Ελλάδα 1821, Ουκρανία 2022

Ελλάδα 1821, Ουκρανία 2022 Facebook Twitter
Ο αγώνας του ουκρανικού λαού μοιάζει σε πολλά με εκείνον του ελληνικού το 1821. Είναι πράγματι κι αυτός ένας πόλεμος τόσο για την ελευθερία όσο και για την ανεξαρτησία. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ βαθύτερα ένας λαός την ιστορία του, πέρα από τα βιβλία, τη σχολική κατήχηση και την εθνικιστική ρητορεία; Θα έλεγα, κυρίως διά του ζωντανού παραδείγματος: δηλαδή όταν βλέπει τη δική του μοίρα να παίζεται ξανά στο εκάστοτε παρόν με πρωταγωνιστή έναν ξένο, αλλά οικείο λαό, ο οποίος έρχεται ξαφνικά να του θυμίσει τις δικές του εθνικές περιπέτειες πίσω στον χρόνο. 

Στην περσινή 200ή επέτειο από τον πόλεμο της ανεξαρτησίας του 1821 δόθηκε μια καλή αφορμή να αναστοχαστούμε με αρκετά ψύχραιμο τρόπο τόσο την ίδια την Επανάσταση ως την κοιτίδα της γέννησης ενός νεωτερικού έθνους όσο και τη συγκρότηση και την εξελικτική διαδρομή του κράτους και των θεσμών του στους δύο αυτούς αιώνες.

Κυκλοφόρησαν εξαιρετικές εκδόσεις, γράφτηκαν εμπνευσμένα κείμενα που δεν αγνοούσαν τον πολυπαραγοντικό και αντιφατικό χαρακτήρα της Επανάστασης και γυρίστηκαν πρωτότυπα ντοκιμαντέρ που σε μεγάλο βαθμό δεν αναπαρήγαγαν τις παλιότερες κορόνες αυτοθαυμασμού ή, στο άλλο άκρο, της αυτολύπησης. Ήταν ένα μάθημα αυτογνωσίας από εκείνα που μας έκαναν συλλογικά μάλλον σοφότερους ως προς το ποιοι είμαστε και μάλλον ωριμότερους ως προς το τι μπορούμε να πετύχουμε εφόσον έχουμε πρώτα κατανοήσει τις αιτίες των κατά καιρούς αποτυχιών μας.

Το τεράστιο φιλελληνικό κίνημα που προέκυψε μετά το ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης σε όλη την Ευρώπη της εποχής και επεκτάθηκε μέχρι τις ΗΠΑ δεν είχε άλλο κίνητρο από την αγνή και απροϋπόθετη υποστήριξη ενός μικρού έθνους που μαχόταν για την ανεξαρτησία του.

Ωστόσο, όλα αυτά δεν θα μπορούσαν παρά να κινούνται στην ακαδημαϊκή σφαίρα. Ήταν εξαιρετικά χρήσιμες ερμηνείες του ιστορικού παρελθόντος μας, αλλά τους έλειπε αναγκαστικά το βιωματικό στοιχείο. Όταν μιλάμε για το παρελθόν, δεν παύουμε ποτέ να μιλάμε για κάτι νεκρό και μακρινό. Έτσι, αν κάτι έχει αξία, πιστεύω, αναφορικά με τη φετινή επέτειο του 1821, είναι το να κοιτάξουμε το παράδειγμα ενός άλλου πολέμου της ανεξαρτησίας και να δούμε όσα συντελούνται σήμερα στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή. Διότι ο πόλεμος αυτός αναβιώνει εμπρός μας, με απόλυτα δραματικό τρόπο, τον αιματηρό αγώνα ενός νέου σε ηλικία εθνικού κράτους για ελευθερία έναντι μιας απειλητικής γειτονικής του δύναμης που πάσχει από φαντασιώσεις αυτοκρατορικού μεγαλείου. 

Ο αγώνας του ουκρανικού λαού μοιάζει έτσι σε πολλά με εκείνον του ελληνικού το 1821. Είναι πράγματι κι αυτός ένας πόλεμος τόσο για την ελευθερία όσο και για την ανεξαρτησία. Οι Ουκρανοί μάχονται επίσης απέναντι σε μια αυτοκρατορική δύναμη που θέλει να τους καθυποτάξει, επιβάλλοντας μια ξενική κατοχή και εγκαθιδρύοντας ένα ανελεύθερο καθεστώς που θα στερεί βασικές ελευθερίες στον πληθυσμό.

Γνωρίζουμε, άλλωστε, από άλλες νεωτερικές επαναστάσεις και πολέμους ανεξαρτησίας της παγκόσμιας ιστορίας ότι ενώ ο αγώνας για ελευθερία μπορεί να συνεγείρει με μοναδικό τρόπο τους ανθρώπους, έχει επίσης τη δύναμη να συγκροτεί και νέες ταυτότητες. Και μέσα από αυτόν τον πόλεμο για την υπεράσπιση της ανεξαρτησίας τους οι Ουκρανοί γίνονται ένα ακόμα πιο συμπαγές έθνος, πιστεύοντας πλέον πολύ περισσότερο σε μια εθνική ταυτότητα απολύτως διακριτή από εκείνη των Ρώσων που ουδέποτε τους αναγνώρισαν ως κάτι ξεχωριστό και αυτοτελές.

Όπως και η άλλοτε παρακμάζουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία που στηριζόταν σε μια περίκλειστη και απομονωμένη από τον κόσμο θεοκρατικού τύπου εξουσία, οι ρωσικές ευρασιατικές φαντασιώσεις του Πούτιν, με τις τσαρικού τύπου αντιλήψεις που παραπέμπουν ευθέως σε τυραννικό καθεστώς (σε στενή συμμαχία και με τη ρωσική Εκκλησία), μοιάζουν σήμερα εντελώς οπισθοδρομικές και εκτός εποχής, αναβιώνοντας έναν ξεπεσμένο ανατολικό δεσποτισμό. 

Ακριβώς γι’ αυτό είναι που το ουκρανικό δράμα έχει κινητοποιήσει το διεθνές ενδιαφέρον – και σε αυτό μοιάζει επίσης με την ελληνική περίπτωση. Το τεράστιο φιλελληνικό κίνημα που προέκυψε μετά το ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης σε όλη την Ευρώπη της εποχής και επεκτάθηκε μέχρι τις ΗΠΑ δεν είχε άλλο κίνητρο από την αγνή και απροϋπόθετη υποστήριξη ενός μικρού έθνους που μαχόταν για την ανεξαρτησία του ενάντια σε μια γιγάντια και τυραννική αυτοκρατορία.

Κι αν τότε οι διάφορες συντηρητικές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις άργησαν να συντονιστούν με το κοινό αίσθημα, σήμερα, αντιθέτως, σύσσωμη η Ευρώπη στέκεται με αποφασιστικότητα και χωρίς παλινωδίες απέναντι στον ρωσικό επεκτατισμό. Το ίδιο και οι ευρωπαϊκές κοινωνίες όπου οι φιλοπουτινικές φωνές είναι σχετικά περιορισμένες και κυρίως απονομιμοποιημένες. 

Με βάση τις συγκρίσεις με την Επανάσταση του 1821, θα περίμενε κανείς ότι η ελληνική κοινωνία θα ήταν κι εκείνη σύμπασα στοιχισμένη με την ουκρανική πλευρά. Με τον Δαυίδ, όχι με τον Γολιάθ ‒ διότι κι αυτή Δαυίδ ήταν το ’21. Αντιθέτως, οι έρευνες κοινής γνώμης δείχνουν ότι ίσως και πάνω από τους μισούς Έλληνες προτιμούν μια πολιτική ίσων αποστάσεων σε αυτόν τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, και τούτο αφορά εξίσου την αριστερή και τη δεξιά παράταξη. Δεν θέλουν να είναι ούτε με τον θύτη ούτε και με το θύμα. 

ΠΟΛΛΑ ΕΧΟΥΝ ΕΙΠΩΘΕΙ γι’ αυτή την ελληνική ιδιαιτερότητα. Έχει να κάνει ασφαλώς με έναν διάχυτο αντινατοϊσμό και αντιδυτικισμό πολλών δεκαετιών ήδη από τη δεκαετία του ’50 και τον τότε κυπριακό αντι-αποικιακό αγώνα που έφθασε στο απόγειό του με την προβληματική αμερικανική στάση στην τουρκική εισβολή του 1974 και μεταλλάχθηκε κατά τη Μεταπολίτευση στην παπανδρεϊκή ρητορική του ισαποστακισμού περί «συμμαχίας των αδεσμεύτων».

Στη δεξιά εκδοχή της, από την άλλη, συνδέεται περισσότερο με την υποτιθέμενη διαχρονική χριστιανορθόδοξη συμμαχία με το «ξανθό γένος» που σήμερα προωθείται μέσω φιλορωσικών μοναστηριών στη χώρα μας και έχει απήχηση σε πλήθος πιστών. Αμφότερες αυτές οι εκδοχές ενδέχεται να συναντιούνται και στη λατρεία μονοπρόσωπων καθεστώτων, όπου δήθεν «πεφωτισμένοι» αυταρχικοί ηγέτες φαντάζουν ως λυτρωτές απέναντι στις παρηκμασμένες δυτικές δημοκρατίες του καπιταλισμού και της αδικίας. 

Υπάρχει όμως και μια εκδοχή που ίσως να είναι και η ισχυρότερη, και αφορά όντως μια λογική ίσων αποστάσεων, χωρίς να είναι αναγκαστικά φιλοπουτινική και φιλοαυταρχική. Κι αυτή έχει επίσης μακρά παράδοση στη χώρα. Συνδέεται με εκείνη την αντίληψη, ήδη από τους Βαλκανικούς Πολέμους, περί μιας «μικρής Ελλάδας» που οφείλει να στέκεται μονίμως στο περιθώριο των εξελίξεων και να μην παίρνει θέση για τίποτε. Αυτό ακριβώς που πρότειναν π.χ. οι φιλοβασιλικοί να κάνει η Ελλάδα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, να μείνει ουδέτερη. Κλεισμένη στο καβούκι της, δεν πρέπει ποτέ να κινητοποιείται για τίποτα πέραν των μικροσυμφερόντων της, και για εκείνα πάλι μόνο αν της χτυπάνε εκβιαστικά την πόρτα της.

Προφανώς εδώ δεν μιλάμε υπέρ κανενός μεγαλοϊδεατισμού που μόνο κινδύνους θα επέσυρε αν τυχόν τον ακολουθούσε μια κυβέρνηση. Μιλάμε όμως εναντίον ενός εθνικού μιζεραμπιλισμού της κακομοιριάς και της εσωστρέφειας που θεωρεί «εθνικό κίνδυνο» ακόμα και την αποστολή περιορισμένου στρατιωτικού υλικού σε έναν λαό που αγωνίζεται για την ελευθερία του. Και που (τι αντίφαση!) είναι σίγουρο ότι αν τυχόν βρισκόταν στη θέση του, θα είχε την απαίτηση να τον συντρέξουν όλοι στο όνομα της «δικαιοσύνης».

Όπως ξανά στο πρόσφατο παρελθόν, οι υπονομευτές του παρόντος και του μέλλοντός μας δυστυχώς δεν είναι μόνο εκτός αλλά και εντός των τειχών. Αυτός είναι ο λόγος που δεν πρέπει μόνο να νικήσουν η ειρήνη και το διεθνές δίκαιο έναντι της ιμπεριαλιστικής στρατιωτικής επέμβασης στην Ουκρανία αλλά και η δημοκρατία απέναντι στην τυραννία. Και μαζί να δικαιωθεί εκείνη η άποψη που θέλει την Ελλάδα όχι τον φτωχό συγγενή της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ αλλά έναν ενεργό συνδιαμορφωτή των εξελίξεων μιας ηπείρου όπου τόσο συχνά κομπορρημονούμε ότι γεννήθηκαν οι αξίες της.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ 23/03- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣΤΕΙ-Πώς φτάσαμε να ζούμε σε μια εποχή που όλα είναι πιθανά;

Ηχητικά Άρθρα / Πώς φτάσαμε να ζούμε σε μια εποχή που όλα είναι πιθανά;

Πυρηνικά εργοστάσια παίρνουν φωτιά, φάλαινες ξεβράζονται στα ρηχά, οι αγγελίες για δουλειές θυμίζουν αρκτικόλεξα ή γιαπωνέζικα σουντόκου. Όλα είναι πιθανά. Δεν υπάρχει το μετά, μόνο το τώρα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ