Paul Chan, Odysseus and the Bathers
Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει τον Αμερικανό καλλιτέχνη Paul Chan σε μια πολυδιάστατη έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η έκθεση Odysseus and the Bathers παρουσιάζει νέες παραγωγές αλλά και πρόσφατα έργα του καλλιτέχνη, τα οποία ο ίδιος αποκαλεί “breathers” και “bathers”. Το κάθε έργο αποτελείται από ένα υφασμάτινο «σώμα» σχεδιασμένο από τον Chan και προσαρμοσμένο σε τροποποιημένους ανεμιστήρες. Πρόκειται για κινούμενα έργα γλυπτικής τέχνης που λειτουργούν ως τρισδιάστατες κινούμενες εικόνες οι οποίες «χορογραφούνται» από τον Chan με σκοπό να δημιουργήσουν διαφορετικές μορφές κίνησης.
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποτελεί ένα ιδανικό περιβάλλον για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς οφείλουν πολλά στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Τα έργα δανείζονται στοιχεία από τις αναφορές αρχαίων φιλοσόφων (Αριστοτέλης, Ηράκλειτος) για τη σχέση ανάμεσα στη ζωή (βίο), την ψυχή (anima), το πνεύμα (πνοή) και την κίνηση.
Παράλληλα, στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, καλλιτέχνες όπως ο Cezanne και ο Matisse υιοθέτησαν το μοτίβο του «λουόμενου-bather» για να εκφράσουν τις αντιλήψεις σχετικά με το σώμα, τη σεξουαλικότητα και το γυμνό, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και πολλά άλλα.
Τα έργα αυτά εκπληρώνουν τη δηλωμένη επιθυμία του Chan να απομακρυνθεί από τις σύγχρονες «εικόνες της οθόνης», επινοώντας νέα έργα κινούμενης εικόνας που υπερβαίνουν τη λογική του «καρέ».
Η έκθεση θα συνοδεύεται από έναν κατάλογο σε έκδοση του ΝΕΟΝ και του εκδοτικού οίκου του Chan, Badlands Unlimited, σε σχεδιασμό του Kobi Benezri. Η έκδοση θα περιλαμβάνει μία εκτεταμένη εκδοχή του δοκίμιου του Chan «Odysseus as artist» (“Ο Οδυσσέας ως καλλιτέχνης”) και ένα νέο δοκίμιο του Thorne.
Στο κείμενο του Chan προβάλλεται η έννοια του «πολυτροπισμού», μια εκδοχή του όρου πολύτροπος που προσδίδει ο Όμηρος στον πανούργο Οδυσσέα, και κατά τον Chan αποδίδει την οργανική σχέση ανάμεσα στη λογική και τη δημιουργικότητα.
Στην έκδοση θα περιλαμβάνεται επίσης μια συζήτηση πάνω στην έννοια του «πολυτροπισμού» μεταξύ του καθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη, Διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, και της Ελίνας Κουντούρη, Διευθύντριας του ΝΕΟΝ.
Ο Paul Chan (γεν. στο Χονγκ Κονγκ το 1973) είναι ένας καλλιτέχνης με έδρα τη Νέα Υόρκη. Το 1974 τιμήθηκε με το βραβείο Hugo Boss, ένα βραβείο που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε καλλιτέχνες που έχουν πραγματοποιήσει μια οραματική συνεισφορά στη σύγχρονη τέχνη. Μία αναδρομική έκθεση με τον τίτλο Selected Works οργανώθηκε από το ίδρυμα Schaulager στη Βασιλεία της Ελβετίας (11 Απριλίου έως 19 Οκτωβρίου 2014).
Το έργο του έχει παρουσιαστεί ευρύτατα σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, ανάμεσά τους οι Plato in LA, Τhe Getty Villa (Λος Άντζελες, 2018), Documenta 13 (Κάσελ, 2012), Before The Law (Ludwig Museum, Κολονία, 2011-12), Making Worlds, 53rd Venice Biennale (Βενετία, 2009), Medium Religion (ZKM, Καρσλρούη, 2008), Traces du sacrê (Centre Pompidou, Παρίσι, 2008), 16th Biennale of Sydney (Σίδνεϊ, 2008), 10th International Istanbul Biennial (Κωνσταντινούπολη, 2007) και Whitney Biennial (Whitney Museum of Art, Νέα Υόρκη, 2006).
Στις ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνονται οι My Laws are My Whores (The Renaissance Society and the University of Chicago, Σικάγο, 2009), Paul Chan: Three Easy Pieces (Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Κέμπριτζ, 2008), Paul Chan: The 7 Lights (Serpentine Gallery και New Museum, Λονδίνο, 2007–2008).
ΠΟΤΕ | 05/07/2018 - 14/10/2018 |
ΠΟΥ | ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ |