H απονομή των «Queer Theatre Awards» πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό Θέατρο Κνωσός της Αθήνας με παρουσιαστές τους ηθοποιούς Μίνωα Θεοχάρη και Δημήτρη Μακαλιά, το θεατρικό ζευγάρι της χρονιάς από την παράσταση «Smiley». Τη βραδιά σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Κομνηνός (FiT, Αμήν) ενώ τα κείμενα έγραψε ο Μανώλης Βαμβούνης.
Η τελετή της απονομής τιμήθηκε από συντελεστές των υποψήφιων παραστάσεων και σύσσωμο τον καλλιτεχνικό κόσμο. Ανάμεσα στους καλεσμένους, ο Φώτης Σεργουλόπουλος, η Εύα Κουμαριανού, ο Άγγελος Παπαδημητρίου, η Γωγώ Μπρέμπου, η Άντζελα Μπρούσκου, η Παρθενόπη Μπουζούρη, ο Θάνος Σαμαράς, η Μαριέλλα Σαββίδου, ο Αντρέας Κοντόπουλος, η Αντιγόνη Ψυχράμη, ο Μιχάλης Οικονόμου, ο Γιάννης Σαρακατσάνης κ.α.
Τις εντυπώσεις της απονομής έκλεψαν οι νεαρές drag queens της νέας ελληνικής σκηνής, Φιλοθέη, Chraja και Holly Grace. Σε μια σειρά από φαντασμαγορικά drag shows, έκαναν μια ανασκόπηση των musical της χρονιάς (Victor/Victoria, Οικογένεια Άνταμς, Nine, Sweet Charity, Billy Elliot) και παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα νούμερα από το #1 παγκόσμιο χιτ Kinky Boots.
Οι Νικητές
Queer Παράσταση της Χρονιάς αναδείχθηκε το «Οι Αναστατώσεις του Οικότροφου Τέρλες», μια παράσταση με ανατριχιαστική και συγκινητική θεματική γύρω από το bullying, την καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και την πηγή του φασισμού, με φόντο ένα οικοτροφείο της Αυστρίας στις αρχές του 20υ αιώνα. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο Θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, η οποία τιμήθηκε στην απονομή και με το βραβείο σκηνοθεσίας. Η σκηνοθέτις και οι νεαροί ηθοποιοί της παράστασης, παρέλαβαν το βραβείο μιλώντας για το πρόσφατο video που βγήκε στη δημοσιότητα για τον νεαρό Βαγγέλη Γιακουμάκη: «Βλέποντας και πάλι αυτό που όλοι είχαμε υποψιαστεί για αυτό το έφηβο παιδί, για αυτό που συνέβη πριν ένα χρόνο, βλέποντας και πάλι αυτό το αποκαλυπτικό βίντεο, συνειδητοποίησα για ακόμα μια φορά ποια είναι η πραγματική πηγή του φασισμού, που είναι στην ουσία η καταπίεση της πιο δυνατής ορμής, που είναι αυτή της επιθυμίας. Και αυτή η επιθυμία, όσο κι αν κανείς προσπαθεί να την καταπιέσει και να την πνίξει, δεν θα το καταφέρουν ποτέ. Αρκεί να είμαστε ενωμένοι και περήφανοι για αυτή». Η παράσταση έρχεται να συμπληρώσει την πεντάδα βραβευμένων παραστάσεων από προηγούμενες χρονιές: «Bent», «ο Μικρός Εγώ», «Blue Devils of Tennessee», και «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ».
Το τιμητικό βραβείο του Athens Pride για την «Περήφανη Παράσταση της Χρονιάς» πήγε στην παράσταση «Smiley», η οποια πρέσβευσε με τον καλύτερο τρόπο το μήνυμα και την ζωντάνια του Pride στο ευρύ κοινό. Ο συγγραφέας του έργου, Guillem Clua, ένας από τους πολλά υποσχόμενους θεατρικούς συγγραφείς της Καταλανικής Σκηνής, επικοινώνησε μέσω video, δηλώνοντας «Το Pride είναι η εποχή που ορθώνουμε ανάστημα και λέμε Είμαστε Εδώ! Θα είμαστε πάντα εδώ και αξίζουμε τα ίδια δικαιώματα με όλους. [...] Όποι@ αποφασίζεις να αγαπήσεις είναι δική σου απόφαση και όλοι πρέπει να το σέβονται. Κάθε πολιτισμένη χώρα πρέπει να υπερασπιστεί αυτό το δικαίωμα ως θεμελιώδες. [...] Το Pride ήταν πάντα μια υπενθύμιση αυτού, οπότε ας μην το ξεχνάμε. Είναι η στιγμή να γιορτάσουμε, αλλά είναι και η στιγμή να πολεμήσουμε».
Τα βραβεία των ερμηνειών απονεμήθηκαν σε τρεις ερμηνείες που καλύπτουν το φάσμα της φετινής σεζόν. Η Εβελίνα Παπούλια κέρδισε το βραβείο για ερμηνεία σε γυναικείο ρόλο για την εντυπωσιακή της μεταμόρφωση επί σκηνής στην υπερπαραγωγή «Victor / Victoria» στο Θέατρο Πάνθεον. Ο Αντρέας Κοντόπουλος βραβεύτηκε για την ανατρεπτική του ερμηνεία ως «Ξάδερφος Χούλιο», στην κωμωδία «Ο Μαδαφάκας με το Καπέλο» του Skrow Theater.
Ένα τιμητικό βραβείο ερμηνείας για «Trans Ορατότητα» δόθηκε στην διάσημη περφόρμερ Εύα Κουμαριανού για την βιογραφική παράσταση «Την Λένε Εύα». Το βραβείο προλόγισε ο Φώτης Σεργουλόπουλος, αναπολώντας την ιστορία των trans ηθοποιών στο θέατρο ξεκινώντας με την Ραχήλ Χάλαρη. Δήλωσε μεταξύ άλλων «για να είσαι τρανς, πρέπει να είσαι λίγο πιο ψηλά από τους υπόλοιπους. Έχεις ένα ατού. Έχεις μηδενίσει τη ζωή σου και την έχεις ξαναρχίσει από την αρχή. Αυτό λοιπόν εγώ το θεωρώ σπουδαίο πράγμα, και όλους τους τρανς, είτε άντρες είτε γυναίκες, τους εκτιμώ απεριόριστα».
Η παράσταση «Την Λένε Εύα» κέρδισε ακόμα το βραβείο πρωτότυπης μουσικής και τραγουδιού, για τη μουσική του Στέφανου Χυτήρη και το πρωτοτυπο τραγούδι της Λένας Πλάτωνος σε στίχους Ελένης Φωτάκη το οποίο ερμήνευσε μοναδικά η Τάνια Τσανακλίδου. Η κα Τσανακλίδου μετέφερε ένα μήνυμα στην απονομή, υπογραμμίζοντας «Μακαρι ο ρατσισμος και οι κοινωνικες ανισοτητες να εξαφανιστουν απο τον πολιτισμενο κοσμο και να ερθει η στιγμη που ο καθενας θα φερει με περηφανεια τις ιδιαιτεροτητες και τις προσωπικες του επιλογες».
Το βραβείο για πρωτότυπο έργο για τους «Μηχανικούς Καταρράκτες» που παρουσιάστηκαν στο θέατρο Vault σε σκηνοθεσία και θεατρική απόδοση του Σταμάτη Πατρώνη, από την ομώνυμη νουβέλα της Σώτης Τριανταφύλλου. Προλογίζοντας το βραβείο, η ηθοποιός Μαριέλλα Σαββίδου μίλησε για τα τρία χρόνια του Cyprus Pride και συμπλήρωσε «Η ατάκα που ακούω συχνά είναι, "αφού είσαι στρέητ, τι σε νοιάζει;". Ντρέπομαι να μη με νοιάζει».
Ένα νέο βραβείο εγκαινιάστηκε στη φετινή απονομή, αυτό της «Gender F**k Αισθητικής σε παράσταση», θέλοντας να αναγνωριστεί μια σημαντική φετινή θεατρική τάση. Το βραβείο για αισθητική, ερμηνείες και σκηνοθεσία που ανατρέπουν τις νόρμες των φύλων, απονεμήθηκε στην παράσταση «Καρφίτσες στα Γόνατα» της Ρούλας Γεωργακοπούλου σε σκηνοθεσία Σοφίας Φιλιππίδου, με πρωταγωνιστές στους δυο γυναικείους ρόλους τον Χάρη Αττώνη και τον πρωτοεμφανιζόμενο Πάνο Παπαδόπουλο. Ο Χάρης Αττώνης παρέλαβε το βραβείο, δηλώνοντας «Όσο κι αν συμβαίνουν γύρω μας πράγματα που μας πικραίνουν, πρέπει να επιμένουμε να δημιουργούμε με τον τρόπο που δημιουργούμε μέσα από μια φωνή διαφορετικότητας και βλέποντας τα πράγματα όπως πράγματικά είναι και όχι όπως κάποιοι θα ήθελαν να τα βλέπουμε».
Το βραβείο σκηνογραφίας και ενδυματολογίας, παρέλαβε ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης εκ μέρους των συνεργατών του στη bijoux de kant για την παράσταση «Περί Φύσεως», διαβάζοντας ένα κείμενο του Πάνου Μιχαήλ: «είμαστε ολοι τρανς, ομοφυλόφιλοι και λεσβίες, σε ενα κοσμο που ασχολειται ελαχιστα με τη διαδικασια αρνησης της αληθειας, και ο οποίος λειτουργεί σαν ένα επίσημο τσίρκο παραμορφώσεων. Το να επιχειρείς να κατασκευάσεις το σύστημα εκείνο που θα κλείνει τις πόρτες μια για πάντα στις ασυναρτησίες πάσης φύσεως αποτελεί ίσως τη μόνη επιλογή, αρκεί να το συνειδητοποιήσεις».
Τέλος, το βραβείο κοινού, το οποίο ψηφίστηκε από τους επισκέπτες του site του περιοδικού Antivirus ανάμεσα στις 48 παραστάσεις με queer θεματική και πρωταγωνιστές που ξεχώρισαν μέσα στη χρονιά, κέρδισε η παράσταση «Οικογενειακά Μπουκώματα» σε κείμενο και σκηνοθεσία Βαλεντίνου Τσίλογλου, μια sold-out επιτυχία της φετινής underground θεατρικής σκηνής.
σχόλια