Ήχοι που χρωματίζουν

Παρασκευή 30 Μαΐου, 20.30 Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

A.M. 27.5.2014 | 18:20

Ήχοι που χρωματίζουν

 

«Καλειδοσκοπική» είναι η συναυλία με την οποία η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, αποχαιρετά την χειμερινή της περίοδο, την Παρασκευή 30 Μαΐου στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το πρόγραμμα συνδυάζει  τις ατμοσφαιρικές συνηχήσεις του σύγχρονου Γάλλου συνθέτη Μαρκ-Αντρέ Νταλμπαβί στο έργο του Color, με τις ηδονικές αρμονίες του Μωρίς Ραβέλ στις δύο Σουίτες από το μπαλέτο «Δάφνις και Χλόη», αλλά και  με τον «παγερό» αισθησιασμό του Δεύτερου κοντσέρτου για βιολί του Σεργκέι Προκόφιεφ. Σολίστ στο τελευταίο, μία διεθνής διασημότητα στον κόσμο της συμφωνικής μουσικής, η 30χρονη Ιαπωνέζα βιολονίστα Σαγιάκα Σότζι-η πρώτη από την χώρα της που απέσπασε το 1999 το βραβείο του περίφημου Διαγωνισμού Παγκανίνι.

 

Ο Μαρκ-Αντρέ Νταλμπαβί, ο οποίος σπούδασε στο Ωδείο των Παρισίων σύνθεση με τον Μαριούς Κονστάντ και ενορχήστρωση με τον Πιερ Μπουλέζ, είναι σήμερα  ένας από τους πιο προβεβλημένους εκπροσώπους της λεγόμενης «φασματικής» μουσικής. Έχει επηρεαστεί από τις κατακτήσεις της σύγχρονης πρωτοπορίας -ιδίως όσον αφορά στα ηχοχρώματα και τις δυνατότητες ηλεκτρονικής τους επεξεργασίας. Ξεπερνά ωστόσο τα μοντερνιστικά στερεότυπα, επαναφέροντας στο προσκήνιο την αρμονική συνήχηση και την μελωδία ως φορείς συνεχόμενης μουσικής εξέλιξης. Το συμφωνικό του έργο Color (Χρώμα) που  γράφτηκε το 2001 κατά παραγγελία της Ορχήστρας των Παρισίων, βασίζεται σε μια βαθμιαία μεταμόρφωση του μουσικού υλικού μέσω διαδικασιών μορφοποίησης που βρίσκονται σε εξέλιξη καθ’ όλη την διάρκειά του.

 

Θεσπέσια μελωδικό αλλά και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικό του απροκάλυπτα αιχμηρού «μοντερνισμού» του Σεργκέι Προκόφιεφ, το Δεύτερο Κοντσέρτο για βιολί γράφτηκε το 1935, σε μία μεταβατική εποχή για τον συνθέτη που, λόγω ενός συνδυασμού νοσταλγίας, πατριωτισμού και φιλοδοξίας, είχε αρχίσει να μεθοδεύει την επιστροφή του στη Σοβιετική Ένωση-από την οποία είχε φύγει λίγο μετά το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, πρώτα για τις Η.Π.Α. και ύστερα  για το Παρίσι. Αυτό το Κοντσέρτο το συνέθεσε μάλιστα για τον διακεκριμένο Γάλλο βιολονίστα Robert Soetens, όσο βρισκόταν μαζί του σε περιοδεία. «Ο αριθμός των περιοχών στις οποίες έγραψα το Δεύτερο Κοντσέρτο δείχνει», σημείωσε αργότερα ο Προκόφιεφ, «το είδος της νομαδικής μουσικής ζωής που έκανα τότε. Το κύριο θέμα του πρώτου μέρους του Κοντσέρτου γράφτηκε στο Παρίσι, η αρχή του δεύτερου μέρους στο Βορόνεζ (σ.σ.της Ρωσίας), η τελική ενορχήστρωση έγινε στο Μπακού και η πρεμιέρα δόθηκε στη Μαδρίτη».

 

Ως «χορογραφική συμφωνία» περιέγραφε ο Μωρίς Ραβέλ την, ιμπρεσιονιστική και χαρακτηριστική της πιο παθιασμένης γραφής του, μουσική που είχε αρχίσει να συνθέτει το 1909 κατά παραγγελία του δαιμόνιου Ρώσου ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιαγκίλεφ για το μπαλέτο «Δάφνις και Χλόη». Σε χορογραφία του Μισέλ Φοκίν εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαιοελληνικό μύθο, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε από τα Ρωσικά Μπαλέτα (με «Δάφνη και Χλόη» τον Β.Νιζίνσκι και την Τ.Καρσάνιβα) τον Ιούνιο του 1912 στο Τεάτρ ντι Σατλέ. Μέρη της σύνθεσης χρησιμοποιήθηκαν αργότερα από τον Ραβέλ στις δύο δημοφιλέστατες ορχηστρικές του Σουίτες.  

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή 30 Μαΐου, 20.30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

 

 ΜΑΡΚ-ΑΝΤΡΕ ΝΤΑΛΜΠΑΒΙ(γεν.1961)

Color (Χρώμα) για ορχήστρα

 

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ(1891–1953)

Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.2 σε σολ ελάσσονα, έργο 63

 

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ(1875–1937)

Δάφνις και Χλόη (Σουίτες αρ.1 και 2)

 

Σολίστ                           Σαγιάκα Σότζι, βιολί

Μουσική διεύθυνση        Βασίλης Χριστόπουλος