«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Χάλκινη προτομή αλόγου. Museo Archeologico Nazionale di Firenze (Direzione Regionale Musei della Toscana)–Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας (Περιφερειακή Διεύθυνση Μουσείων της Τοσκάνης)

Το άλογο στην αρχαία Αθήνα. Mια πρωτότυπη έκθεση

0

Μόνο στην Ακρόπολη, στη ζωφόρο του Παρθενώνα και στις μετόπες μπορεί κανείς να μετρήσει περισσότερα από 200 ανάγλυφα άλογα. Η πληθώρα μελανόμορφων αμφορέων με εικονογραφία αλόγων, τα ιππόμορφα πήλινα σκεύη, τα παιδικά αλογάκια, αμφορείς μέσα στους οποίους θάφτηκαν βρέφη και αναπαριστούν στην εξωτερική τους επιφάνεια άλογα, όλα μαρτυρούν τον μεγάλο θαυμασμό και την αγάπη που έτρεφαν οι αρχαίοι Αθηναίοι για το πανέμορφο και περήφανο αυτό ζώο. 

Το άλογο δεν ήταν μόνο ένας πιστός σύντροφος στον πόλεμο και την ειρήνη, χρήσιμο μέσο για να μεταφέρει με ταχύτητα τον αναβάτη του από την πόλη στην ύπαιθρο ή σε άλλη πόλη και το βασικότερο εργαλείο στη μάχη, αλλά με την ορμητικότητά του, που θύμιζε τη δυναμική των κυμάτων και τη σφοδρότητα ενός ποταμού, ήταν το ιερό ζώο του Ποσειδώνα. Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που βρέθηκαν τόσοι τάφοι αλόγων στο Φάληρο, δίνοντας τροφή για εικασίες είτε περί θυσιών αλόγων είτε περί ύπαρξης ιπποδρομίου εκεί (όπως και στη σύγχρονη εποχή) και κέντρου εκπαίδευσης του αθηναϊκού ιππικού. Με αυτές τις περιγραφές εξηγεί η διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών της Αθήνας κ. Τζένιφερ Νάιλς την έκθεση «ΙΠΠΟΣ: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», την οποία και επιμελείται, και συμπληρώνει: «Ο σπουδαίος πολιτικός Κίμωνας, λέει ο Ηρόδοτος, κηδεύτηκε δίπλα στα άλογά του. Είχε στην κατοχή του φοράδες που είχαν κερδίσει βραβεία στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Όσον αφορά τους σκελετούς υγιών αρσενικών αλόγων, νέων σε ηλικία, μεταξύ τεσσάρων και επτά χρονών, τα οποία βρέθηκαν τοποθετημένα σε στάση καλπασμού, με την ουρά να ανεμίζει ψηλά, κάνουμε εικασίες ότι όντως θυσιάστηκαν δίπλα στη θάλασσα, στον θεό Ποσειδώνα, που λατρευόταν ως "ίππιος". Το ερώτημα ίσως να μην μπορεί να απαντηθεί με απόλυτη βεβαιότητα, ωστόσο γνωρίζουμε ότι κατά την περίοδο του χαλκού (1200 π.Χ.) γίνονταν θυσίες αλόγων τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας. Τα άλογα είναι πολύ όμορφα τοποθετημένα στους τάφους τους, δηλαδή καθόλου στην τύχη, καθώς, ως γιγαντόσωμα ζώα, θα ήταν δύσκολο να πεταχτούν μέσα στο χώμα αδέξια και χωρίς προσοχή. Στην έκθεση για πρώτη φορά θα εκτεθεί σκελετός αλόγου όπως βρέθηκε μέσα στον τάφο του». 

Τα εκθέματα καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο, από τη γεωμετρική μέχρι την ελληνιστική, και έχουν παραχωρηθεί ως δάνεια από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό, του Κεραμεικού, της Βραυρώνας και από την Αγορά, αλλά και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, του οποίου το έκθεμα ίσως είναι και το πιο εντυπωσιακό.

Η κατοχή ενός αλόγου στην αρχαία Αθήνα δεν ήταν κάτι που αφορούσε όλους τους πολίτες, καθώς το κόστος αγοράς του ήταν απρόσιτο για την πλειονότητα. Ένα άλογο, που συνήθως το έφερναν από τη Θεσσαλία, κόστιζε 700 δραχμές, δηλαδή μισθούς δύο ετών. Αυτό αποδεικνύει χωρίς καμία αμφιβολία ότι κάτοχος αλόγου μπορούσε να είναι μόνο γόνος εύπορης οικογένειας. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Αριστοφάνης βάζει στους «Ιππείς» του τον Χορό να αποτελείται από νέους, μέλη της ανώτερης οικονομικά και κοινωνικά τάξης της Αθήνας. Η ίδια εξήγηση δίνεται και για την ύπαρξη τόσο πολλών ονομάτων με το συνθετικό -ίππος, όπως Ιπποκράτης, Ίππαρχος, Δέξιππος, Ξάνθιππος και άλλα. Αποτελούσαν μόδα της εποχής, καθώς πολλοί ήθελαν να υιοθετούν ανάλογα ονόματα ως ενδεικτικά ευγενικής καταγωγής.  

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Πρωτογεωμετρικό πήλινο αλογάκι από παιδική ταφή. Φωτογράφος Γ. Ασβεστάς. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού  © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)

Η αρχαία ελληνική κληρονομιά βρίθει από την παρουσία αλόγων, όχι μόνο σε κάθε καλλιτεχνική έκφραση αλλά και στη ζωή των ισχυρών, από την «Ιλιάδα» του Ομήρου, όπου τα άλογα του Αχιλλέα έχουν ακόμη και λαλιά, έως τον Βουκεφάλα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η έκθεση επικεντρώνεται στην ιδιαίτερη σχέση της Αθήνας με το άλογο. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι και μια στομίδα από ηνία περσικής προέλευσης που συλλέχθηκε μετά τη Μάχη του Μαραθώνα, όπως και ένα ζεύγος σπιρουνιών. 

Μια έκθεση που συνδυάζει την τέχνη και την επιστημονική έρευνα και αφορά τους πάντες, ανεξαρτήτως ηλικίας. Γι’ αυτό έχουν οργανωθεί επισκέψεις σχολείων και υπάρχει πρόβλεψη για επεξηγηματικές ταμπέλες ειδικά σχεδιασμένες για τους νεαρότερους επισκέπτες. Παράλληλα,  οι εκδόσεις Μέλισσα έχουν έτοιμο ένα παιδικό βιβλίο με τον τίτλο «Αύρα», το όνομα της θρυλικής φοράδας από την Κόρινθο που κέρδισε μόνη της την πρώτη θέση σε ολυμπιακό άθλημα, αφού συνέχισε να τρέχει ακόμα κι όταν έπεσε ο αναβάτης της. Το υπογράφει η ίδια η κ. Νάιλς, η οποία εξηγεί: «Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η σύνδεση των αλόγων με τα παιδιά. Είναι πάμπολλοι οι τάφοι παιδιών με παιχνίδια, ανάμεσα στα οποία βρίσκουμε και άλογα ή μικρά ομοιώματα αλόγων, οι αμφορείς με εικονογραφίες όπου άντρες ιππεύουν ή πέφτουν από αυτά, και με κεφαλές αλόγων, όλα κυρίως της αρχαϊκής περιόδου – πρόκειται για συνήθειες που παρατηρούνται σχεδόν αποκλειστικά στην Αθήνα.Οι υπόλοιπες πόλεις δεν έδιναν τόσο μεγάλη σημασία στο άλογο όσο οι Αθηναίοι». Πράγματι, οι ανασκαφές στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας έχουν φέρει στο φως ουκ ολίγες μαρτυρίες αναφορικά με τη μεγάλη οργάνωση και τον σημαντικό ρόλο του αθηναϊκού ιππικού σώματος, των ιππέων, και τις βρίσκουμε με τη μορφή επιγραφών, συμβόλων και τιμητικών μνημείων.

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Ταφή αλόγου από το νεκροταφείο Φαλήρου. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 

Τα εκθέματα καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο, από τη γεωμετρική μέχρι την ελληνιστική, και έχουν παραχωρηθεί ως δάνεια από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό, του Κεραμεικού, της Βραυρώνας και από την Αγορά αλλά και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, του οποίου το έκθεμα ίσως είναι και το πιο εντυπωσιακό: ένα χάλκινο άλογο ελληνιστικής περιόδου (330-340 π.Χ.) που χρησιμοποιήθηκε ως σιντριβάνι στο αναγεννησιακό αρχοντικό του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπή των Μεδίκων. Στην αρχική του μορφή, όταν μεταφέρθηκε στη Ρώμη, το ομοίωμα του αλόγου ήταν ολόκληρο, με τον αναβάτη του, και επίχρυσο. Το πιθανότερο είναι ότι το μεγαλύτερο τμήμα του το έλιωσαν και το χρησιμοποίησαν για την κατασκευή νομισμάτων ή εργαλείων. Ευτυχώς, σώθηκε το κεφάλι. Πρόσφατα καθαρίστηκε και βρέθηκε μια μικρή ελληνική επιγραφή, αποδεικνύοντας ότι τελικά ήταν ελληνικό, ενώ ως τώρα θεωρούνταν ρωμαϊκό.

Μια συναρπαστική έκθεση τέχνης και επιστήμης στην πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» από τις 20 Ιανουαρίου έως το τέλος του Απριλίου 2022, με μια ποικιλία αρχαιοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μαρμάρινα γλυπτά, αγγεία και νομίσματα από τη γεωμετρική, την αρχαϊκή, την κλασική και την ελληνιστική περίοδο, έργα τέχνης και καθημερινής χρήσης που απεικονίζουν την εμμονή των Αθηναίων με την εκτροφή των αλόγων και τους ιππικούς αγώνες. 

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Γεωμετρική πυξίδα. Στο πώμα τέσσερα πλαστικά άλογα. Από την Αττική. 750-735 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 17972 © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Αττικό ερυθρόμορφο ληκύθιο από την Ερέτρια με παράσταση έφιππου ακοντισμού. Περ. 400 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)

Η έκθεση πλαισιώνεται από εβδομαδιαία εκπαιδευτικά προγράμματα που θα πραγματοποιούνται από την υπότροφο της Σχολής Ελένη Γκίζα, ενώ στο αμφιθέατρο Cotsen Hall της Σχολής θα πραγματοποιηθούν έξι διαλέξεις σχετικά με την αρχαία ιππική τέχνη, που θα είναι διαθέσιμες και διαδικτυακά στον ιστότοπο της Σχολής. Καθώς η έκθεση δεν στοχεύει αποκλειστικά στο φιλότεχνο κοινό αλλά απευθύνεται και σε οικογένειες και σχολικές ομάδες, ο κεντρικός της σκοπός είναι καταρχάς να αναδείξει τους διαφορετικούς ρόλους που έπαιζαν τα άλογα στην αρχαία Αθήνα και να δείξει στους επισκέπτες την ιδιαίτερη σημασία που είχαν στη ζωή των αρχαίων Αθηναίων. Μέσα από αυτή την έκθεση η Αμερικανική Σχολή ευελπιστεί να εκπληρώσει μία από τις πιο σημαντικές αποστολές της, τη διάδοση της αρχαιολογικής και επιστημονικής της έρευνας.

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Ερυθρόμορφη οινοχόη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών, ανασκαφές Αρχαίας Αγοράς, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Μελανόμορφος αμφορέας. Φωτογράφος Σ. Μαυρομάττης. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Αργυρό τετράδραχμο Ποτίδαιας, 525-500 π.Χ. Νομισματική Συλλογή Alpha Bank, (αρ. 6216)
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S