Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια της Ευρώπης προειδοποιούν για χάος και πολύωρες αναμονές αν δεν υπάρξει καλύτερος συντονισμός των χωρών για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού ψηφιακού πιστοποιητικού Covid-19.
Το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό Covid-19 αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την Πέμπτη (1/7), αλλά ο Διεθνής Οργανισμός Αεροδρομίων ACI και οι οργανισμοί εκπροσώπησης αεροπορικών εταιρειών A4E, IATA και ERA προειδοποιούν με επιστολή τους προς τους Ευρωπαίους ηγέτες για ένα «ανησυχητικό μωσαϊκό προσεγγίσεων» σε όλη την ήπειρο.
«Καθώς η επιβατική κίνηση αυξάνεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ο κίνδυνος χάους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι πραγματικός», αναφέρουν στην κοινή επιστολή τους, σύμφωνα με το Reuters.
Τα ψηφιακά πιστοποιητικά έχουν σχεδιαστεί για να εμφανίζουν, μέσω κωδικών QR, εάν κάποιος είναι πλήρως εμβολιασμένος, έχει αρνητικό τεστ για κορωνοϊό, ή έχει αναρρώσει από την Covid-19. Από την 1η Ιουλίου θα χρησιμοποιούνται για τις μετακινήσεις στην ΕΕ, αλλά απαιτούνται επιπλέον έλεγχοι και κατάλληλος εξοπλισμός.
Στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι ο μόνος τρόπος για να αποφευχθούν οι τεράστιες ουρές και καθυστερήσεις στην κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου είναι η εφαρμογή ενός συστήματος σύμφωνα με το οποίο τόσο το πιστοποιητικό εμβολιασμού όσο και τα έντυπα εντοπισμού επιβατών θα υποβάλλονται σε επεξεργασία εξ αποστάσεως, πριν φτάσει ο επιβάτης στο αεροδρόμιο.
Οι έλεγχοι πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο στη χώρα αναχώρησης και όχι κατά την άφιξη και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να διαχειρίζονται τα υγειονομικά δεδομένα και να παρέχουν εξοπλισμό για τον έλεγχο των κωδικών QR, αναφέρει η επιστολή.
«Ένα υψηλό επίπεδο κατακερματισμού και διαφοροποίησεων στην εφαρμογή του ψηφιακού πιστοποιητικού... καθώς και η συνεχής επανάληψη ελέγχων εγγράφων σε πολλές χώρες είναι ανησυχητικό», επισημαίνει η επιστολή.
Ο Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, Ολιβιέ Γιάνκοβετς, ένας από τους υπογράφοντες της επιστολής, δήλωσε ότι τα μέλη του ομίλου «αρχίζουν να ανησυχούν πολύ».
«Το να ανταπεξέλθουμε σε αυτή την αύξηση θα είναι μια άνευ προηγουμένου πρόκληση», είπε και πρόσθεσε ότι τον αγχώνει πάρα πολύ ο όγκος των περιπτώσεων εξακρίβωσης που γίνεται ακόμα χειροκίνητα στα αεροδρόμια.
Ο χρόνος περιήγησης στα αεροδρόμια κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού διπλασιάστηκε σε 3 ώρες από 1-1/2 ώρες πριν την πανδημία, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της IATA, αρμόδιος για την Ευρώπη, Ραφαέλ Σβάρτσμαν, που επίσης υπογράφει την επιστολή.
Αν δεν υπάρξουν αλλαγές και η χωρητικότητα επιστρέψει σε επίπεδα προ-Covid, ο χρόνος αυτός θα μπορούσε θεωρητικά να αυξηθεί σε πέντε ή και οκτώ ώρες, ένα απαράδεκτο χρονικό διάστημα, τόνισε.
Ενόψει της αυριανής συνάντησης για το ψηφιακό πιστοποιητικό, η Κομισιόν εξέδωσε οδηγίες για τα μέλη της που αποτυπώνουν ορισμένες από τις ανησυχίες, σημειώνοντας ότι έχουν σχεδιαστεί δέκα διαφορετικοί συνδυασμοί ελέγχων από διάφορες χώρες.
Αυτό κινδυνεύει να οδηγήσει σε «περιττά αλληλεπικαλλούμενα μέτρα και ως συνέπεια ουρές και συνωστισμούς στα αεροδρόμια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της A4E, Τόμας Ρέιναρτ, τονίζοντας πως η κατάσταση αυτή κινδυνεύει να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επιβατών.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ Reuters