Ένας δικαστικός κυκεώνας για το ποιος θα πληρώσει την αποκόλληση του γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων Ever Given από τη Διώρυγα του Σουέζ, αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα.
Η προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προκάλεσε τεράστια προβλήματα και ένα μποτιλιάρισμα τουλάχιστον 400 πλοίων, τα οποία περίμεναν για να διασχίσουν αυτή την σημαντική οδό για το θαλάσσιο εμπόριο που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο. Το μήκους 400 μέτρων πλοίο μεταφοράς κοντέινερ είναι πλέον αγκυροβολημένο στη λίμνη πλάι στη διώρυγα και οι πραγματογνώμονες έχουν ήδη επιβιβαστεί για να διερευνήσουν την υπόθεση.
Όπως δηλώνουν νομικοί κύκλοι, το Ever Given αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο πολύχρονης δικαστικής διαμάχης με την συμμετοχή εταιριών εμπορικής ναυτιλίας και ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά και του αιγυπτιακού κράτους και της αρχής λειτουργίας της Διώρυγας.
Εκτιμάται μάλιστα ότι η υπόθεση που αφορά στο πλοίο Evergreen ίσως αλλάξει τα δεδομένα στον ναυτιλιακό κλάδο και το πώς ασφαλίζονται και αποζημιώνονται τα πλοία και τα φορτία τους.
Σημειώνεται ότι αρχικά η προσάραξη αποδόθηκε στους ισχυρούς ανέμους, όμως αργότερα αναφέρθηκε και μηχανικό πρόβλημα, με τον επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας να κάνει λόγο για «τεχνικά ή ανθρώπινα σφάλματα». Πίσω από τις αντικρουόμενες αναφορές στα αίτια της προσάραξης του πλοίου, ίσως βρίσκονται οι διαφορετικές κατευθύνσεις στην απόδοση ευθύνης για το περιστατικό, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Σαλ Μεργκολιάνο του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας στις ΗΠΑ.
Ο ίδιος εξηγεί ότι τυχόν απόδοση του περιστατικού σε μηχανική βλάβη ή ανθρώπινο λάθος σημαίνει ότι υπεύθυνη θεωρείται η πλοιοκτήτρια εταιρεία του Evergreen. Εάν όμως η εταιρεία αποδείξει ότι το πρόβλημα οφειλόταν σε ατύχημα, περιλαμβανομένων και των καιρικών συνθηκών, τότε απαλλάσσεται της ευθύνης, μερικώς ή ολικώς.
Πριν λίγες μέρες, πάντως, ο ο ναύαρχος Μοχάμπ Μαμές, βοηθός του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, δήλωσε ότι θα διεκδικήσει αποζημιώσεις από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων Ever Given.
«Θα απαιτήσουμε αποζημιώσεις από την πλοιοκτήτρια εταιρεία για όλες τις συνέπειες από την ακινητοποίηση του πλοίου, για την χρήση όλων των ρυμουλκών, θα απαιτήσουμε το πλήρες κόστος», τόνισε ο βοηθός του Αιγύπτιου προέδρου σε θέματα ανάπτυξης λιμένων και της Διώρυγας του Σουέζ. Παράλληλα επέρριψε την ευθύνη του περιστατικού στον καπετάνιο του πλοίου. «Αυτό που συνέβη ήταν ευθύνη του καπετάνιου, το κανάλι μας είναι ασφαλές», σημείωσε.
Ο Αιγύπτιος ναύαρχος τόνισε πως η Αίγυπτος δεν πρόκειται να κάνει κατασκευαστικές αλλαγές στην Διώρυγα. «…το κανάλι είναι απολύτως ασφαλές, όλα τα πλοία το διασχίζουν χωρίς προβλήματα, αν κάτι συμβεί, είναι πολύ σπάνιο», συμπλήρωσε.
Με πληροφορίες από Guardian