Το διαδραστικό σεμινάριο υποκριτικής τέχνης με θέμα το 'Σύστημα Στανισλάβσκι' – Stanislavski Devised είναι ένα εξειδικευμένο σεμινάριο για σπουδαστές θεάτρου, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, αλλά και άτομα που ενδιαφέρονται να εξερευνήσουν θεωρητικά και βιωματικά την επικρατέστερη τεχνική υποκριτικής στον κόσμο. Αναλύει με ουσιώδη και πρακτικό τρόπο την τεχνική που σηματοδότησε την μεθοδολογία πάνω στην διερεύνηση του χαρακτήρα της υποκριτικής τέχνης. Είναι ένα μοναδικό στο είδος του σεμινάριο που παρουσιάζει το παγκοσμίως γνωστό 'Σύστημα Στανισλάβσκι' με οξυδέρκεια και μεθοδικότητα όχι απλά μέσα από ένα θεωρητικό πρίσμα, αλλά χρησιμοποιώντας ως γνώμονα τον διαδραστικό του χαρακτήρα διεισδύει στις βασικές αρχές του με έναν απτό και κατανοητό τρόπο. Μέσα από μία σειρά καλά μελετημένων και προσεκτικά επιλεγμένων ασκήσεων και αυτοσχεδιασμών εισχωρεί καταλυτικά και φέρνει στην επιφάνεια με λεπτομερή τρόπο τις θεωρητικές απόψεις, βασικές αρχές και συμπεράσματα του μεγάλου αυτού δασκάλου για την τέχνη του ηθοποιού.
Αναλύεται θεωρητικά και με διαδραστικό τρόπο η παραπάνω τεχνική μέσα από 70 και πλέον ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς. Οι αυτοσχεδιασμοί είναι αυτούσια παρμένοι από το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας και άλλων φημισμένων ανά τον κόσμο θεατρικών σχολών που χρησιμοποιούν το ΄Σύστημα Στανισλάβσκι΄ ως θεωρητική τους βάση, όπως το Actors Studio του Λη Στράσμπεργκ, η σχολή υποκριτικής τέχνης της Στέλλα Άντλερ, το στούντιο δραματικής τέχνης HB, και άλλα. Επίσης υπάρχει ένα ικανοποιητικό ποσοστό αυτοσχεδιασμών που αν και βασισμένο στους αυτοσχεδιασμούς των παραπάνω σχολών, αποτελούν προσωπική επινόηση του εισηγητή κ. Αυγερινού.
Θα αναλυθούν θεωρητικά και θα συνοδευτούν από τους ανάλογους αυτοσχεδιασμούς τα εξής :
Στοιχεία της 'ενέργειας' :
- Δοσμένες συνθήκες
- Το 'μαγικό αν'
- Φαντασία
- Συγκέντρωση της προσοχής
- Αλήθεια και πίστη
- Επικοινωνία
- Προσαρμογή
- Χρονο – ρυθμός
- Συγκινησιακή μνήμη
Στοιχεία για την δημιουργία και ενσάρκωση ενός χαρακτήρα :
- Η 'Μέθοδος των Σωματικών Ενεργειών' και η ψυχοσωματική διαδικασία στο χτίσιμο ενός θεατρικού χαρακτήρα.
- Η καινοτομική σημασία της έννοιας του 'υπέρ – κειμένου' (subtext) ως ψυχολογική πλευρά της 'ενέργειας – σκηνικής δράσης'.
- Προσδιορισμός - επιμέρους ανάλυση των 'ενεργητικών συμβάντων – γεγονότων' και καθορισμός των 'ενεργειών' ενός ρόλου.
- Η σημασία του εύστοχου καθορισμού των σωματικών ενεργειών ενός χαρακτήρα ως μέσον της κατανόησης του εσωτερικού του κόσμου.
- Η καθοριστική σημασία και συμβολή της εύστοχης και συνεπούς επιλογής των ενεργειών προς την επίτευξη των μικρότερων (αντικείμενα) και του κυρίως σκοπού (υπέρ – αντικείμενο) και η ουσιώδης προσφορά της στην δημιουργία της 'προοπτικής' ενός ρόλου.
- Το 'υπέρ – αντικείμενο' ως βασικό ερέθισμα για την δημιουργική διαδικασία και η 'δια μέσου' γραμμή των ενεργειών ως ενεργητική εφαρμογή του υπέρ – αντικειμένου.
- Ο καταλυτικός ρόλος του 'ΕΓΩ' στην δημιουργική διαδικασία και η 'επανενσάρκωση' ως στόχος και κορύφωση της τέχνης του ηθοποιού.
Το Σύστημα Στανισλάβσκι αποτέλεσε την απαρχή της επιστημονικής μεθοδολογίας και προσέγγισης μίας τέχνης η οποία μέχρι εκείνη την χρονική περίοδο δεν είχε καταφέρει ουσιαστικά να αποβάλλει όλα τα 'κλισέ' στοιχεία του 'μαριονετισμού' που την διέκριναν. Ο Στανισλάβσκι εισήγαγε την έννοια του 'ψυχικού ρεαλισμού' στο θέατρο σε μία εποχή που το κοινωνικό γίγνεσθαι είχε αρχίσει να στρέφεται σταδιακά και να μελετά τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου, τον ψυχισμό και την ψυχοσύνθεση του. Μελέτησε διαμέσου του θεάτρου την φύση του ηθοποιού όχι απλώς θεωρητικά και με βάση προσωπικές εικασίες και 'μετέωρα' συμπεράσματα, αλλά επιχείρησε να εμπεδώσει όλες τις 'αξίες' του 'Συστήματος' με πρακτικό και επιστημονικό τρόπο, μέχρι το σημείο που αυτό ήταν δυνατό σε σχέση με τις γνώσεις της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Οι ιδέες και τα συμπεράσματα του υπήρξαν το εφαλτήριο για την περαιτέρω διερεύνηση της υποκριτικής τέχνης προς αυτήν την κατεύθυνση, έχοντας δηλαδή ως κεντρική ιδέα και σημείο εκκίνησης τον ψυχικό / εσωτερικό κόσμο ενός χαρακτήρα. Η εξερεύνηση και ανάπλαση του εσωτερικού κόσμου ενός φανταστικού χαρακτήρα στο θέατρο, ο ψυχικός ρεαλισμός και η προσπάθεια της ανάκλησης του υποσυνείδητου κατά βούληση μέσα από 'συνειδητούς μηχανισμούς', υπήρξαν στοιχεία που για την εποχή της σύλληψης τους δεν ήταν απλά πρωτοποριακά αλλά άκρως καινοτομικά ως ιδέες. Η προσπάθεια προσέγγισης και η εν δυνάμει μελέτη των 'ψυχικών στοιχείων' που βρίσκονται στην περιφέρεια της συνείδησης και είναι αμυδρά και μόλις αντιληπτά, στοιχεία όπως επιθυμίες, γνώσεις, παραστάσεις, και φυσικά ο τρόπος που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην διαδικασία δημιουργίας ενός χαρακτήρα στο θέατρο, αποτέλεσαν αδιαμφισβήτητα τον μοχλό εξέλιξης του 'Συστήματος' μέχρι και σήμερα. Μέσα από αυτή τη συνεχή και πολυετή επαφή του με το θέατρο αλλά και την απόλυτη αφοσίωση του στον σκοπό αυτό, ο Στανισλάβσκι κατάφερε να 'πειραματιστεί' πρακτικά χρησιμοποιώντας το θεωρητικό κομμάτι της μελέτης του, και να φτάσει σε διάφορα συμπεράσματα τα οποία όχι απλώς έχουν επηρεάσει στο έπακρο την μελέτη της υποκριτικής τέχνης και την μελλοντική εξέλιξη της, αλλά έχουν καταστεί σταδιακά η ουσιώδης δομή της.