «κοινωνικής γλυπτικής» που εκπροσώπησε ο καλλιτέχνης, επιστρατεύοντας την ιδέα της «ανθρωπολογικής» τέχνης προς όφελος της κοινωνίας. Με το σύνθημα «Art Ιs Ηere», βαμμένο επάνω στον κορμό, ως παράφραση του έργου «BEUYS IS HERE», η εγκατάσταση μας υπενθυμίζει την φιλοσοφία του Μπόις, για μια τέχνη με κοινωνικό χαρακτήρα η οποία μπορεί να λειτουργήσει και σαν θεραπεία για τον άνθρωπο.
Βασίλης Ψαρράς
CURATE OUR TRAUMAS, 2021
Κειμενική εγκατάσταση, καθρέφτης
Το παρόν έργο εστιάζει στην χωρική και ποιητική διάσταση του προσωπικού και συλλογικού τραύματος θέλοντας να αναδείξει πτυχές και διαδικασίες της φροντίδας, του αναστοχασμού, της θεραπείας, της ίασης. Το τραύμα ως ίχνος, ως σοκ, ως μια βίαιη εσωτερική ή εξωτερική καταστροφή της συνοχής αποτελεί μια διαδικασία βιωμένη. Ποιο είναι το τραύμα μου και ποιος είμαι εγώ; Ποιο είναι το ίχνος του, οι συντεταγμένες του, οι ρίζες του;
Δημιουργεί μια σύνδεση με την τραυματική εμπειρία του ίδιου του Μπόις. Το έργο εισάγει τον καθρέφτη ως υλικό και εμπειρία αναστοχασμού όπου η σκέψη αποκτά έναν δυναμικό και μεταβαλλόμενο τοποειδικό χαρακτήρα στο δημόσιο χώρο.
Σάββατο 16 Οκτωβρίου
1ος όροφος / MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
HURTOFF#HEARTON project
Homage to Joseph Beuys
7 roots # 7 actions
Ηχητική βιντεοπροβολή και αρχειακό υλικό
Ένα επιτελεστικό οδοιπορικό στο κοινωνικό έργο του Γιόζεφ Μπόις 7000 βελανιδιές, δενδροφύτευση της πόλης αντί διοίκηση της πόλης. Μια ασύμμετρη εναπόθεση εμπειριών με συμμετοχική συμπερίληψη προθέσεων, απόψεων, πρακτικών από-υλοποίησης, πράξεων και αχειροποίητων έργων. Η απαρχή της δημοκρατικής σκέψης που πλήγεται, δέχεται τον διάλογο, την προσφορά , την θεραπεία και συνθέτει επουλωτικά συμβάντα στους τόπους μετάβασης.
Kassel Αύγουστος 2021
Συντελεστές:
Μαρία Αδάμου, Βασίλης Αλεξάνδρου, Σοφία Αντωνακάκη, Φωτεινή Δαλκαβούκη, Ραφαέλλα Δελληγιάννη, Λέα Καββαδία, Νάσια Καρατσιράκη, Χάρης Κοντοσφύρης, Σοφία Λεωνίδου, Δημήτρης Μπατσής, Αθανασία Ρίβα, Βασίλης Σέντζας, Χριστίνα Σταθοπούλου,Τζίνα Τσιτσέρη
Συνέργειες:
Κατερίνα Αναστασίου, Πηνελόπη Γαίτη, Σαρωνίς Γκάτσου, Δημήτρης Δημητριάδης, Αυγουστίνα Ηλιάδου, Ζαχαρούλα Καρακωνσταντή, Αφροδίτη Καραμανλή, Χριστίνα Καραντώνη, Νέλα Κωνσταντίνου, Μαρία Λαπατσάνη, Σουζάνα Μαγκονή, Νόρα Μπελιάτη, Ολγα Μπογδάνου, Εύη Ξεινού, Σταύρος Παναγιωτάκης, Μαρία Πασχαλίδου, Andreas Rollman, Volker Schoefer
Tο έργο υποστηρίχθηκε από το 3ο εργαστήριο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας του ΠΔΜ.
Σάββατο 16 Οκτωβρίου
Κεντρική αίθουσα / MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
20:00
Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος
Kinisis-ΑΒ, 2021
Performance, 45’
H performance αποτελεί μια τελετουργία του χώρου και του χρόνου με τρεις βασικές παραμέτρους: α) μια μετακίνηση από το γεωγραφικό σημείο Α στο Β, β) μια αφήγηση από το χρονικό Α στο Β, γ) μια μετατόπιση του σώματος και της υβριδικής γλώσσας του από την ιστορία και το «τώρα» προς το μέλλον. Η performance Kinisis-AB είναι ένας ζωντανός πίνακας-χάρτης που αναζητά την ανθρώπινη ολοκλήρωση μέσα από κοινωνικές και οικολογικές διεκδικήσεις. Αφορμή για την performance είναι η, κατά Γιόζεφ Μπόις, σαμανιστική δυνατότητα της επιτελεστικής τέχνης όπως και ο ρόλος της μέσα στην πολιτική ζωή και κοινωνία.
Κυριακή 17 Οκτωβρίου
Εξωτερικός χώρος-Eίσοδος / MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
12:00
ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΑΡΑΞΕΝΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ
Ένα εικαστικό εργαστήρι για παιδιά
Το εκπαιδευτικό εργαστήριο ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΑΡΑΞΕΝΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 7 έως 11 χρόνων και έχει διάρκεια 2 ώρες. Το εργαστήρι περιστρέφεται γύρω από την ιδέα της ύπαρξης υβριδίων, πλασμάτων δηλαδή που συνδυάζουν τη ζωική, φυτική και ανθρώπινη φύση. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να συνδέσει την περιβαλλοντική επαγρύπνηση με την ενσυναίσθηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας, τονίζοντας τα δικαιώματα και την ισότητα των έμβιων όντων του πλανήτη.
Θεωρητική έρευνα / Κείμενα: Δήμητρα Τσιαούσκογλου
Επιμέλεια εκπαιδευτικού προγράμματος: Ειρήνη Κάππου
Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος / Συντονισμός / Γραφιστικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Κωτσής
Γραφιστική επιμέλεια: Χάρης Βαλσάμης
Φωτογραφίες: Μίνα Αρχοντάκη
Κυριακή 17 Οκτωβρίου
Goethe Institut Thessaloniki (Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 66) & επιλεγμένες τοποθεσίες αστικού πρασίνου στο Δήμο της Θεσσαλονίκης
10:30-18:30
Σοφία Βυζοβίτη, Ιωάννα Συμεωνίδου και Λέλα Ράμογλου
I like Catalpa and Catalpa likes me, 2021
Εργαστήριο και δράση
Το έργο I like Catalpa and Catalpa likes me διαπραγματεύεται τη δυνατότητα μιας ενσυναισθητικής συμβίωσης ανάμεσα στον άνθρωπο και το δέντρο, στον κάτοικο της πόλης και το αστικό πράσινο. Σκοπεύει να ενεργοποιήσει τους πολίτες μέσα από ένα συλλογικό έργο οικο-περιβαλλοντικής γλυπτικής σε αναφορά με το εμβληματικό 7000 Oaks που εξερευνά τη ψυχογεωγραφία του ενδημικού και ιστορικού πλέον αστικού πράσινου της Θεσσαλονίκης μέσα από επιτελεστικές πρακτικές που εστιάζουν στη φροντίδα και τη συντήρηση του. Το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, ένα workshop και μια καλλιτεχνική δράση στον δημόσιο χώρο.
Δευτέρα 18 Οκτωβρίου
Κεντρική αίθουσα / MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
20:00
Spit your fire, 2021
Performance, 48’
Αφορμή το έργο του Γιόζεφ Μπόις Witches spitting fire. Μια εικόνα που φανερώνει μορφές υπερβατικές σε ανθρώπινη συνθήκη ή ανθρώπους σε υπερβατική συνθήκη. Συνδεόμαστε μαζί τους. Είμαστε witches Αόρατες σε ένα κόσμο κυνηγών. Γινόμαστε Ορατές. Φτύνουμε τη φωτιά μας και την επικοινωνούμε μέσα από ένα Όνειρο-Φαντασίωση, μέσα σε μια Μήτρα Μεταμορφωτική.
Σύλληψη-Σκηνοθεσία-Εμψύχωση: Πολυξένη Σπυροπούλου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση-Εκτέλεση: Στέλιος Ντάρας
Από τις 19:30 οι performers θα κινούνται στο λιμάνι και στο εσωτερικό του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών σε προετοιμασία, διαλογισμό εν κινήσει και επιτελεστική λειτουργία (ανοιχτό για όλ@).