Στη Γλωσσομάθεια, το «θα διαβάσουμε ή θα παίξουμε;» δεν είναι δίλημμα
Η Μαρία Ντάβου, γλωσσολόγος και εκπαιδευτικός, έφτιαξε τη Γλωσσομάθεια, ένα σχολείο για γλώσσες.
ADVERTORIAL
Από ένα βιβλιοπωλείο του Αιγυπτιώτη παππού, ένα εργοστάσιο σοκολάτας, ένα μαγικό σχολείο στην Αθήνα και μια περιπλάνηση σε Αμερική και Αγγλία, ξεκινά μια ιστορία για την ξενόγλωσση εκπαίδευση αλλά και για την εκπαίδευση γενικά.
Η Μαρία Ντάβου, γλωσσολόγος και εκπαιδευτικός (Ted talk) έφτιαξε τη Γλωσσομάθεια, ένα σχολείο για γλώσσες. Όχι ένα φροντιστήριο, ούτε ένα κέντρο ξένων γλωσσών. Έφτιαξε ένα Σχολείο.
Στη Γλωσσομάθεια το δίλημμα «διάβασμα ή παιχνίδι» δεν υπάρχει. Διαβάζουν λογοτεχνία και παραμύθια, γράφουν ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα, κάνουν πειράματα, ανακαλύπτουν τον κόσμο. Γιατί τι είναι αλήθεια η γλώσσα; Ένας τρόπος να κατανοήσουμε τον εαυτό μας και τη ζωή. Στη Γλωσσομάθεια, η Μαρία Ντάβου μαζί με μια ομάδα εμπνευσμένων εκπαιδευτικών από την Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική, με το όνειρο μιας διαφορετικής προσέγγισης στην εκπαίδευση, «χακάρει το σύστημα».
Με αρχές εμπνευσμένες από την Κριτική Παιδαγωγική, την Επικοινωνιακή Προσέγγιση και τη Μαθητοκεντρικη Διδασκαλία, στη Γλωσσομάθεια, ξεχνά κανείς τις παραδοσιακές ασκήσεις γραμματικής, τις λίστες λέξεων για απομνημόνευση, την ανάγνωση κειμένων χωρίς ενδιαφέρον. Ο μαθητής είναι στο κέντρο. Συνταξιδιώτης με τον δάσκαλο, ζουν μαζί εμπειρίες. «Πετούν» πάνω σε μαγικά χαλιά, κλείνουν τα μάτια κι οραματίζονται μακρινούς τόπους, βγαίνουν έξω από τις αίθουσες και φυτεύουν τουλίπες, εξερευνούν τις γειτονιές, φτιάχνουν τον κόσμο μας καλύτερο.
Το σχολείο Γλωσσομάθεια είναι πολυβραβευμένο στην Ελλάδα και το εξωτερικό για τις εκπαιδευτικές του καινοτομίες.
Οι μαθητές της Γλωσσομάθειας κατακτούν την ξένη γλώσσα με φυσικό τρόπο, ζουν μέσα σε αυτή, μιλούν με άνεση και τέλεια προφορά, δε μαθαίνουν κανόνες για τη γλώσσα, αλλά να παράγουν με άνεση τη γλώσσα για τους λόγους που θέλουν οι ίδιοι, για τα μηνύματα που θέλουν οι ίδιοι να επικοινωνήσουν, για τη χαρά της αλληλεπίδρασης με τον άλλο.
Το δίλημμα «να διαβάσουμε ή να παίξουμε;» δεν υπάρχει στο σχολείο αυτό. Διαβάζουν γιατί παίζουν κι αγαπούν την εξερεύνηση της αφήγησης, παίζουν ενώ διαβάζουν, αναζητούν την πρόκληση που θα τους συναρπάσει για να συνεχίσουν το ταξίδι προς τη νέα γνώση.
Τα προγράμματα της Γλωσσομάθειας είναι φτιαγμένα για τις διαφορετικές ηλικίες των μαθητών και βασίζονται στις ίδιες παιδαγωγικές και μεθοδολογικές αρχές.
Preschool για μαθητές 3–5
Μαθαίνουν τους ήχους της γλώσσας, χρησιμοποιούν το σώμα τους και τη φωνή τους, παίζουν , μαγειρεύουν, φτιάχνουν κατασκευές, χορεύουν, τραγουδούν στα αγγλικά.
Inquiring Minds για μαθητές 6–12 χρόνων
Ξεκινούν από τα ερωτήματα που έχουν τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία. Πού βρισκόμαστε στο σύμπαν; Είμαστε ο καθένας μας ένα σύμπαν; Πώς διαφέρουμε ο ένας από τον άλλον; Πώς λειτουργεί το σώμα μας; Τι μάς συνδέει; Γιατί θέλουμε να έχουμε φίλους; Γιατί γράφουμε ποιήματα;
Κάνουν βιολογία, αστρονομία, ανθρωπολογία, φυσική και χημεία στα αγγλικά. Παρουσιάζουν τα πειράματα τους, τα ευρήματα, φτιάχνουν ιστορίες, διαβάζουν πολλά παραμύθια, γίνονται οι ήρωες των ιστοριών. Οι μαθητές διαλέγουν το ερώτημα που θέλουν να εξερευνήσουν, ανακαλύπτουν τη γλώσσα που χρειάζονται για να το κάνουν και τη χρησιμοποιούν με κέφι και έμπνευση.
Deeper Learning για μαθητές 12–17 χρόνων και για ενήλικες
Τι συνέβη στη Σταχτοπούτα μετά τον γάμο; Γιατί οι ξανθιές είναι πάντα οι καλές στα παραμύθια; Μπορούμε να ερωτευτούμε ένα ρομπότ; Τα ζώα έχουν γλώσσα; Υπάρχει συνείδηση; Πώς μπορώ να αποδείξω ότι υπάρχω κι ότι δεν είμαι το όνειρο κάποιου; Τι είναι η μνήμη; Φτιάχτηκα έτσι, γεννήθηκα έτσι ή έγινα έτσι; Υπάρχει η ιδέα πριν τη λέξη; Η σκέψη πριν τη λέξη; Πώς θα ήταν ο κόσμος αν οι ναζί επικρατούσαν στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο; Γιατί βλέπουμε όνειρα; Τι είναι η αγάπη;
Αυτά και πολλά άλλα είναι τα ερωτήματα που εξερευνούν στο Deeper Learning. Το Deeper Learning είναι ένα καινοτόμο πολυβραβευμένο πρόγραμμα για εκμάθηση γλώσσας, που φτιάχτηκε από τον Άγγελο Ευαγγελίδη και τη Μαρία Ντάβου και βασίζεται στη φιλοσοφική αναζήτησή.
Μελετούν δοκίμια και επιστημονικά άρθρα, βλέπουν σειρές και ταινίες, ακούν podcast, τραγούδια και oral poetry, αναλύουν graffiti, γράφουν δημιουργικά, γράφουν ερευνητική εργασία, παρουσιάζουν ομιλίες σε μαθητικά συνέδρια. Με άνεση, με αγάπη για την ανακάλυψη της γνώσης, για τις απαντήσεις που δεν υπάρχουν, που δεν «γκουγκλάρονται», με όπλο την αβεβαιότητα. Δεν έχουν βιβλία αλλά διαβάζουν λογοτεχνία. Δεν κάνουν ασκήσεις γραμματικής αλλά παίζουν γλωσσικά παιχνίδια με τα κείμενα, επικεντρώνονται στην ουσία: να σκέφτονται στα αγγλικά, να σκέφτονται γενικά.
Το Deeper Learning είναι η πιο όμορφη περιπέτεια: βουτούν στα βαθιά νερά της φιλοσοφίας, ενώ βλέπουν Black Mirror, διαβάζουν Camus και μελετούν το πείραμα εκμάθησης γλώσσας στον χιμπατζή Washoe. Αναλύουν, συλλέγουν στοιχεία, σκέφτονται, αναπολούν, νιώθουν.
Στη Γλωσσομάθεια, ο στόχος είναι να μάθουν οι μαθητές τη γλώσσα, με αποτέλεσμα να περάσουν τις εξετάσεις, χωρίς άγχος. Αν μπορεί να διαβάσει, να αναλύσει, να συζητήσει Descartes στα Αγγλικά, πόσο δύσκολο θα της/του φανεί το οποιοδήποτε πιστοποιητικό ξένης γλώσσας; Αυτό το σχολείο γλωσσών, δε βρίσκεται στη Φιλανδία ή στο Σαν Φρανσίσκο. Είναι στην Αθήνα. Κι είναι μια εμπειρία, όχι μόνο ένας τόπος.
Bio:
Η Μαρία Ντάβου (ΒΑ, DELTA, MA, PhD ABD) είναι γλωσσολόγος, εκπαιδευτικός και ερευνήτρια. O τομέας της έρευνας της είναι η Εκμάθηση Ξένης Γλώσσας. Έχει περισσότερα από τριάντα χρόνια εμπειρίας στη διδασκαλία, την Εκπαίδευση Καθηγητών και την Παιδαγωγική στην Ελλάδα, την Αγγλία και τις ΗΠΑ. Είναι προσκεκλημένη ομιλήτρια σε διεθνή συνέδρια και σύμβουλος σε σχολεία, εκδοτικούς οίκους και υπουργεία παιδείας σε όλο τον κόσμο.