Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021

Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
0

«Στην έκθεση που διοργανώνει η Διεθνής Art Gallery White Cube στην κεντρική αίθουσά της Bermondsey στο Λονδίνο, από τις 12 Μαΐου, παρουσιάζεται ένα σημαντικό σύνολο έργων από την καλλιτεχνική πορεία του γλύπτη Takis που περιλαμβάνει ιστορικά αλλά και πιο σύγχρονα έργα.

Όπως πάντα τα Σινιάλα, είτε με τα χαρακτηριστικά objets trouvés είτε Φωτεινά, αποτελούν μια κατηγορία αρκετά προσφιλή στο φιλότεχνο κοινό και στους διεθνείς συλλέκτες. Παρουσιάζονται επίσης και άλλες κατηγορίες πιο σύγχρονων έργων, όπως για παράδειγμα οι «Μαγνητικοί Τοίχοι – Τέταρτη Διάσταση», έργα τα οποία ο Takis αγαπούσε πολύ, λέει η Μένια Κούλη, διευθύντρια επικοινωνίας στο ίδρυμα του γλύπτη.

Καλλιτέχνης σύγχρονος και πρωτοποριακός, ο Takis ακολουθεί μια πορεία που εκτίθεται στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, με ρίζες σε μια γλυπτική παράδοση η οποία κυμαίνεται από την αρχαία ελληνική γλυπτική, τον Giacometti και φθάνει στα τεχνολογικά αντικείμενα και κατασκευάσματα της σύγχρονης εποχής. Τα έργα του κοσμούν τις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου όπως το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης George Pompidou στο Παρίσι, το ΜΟΜΑ και το Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης, τη De Menil Collection στο Χιούστον, την Tate Modern του Λονδίνου, την Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία. Στη Γαλλία, το Μουσείο του Jeu de Paume, το Palais de Tokyo και το Fondation Maeght έχουν οργανώσει μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις αφιερωμένες στον καλλιτέχνη. Το έργο του επίσης εκτίθεται στους κήπους της UNESCO στο Παρίσι και στην περιοχή της La Défense, όπου η γαλλική κυβέρνηση του παραχωρεί τον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο που δόθηκε ποτέ στην ιστορία του Παρισιού σε καλλιτέχνη: 3500 τμ για ένα “δάσος” από 49 Φωτεινά Σινιάλα.

Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Μαγνητικά Πεδία, 1970. © Takis

Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός παγκοσμίως ως TAKIS, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής. Πρωτοπόρος της κινητικής τέχνης, ξεδίπλωσε το καλλιτεχνικό του ταλέντο μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επιβλήθηκε προσφέροντας μια διαφορετική προσέγγιση της κινητικής τέχνης. Καλλιτέχνης αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, κατάφερε να δημιουργήσει μια άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και τις επιστήμες συνδυάζοντας στοιχεία της φύσης και της φυσικής στη γλυπτική του. Ο Takis ως «ακάματος δουλευτής των μαγνητικών πεδίων …» εξακολουθούσε μέχρι τέλους να πειραματίζεται και να δημιουργεί κινητικά έργα τέχνης που έχουν εμπνεύσει ζωγράφους, γλύπτες και ποιητές της γενιάς του αλλά και συγχρόνους του.

Στα τέλη του 1953 αναχωρεί για το Παρίσι. Το 1954, φτάνοντας στο Παρίσι εντάσσεται για λίγους μήνες στο ατελιέ του Brancusi. Τα τρία περίπου επόμενα χρόνια ταξιδεύει και ζει ανάμεσα στο Παρίσι και στο Λονδίνο, όπου εμπνέεται και δημιουργεί τα πρώτα του κινητικά έργα. Eντυπωσιασμένος από τα ραντάρ, τις κεραίες και τα τεχνολογικά κατασκευάσματα που κοσμούν τον σιδηροδρομικό σταθμό στο Calais της Γαλλίας, εμπνέεται και δημιουργεί τα πρώτα του Σινιάλα, τα οποία ενώ στην αρχή είναι άκαμπτα και έχουν φωτεινά σήματα στην κορυφή τους, σταδιακά αλλάζουν μορφή. Στην κορυφή τους τοποθετούνται πυροτεχνήματα μέσω των οποίων πραγματοποιεί διάφορα street art happenings στις πλατείες του Παρισιού, αποκτούν ευελιξία, κοσμούνται με τα λεγόμενα «objets trouvés», λικνίζονται χάρη στην πνοή του ανέμου ενώ όταν κρούουν μεταξύ τους παράγουν μοναδικούς ήχους δίνοντας την αίσθηση της δόνησης των χορδών και της μελωδίας της άρπας.

Από το 1955 και μέχρι το τέλος του 1965 ο Takis, ως καλλιτεχνική διάνοια ήδη από τότε, πειραματίζεται με όλα τα στοιχεία του περιβάλλοντος και της φύσης τα οποία μας περιβάλλουν, αλλά αδυνατούμε να εντοπίσουμε με γυμνό μάτι. Αυτά τα στοιχεία θα αποτελέσουν τη βάση της καλλιτεχνικής του πορείας και εξερεύνησης καθώς χάρη σε αυτά διακρίνεται, ξεχωρίζει και καινοτομεί. Εξερευνά τις μαγνητικές δυνάμεις και την ενέργεια των μαγνητικών πεδίων τα οποία αποτελούν ένα από τα θεμέλια του έργου του στην καλλιτεχνική του έρευνα. Πειραματίζεται με τον ηλεκτρισμό, τον ήχο και το φως όπως και άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς των Νεο-Ρεαλιστών της δεκαετίας του 1960 στο Παρίσι. Έτσι, μέσω της τέχνης του καθιστά ορατά όλα αυτά τα αόρατα στοιχεία. Επηρεασμένος από όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και από τις κοσμικές δυνάμεις και την επικοινωνία με το υπερπέραν, δημιουργεί Τηλεγλυπτά και Τηλεπίνακες, Τηλεφώτα, Καντράν, Μουσικά.

Ο Takis πέθανε στις 9 Αυγούστου 2019 σε ηλικία 94 ετών.

Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Σινιάλα. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Φωτεινό Σινιάλο, λεπτομέρεια. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Αντιβαρύτητα, 1991. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Τα Σινιάλα
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Φωτεινό Σινιάλο, 1978. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Μαγνητικά Πεδία, 1970, λεπτομέρεια. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Μουσικό, 1966. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Μαγνητικά Πεδία – Η 4η Διάσταση, 1997. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Σινιάλα, 1979. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Σινιάλο, 1982. © Takis
Τα έργα του Takis στη γκαλερί White Cube στο Λονδίνο από τις 12 Μαΐου 2021 Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ