Αμλετ στην Παλαιστίνη

Ο Τόμας Οστερμάγερ και η ταινία του στην Αβινιόν

ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ/ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ-SHOWTIME 18.7.2013 | 13:38

 

Στις 4 Απριλίου του 2011, το τηλέφωνο του σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της Σάουμπίνε του Βερολίνου Τόμας Οστερμάγιερ χτύπησε την ώρα της πρόβας. Στη άλλη άκρη της γραμμής ήταν ένας φίλος από το Ισραήλ. Η είδηση που του ανήγγειλε ήταν από τις πιο δυσάρεστες της ζωής του.

 

 

Ο φίλος του σκηνοθέτης, ηθοποιός και ιδρυτής του θεάτρου Freedom Theatre de Jénine, που ήταν ο καταυλισμός των Παλαιστίνιων φυγάδων, βόρεια της πόλης Cisjordanie, Τζουλιάνο Μερ Καμίς, ήταν νεκρός. Είχε δολοφονηθεί καθώς έβγαινε από το θέατρο από έναν κουκουλοφόρο. Δίπλα του κατά σήμπτωση βρισκόταν μια μπέιμπι-σίτερ που κρατούσε ένα μωρό στην αγκαλιά. Ενστικτωδώς ο Μερ Καμίς προσπάθησε να τους προστατεύσει. Αλλωστε ο δολοφόνος είχε στήσει καρτέρι για τον ίδιο και όχι τη μπέιμπι σίτερ με το μωρό. Δέχτηκε πέντε σφαίρες και εξέπνευσε. Ποιος κρατούσε το όπλο και γιατί ήθελε να σκοτώσει το σκηνοθέτη; Ποιος του ανέθεσε αυτή την διατεταγμένη εκτέλεση;

 

Μερ Καμίς

 

Σήμερα ακόμα τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, παρά τις έρευνες που έγιναν και από την ισραηλινή και από την παλαιστινιακή πλευρά. Ο Τόμας Οστερμάγερ έκανε με το δικό του τρόπο μια δική του τεκμηρίωση. Στην πραγματικότητα έφτιαξε μια ταινία με τίτλο "Ο Αμλετ στην Παλαιστίνη" την οποία και παρουσίασε πριν από λίγες μέρες στο φεστιβάλ της Αβινιόν.

 

 

Στην φετινή διοργάνωση, στην Οπερα της Αβινιόν κάθε μέρα είναι αφιερωμένη σε ένα σκηνοθέτη, που με κάποιο τρόπο σημάδεψε με την παρουσία του τα δέκα χρόνια χρόνια της καλλιτεχνικής διεύθυνσης των Hortense Archambault και Vincent Baudriller. Ο Οστερμάγερ που ήταν βοηθός καλλιτεχνικού διευθυντή στην Αβινιόν το 2004 είχε την δική του ημέρα. Αντί για οτιδήποτε άλλο, λοιπόν, επέλεξε να παρουσιάσει την ταινία για το φίλο του.
Αλλωστε ο "Αμλετ" (που έχουμε δει και εδώ, στο Φεστιβάλ Αθηνών) έχει δοκιμαστεί και σε πολύ πιο δύσκολο κοινό, όπως αυτό της Ραμάλα. Ο Οστερμάγιερ τους επισκέφθηκε το Σεπτέμβριο του 2012. Και πραγματι, τα νοήματα του Σέξπιρ αντηχούσαν με πολύ ιδιαίτερο τρόπο στην Παλαιστίνη. Δεν ήταν μόνο το "To be or not to be", αλλά και το "Να παραδοθείς ή να πολεμήσεις;".

 

Τόμας Οστερμάγερ


Η τραγωδία του νεαρού Αμλετ απευθύνεται με ένα τρόπο ανατριχιαστικά άμεσο στους νεαρούς Παλαιστίνιους.
Πλάνα από τις στιγμές στην Ραμάλα επίσης χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία του Οστερμάγερ.

 

*****