FFF5: Διαλέξεις- Περφόρμανς- 1η Ημέρα

Οι μνήμες της αποικιοκρατίας τίθενται στο επίκεντρο των ειρωνικά στοχαστικών περφόρμανς-διαλέξεων από τους Ho Rui An, Ho Tzu Nyen και June Yap

LIFOTEAM 12.5.2018 | 00:00

Η Σιγκαπούρη είναι πολλά περισσότερα, εκτός από ακριβότερη πόλη στον κόσμο για να ζει κανείς. Οι μνήμες της αποικιοκρατίας τίθενται στο επίκεντρο των ειρωνικά στοχαστικών περφόρμανς-διαλέξεων από τους δύο διακεκριμένους καλλιτέχνες αυτής της νησιωτικής μητρόπολης της Ασίας. Στο τέλος, ακολουθεί συζήτηση μεταξύ των καλλιτεχνών και της June Yap, Διευθύντριας Επιμελειών, Προγραμμάτων και Εκδόσεων στο Μουσείο Τέχνης της Σιγκαπούρης. 


Πρόγραμμα


19:00 | Solar: A Meltdown (2014)
Μια βόλτα στο Μουσείο των Τροπικών (Tropenmuseum) του Άμστερνταμ «γέννησε» αυτήν τη διάλεξη-περφόρμανς. Εκεί, σε αυτό το εθνογραφικό μουσείο –μνημείο της αποικιοκρατίας–, ο Χο Ρούι Αν παρατήρησε την ιδρωμένη πλάτη ενός κέρινου ομοιώματος.

 

Το ομοίωμα παρίστανε έναν Ολλανδό ανθρωπολόγο των αρχών του 20ού αιώνα, τον Charles Le Roux, να φωτογραφίζει στις Ανατολικές Ινδίες. Με έναν αριστοτεχνικά ειρωνικό τρόπο, στο Solar: A Meltdown, ο Χο Ρούι Αν εμπλέκει τον –επίσης ιδρωμένο– Mel Gibson, στον ρόλο του φιλόδοξου ρεπόρτερ στην ταραγμένη Ινδονησία του 1965, έτσι όπως απεικονίζεται στην ταινία Επικίνδυνα χρόνια (The Year of Living Dangerously, 1982), αλλά και την Deborah Kerr στο πλευρό του Yul Brynner, ως λευκή χήρα στην Αυλή του βασιλιά του Σιάμ, στο βραβευμένο με Όσκαρ μιούζικαλ Ο Βασιλιάς κι εγώ (The King and I, 1956).


«Το Solar: A Meltdown είναι μια διάλεξη που απογειώνεται από την ιδρωμένη πλάτη ενός ανδρείκελου του ανθρωπολόγου Charles le Roux, το οποίο συνάντησε ο καλλιτέχνης στο Tropenmuseum (Μουσείο των Τροπικών) του Άμστερνταμ.

 

Από αυτή την εικόνα, ο καλλιτέχνης εκκινεί μια σειρά ερευνών που προσπαθεί να φτάσει στα «μετόπισθεν» της Αυτοκρατορίας και, κυρίως, στον ανελέητο ήλιο πίσω της, που σφυροκοπά την αυτοκρατορική πλάτη. Διερευνώντας αυτό το «ηλιακό ασυνείδητο» στο οποίο εδράζεται το ευρωπαϊκό αποικιακό εγχείρημα, η διάλεξη εξετάζει περαιτέρω τη λευκή γυναίκα και τον punkawallah (αυτόν που χειριζόταν τον ανεμιστήρα χειροκίνητα) ως συστατικές μορφές ενός «οικουμενικού υπηρέτη» – ένα καθολικά περίκλειστο, κλιματιζόμενο «παγκόσμιο νοικοκυριό».

 

Κινούμενη σπειροειδώς στη σύγχρονη στιγμή της επίγειας κατάρρευσης, η διάλεξη αναζητά εν τέλει να ανακτήσει τον ιδρώτα ως έναν τρόπο εξόδου από τον εαυτό μας και επαφής με το Ηλιακό.»- Ho Rui An

Στα αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους | Διάρκεια: περίπου 60 λεπτά | Δεν θα επιτρέπεται η είσοδος σε αργοπορημένους, μετά την έναρξη της περφόρμανς


20:30 | Το Κριτικό Λεξικό της Νοτιοανατολικής Ασίας
«Ο όρος «Νοτιοανατολική Ασία» εμφανίστηκε στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ως μια ονοματολογία που επινοήθηκε από τις δυνάμεις των Συμμάχων για να περιγράψει ένα συγκεκριμένο θέατρο μαχών. Το Κριτικό Λεξικό της Νοτιοανατολικής Ασίας ξεκινά με τη μορφή ενός ερωτήματος: σε τι συνίσταται η ενότητα της Νοτιοανατολικής Ασίας, μιας περιοχής που δεν ενοποιήθηκε ποτέ από μια γλώσσα, θρησκεία ή πολιτική εξουσία;

 

Το Λεξικό προχωρά προτείνοντας 26 όρους – έναν για κάθε γράμμα του αγγλικού/λατινικού αλφαβήτου, ο καθένας και μια έννοια, μια κεντρική ιδέα ή μια βιογραφία που προτείνει μια προσέγγιση στο πώς να σκεφτεί και να φανταστεί κανείς τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.


Το 2016, οι συνεργάτες μου κι εγώ δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα για την απορρόφηση και τον σχολιασμό ονλάιν οπτικοακουστικού υλικού, το οποίο με τη σειρά του «τροφοδοτείται» σε ένα ειδικά δημιουργημένο «αλγοριθμικό σύστημα επεξεργασίας» που παράγει αέναα νέους οπτικοακουστικούς συνδυασμούς σύμφωνα με εννοιολογικές παραμέτρους που βασίζονται σε αυτούς τους 26 όρους.

 

Οι λειτουργίες του συστήματος εμφανίζονται σε μια ιστοσελίδα. Το θεωρώ αυτό ως το ημερολόγιο εργασίας μου και την ταινία που παράγει αέναα το σύστημα ως το κινηματογραφημένο όνειρο του ημερολογίου μου. Η διάλεξη μάς ξεναγεί στα Α, Β, Γ του Λεξικού και στα πρότζεκτ που αυτό έχει κυοφορήσει.»- Ho Tzu Nyen

Στα αγγλικά | Διάρκεια: περίπου 60 λεπτά


21:30 | Μετά τις περφόρμανς, ακολουθεί συζήτηση μεταξύ των καλλιτεχνών και της June Yap, Διευθύντριας Επιμελειών, Προγραμμάτων και Εκδόσεων στο Μουσείο Τέχνης της Σιγκαπούρης.

ΠΟΤΕ12/05/2018 - 12/05/2018
ΠΟΥΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ
Μικρή Σκηνή
ΣκηνοθεσίαHo Rui An
Άλλοι συντελεστέςHo Rui An
Οδηγός Θεάτρου