Σύγχρονη Ελευσίνα. Μια πόλη 30.000 κατοίκων, περιτριγυρισμένη από εργοστάσια τσιμέντου και διυλιστήρια πετρελαίου. Εδώ βρίσκονται θαμμένα τα αρχαιότερα κατάλοιπα των Ελευσίνιων Μυστηρίων, το μεγαλείο των οποίων ήταν σχεδιασμένο ώστε να εξηγεί και να υμνεί τη ζωή, τόσο τη γέννησή της όσο και τον θάνατό της, ζητώντας την ευλογία της Μητέρας Γης, της Δήμητρας. Εδώ βρήκε τη μήτρα της η παρατήρηση του κόσμου και του χρόνου. Και εδώ είναι που το ελληνικό πνεύμα επινόησε ένα σύστημα αναφορών, δοκιμών και μετρήσεων για να βάλει τάξη στο σύμπαν και στον κόσμο. Εδώ ο ήλιος λάμπει έντονα από ψηλά στον ουρανό και δεν μπορεί παρά να δημιουργεί κατάμαυρες σκιές. Εδώ δημιουργήθηκε μια τελετουργία αποτελούμενη από σιωπηλά οράματα, η οποία αγγίζει τον άνθρωπο πολύ βαθύτερα από οποιαδήποτε λέξη θα χρησιμοποιούνταν αργότερα για να κωδικοποιήσει τον μύθο. Εδώ η Δήμη- τρα, η μητέρα, απαίτησε να επιστρέψει η κόρη της από τον κόσμο των νεκρών. Εδώ επιχειρήθηκε το αδύνατο: να βιωθεί ο θάνατος εν ζωή. Μόνο δύο κατηγορίες ανθρώπων απαγορευόταν να συμμετέχουν στα Ελευσίνια Μυστήρια: οι μητροκτόνοι και οι βάρβαροι. Οι μητροκτόνοι γιατί το να σηκώσεις χέρι στη μάνα ισοδυναμούσε με ανατροπή της τάξης του σύμπαντος − αφού η μάνα γεννά, η μάνα μπορεί και να σκοτώσει· ενώ το τέκνο, που δεν μπορεί να γεννήσει τη μάνα, δεν μπορεί ούτε να τη σκοτώσει. Οι βάρβαροι επειδή η γλώσσα τους είναι περιορισμένη, κι έτσι δεν κατέχουν την έννοια της τάξης του λόγου (discourse), όπως χωρίζεται ανάμεσα στις λέξεις και στη σιωπή· και δεν κατέχουν επίσης την έννοια του ρυθμού, ο οποίος –κατανέμοντας τα νοήματα και τις προσδοκίες, τους παλμούς και τις παύσεις– αποτελεί το μέτρο που περιορίζει και διατάσσει το χάος.

 

Ο πρωταγωνιστής της περφόρμανς του Romeo Castellucci είναι ένας μητροκτόνος που επίσης δεν είναι Έλληνας, δηλαδή είναι ξένος. Το δράμα επανενεργοποιεί τις προγονικές και σύγχρονες εντάσεις σε σχέση με τη γη, τις ίδιες εντάσεις που κάποτε έδωσαν μορφή στα Μυστήρια της Δήμητρας. Αυτές αντανακλούν τη σημερινή εκμετάλλευση της Μητέρας Γης από την ανθρωπότητα, αλλά περιέχουν και μια πρόθεση επανόρθωσης. Κάτω από το φως του ήλιου, χωρίς τη χρήση αναλώσιμης ενέργειας ή τεχνολογικής κατασκευής, η περφόρμανς εξελίσσεται σε μια νηφάλια σύγχρονη τελετουργία όπου ο πρωταγωνιστής περιβάλλεται από πληθώρα τραγουδιών που εκτελούνται ζωντανά με σκοπό να επανενεργοποιήσει τον δεσμό του με τη μητέρα του. Αυτή η νέα παραγωγή και δημιουργία του Romeo Castellucci, η οποία θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς, είναι μια περιπατητική εμπειρία/περφόρμανς ειδικά σχεδιασμένη για τον αρχαιολογικό χώρο της πόλης της Ελευσίνας. Αυτό το τελευταίο έργο του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη θα παρουσιαστεί έντεκα φορές, μία από τις οποίες θα είναι αποκλειστικά αφιερωμένη στους κατοίκους της Ελευσίνας.

 

Πρωταγωνιστεί ο Filippo Addamo

Συμμετέχουν: Ελένη Βεργέτη, Χρυσή Βιδαλάκη, Ιωάννα Χλόη Βούλγαρη, Στεφανία Γώγου, Αλεξία Δημητρακούλια, Κατερίνα Δουβή, Πένυ Ελευθεριάδου, Ελένη Ζαφείρη, Κατερίνα Καλοχριστιανάκη, Στέλλα Καπετάνιου, Δάφνη Καφετζή, Γαβριέλα Κοκκίνη, Πολένα Κόλια Πέτερσεν, Ηρώ Κόντη, Χριστιάνα Κοσιάρη, Κωνσταντίνα Κουτσαυτάκη, Ειρήνη Κυριακού, Αθηνά Κυρούση, Λώρα Μαμάκου, Ειρήνη Μάστορα, Αφροδίτη Μιχαηλίδου, Φαίδρα Νταϊόγλου, Κρίστυ Παπαδοπούλου, Κατερίνα Παπανδρέου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου,  Αντωνία Πιτουλίδου, Σεραφίνα Σιδέρη, Μάρω Σταυρινού, Ραφαέλα Τσομπανούδη, Μαρία ΨαρολόγουΕρωφίλη Παναγιωταρέα

Κοριτσάκια: Αθηνά Μακρή, Μαρία Πασά, Αιμιλία Ρούση, Θεανώ Χριστινάκη

Μουσικοί: Ρενάτο Κούσης, Μενέλαος Μωραΐτης, Σπύρος Τζέκος, Άγγελος Χρηστάκης

 

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Πότε: 1-13 Σεπτεμβρίου (εκτός από Δευτέρα 4 & 11 Σεπτεμβρίου)
Σημείο προσέλευσης: Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας
Χώρος: Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας
Ώρα προσέλευσης: 18:45-19:00 | Ώρα έναρξης: πριν από τη δύση του ήλιου

 

Τιμές εισιτηρίων

 25 € γενική είσοδος, 15 € φοιτητικό, 65+, άνεργοι, ΑμεΑ & συνοδοί (Στην τιμή του εισιτηρίου συμπεριλαμβάνεται η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο)