«Διαρκώς με ταράζεις»: Μια παράσταση σύγχρονου χορού από την ομάδα Αnima-Soma
Στο Θέατρο Καλλιρόης.
Η ‘σπείρα’ το κέντρο της ύπαρξης μας...της κίνησης μας...
Ο ‘συνδετικός ιστός’ που μας ενεργοποιεί διαρκώς και μας επιτρέπει την σύνδεση με τον εαυτό μας και τους άλλους…
Η ανισορροπία που έρχεται ξαφνικά…
Η μετακίνηση στον χώρο για να ισορροπήσουμε ξανά…
Οι μνήμες, οι σκέψεις, οι σχέσεις, αυτά που μας ταράζουν...
H παράσταση είναι αποτέλεσμα κινητικής και σωματικής έρευνας -πριν τη διαδικασία των προβών πραγματοποιήθηκε και ερευνητικό εργαστήρι-με βασικά εργαλεία τις πρακτικές somatics και ειδικότερα το contact improvisation και το ‘λεξικό’ κίνησης Αxis syllabus. Οι πρακτικές αυτές βοηθούν τους χορευτές να βιώνουν την κίνηση συνειδητά και να έχουν παρουσία στη στιγμή, επιδιώκοντας να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και με το κοινό σε ένα βαθύτερο επίπεδο ώστε να νιώσουν αμφότεροι τη σύνδεση και τα νοήματα του χορού.
Αυτά που μας συμβαίνουν και μας ταράζουν μας δίνουν εργαλεία επιβίωσης.
Η ίδια η ζωή με τα απρόβλεπτα και τις εκπλήξεις, δηλαδή, μας κινεί διαρκώς προς κάτι νέο, συχνά δύσκολο και νεφελώδες, περίεργο, δυσνόητο κι ενίοτε σκοτεινό…
Αυτά που μας πληγώνουν τι τα κάνουμε; Τα απορροφούμε, τα αφήνουμε; Τι επιλέγουμε, τι δέχομαστε, πού λέμε όχι; Πού επιτρέπουμε και τι μας επιτρέπεται;
Κι εδώ αρχίζει η ισορροπία της ύπαρξής μας ανάμεσα στο ‘εγώ κι ο
κόσμος’, ‘εγώ κι οι άλλοι’, ‘εγώ κι εσύ’.
Σημείωμα της καλλιτέχνιδας
Οι πρόβες μας υπήρξαν μια τόσο δημιουργική διαδικασία, ένας συνεχής καλλιτεχνικός διάλογος με τους συνεργάτες μου οι οποίοι, με τη διαρκή τους ενέργεια, ζωντάνεψαν και εξέλιξαν κάθε ιδέα δίνοντάς τους δύναμη και ροή. Η ιδέα της ‘ταραχής’ ήρθε από την παλιά αγγλική έκφραση ‘ you always unbalance me’, η οποία μου δημιούργησε μια αποκαλυπτική εικόνα, αρκετή για να χτίσουμε αυτό το έργο και να δώσουμε στα ντουέτα μας (αγαπημένη μου και αναπόφευκτη συνθήκη) το πλαίσιο να διαμορφωθούν. Η ισορροπία είναι μια στάση ζωής και φτιάχνεται μέσα από αυτά που έχουμε δομήσει. Ωστόσο, κάθε τόσο, αυτή διαταράσσεται από μνήμες, σκέψεις, από τους άλλους και απρόβλεπτους εξωτερικούς παράγοντες (υπερβολικές επιρροές τελευταία), για να ισορροπήσει ξανά σε μίαν άλλη νέα θέση, η οποία τελικά εμπεριέχει τις ταραχές που δεν μας σκοτώνουν.
Τη χρονιά που πραγματοποιούσαμε τις πρόβες συνέβησαν πολλά, σε προσωπικό, και κοινωνικό επίπεδο, ενώ ταραχές μεγάλης εμβέλειας μας μετακίνησαν δραστικά.
Ωστόσο, κάποιες μας έφεραν πιο κοντά και απλώνοντας τα χέρια ενωνόμαστε και προσπαθούμε να ισορροπούμε κάθε φορά… ξανά.
Άλλωστε, μόνο μαζί θα φτάσουμε ασφαλείς στην σταθερή θέση/δράση της ανθρωπιάς.
Βιογραφικό σημείωμα Τέτης Νικολοπούλου
H Τέτη Νικολοπούλου είναι χορεύτρια, χορογράφος, δασκάλα χορού και φυσικής αγωγής. Είναι απόφοιτη της Επαγγελματικής Σχολής χορού Νίκης Κονταξάκη και του ΤΕΦΑΑ Αθήνας (PhD και Μaster πάνω στις πρακτικές Somatics). Έχει παρακολουθήσει εντατικά σεμινάρια χορού στα Movement research, Merce Cunningham, Paul Taylor και Alvin Aily Studios στη N.Yόρκη και στο Laban Centre, Λονδίνο. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πάνω στις Release τεχνικές, τον αυτοσχεδιασμό, το contact improvisation και το Axis Syllabus με τους David Zabrano, Thomas Mettler, Gwen Welliver, Maxine Heppner, Nita Little, Χριστίνα Κλεισιούνη, Frey Faust, Τίμο Ζέχα, κ.ά. Το 1992 βραβεύτηκε στους διαγωνισμούς Ραλλούς Μάνου και ΕΟΤ για τη χορογραφία της Προκατάληψη ενώ το 2005, 2007, 2017, 2018 και 2021 επιχορηγήθηκε για τη δουλειά της από το ΥΠΠΟΑ. Έχει χορογραφήσει πάνω από 30 παραστάσεις και έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ (Σωματείο Ελλήνων χορογράφων (1992-2015), Δήμος Αθηναίων/Ολυμπιάδα 2004, φεστιβάλ χορού Ακροποδητί, φεστιβάλ Capo Verde, Athens Video Dance Festival), σε πλατφόρμες χορού (ΣΕΧ-Μέγαρο μουσικής/ θέατρο Μ. Κακογιάννης) και εκθέσεις (Rooms- Gallery Καππάτος, Μουσείο Ακρόπολης, Cheap Art/ back to Athens). Έχει χορογραφήσει για παιδικά μουσικοθεατρικά (Είκασμα, Αφρός), για το σινεμά (Τάκης Σπυριδάκης), για μουσικούς (Πυξ-Λαξ), για το θέατρο (Βασίλης Παπαλαζάρου, Πηνελόπη Πιτσούλη, Χρύσα Αποστολάτου, Στράτος Τζόρτζογλου, Αγγελική Γκιργκινούδη, Λάμπρος Γιώτης). Ως χορεύτρια έχει συνεργαστεί με χορογράφους όπως Ντορίνα Καλεθριανού, Αγγέλα Λύρα, Ντόρα Μητροπούλου, Maxine Heppner, Χριστίνα Κλεισιούνη, Βικτωρία Νούμτα, Νατάσσα Αβρά, κ.ά. Διδάσκει contact improvisation σε επαγγελματικές και ερασιτεχνικές σχολές χορού, ενώ δίνει διαλέξεις και πραγματοποιεί εργαστήρια και σεμινάρια πάνω στις πρακτικές somatics. Έχει διδάξει ως guest teacher στο διεθνές φεστιβάλ contact improvisation στο Freiburg, το 2019. Το 2020 εκπόνησε, στο ΕΚΠΑ, διδακτορική διατριβή με τίτλο: «Ο αυτοσχεδιασμός με επαφή (contact improvisation) στην Ελλάδα ως σωματοποιημένη πρακτική: Ιστορία, ιδεολογία και καλλιτεχνική δημιουργία».
Χορογραφία: Τέτη Νικολοπούλου
Ερμηνεύουν: Τίμος Ζέχας, Μαρία Φουντούλη, Μαρίνα Τσαπέκου, Ματίνα Κωστιάνη
Πρωτότυπη Μουσική: Βαγγέλης Αλεξόπουλος, Χρύσα Παπαδοπούλου Merendez
Δραματουργία: Κατερίνα Νικολοπούλου
Διδασκαλία Axis Syllabus: Τίμος Ζέχας
Κοστούμια: Θεοδώρα Σουμαλεύρη
Φωτισμοί: Φαίδων Κωνσταντινίδης
Επικοινωνία: Μαρία Κωνσταντοπούλου
Παραγωγή-σύμβουλος χορού: Ζωή Χατζιδάκη
Βοηθός παραγωγής: Άγγελα Γλυτση
Σχεδιασμός αφίσας: Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Έλενα Προβατά
9, 10, 16, 17, 30 Απριλίου και 1η Μαΐου, ώρα 9.00 μ.μ.
Θέατρο Καλλιρόης, Καλλιρόης 10, Αθήνα, Μετρό Ακρόπολη