Νέο Skoda Enyaq: Κβαντικό άλμα
Το νέο, ηλεκτρικό SUV συνιστά τομή στην ανέλιξη της Skoda από έναν κατασκευαστή σύγχρονων μοντέλων Value for Money σε μία μάρκα υψηλής τεχνολογίας και ποιότητας, πάντα με το πλεονέκτημα της ανταγωνιστικής τιμής.
H ένταξη της πάλαι ποτέ σοσιαλιστικής Skoda στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου Volkswagen αποδείχθηκε εμπνευσμένη κίνηση. Η τσέχικη μάρκα ξεκλείδωσε αρχικά τις αγορές της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης στους Γερμανούς, στην πορεία ωστόσο κατέκτησε και τις υπόλοιπες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου χάρη σε μία γκάμα μοντέλων Value for Money. Η Skoda δεν επαναπαύθηκε όμως στις δάφνες της και συνέχισε την ανοδική πορεία της ανεβάζοντας σταθερά τα στάνταρ των αυτοκινήτων της και πλησιάζοντας σε απόσταση αναπνοής από τα αντίστοιχα μοντέλα της μητρικής Volkswagen, με αποτέλεσμα το σταδιακό κλείσιμο της τιμολογιακής ψαλίδας μεταξύ τους.
Με το ηλεκτροκίνητο Enyaq, που οδηγήσαμε για σύντομο χρονικό διάστημα στην Αττική, έκανε πλέον η Skoda ένα πραγματικό κβαντικό άλμα παρουσιάζοντας ένα μοντέλο που πρέπει να ψάξεις με το μικροσκόπιο για να ανακαλύψεις κάποια χτυπητή αδυναμία. Ταυτόχρονα παραμένουν οι τιμές του αυτοκινήτου προσγειωμένες για τα δεδομένα ενός αμιγώς ηλεκτρικού οικογενειακού SUV, καθώς ξεκινούν στην έκδοση των 148 ίππων από 29.942 ευρώ συμπεριλαμβανομένης της σχετικής επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Οι πανευρωπαϊκές παραγγελίες για το Enyaq ξεπέρασαν τις 20.000 πριν καν μπει το αυτοκίνητο στις εκθέσεις των εξουσιοδοτημένων εμπόρων.
Το Enyaq δείχνει μεγάλο, αλλά όχι ογκώδες και οι κοντοί πρόβολοι, το μακρύ μεταξόνιο και οι μεγάλοι τροχοί συνθέτουν μία ελκυστική εικόνα ενός SUV με εξαιρετικές αναλογίες. Θα μπορούσε μάλιστα να κρύψει εντελώς τον πράσινο χαρακτήρα του και να το περάσεις κάλλιστα για ένα μοντέλο βενζίνης ή πετρελαίου, αν δεν υπήρχε μέσα στο πλαίσιο της μάσκας ένα πλαστικό κάλυμμα αντί για τις κυψέλες ενός ψυγείου. Μία ξεχωριστή νότα δίνει το προαιρετικό Crystal Face, δηλαδή η νέα μάσκα με κάθετες ραβδώσεις που φωτίζονται από 131 LED και μία οριζόντια λωρίδα φωτός σε όλο το πλάτος του αμαξώματος.
Το μήκους 4,65 μ. διαθέτει όλες τις προδιαγραφές ενός best seller προσφέροντας άφθονους χώρους για μία οικογένεια με τις αποσκευές της, υποδειγματική άνεση και εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης σε συνδυασμό με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και όχι μόνον. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το γεγονός, ότι οι πανευρωπαϊκές παραγγελίες για το Enyaq ξεπέρασαν τις 20.000 πριν καν μπει το αυτοκίνητο στις εκθέσεις των εξουσιοδοτημένων εμπόρων.
Στο κόκπιτ έχουμε έναν μινιμαλιστικής λογικής πίνακα οργάνων 5,3 ιντσών, ενώ το κέντρο ελέγχου του υπερσύγχρονου συστήματος πολυμέσων είναι μία οθόνη αφής 13 ιντσών, ο χειρισμός της οποίας μπορεί να γίνει και ανέπαφα είτε με κινήσεις των χεριών είτε με φωνητικές εντολές. Πολύ καλές εντυπώσεις αποκομίσαμε από την ποιότητα των υλικών, ενώ δεν λείπουν διάφορες έξυπνες λύσεις όπως η θήκη για ομπρέλα στις μπροστινές πόρτες και το καθαριστικό του καλωδίου φόρτισης πριν αποθηκευτεί στην ειδική τσάντα.
Όπως προαναφέραμε, οι διαθέσιμοι χώροι είναι εξαιρετικά μεγάλοι για πέντε επιβάτες χάρη στην απουσία κεντρικού τούνελ, ενώ και τα 585 λίτρα του πορτμπαγκάζ με τις επιπρόσθετες κρυψώνες κάτω από το πάτωμά του θα τα ζήλευαν ακόμη και οικογενειακά στέισον βάγκον.
Η πρώτη οδηγική εμπειρία μας έγινε στο τιμόνι ενός Skoda Enyaq 60, όπως ονομάζεται η μεσαία έκδοση με μπαταρία χωρητικότητας 62 kWh και ηλεκτροκινητήρα 132 kW, δηλαδή 179 ίππων, που μεταφέρονται στους πίσω τροχούς με τη μεσολάβηση ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν και οι εκδόσεις 50 και 80 με μπαταρίες 55 και 82 kWh και 148 και 204 ίππους αντίστοιχα, ενώ θα ακολουθήσουν αργότερα και τετρακίνητες εκδοχές 265 και 299 ίππων, η τελευταία με τα λογότυπα RS. Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου ήταν κάτι παραπάνω από σβέλτες, αφού η μέγιστη ροπή στρέψης των 310 Nm είναι ουσιαστικά διαθέσιμη με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού.
Έτσι δημιουργείται κατά τις επιταχύνσεις μία αίσθηση έντονης ώθησης προς τα εμπρός με μία απόλυτη γραμμικότητα και χωρίς θόρυβο, αν και απαιτείται μία εξοικείωση καθώς η απουσία ήχου σε ξεγελά και δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα πόσο γρήγορα κινείσαι. Το ενεργειακό κόστος για 100 χλμ. κυμαίνεται γύρω στα 2,5 ευρώ ανάλογα φυσικά με τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας και με το ωράριο φόρτισης και κρίνεται εξαιρετικά χαμηλό για ένα SUV περίπου 2,3 τόνων, ενώ η αυτονομία ξεπερνά τα 400 χιλιόμετρα (έως 350 χλμ. η έκδοση 50 και έως περίπου 540 χλμ. το Enyaq 80).
Η ηλεκτροκίνηση παραμένει μία ακριβή τεχνολογία, κάτι που επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση του Skoda Enyaq, αν και –όπως προείπαμε- διατίθεται σε ανταγωνιστικές τιμές με βάση τα δεδομένα της κατηγορίας και πάντα σε συνδυασμό με τις γενναίες επιδοτήσεις του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Ετσι έχουμε τιμή εκκίνησης για το Enyaq 50 των 148 ίππων τις 29.942 ευρώ, για την έκδοση 60 των 179 ίππων τις 34.898 ευρώ και για την κορυφαία πισωκίνητη 80 τις 40.699 ευρώ, ενώ χωρίς επιδότηση κοστίζουν τα συγκεκριμένα μοντέλα περίπου 5.000 ευρώ ακριβότερα.