Μια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με απαιτητικά συμφωνικά έργα αναφοράς σε πολεμικές συρράξεις

100 χρόνια από το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου η συναυλία της Κ.Ο.Α. με τίτλο «Πόλεμος και Ειρήνη ΙΙ» ξυπνά μνήμες και συναισθήματα

LIFOTEAM 15.10.2018 | 15:18

Εκατό χρόνια από το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου συμπληρώνονται φέτος, επέτειος που καλό είναι να θυμόμαστε σε εποχές που οι συγκρούσεις (κοινωνικές και πολεμικές) έχουν πολλά πρόσωπα. Η συναυλία αναφοράς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τίτλο «Πόλεμος και Ειρήνη ΙΙ» ξυπνά μνήμες και συναισθήματα, την ίδια στιγμή που υπόσχεται μια βραδιά υψηλής μουσικής απόλαυσης.

 

Θα παρακολουθήσουμε έργα εμβληματικά, όπως η πάντα συναρπαστική «Εβδόμη Συμφωνία» που ο Μπετόβεν διηύθυνε για πρώτη φορά (στις 8 Δεκεμβρίου του 1813) μπροστά σε τραυματίες, μιλώντας συγκινημένος για τον πατριωτισμό και τη θυσία τους, η αισθαντική σουίτα «Ο Τάφος του Κουπρέν», την οποία ο Ραβέλ συνέθεσε ως φόρο τιμής στους ομότεχνούς του που χάθηκαν στον πόλεμο, αλλά και το βαθιά σαγηνευτικό όσο και πνευματικό Δεύτερο Κοντσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα του Προκόφιεφ, με τις δεξιοτεχνικές προκλήσεις του οποίου θα αναμετρηθεί ο Έλληνας σολίστ Τίτος Γουβέλης.


Εμείς συζητήσαμε αποκλειστικά με τα δύο κορυφαία πρόσωπα της βραδιάς. Τον αεικίνητο μαέστρο και καλλιτεχνικό διευθυντή της Βασιλικής Ορχήστρας της Μπανγκόκ, Μισέλ Τιλκέν, αλλά και τον γνωστό πιανίστα Τίτο Γουβέλη, και αντιληφθήκαμε ότι πρόκειται για μια συναυλία την οποία δεν πρέπει να χάσουμε.

 

— Ποια ή ποιες οι ερμηνευτικές προκλήσεις για τον πιανίστα;

Τίτος Γουβέλης: Ο Προκόφιεφ συνέθεσε το Δεύτερο Κοντσέρτο του σε ηλικία 21 ετών με την προφανή φιλοδοξία να ξεπεράσει σε δυσκολία κάθε προγενέστερο κοντσέρτο του ρεπερτορίου – και κατά πολλούς το πέτυχε.

 

— Ποιοι οι λόγοι που μεγάλοι σολίστ δεν έχουν καταπιαστεί με αυτό το έργο;

Τίτος Γουβέλης: Τόσο η πολυφωνικά πυκνή και ακραία δεξιοτεχνική γραφή του πιάνου όσο και η αιχμηρή ενορχήστρωση σε συνδυασμό με πληθώρα μορφολογικών πειραματισμών, ήταν λογικό να αποθαρρύνουν ακόμα και βιρτουόζους. Μιλάμε για ένα έργο που, εν πολλοίς, δεν ξέρεις πώς να το προσεγγίσεις: ως ρομαντικό ή ως μοντέρνο;

 

— Τι είναι αυτό που σας συγκινεί σε αυτό το έργο;

Τίτος Γουβέλης: Το εντυπωσιακό στοιχείο του έργου, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι τόσο το ευρύ φάσμα των δεξιοτεχνικών του προκλήσεων όσο η μεγαλόπνοη ρητορική του, η ανάγλυφη μουσική αφήγηση και ο ευφυής συνύπαρξη του λυρικού με το γκροτέσκο.

 

— Ήταν ένα έργο με το οποίο πάντα θέλατε να αναμετρηθείτε και, αν ναι, γιατί;

Τίτος Γουβέλης: Αν και αγαπούσα το κοντσέρτο από νεαρή ηλικία, η συνειδητή επιθυμία να καταπιαστώ με αυτό γεννήθηκε μέσα μου πρόσφατα, σε μία χρονική στιγμή που ένιωσα πως η όποια πείρα μου θα μπορούσε να αντισταθμίσει το δέος και τον φόβο μου απέναντι στις απαιτήσεις του.

 

Μια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με απαιτητικά συμφωνικά έργα αναφοράς σε πολεμικές συρράξεις
Τίτος Γουβέλης

 

— Πώς νιώθετε σε σχέση με το Δεύτερο Κοντσέρτο του Προκόφιεφ;

Τίτος Γουβέλης: Η κατανόηση αυτού του πολύπλοκου και πολυεπίπεδου γραπτού με υποχρέωσε να εγκαταλείψω κάθε ασφαλή προσέγγιση και να βρεθώ συνειδητά ανοιχτός και αιωρούμενος σε ένα χώρο σαγήνης, βαθιάς πνευματικότητας, ακραίας δεξιοτεχνικής έκφρασης που ισορροπεί σοφά μεταξύ ρομαντικού πάθους και ψυχρού μοντερνισμού. Αυτό τον απίστευτο πλούτο συναισθημάτων, ανυπομονώ να μοιραστώ με το κοινό της συναυλίας, την ερχόμενη Παρασκευή.

 

— Πώς νιώθετε που θα συμπράξετε ως σολίστ με την -πολύ γνώριμή σας- Κρατική Ορχήστρα Αθηνών;

Τίτος Γουβέλης: Είναι συναρπαστικός ο συνδυασμός. Από τη μια το έργο που με ακολουθεί χρόνια, που το γνωρίζω ως τις πιο λεπτές αποχρώσεις, κρυφές και αποκαλυπτικές φράσεις κι από την άλλη η μεγάλη ορχήστρα που ξέρει να στηρίζει αλλά και κυριαρχεί, όταν απαιτείται από το κείμενο. Με την ΚΟΑ με συνδέουν βαθείς, ουσιαστικοί, πολυποίκιλοι δεσμοί και είμαι ευτυχής που αυτή η κομβική για μένα σολιστική ερμηνεία θα πραγματοποιηθεί σε αυτή τη συνθήκη.

 

— Πότε ήταν η πρώτη σας επαφή με τη μουσική και ποιες υπήρξαν οι βασικές επιρροές που καθόρισαν την επαγγελματική σας εξέλιξη;

Μισέλ Τιλκέν: Είχα την τύχη να περιβάλλομαι από καλούς μουσικούς κατά τα παιδικά και νεανικά μου χρόνια. Δημιουργούσαμε μουσική, συζητούσαμε για μουσική και ακούγαμε δίσκους και κλασική μουσική στο ραδιόφωνο. Δείξαμε ο ένας στον άλλο το δρόμο για αυτό το υπέροχο επάγγελμα.


— Ξεκινήσατε την καριέρα σας ως τρομπονίστας και μάλιστα υπήρξατε Κορυφαίος στα Τρομπόνια της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Ρότερνταμ. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να περάσετε στον ρόλο του αρχιμουσικού/μαέστρου;

Μισέλ Τιλκέν: Η διεύθυνση ορχήστρας ήρθε στη ζωή μου κατά σύμπτωση. Κατά τα χρόνια που ήμουν μουσικός σε Ορχήστρα, διηύθυνα συχνά στις διακοπές σύνολα χάλκινων και πνευστών σε Ορχήστρες Νέων. Σιγά-σιγά πέρασα στη νέα μου καριέρα, αυτή του μαέστρου.

 

— Ποια η γνώμη σας για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών;

Μισέλ Τιλκέν: Έχω ακούσει πολλά σπουδαία πράγματα για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και ανυπομονώ να γνωρίσω τους μουσικούς και να διευθύνω σε αυτό το υπέροχο Μέγαρο.


—Θα διευθύνετε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη δεύτερη συναυλία του Κύκλου «Πόλεμος και Ειρήνη», ο οποίος είναι αφιερωμένος στα 100 χρόνια από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, με έργα συνθετών εμπνευσμένα από πολεμικές και κοινωνικές συρράξεις και εκεχειρίες. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος της μουσικής μπροστά σε τέτοια γεγονότα;

Μισέλ Τιλκέν: Αν και έχουν περάσει 100 χρόνια, οι νέοι έχουν χάσει την επαφή με αυτό τον καταστροφικό πόλεμο που οδήγησε στο θάνατο εκατομμυρίων ανθρώπων. Το λιγότερο που εμείς οι μουσικοί, μπορούμε να κάνουμε για να τιμήσουμε τους συνθέτες που πολέμησαν ή πέθαναν στο πεδίο της μάχης, είναι να κρατάμε ζωντανή τη μουσική τους για τις επόμενες γενιές.

 

Μια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με απαιτητικά συμφωνικά έργα αναφοράς σε πολεμικές συρράξεις
Μισέλ Τιλκέν


— Έχετε ήδη διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία στον χώρο της κλασικής μουσικής. Ποια είναι τα σχέδια και οι προσδοκίες σας για τη συνέχεια της καλλιτεχνικής σας πορείας και οι προσωπικοί στόχοι που θέλετε να πραγματοποιηθούν;

Μισέλ Τιλκέν: Θέλω να επικεντρωθώ πλήρως στις ευθύνες μου στη Βασιλική Συμφωνική Ορχήστρα της Μπανγκόκ. Στο τέλος του «ταξιδιού» μου στην Μπανγκόκ ελπίζω ότι θα έχω καταφέρει πολλά ωραία πράγματα και θα την έχω κάνει ακόμα καλύτερη Ορχήστρα απ' ό,τι ήδη είναι.


— Ποια συμβουλή σας έδωσαν οι δικοί σας, που πιστεύετε ότι θα ήταν χρήσιμη σε έναν νέο σήμερα;

Μισέλ Τιλκέν: Να μην τα παρατάω πολύ εύκολα.


Παρ., 19 Οκτ. 2018 20:30
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

 

Ώρα: 19:45
Δωρεάν εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Τιμές εισιτηρίων: 25€, 15€, 10€ και 5€ (εκπτωτικό)
Προπώληση από 14 Σεπτεμβρίου 2018

Οδηγός Μουσικής