Τα βιβλία που θα κάνετε δώρο το Πάσχα
Αστυνομικά με άρωμα από Ελλάδα, Ρωσία και Ισλανδία, ένα μυθιστόρημα για τη μητρότητα ιδωμένη αλλιώς και μια μελέτη που προσεγγίζει τη Βαβέλ με έναν πολύ φρέσκο και πρωτότυπο τρόπο.
ADVERTORIAL
Μπορεί φέτος το Πάσχα να είναι καλύτερο από το περσινό, με λιγότερες απαγορεύσεις και με καλύτερες και πιο ευοίωνες προοπτικές για όσα έρχονται, ωστόσο θα χρειαστεί και πάλι να αλλάξουμε τις γιορτινές μας συνήθειες, να προσαρμοστούμε. Σε αυτό θα μας βοηθήσει μια συνήθεια που ευτυχώς δεν αλλάζει, το σταθερό, πασχαλινό αυτήν τη φορά, ραντεβού με τις προτάσεις που το Μεταίχμιο έχει ετοιμάσει για την περίοδο.
Μια πρώτη επιλογή από την κατηγορία του αστυνομικού μυθιστορήματος είναι η καινούργια, τέταρτη για την ακρίβεια, περιπέτεια του αστυνόμου Χάρη Νικολόπουλου, μέσω του οποίου η Χίλντα Παπαδημητρίου ξετυλίγει τις ευφάνταστες και πάντα προσεγμένες ιστορίες της. Στο «Ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίου», λοιπόν, βρίσκουμε τον Χάρη Νικολόπουλο περίπου μία δεκαετία πριν, έχοντας επιστρέψει από τη Ναύπακτο στην Αθήνα, προκειμένου να φροντίσει τη μητέρα του, που έχει διαγνωστεί με Αλτσχάιμερ πρόωρης εξέλιξης. Στον οίκο ευγηρίας όπου τη μεταφέρει γνωρίζει μια ψυχολόγο, διευθύντρια ενός ξενώνα για κακοποιημένες γυναίκες και θύματα σεξουαλικού τράφικινγκ. Όταν αυτή δολοφονείται, μπαίνει στον υπόκοσμο. Σε αυτή την υπόθεση θα έχει δίπλα του πολύτιμη βοηθό τη νεαρή, εκκεντρική αλλά δαιμόνια υπαστυνόμο Αΐντα Μητροπούλου. Το μυθιστόρημα διαβάζεται και αυτόνομα, το σίγουρο όμως είναι ότι θα σας παρασύρει στον γοητευτικό, επηρεασμένο από το νουάρ και τη μουσική κόσμο της συγγραφέως.
Από την Ισλανδία έρχεται το επόμενο μυθιστόρημα, ο «Τόπος Εκτέλεσης», της Yrsa Sigurdardottir, που θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα αστυνομικού θρίλερ στη χώρα της και όχι άδικα, αφού τα βιβλία της έχουν λάβει πολλές και σημαντικές βραβεύσεις, έχουν μπει σε λίστες ευπώλητων, ενώ πολλά από αυτά έχουν μεταφερθεί και στον κινηματογράφο. Στο συγκεκριμένο παρακολουθούμε την εξιχνίαση της δολοφονίας ενός άντρα που βρίσκεται κρεμασμένος στην ηφαιστειογενή κοιλάδα με την ονομασία Τόπος Εκτέλεσης, λίγο έξω από το Ρέικιαβικ. Η αστυνομία ερευνά τη ζωή του και οδηγείται σε ένα αγόρι που ενώ αρχικά δεν μοιάζει να σχετίζεται με την υπόθεση, δείχνει να έχει βιώσει πολύ τραυματικές καταστάσεις. Τα φαινομενικά ασύνδετα στοιχεία αυτής της ιστορίας αναλαμβάνει να ενώσει το γνωστό και από άλλα μυθιστορήματα της Sigurdardottir δίδυμο του επιθεωρητή Χούλνταρ και της παιδοψυχολόγου Φρέιγια, ώστε να εξιχνιάσει αυτό το συναρπαστικό και δεξιοτεχνικά στημένο μυστήριο. Δεν είναι να απορεί κανείς που τα δικαιώματά του έχουν πωληθεί σε 18 χώρες.
Στη χερσόνησο Καμτσάτκα της Ρωσίας εκτυλίσσεται το σκηνικό της επόμενης προς εξιχνίαση υπόθεσης, όπου εξαφανίζονται δυο αδελφές, και η αστυνομία, μήνες μετά, αδυνατεί να τις βρει. Στο ντεμπούτο της, με τίτλο «Γη που χάνεται», η Julia Phillips επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία της μέσα από αλληλεπικαλυπτόμενες και διαδοχικές χρονικά αφηγήσεις γυναικών που συνδέονται με κάποιον τρόπο με το έγκλημα, προωθώντας την αφήγηση κατά έναν μήνα αλλά και δείχνοντας και τον τρόπο που τις έχει επηρεάσει η εξαφάνιση. Η επιτυχία της έγκειται και στο ότι καταφέρνει, παράλληλα, να δώσει με ανάγλυφο τρόπο τις πολυπλοκότητες της περιοχής αλλά και μια γεύση της κουλτούρας της. Ένα έξυπνα φτιαγμένο θρίλερ, υποψήφιο για το National Book Award και μια σειρά άλλα βραβεία, σύμφωνα με τους «New York Times» και πολλά άλλα έγκριτα έντυπα, δε, είναι στα δέκα καλύτερα βιβλία της χρονιάς. Μια περιγραφή της Ρωσίας έτσι όπως δεν την έχουμε ξαναδεί, από μια Καναδή συγγραφέα. Ο ενημερωμένος αναγνώστης σίγουρα θα βρει συγγένειες με τον «Αστερισμό ζωτικών φαινομένων» του Άντονι Μάρα και τη «Γυναίκα του τίγρη» της Τέα Όμπρεχτ.
Η επόμενη πρόταση είναι πολύ ενδιαφέρουσα και μόνο για το γεγονός ότι, αν και είναι το πρώτο βιβλίο της Καναδής Ashley Audrain, έχει προκαλέσει μεγάλη αίσθηση, καθώς κυκλοφόρησε σε Μεγάλη Βρετανία, Καναδά και ΗΠΑ ως το ντεμπούτο της χρονιάς και πρόκειται να εκδοθεί σε άλλες τριάντα οκτώ χώρες, ενώ τα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά δικαιώματά του έχουν αγοραστεί ήδη. Ο λόγος για το «Ένστικτο», ένα μυθιστόρημα που φέρνει στο προσκήνιο την Μπλάιθ Κόνορ, η οποία βιώνει τη μητρότητα ως την πραγματοποίηση του χειρότερού της εφιάλτη. Αν και αποφασισμένη να είναι το ακριβώς αντίθετο από τη μητέρα της, που ήταν απόμακρη και χωρίς στοργή, οι συνθήκες δεν την αφήνουν να δεθεί με την κόρη της, στην οποία βλέπει ένα μοχθηρό παιδί. Ένα έντονο ψυχολογικό δράμα, με κοφτές προτάσεις και έντονη, σχεδόν αυτόματη γραφή, το «Ένστικτο» υφολογικά και θεματικά θυμίζει τις ταινίες «Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν» της Σράιβερ και «Γλυκό τραγούδι» της Σλιμανί, φωτίζοντας πλευρές της οικογενειακής ζωής που σπανίως προβάλλονται στη λογοτεχνία.
Η «Βαβέλ» είναι η non-fiction πρόταση του Μεταιχμίου, από τη σειρά «Οξυγόνο», μέσα από την οποία ο αναγνώστης θα κάνει έναν ιδιότυπο γύρο του κόσμου μέσα από τις είκοσι γλώσσες με τους περισσότερους ομιλητές. Κι αν νομίζετε πως απευθύνεται μόνο σε γλωσσολόγους, η ανάλαφρη και διανθισμένη με χιούμορ γραφή του Gaston Dorren θα σας πείσει για το αντίθετο. Συνδυάζοντας γλωσσολογία και πολιτιστική ιστορία, αποδεικνύει τη δύναμη της γλώσσας. Με δεκατέσσερις εκδότες που έχουν συμφωνήσει να το εκδώσουν ή το έχουν εκδώσει ήδη, το βιβλίο μέχρι στιγμής φτάνει πέντε διαφορετικά συστήματα γραφής ανά τον κόσμο.