Όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου
Οι παραστάσεις που θα ανέβουν φέτος στο ωραιότερο Αρχαίο Θέατρο της Ελλάδας
Εθνικό Θέατρο - Σωτήρης Χατζάκης
Τρωάδες του Ευριπίδη
3-4 Ιουλίου
Στα παράλια της λεηλατημένης Τροίας οι αιχμάλωτες Τρωαδίτισσες και η βασίλισσά τους Εκάβη θρηνούν για τα δεινά τους. Όσες γυναίκες έχουν απομείνει ζωντανές από την ξεκληρισμένη βασιλική οικογένεια οδηγούνται στα πλοία που θα τις μεταφέρουν πέρα από το Αιγαίο, σκλάβες στα σπίτια των νικητών. Ο εγγονός της Εκάβης, ο μικρός Αστυάνακτας, γκρεμίζεται από τα τείχη, θύμα της σκληρότητας των κατακτητών. Ο Ευριπίδης με τις Τρωάδες διατυπώνει ένα αμείλικτο «κατηγορώ» για τις φρικαλεότητες του πολέμου και ένα σπαρακτικό αίτημα για αλληλεγγύη και ανθρωπισμό.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Κ.Χ. Μύρης, σκηνοθεσία Σωτήρης Χατζάκης, σκηνικά Έρση Δρίνη, κοστούμια Γιάννης Μετζικώφ, φωτισμοί Αντώνης Παναγιωτόπουλος, μουσική Δημήτρης Παπαδημητρίου, στίχοι Μιχάλης Γκανάς
Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Κόρα Καρβούνη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κρατερός Κατσούλης, Μαρία Κίτσου,Θέμης Πάνου, Ελένη Ρουσσινού, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Νίκος Ψαρράς
Γιάννης Κακλέας
Αχαρνής του Αριστοφάνη
10-11 Ιουλίου
Μετά την περσινή του επιτυχία στους Βατράχους, ο Γιάννης Κακλέας επανακάμπτει με την πέμπτη σκηνοθετική του απόπειρα στην αριστοφανική κωμωδία, ανεβάζοντας φέτος τους Αχαρνής. Το πιο «επιθετικό» ειρηνόφιλο έργο του Αριστοφάνη, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, είναι αυτό που αποφεύγει τον διάλογο με την επικαιρότητα. Βρισκόμαστε στο δεύτερο μισό του Πελοποννησιακού πολέμου και ο Δικαιόπολις –τον ενσαρκώνει ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος– μηχανεύεται ακόμη και τη σύναψη ιδιωτικού συμφωνητικού ειρήνης σε μια Αθήνα-καμένη γη.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία – Απόδοση Γιάννης Κακλέας, δραματουργική επεξεργασία Εύη Σαραγά, σκηνικά Μανόλης Παντελιδάκης, κοστούμια Εύα Νάθενα, μουσική Σταύρος Γασπαράτος, χορογραφία Αγγελική Τρομπούκη, φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης.
Ερμηνεύουν: Χαραλαμπόπουλος Βασίλης, Χατζηπαναγιώτης Χρήστος, Σερβετάλης Άρης, Μουρατίδης Φάνης, Καλφαγιάννης Λεωνίδας, Πατσίκας Σωκράτης, Κτεναβός Λάμπρος, Μπίρκος Θάνος, Κοψιδάς Γιώργος, Αγγελική Τρομπούκη, Κώστας Γαβαλάς, Στέλιος Ιακωβίδης, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Φουσέκης Αλέξης, Χαρίσκος Αχιλλέας, Ζερβόπουλος Θανάσης
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Αίας του Σοφοκλή
17-18 Ιουλίου
Μια από τις φορτισμένες πολιτικά τραγωδίες της ελληνικής γραμματείας, και η αρχαιότερη από τις σωζόμενες του Σοφοκλή, διατηρεί ζωντανό τον ομηρικό απόηχο πάνω σε έναν προβληματισμό: Πώς το πολεμικό-ηρωικό ιδεώδες δεν κάμπτεται από τον πολιτικό συμβιβασμό. Ο μύθος του Αίαντα εκτυλίσσεται στην Τροία, έπειτα από τον θάνατο του Αχιλλέα. Ως ο δυνατότερος πολεμιστής, αξιώνει ν’ αποκτήσει τα όπλα του θανόντα. Όταν αυτά αποδίδονται στον Οδυσσέα, ο Αίας νιώθει ατιμασμένος∙ και δίχως το τεκμήριο του ηρωικού μεγαλείου, αυτοκτονεί. «Τον χθεσινό ήρωα δεν τον χρειάζεται η νέα εποχή, πρέπει να τον ακυρώσει», παρατηρεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, που επιστρέφει στην Επίδαυρο μέσα από τη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτης, σκηνοθεσία Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μουσική Νίκος Κυπουργός, σκηνικά – κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου, χορογραφίες Αγγελική Στελλάτου, σχεδιασμός φωτισμών Σάκης Μπιρμπίλης
Ερμηνεύουν: Αίας - Νίκος Κουρής, Τέκμησσα - Μαρία Πρωτόπαππα, Τεύκρος - Γιάννος Περλέγκας, Άγγελος - Παντελής Δεντάκης, Αθηνά - Ελένη Ουζουνίδου, Οδυσσέας - Γιάννης Τσορτέκης, Μενέλαος - Γιάννης Κλίνης, Αγαμέμνων - Δημήτρης Παπανικολάου
Θέατρο ΝΟ της Ιαπωνίας - Μιχαήλ Μαρμαρινός
Νέκυια (βασισμένο στη ραψωδία λ της Οδύσσειας του Ομήρου)
24-25 Ιουλίου
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθετεί τη ραψωδία λ της ομηρικής Οδύσσειας και ο Gensho Umewaka μεταστοιχειώνει την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη με τον τρόπο του θεάτρου Νο. Η μεταφυσική ποίηση και η υψηλή αφαίρεση της ιαπωνικής θεατρικής γλώσσας συναντούν τον επικό ποιητικό λόγο του Ομήρου στην από κοινού κατάβαση στον κόσμο των νεκρών. Στο θέατρο της Επιδαύρου, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Φεστιβάλ, η διαφεύγουσα διάσταση του «άλλου» κόσμου αποκτά την τραγική της υπόσταση, και το ερώτημα της μετά θάνατον ζωής καθίσταται κορυφαίο θεατρικό γεγονός.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτης, κείμενα στα ιαπωνικά Kenichi Kasai, σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία Μιχαήλ Μαρμαρινός σε συνεργασία με τον Rokuro Gensho Umewaka, σκηνικά Εύα Μανιδάκη
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Rokuro Gensho Umewaka, Yoshimasa Kanze, Norishige Yamamoto, Norihide Yamamoto, Seigo Mikuriya, Masamichi Yamazaki, Yasuharu Odagiri, Naotaka Kakuto, Takayuki Matsuyama, Kohei Kawaguchi, Motonori Umewaka, Masaki Umano, Kengo Tanimoto, Yuichiro Umawaka, Moe Nishio
και οι μουσικοί: Manabu Takeichi, Genjiro Okura, Tatsushi Narita, Hirotada Kamei, Mitsunori Maekawa
Στα Ιαπωνικά με Ελληνικούς & Αγγλικούς υπέρτιτλους
Εθνικό Θέατρο - Γιάννης Μπέζος
Εκκλησιάζουσες, του Αριστοφάνη
31 Ιουλίου - 1 Αυγούστου
Μετά την ήττα της Αθήνας στον Πελοποννησιακό πόλεμο η διαφθορά και οι ανισότητες έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Οι Αθηναίες, με πρωτοβουλία της Πραξαγόρας, αποφασίζουν να επέμβουν δυναμικά. Μεταμφιεσμένες σε άντρες, εισέρχονται κρυφά στην Εκκλησία του Δήμου και αναλαμβάνουν την εξουσία. Ωστόσο, οι πολιτικές τους μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην περιουσιακή και ερωτική κοινοκτημοσύνη θα υπονομευθούν από διαδοχικές κωμικοτραγικές καταστάσεις και θα αποδειχθούν ουτοπικές. Με τις Εκκλησιάζουσες, το προτελευταίο έργο του, ο Αριστοφάνης εκφράζει την πικρία του για την αδιέξοδη κατάσταση της Αθήνας, μέσα από την πολιτική σάτιρα και ιλαροτραγικούς διαλόγους.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Μίνως Βολανάκης, σκηνοθεσία – Διασκευή Γιάννης Μπέζος, σκηνικά – κοστούμια Γιώργος Γαβαλάς, φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας, μουσική – στίχοι Κωστής Μαραβέγιας, κίνηση Σεσίλ Μικρούτσικου.
Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Πάνος Βλάχος, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Γιάννης Ζουγανέλης, Θανάσης Ισιδώρου,Παναγιώτης Κατσώλης, Νίκος Μαγδαληνός, Λαέρτης Μαλκότσης, Γιάννης Μπέζος, Δανάη Σκιάδη, Γιωργής Τσουρής
ΚΘΒΕ - Θωμάς Μοσχόπουλος
Η Ιφιγένεια στην χώρα των Ταύρων, του Ευριπίδη
7-8 Αυγούστου
Έργο αναφοράς για τον Αριστοτέλη, αλλά και τον Διαφωτισμό, η Ιφιγένεια εν Ταύροις (περί το 414 π.Χ.) γράφτηκε στα σκοτεινά χρόνια της Σικελικής εκστρατείας. Τραγωδία με αίσιο τέλος, γεμάτη λυρισμό και αριστοτεχνικά δομημένη, αναφέρεται στον νόστο για την ιδανική πατρίδα, εξυμνεί την αρμονική ζωή και την αντιπαραθέτει στη βαρβαρότητα των τελετουργικών ανθρωποκτονιών που συντελούνται στο όνομα της θρησκείας. Πόσο τρομακτικά και αναπάντεχα επίκαιρος αποδεικνύεται ο Ευριπίδης! Ο σημαντικός Θωμάς Μοσχόπουλος, σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ και έναν αξιόλογο θίασο ηθοποιών –με την Αμαλία Μουτούση στον επώνυμο ρόλο–, προσεγγίζει μέσα από τη σημερινή πραγματικότητα το σύνθετο έργο του Ευριπίδη.
Βασίλης Παπαβασιλείου
Νεφέλες του Αριστοφάνη
14-15 Αυγούστου
Υπότιτλος: «Χρέη και γοητεία», κατά το «Τόλμη και γοητεία». Μόνο που ο Αριστοφάνης δεν γράφει σαπουνόπερα, αλλά μια κωμωδία-φαντασίωση επίλυσης ενός πραγματικού προβλήματος. Γιατί ο Φειδιππίδης, ο γιος του αγρότη Στρεψιάδη, με την άσωτη ζωή του άστεως, έχει πνίξει τον πατέρα του στα χρέη. Μόνη λύση; Το «φροντιστήριο» του γόη της εποχής, ενός ρήτορα-τσαρλατάνου ονόματι Σωκράτη… Ο πνευματώδης Βασίλης Παπαβασιλείου, από τους πιο «αριστοφανικούς» σκηνοθέτες του ελληνικού θεάτρου, καταπιάνεται για πρώτη φορά με μια κωμωδία του Αριστοφάνη, η οποία, όπως επισημαίνει, «συναντά χωρίς καμιά προσπάθεια εκσυγχρονισμού το ιστορικό παρόν».
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία Βασίλης Παπαβασιλείου, κινησιολογία – Χορογραφίες Δημήτρης Σωτηρίου, μουσική Άγγελος Τριανταφύλλου, σκηνογράφος – ενδυματολόγος Μαρί - Νοέλ Σεμέτ, φωτισμός Ελευθερία Ντεκώ
Ερμηνεύουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Στέλιος Μαϊνας, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, ΤάσοςΓιαννόπουλος, Αγορίτσα Οικονόμου, Θανάσης Δήμου, ΗλιάναΓαϊτάνη, Νεφέλη Μαρκάκη, Πάρις Θωμόπουλος, Γιάννης Μίνως, ΧριστίναΣπατιώτη.
ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων - Κώστας Φιλίππογλου
Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου
21-22 Αυγούστου
Μοναχικός αντάρτης ο Προμηθέας, αντιστέκεται στον Δία χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία είναι αμείλικτη. Ο απείθαρχος Τιτάνας υπομένει μαρτύρια καθηλωμένος σ’ έναν ερημικό βράχο, ώσπου καταποντίζεται, μαζί με τις Ωκεανίδες, από τον κεραυνό του Δία. Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά, ανάμεσα σε άλλα, για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Μετά τον ευρηματικό Φιλοκτήτη, ο ταλαντούχος Κώστας Φιλίππογλου σκηνοθετεί στην Επίδαυρο τον Προμηθέα Δεσμώτη, στη νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα, πλαισιωμένος από αξιόλογους ηθοποιούς –τον Τάσο Νούσια στον ομώνυμο ρόλο, τον Γεράσιμο Γεννατά κ.ά.– και εξαμελή χορό.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Γιώργος Μπλάνας, σκηνοθεσία Κώστας Φιλίππογλου, επιμέλεια κίνησης Φρόσω Κορρού, μουσική Lost Bodies
Ερμηνεύουν: Τάσος Νούσιας, Γεράσιμος Γεννατάς, Marlene Kaminski, Δημήτρης Κουρούμπαλης
Εταιρεία Θεάτρου Χώρος - Σίμος Κακάλας
Ορέστης του Ευριπίδη
28-29 Αυγούστου
«Και τι δεν τραβάει ο άνθρωπος σ’ αυτή τη ζωή», αναφωνεί η Ηλέκτρα στον Ορέστη (408 π.Χ.). Μετά τη μητροκτονία τα τραγικά αδέρφια προσπαθούν να ξεφύγουν, ενώ η βία κυριαρχεί παντού. Στην παρηκμασμένη Αθήνα του Πελοποννησιακού πολέμου ο Ευριπίδης μιλά για τη δημοκρατία που φθίνει και πειραματίζεται πάνω στα όρια της τραγωδίας. Γκόλφω, Ερωφίλη, Ορέστης υπήρξαν εξαρχής οι στόχοι της πρωτοπόρας ομάδας που, δέκα χρόνια τώρα, αναζωογονεί το θέατρό μας. Με οδηγό τη μετάφραση του Τσαρούχη, ο Κακάλας αναζητά τη θέση της τραγωδίας σήμερα, προτείνει ένα θέατρο λαϊκό και ταυτόχρονα ποιητικό, που ολοκληρώνεται μέσα από τη διαδραστική σχέση με το κοινό.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση Γιάννης Τσαρούχης, σκηνοθεσία Σίμος Κακάλας, σκηνικά – κοστούμια – μάσκες Μάρθα Φωκά, μουσική Mohammad, φωτισμοί – βίντεο Περικλής Μαθιέλλης
Ερμηνεύουν: Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου, Δημήτρης Λάλος, Μιχάλης Βαλάσογλου