Ίχνη βυθισμένου ρωμαϊκού δρόμου βρέθηκαν στο βυθό της Βενετίας

Ίχνη βυθισμένου ρωμαϊκού δρόμου βρέθηκαν στο βυθό της Βενετίας Facebook Twitter
Ο δρόμος που ένωνε τις δυο πλευρές της λιμνοθάλασσας | Photo by Fantina Madricardo
0

Ερευνητές στην Ιταλία βρήκαν τα ερείπια ενός ρωμαϊκού δρόμου στον πυθμένα της βενετσιάνικης λιμνοθάλασσας.

«Πιστεύουμε ότι αυτό που βρήκαμε είναι ένα μέρος ενός δρόμου που συνέδεε το νότιο και το βόρειο τμήμα της λιμνοθάλασσας της Βενετίας», λέει η Fantina Madricardo, γεωφυσικός στο Ινστιτούτο Θαλάσσιων Επιστημών ISMAR στη Βενετία.

Το μονοπάτι θα επέτρεπε στους ανθρώπους να ταξιδεύουν από και προς την αρχαία ρωμαϊκή πόλη Altinum, που βρίσκεται στο βόρειο άκρο της λιμνοθάλασσας.

Όπως γράφουν η Madricardo και οι συνάδελφοί της στο επιστημονικό περιοδικό Scientific Reports, τα ευρήματά τους δείχνουν ότι η περιοχή που έγινε η λιμνοθάλασσα φιλοξενούσε εκτεταμένους ρωμαϊκούς οικισμούς πολύ πριν από την ίδρυση της Βενετίας τον πέμπτο αιώνα μ.Χ. Εκείνη την εποχή, πολύ περισσότερα από τα μέρη που είναι τώρα υποβρύχια, ήταν ξηρά.

«Η λιμνοθάλασσα της Βενετίας σχηματίστηκε από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας μετά τον τελευταίο παγετώνα, οπότε πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη διαδικασία», λέει ο Madricardo στον Tom Metcalfe του Live Science. «Γνωρίζουμε ότι από τους ρωμαϊκούς χρόνους - περίπου πριν 2.000 χρόνια - η στάθμη της θάλασσας εκεί αυξήθηκε» έως και 8 πόδια.

Σύμφωνα με την Krista Charles του New Scientist, ο αρχαιολόγος Canal Ernesto υποστήριξε για πρώτη φορά ότι οι αρχαίες τεχνητές κατασκευές υπήρχαν κάτω από τα νερά του καναλιού, τη δεκαετία του 1980. Η ιδέα του πυροδότησε έντονο διάλογο μεταξύ των ερευνητών, αλλά η τεχνολογία εκείνη την εποχή δεν επέτρεψε μεγάλη εξερεύνηση. «Η περιοχή είναι πολύ δύσκολο να διερευνηθεί από δύτες επειδή υπάρχουν ισχυρά ρεύματα και το νερό στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας είναι πολύ θολό», λέει η Madricardo στο New Scientist.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια συσκευή σόναρ multibeam τοποθετημένη σε ένα σκάφος για να δημιουργήσουν τρισδιάστατες εικόνες του τοπίου στο βυθό της λιμνοθάλασσας. Η νέα έρευνα μπόρεσε να επιβεβαιώσει ότι υπάρχουν μεγάλες, πεπλατυσμένες πέτρες παρόμοιες με τις βάσεις που χρησιμοποιούνται στο σύστημα δρόμων που διατρέχουν όλη τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Αυτοί οι βράχοι τοποθετήθηκαν συστηματικά κατά μήκος μιας αμμώδους κορυφογραμμής που θα ήταν τότε πάνω από το νερό.

Η ομάδα βρήκε επίσης 12 κατασκευές, μερικές με ύψος έως 9 πόδια και μήκος 170 πόδια, στη διαδρομή που βρέθηκε, καθώς και ό, τι φαίνεται ήταν αποβάθρες.

Σύμφωνα με τον Ariel David του Haaretz, οι ιστορικοί έχουν υποστηρίξει ότι μεγάλης ο κλίμακας οικισμός της περιοχής της Βενετίας ξεκίνησε μόλις τον πέμπτο αιώνα, όταν πρόσφυγες από την παρακμάζουσα Δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία έφτασαν εκεί για να ξεφύγουν από εισβολές.

«Η Βενετία θεωρήθηκε ότι χτίστηκε σε ένα ερημικό μέρος χωρίς προηγούμενα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας», λέει ο Madricardo στον Haaretz. «… Το Altinum ήταν ο κύριος αστικός χώρος στην περιοχή, αλλά τώρα πιστεύουμε ότι υπήρχαν ήδη πολλοί οικισμοί στη λιμνοθάλασσα που συνδέονταν με αυτόν και συνυπάρχουν με αυτόν, οπότε η μετανάστευση σε αυτήν την περιοχή ήταν μια πιο σταδιακή διαδικασία που ξεκίνησε νωρίτερα.»

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ