Στο πλαίσιο της ενότητας «Λέξεις και Σκέψεις» η Στέγη παρουσιάζει ένα διήμερο στις 11 και 12 Μαρτίου με διαλέξεις, συζητήσεις και ένα πολύ ενδιαφέρον μουσικό στούντιο που προσπαθεί να διερευνήσει πώς διαμορφώνεται το μέλλον της μουσικής μέσα από τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και τον ερχομό του Διαδικτύου.

 

Το διήμερο ονομάζεται «The Death of Recorded Music», δηλαδή το τέλος της ηχογραφημένης μουσικής. Φυσικά, ο δυστοπικός τίτλος του δεν έχει να κάνει με την ηχογραφημένη μουσική per se, αλλά με το πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που ακούμε μουσική τα τελευταία χρόνια. Είναι λίγο ακραίο σενάριο να σταματήσει να ηχογραφείται η μουσική, αλλά ποτέ δεν ξέρεις.

 

«Ο σημερινός κόσμος ολοένα συγκλίνει με τον ψηφιακό. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, τρεις μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις άλλαξαν τον τρόπο που ακούγαμε τη μουσική: το στούντιο ηχογράφησης, ο φωνογράφος και το ραδιόφωνο (παραγωγή, αναπαραγωγή και αναμετάδοση του ήχου). Τον 21ο αιώνα, η μεγαλύτερη τεχνολογική αλλαγή ήταν το Ίντερνετ. Η ηχογραφημένη μουσική, ως βινύλιο ή CD, έχει μετατραπεί σε ηλεκτρονικά δεδομένα που ταξιδεύουν με την ταχύτητα του φωτός. Η συλλογή, επεξεργασία και διάθεση της πληροφορίας είναι ένας νέος, "ανοιχτός" κόσμος που οδηγεί την ακρόαση, τη μουσική βιομηχανία, την ποπ κουλτούρα και την παραγωγή σε ένα περιβάλλον ανεξάντλητων αλλαγών. Πλέον υπάρχουν νέες τεχνικές συμπίεσης αρχείων, τα πρωτόκολλα μοιράσματος και αναμετάδοσης, το cloudware, το streaming, η μοναχική ακρόαση με ακουστικά στον δημόσιο χώρο, ο πολλαπλασιασμός των παικτών/χρηστών/δημιουργών, η εξαφάνιση της πρωτότυπης πηγής. Από την κασέτα που μπορούσαμε να αντιγράψουμε και να μοιράσουμε στους φίλους μας ως το file sharing και το online underground του SoundCloud δεν έχουν περάσει ούτε 30 χρόνια. Είναι μικρό το διάστημα αν φανταστεί κάνεις ότι η τυπογραφία ήταν για 400 χρόνια το μοναδικό μέσο αποθήκευσης του λόγου, μέχρι την ανακάλυψη του φωνογράφου» εξηγούν ο Γιώργος Κωνσταντινίδης (Voltnoi) και ο Μάκης Κεντεποζίδης (Quetempo) της ομάδας DETACH, που είχαν την ιδέα για το event.

 

«Θέλαμε οι καλεσμένοι μας να είναι μουσικοί, καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακαδημαϊκοί, label owners, καθένας να έχει ιδιαίτερη εμπλοκή με τη μουσική. Μπορούν να αφηγηθούν την ιστορία του ήχου από διαφορετική σκοπιά, βρίσκονται όμως όλοι στην ίδια εποχή, μια εποχή αλλαγών».

 

Τo πιο εντυπωσιακό κομμάτι της εκδήλωσης, όμως, είναι τα ονόματα που θα συμμετάσχουν στο πάνελ της συζήτησης.

 

«Θέλαμε οι καλεσμένοι μας να είναι μουσικοί, καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακαδημαϊκοί, label owners, καθένας να έχει ιδιαίτερη εμπλοκή με τη μουσική. Μπορούν να αφηγηθούν την ιστορία του ήχου από διαφορετική σκοπιά, βρίσκονται όμως όλοι στην ίδια εποχή, μια εποχή αλλαγών», αναφέρουν.

 

Death of Recorded Music: Το τέλος της μουσικής, όπως την γνωρίζουμε σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στη Στέγη
Ο Daniel Miller το 1978 ίδρυσε τη δισκογραφική Mute

 

Γι' αυτόν το λόγο έχουν επιστρατεύσει μερικά από τα κορυφαία ονόματα της σύγχρονης μουσικής. Πρώτη φορά στην Ελλάδα θα δούμε να συναντιούνται επί σκηνής για να συζητήσουν μια σειρά μουσικοί και καλλιτέχνες που έχουν αφήσει το στίγμα τους, καθένας με τον τρόπο του, στη σύγχρονη ηλεκτρονική και ποπ μουσική όπως την ξέρουμε.

 

Η προσοχή εστιάζεται κυρίως στον εκκεντρικό προβοκατέρ Bill Drummond. Μουσικός και εικαστικός που δρα από τα τέλη του '80 και κυρίως το άλλο μισό των KLF, είναι ίσως από τις πιο σημαντικές φιγούρες της βρετανικής μουσικής σκηνής. Οι KLF κυκλοφόρησαν αρχές των 90s μια σειρά από απίστευτα singles και άλμπουμ που προμήνυαν αυτό που θα συνέβαινε στη μουσική βιομηχανία. Μία από τις πιο συμβολικές και επαναστατικές πράξεις τους, πριν διαλυθούν, ήταν το κάψιμο ενός εκατομμυρίου λιρών το 1994 – μιλάμε για πραγματικά λεφτά. Τα τελευταία νέα τον θέλουν να επανασυνδέει τους KLF με νέο όνομα, ως Justified Ancients Of Mu Mu, με τα ξένα μουσικά μέσα να οργιάζουν. Επομένως, δεν υπήρχε καταλληλότερη στιγμή για να έρθει στην Αθήνα.

 

Στη συζήτηση θα λάβει μέρος κι άλλος ένας θρύλος που ξεπήδησε από τους κορυφαίους της ηλεκτρονικής σκηνής της Γηραιάς Αλβιώνας, ο Daniel Miller, που το 1978 ίδρυσε τη Mute, μια δισκογραφική, η οποία, ενώ ξεκίνησε ως προσωπικό πρότζεκτ, έθεσε νέους όρους για το underground και εξελίχθηκε σε όμιλο εταιρειών. Στις κυκλοφορίες της φιγουράριζε η αφρόκρεμα των 80s, π.χ. οι Depeche Mode, Erasure, Fad Gadget, Yazoo, New Order και Wire, αλλά και πιο πρόσφατα καλλιτέχνες όπως ο Nick Cave με τους Bad Seeds και τους Grinderman, οι Goldfrapp, ο Moby, οι New Order, οι Nitzer Ebb και οι Yeasayer.

 

Θα συμμετάσχουν ακόμη ο δικός μας Βασίλης Κουλιγκάς, του οποίου η δουλειά αναγνωρίζεται εδώ και χρόνια στο εξωτερικό μέσα από τη δική του δισκογραφική εταιρεία PAN, και ένας από τους πρωτεργάτες του hauntology, ο James Leyland Kirby (The Caretaker). Ακόμα μία συμμετοχή είναι αυτή της Ελένης Ικονιάδου, που είναι καθηγήτρια στον τομέα των Media στο Kingston University της Βρετανίας και συγγραφέας του βιβλίου «The Rhythmic Event», και θα συμμετάσχει στο φεστιβάλ με το media performance σχήμα AUDiNT που έχει φτιάξει μαζί με τους Kode9 (Hyperdub) και Toby Heys. Τέλος, το πάνελ ολοκληρώνεται με την παρουσία του μουσικολόγου και συγγραφέα Adam Harper, που έχει δημοσιεύσεις στο «Wire» και στο «Dummy».

 

Death of Recorded Music: Το τέλος της μουσικής, όπως την γνωρίζουμε σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στη Στέγη
Βασίλης Κουλιγκάς. Φωτο: Μάνος Χρυσοβέργης

 

Τι ακριβώς θα ακούσουμε και τι μπορεί να βγει από τις συζητήσεις;

Το «Death of Recorded Music» προέρχεται από τη συνθήκη που έχει δημιουργήσει στην πόλη η Στέγη με το «Λέξεις και Σκέψεις». Αν θέλαμε να θυμηθούμε κάποιες στιγμές σημαντικές για μας, θα αναφέραμε τον Brian Eno σε μια κατάμεστη αίθουσα, τον Ντον Ντελίλο, τη Marjane Satrapi ή την Claire Bishop. Μπορούμε να πούμε ότι η ιδέα της συζήτησης για το τέλος και το μέλλον της ηχογραφημένης μουσικής είναι κάτι αντίστοιχο με ένα βιβλίο όπως η αυτοβιογραφία του Μάιλς Ντέιβις ή o «Ωκεανός του Ήχου» του David Toop. Είναι τόσο προσιτή όσο μια συνέντευξη του Malcolm McLaren στο YouTube για το πανκ. Η μουσική ποτέ δεν είναι μόνο ό,τι ακούς. Τη μουσική τη ζεις, τη βιώνεις, την αισθάνεσαι. Θέλουμε να μιλήσουμε όχι για το τέλος αλλά για τη γέννηση μιας νέας ηχητικής πραγματικότητας.

 

Ολόκληρο το πρόγραμμα:

ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

17:00-19:30

Εισηγήσεις

James Leyland Kirby (The Caretaker)

Bill Kouligas (PAN)

Daniel Miller (Mute)

Adam Harper (Zero Books)

 

20:00-21:30

Προβολή του ντοκιμαντέρ «Imagine waking up and all music has disappeared» σε σκηνοθεσία του Stefan Schwietert

 

21:30-22:30

Διάλεξη περφόρμανς

Bill Drummond (KLF, K Foundation)

 

23:00-05:00

Club Νight στο Boiler με τους Daniel Miller (Mute) & Voltnoi Brege

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

17:00-19:00

Συζήτηση με τους Daniel Miller, Bill Kouligas, Adam Harper, James Leyland Kirby

Συντονισμός: Γιάννης Ορέστης Παπαδημητρίου

 

19:30-20:30

Διάλεξη περφόρμανς

AUDiNT (Steve Goodman/Kode9, Ελένη Ικονιάδου, Toby Heys)

 

23:00-05:00

Closing Party στο Boiler με τους Kode9 & Bill Kouligas

 

Info:

Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Μαρτίου

AMP Gallery

Επικούρου 26 & Κορύνης 4, Αθήνα

Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας

Δείτε περισσότερα εδώ

Οδηγός Μουσικής