Skrow [μτφρ]: Κάποιος που έχει χάσει τον προσανατολισμό του, που βρίσκεται σε αναζήτηση της ταυτότητας του ή σε μια γενικότερη προσπάθεια να βρει τον εαυτό του. Κάποιος που νιώθει χαμένος.
Κάθε άλλο παρά χαμένοι είναι οι πέντε συνεργοί του ολοκαίνουργιου θεάτρου Scrow στο Παγκράτι. Η ομάδα ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2012 από τους Βασίλη Μαυρογεωργίου, Μαρία Φιλίνη, Σεραφείμ Ράδη, Κατερίνα Μαυρογεώργη και Νίκο Μαραμαθά.
Τα μέλη της ομάδας, έχοντας μια πολυετή συνεργασία μεταξύ τους σε χώρους όπως το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Πόρτα της Ξένιας Καλογεροπούλου και το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το 2012 αναζήτησαν έναν δικό τους χώρο έκφρασης, προκειμένου να διευρύνουν τη δημιουργική ερευνά τους.
Ο χώρος αυτός βρέθηκε και είναι το Skrow Theater.
Μέσω του Skrow η ομάδα επιδιώκει την προώθηση των παραστατικών, εικαστικών και μουσικών τεχνών, καταρτίζοντας ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, με έμφαση στους νέους δημιουργούς και νέους Έλληνες συγγραφείς, στεγάζοντας παραστάσεις, εκθέσεις, live, δημιουργικά εργαστήρια και σεμινάρια. Όλα αυτά σε ένα μη συμβατικό θεατρικό χώρο, στου οποίου την κύρια αίθουσα καταλήγει ένα τμήμα βράχου από το άλσος Παγκρατίου, «συμμετέχοντας» αισθητικά και εμπνέοντας τον εκάστοτε δημιουργό.
Τους συναντήσαμε στο θέατρο και μας είπαν:
«Νομίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια που το τοπίο έχει ισοπεδωθεί και δεν υπάρχει καμία σκέψη του να στηριχτείς, ή να βοηθηθείς, ο καθένας όταν θέλει να δημιουργήσει τα δικά του έργα, τις δικές του σκηνοθεσίες, και τα όνειρά του πρέπει να ξεκινήσει μόνος του. Αυτό σου δίνει τις καλύτερες προϋποθέσεις να κάνεις τα πράγματα όπως τα θέλεις, όπως τα φαντάζεσαι, χωρίς να αναγκάζεσαι να βάζεις νερό στο κρασί σου.»
"Παρόλο που, το να τολμήσει κανείς και να μπει στη διαδικασία του να δημιουργήσει ένα νέο χώρο φαίνεται «ακριβό», νομίζουμε ότι πιο ακριβό τελικά είναι, το να υπηρετείς συνεχώς κάποιον άλλο. Αν και αρχικά είναι πιο παρακινδυνευμένο να πάρεις τα ηνία, στη διαδρομή, τα πράγματα αλλάζουν και μακροπρόθεσμα είναι πιο οικονομικό να το κάνεις. Γιατί μακροπρόθεσμα ξοδεύεις και λιγότερα χρήματα από το να δουλεύεις για κάποιους άλλους."
"Εμείς, επειδή δεν το μετράμε με οικονομικούς όρους, θέλουμε κατ΄ αρχήν ο χώρος να μπορεί να συντηρηθεί. Οι άνθρωποι πληρώνονται από τις δουλειές που κάνουν. Είναι μια κολεκτίβα . Όλοι εδώ είμαστε συμπαραγωγοί, άλλος βάζοντας χρήματα, άλλος βάζοντας δουλειά και προσφέροντας το χρόνο του. Σημαντικό στοιχείο για εμάς, είναι η αισιοδοξία, γιατί στην παρούσα συγκυρία είναι εύκολο να σε πάρει από κάτω. Έτσι και αλλιώς όταν είμαστε όλοι σε μια αναζήτηση για την επιβίωσή μας και κάνουμε διάφορες δουλειές αριστερά και δεξιά δεν υπήρχε άλλη λύση."
"Βλέπουμε γύρω μας και συνειδητοποιούμε ότι το θέατρο δε μπορεί να κινηθεί σε αυτό το πλαίσιο που υπάρχει τα τελευταία χρόνια, μόνο με γνωστά ονόματα ή με επιθεωρήσεις. Ας πούμε βλέπει κανείς και το ρεπερτόριο του Εθνικού και του Κρατικού, τα οποία μοιάζουν λίγο αναχρονιστικά και σε ρεπερτόριο και σε ονόματα."
"Είμαστε ενθουσιασμένοι με τη συμπεριφορά των γειτόνων. Ο»ι άνθρωποι στο Παγκράτι το στηρίζουν , σε προσέχουν και αυτό σε ενθαρρύνει, είναι γειτονιά και έχει πολύ ωραία μαγαζιά. Υπάρχει ζωή, κινητικότητα και στήριξη."
"Κατά κύριο λόγο μας ενδιαφέρει το πολιτικό θέατρο, πολιτικό και με την άποψη του ότι πρέπει να επαναπροσδιορίζεσαι και σίγουρα μας ενδιαφέρει το ελληνικό ρεπερτόριο και οι νέες ομάδες.
Υπάρχει μια ποικιλία στο ρεπερτόριό μας και σε ηλικίες, αλλά υπάρχει μια πολιτική τάση και ως προς τα πολιτικά ζητήματα και ως προς την κοινωνία. Ιδανικά θα θέλαμε να υπάρχει ένας χώρος από τον οποίο να βγαίνει ο θεατής και να σκέφτεται, να γίνεται μια συζήτηση γιατί νομίζουμε ότι αυτοί οι χώροι συνάντησης και συζήτησης είναι πια απαραίτητοι σε όλους, δηλαδή να γίνει ένας διάλογος, πέρα από τα σόσιαλ μίντια."
"Μέσα σε μια κοινωνία που μετρά την αποτυχία της, έχουμε κάνει μια συνομωσία φιλική προσπαθώντας να σηκώσουμε ανάστημα. Ζώντας το θέατρο, έχουμε μια «αναγκαστική» επικοινωνία με τους ανθρώπους που μας παρακολουθούν και εκεί γίνεται ένα μπλέξιμο, το οποίο είναι και κουραστικό και ενθαρρυντικό. Υπάρχει μια διαρκής ανταλλαγή."
"Πρακτικά, τώρα βρίσκουμε ένα βηματισμό. Δε το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα καλά - καλά ότι έχουμε έναν δικό μας χώρο. Επειδή δουλεύουμε πολλά χρόνια μαζί είναι σαν να μετακομίσαμε. Μπαίνουμε και σε μια άλλη δοκιμασία. Σε πουσάρει αυτό το πράγμα για να καταλήξεις στο τι θέλεις να πεις γιατί τώρα πια δεν έχεις καμιά δικαιολογία ότι δε μπορείς να το πεις ή σε σταματάνε διάφορα πράγματα ή δεν είσαι ελεύθερος να μιλήσεις όπως θες. Κρίνεσαι και είναι η ώρα σου."
Το πρόγραμμα του skrow theater για τη σεζόν 2013-14 περιλαμβάνει:
Πολύ Μακριά της Κάριλ Τσέρτσιλ Έναρξη 7 Οκτωβρίου
Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγγουρέλη Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία – Φωτισμοί: Νίκος Μαραμαθάς
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαρία Κακούρου, Θανάσης Κουβούσης, Αθηνά Μαθιουδάκη
Πρόκειται για ένα έργο που αποκαλύπτει κρυφές κοινωνικές συμπλεγματικές σχέσεις σε διάφορα επίπεδα. Με αναφορές σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα σαν υπόβαθρο για να αναπτυχθεί η αυτόματη ποιητική γραφή, ένα σουρεαλιστικό εφιαλτικό παραμύθι για μεγάλους μας βάζει στην άβολη θέση να αναπροσδιορίσουμε την οπτική μας.
Κάτι Διαφορετικό! Έναρξη 11 Οκτωβρίου
Σκηνοθεσία: C. for Circus Χορογραφία: Έλσα Σίσκου
Παίζουν οι: Μαρία Ελισσάβετ Κοτίνη, Μαρίκα Παπαδοπούλου, Παναγιώτης Γαβρέλας, Παύλος Παυλίδης, Σπύρος Χατζηαγγελάκης, Χρύσα Κοτταράκου
Μία μουσικοθεατρικοκαφριλοκωμικοτραγικ... περίεργη παράσταση από το C. for Circus. Μια παράσταση διαφορετική. Μιλά για την διαφορετικότητα και πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι οι διαφορετικοί. Βγαλμένη από διαφορετικούς ανθρώπους απευθυνόμενη σε διαφορετικούς ανθρώπους, άλλους από τους προηγούμενους.
Η τελεία του Πήτερ Ρέυνολντς Έναρξη 20 Οκτωβρίου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπογδάνος
Πρωταγωνιστούν: Εύη Δόβελου, Ναταλία Καλημερατζή, Αγγελική Μαρίνου, Γιώργος Φλωράτος Σκηνικά – κοστούμια – video art: Λυδία Κοντογιώργη, Μαρίζα Παγκάκη Μουσική: Ερατώ Α. Κρεμμύδα Στίχοι: Κωνσταντίνος Μπογδάνος
Η παράσταση της τελείας είναι μια ιδέα με αφετηρία το ομώνυμο παιδικό βιβλίο του Πήτερ Ρέυνολντς που κυκλοφορεί στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Αίσωπος. Ένα σύγχρονο παραμύθι που με τις μεταφράσεις του έχει ταξιδεψει σε όλον τον κόσμο και έχει αποσπάσει σημαντικά εκδοτικά και παιδαγωγικά βραβεία. Πρόκειται για την ιστορία της Λίας, ενός συνηθισμένου κοριτσιού που με λίγη ενθάρρυνση καταφέρνει να νικήσει τους φόβους της και να κατακτήσει την αυτοπεποίθησή της.
Μιά Ξεχωριστή Μέρα του Ετόρε Σκόλα Θεατρικό έργο εμπνευσμένο από την ομώνυμη ταινία. Έναρξη 1η Νοεμβρίου
Απόδοση: Γιάννης Διαμαντόπουλος Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαϊδης Σκηνικά- κοστούμια: Κυριάκος Κατζουράκης, Χρύσα Βουδούρογλου Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ Ηχητική επιμέλεια: Λεωνίδας Μαριδάκης Ηθοποιοί: Κάτια Γέρου, Νίκος Νίκας Ρώμη 1938: συνάντηση Χίτλερ Μουσολίνι Όταν όλη η πόλη βρίσκεται στο δρόμο για να προϋπαντήσει τον Χίτλερ τον μεγάλο σύμμαχο, δύο μοναχικοί άνθρωποι τελείως διαφορετικοί μεταξύ τους συναντιούνται τυχαία και ζουν μιά στιγμή ελευθερίας. Η συνάντηση αυτή τους αιφνιδιάζει, τους αναστατώνει, τους απελευθερώνει και τελικά τους καθορίζει.
Ανοιχτή πρόβα. Καβάφης Έναρξη 9 Νοεμβρίου
Σύλληψη – σκηνοθεσία: Άννα Βυθούλκα – Ορφέας Ζαφειρόπουλος Μουσική: Λευτέρης Γιαννάκου Ερμηνεύουν: Άννα Βυθούλκα, Λευτέρης Γιαννάκου, Ορφέας Ζαφειρόπουλος, Νίκος Αδαμάκης Τρεις ξεχωριστοί ερμηνευτές προσεγγίζουν με εργαλείο τη θεατρική πράξη, το έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή.
Η Αίρεση Έναρξη 18 Νοεμβρίου
Κείμενο, Σκηνοθεσία: Γιώργος Αγγελόπουλος Ενδυματολογική Επιμέλεια: Κατερίνα Καλφόγλου Ηχητική-Μουσική Επιμέλεια: Σοφία Πάσχου Φωτισμοί: Φάνης Παυλόπουλος, Γιώργος Αγγελόπουλος Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαριάννα Βαρβιάνη, Αντώνης Γκρίτσης, Νόρα Δημοπούλου, Εύη Δόβελου, Θανάσης Κώνστας, Βαγγέλης Ιεζεκιήλ Παπάς, Αγγέλικα Σταυροπούλου Ο οραματιστής ιερέας Jim Jones οδηγεί τους πιστούς του στην ελευθερία και το θάνατο τους. Μια παράσταση βασισμένη στη μεγαλύτερη ομαδική αυτοκτονία της σύγχρονης εποχής.
Νέοι χωρίς θεό του Έντεν Φον Χόρβατ Έναρξη 18 Δεκεμβρίου
Μετάφραση: Βίκυ Γεωργιάδου, Φοίβη Ψευδού Σκηνοθεσία, δραματουργική επεξεργασία: Βίκυ Γεωργιάδου Σκηνικά - κοστούμια: Κυριακή Τσίτσα Σχεδιασμός φωτισμών: Μελίνα Μάσχα Μουσική και ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Ανδρέου Παίζουν οι ηθοποιοί: Αθανασία Αγοράκη, Βούλα Βερδελή,Γενοβέφα Ζάγγα, Γιούλη Καρναχωρίτη, Φοίβος Συμεωνίδης, Δανάη Τίκου, Παντελής Φλατσούσης Ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές είναι γράμματα χωρίς ονόματα, εκφράζονται με προπαγανδιστικά σλόγκαν του ραδιοφώνου, εκπαιδεύονται για πολέμους και μεγαλώνουν μέσα στην σκληρότητα, την ψυχρότητα και την αφασία, σαν ψάρια με ασάλευτη ψυχή.
Μπετονένια παραλία του Βασίλη Μαυρογεωργίου Έναρξη 11 Ιανουαρίου
Κείμενο- σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
«Και φτιάξανε μέσα στη μέση σχεδόν της πόλης αυτην εδώ την μπετονενια παραλία. Και αναρωτιέμαι. . . εφόσον καναν τον κόπο και έφτιαξαν μια ολόκληρη παραλία μέσα στη μέση της πόλης, τι διάολο την έφτιαξαν από μπετόν; Θέλω να πω, χάθηκε η άμμος? Και την νύχτα είναι εντάξει. Δεν τη βλέπεις. Την αισθάνεσαι βεβαία κάπως σκληρή από κάτω σου αλλά το αντέχεις. Είναι και ο ήχος της θάλασσας που σε ξεγελά. Ψάχνω το αυτοκίνητο μου. Το βλέπω λίγο παρά πέρα.
Οι δυο μας τώρα του Χρήστου Αγγελάκου Έναρξη τον Μάρτιο
Ηθοποιοί: Γιάννης Λεάκος, Νικολίτσα Ντρίζη, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Αγγελική Παπαθεμελή.
Τη σκηνοθεσία συνυπογράφει η ομάδα των ηθοποιών. Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας Η Εταιρεία Θεάτρου Pequod παρουσιάζει το έργο του Χρήστου Αγγελάκου «Οι δυο μας τώρα». Δώδεκα θεατρικές εικόνες με φόντο ένα παγκάκι στο οποίο θα διασταυρωθούν άνθρωποι εμμονικά προσηλωμένοι στο παρελθόν, άνθρωποι στα όρια της αντοχής τους, άνθρωποι που θα έρθουν αντιμέτωποι με άγνωστες αλήθειες, άνθρωποι που κοκκινίζουν σαν παντζάρι σε κάθε επαφή...
"Η Λίλα λέει" του Chimo Έναρξη το Μάϊο
Μετάφραση-διασκευή-σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη Σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Σορώτος Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου Παίζουν: Βασίλης Μαυρογεωργίου, Ντάνη Γιαννακοπούλου
Μια τολμηρή, ποιητική ιστορία για την απώλεια της αθωότητας σε μια διεφθαρμένη εποχή. Ο Σίμω, γεννιέται στη Γαλλία από άραβες γονείς, για να μεγαλώσει στο γκέτο ενός παρισινού προαστίου. Για να μην έχει τίποτα. Ούτε δουλειά, ούτε λεφτά, ούτε όνειρα. Για να μην έχει καμμία ελπίδα και καμμία προοπτική.
Hotel της Blindspot Theater Group Έναρξη 27 Απριλίου
Σε μια απρόσμενη συνθήκη καλεί για άλλη μια φορά η ομάδα 'blindspot' το κοινό της, σε μια θεατρική εμπειρία που 'ξαναγράφει' από την αρχή τους κανόνες της θεατρικής δράσης. Έχοντας στο επίκεντρο των αναζητήσεων της, αυτή την φορά, την εμπειρία συναισθηματικής αποξένωσης που ζούμε στις σύγχρονες μητροπόλεις, ο βασικός ήρωας του νέου έργου της ομάδας 'blindspot' αναζητά διέξοδο σε ένα μέρος, όπου θα μπορέσουν να τον βοηθήσουν να βρει ανακούφιση από τα προσωπικά αδιέξοδα του μέσα από ένα παιχνίδι εναλλαγής ρόλων και κατασκευής 'αναμνήσεων'.
*****