Όταν πτήση της Tara Air συνετρίβη σε βουνό των Ιμαλαΐων σε ύψος περίπου 14.500 ποδιών την Κυριακή, ήταν το 19ο αεροπορικό δυστύχημα στο Νεπάλ σε 10 χρόνια και το 10ο θανατηφόρο κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Aviation Safety Network.
Και ενώ οι αρχές διερευνούν τι ακριβώς συνέβη, περιμένοντας απαντήσεις από το μαύρο κουτί, που ανασύρθηκε την Τρίτη, όπως ανέφεραν αξιωματούχοι στο CNN, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι παράμετροι, όπως οι ασταθείς καιρικές συνθήκες, η χαμηλή ορατότητα και η ορεινή τοπογραφία ενισχύουν τη φήμη του Νεπάλ ως ένα επικίνδυνο μέρος για αεροπλάνα.
Στην περίπτωση αυτής της μοιραίας πτήσης, ο κακός καιρός έπαιξε ρόλο, δήλωσε στο CNN ο Binod B.K., αξιωματούχος του υπουργείου Εσωτερικών του Νεπάλ. Η πρόγνωση του καιρού για την περιοχή την στιγμή της πτήσης, ήταν «γενικά συννεφιασμένος με σύντομες καταιγίδες».
Το αεροπλάνο της Tara Air απογειώθηκε το πρωί της Κυριακής από την πόλη Ποκάρα, στο κεντρικό Νεπάλ, και βρισκόταν περίπου στα μισά της πτήσης του, διάρκειας 25 λεπτών, προς τον δημοφιλή τουριστικό προορισμό του Τζόμσον, όταν έχασε την επαφή με τον πύργο ελέγχου, ανακοίνωσε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Νεπάλ.
Η κακοκαιρία, η κακή ορατότητα και η έλευση της νύχτας παρεμπόδισαν την αρχική επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από τον στρατό του Νεπάλ, αλλά ελικόπτερα που στάλθηκαν πάνω από τα βουνά βοήθησαν στον εντοπισμό συντριμμιών τη Δευτέρα και βρέθηκαν τα πρώτα πτώματα. Φωτογραφίες και βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα ο στρατός δείχνουν συντρίμμια από το αεροπλάνο σκορπισμένα στο έδαφος.
Την Τρίτη, παρά τη συνεχιζόμενη κακοκαιρία, οι διασώστες ανακοίνωσαν ότι είχαν περισυλλέξει όλες τις σορούς.
Εχθρική τοπογραφία
Οι ασταθείς καιρικές συνθήκες δεν είναι το μόνο πρόβλημα για τις πτήσεις. Όπως αναφέρει, έκθεση ασφάλειας του 2019 από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Νεπάλ, η «εχθρική τοπογραφία» της χώρας αποτελεί επίσης μέρος της «τεράστιας πρόκλησης» που αντιμετωπίζουν οι πιλότοι.
Το Νεπάλ, μια χώρα 29 εκατ. κατοίκων, φιλοξενεί 8 από τα 14 ψηλότερα βουνά του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου του Έβερεστ, και τα όμορφα τραχιά τοπία του το καθιστούν δημοφιλή τουριστικό προορισμό για πεζοπόρους.
Ωστόσο, αυτές οι περιοχές είναι δύσκολες για τους πιλότους, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας, και τα πράγματα επιδεινώνονται από την ανάγκη χρήσης μικρών αεροσκαφών για πρόσβαση στα πιο απομακρυσμένα και ορεινά μέρη της χώρας.
Αεροσκάφη με 19 θέσεις ή λιγότερες είναι πιο πιθανό να έχουν ατυχήματα λόγω αυτών των προκλήσεων, αναφέρει η έκθεση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Η πρωτεύουσα του Κατμαντού είναι ο κύριος αεροπορικός κόμβος του Νεπάλ, από όπου αναχωρούν πολλές από αυτές τις μικρές πτήσεις.
Το αεροδρόμιο στην πόλη Λούκλα, στο βορειοανατολικό Νεπάλ, αναφέρεται συχνά ως το πιο επικίνδυνο αεροδρόμιο του κόσμου.
Γνωστός ως η πύλη προς το Έβερεστ, ο διάδρομος προσγείωσης του αεροδρομίου είναι τοποθετημένος στην πλαγιά ενός βράχου ανάμεσα σε βουνά, με τον γκρεμό να βρίσκεται στο τέλος του.
Η έλλειψη επενδύσεων σε έναν «γερασμένο» στόλο αεροσκαφών αυξάνει τους κινδύνους πτήσης.
Το 2015, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας, ένας οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, έδωσε προτεραιότητα Νεπάλ για να το ενισχύσει μέσω της Σύμπραξης Βοήθειας για την Ασφάλεια της Αεροπορίας. Δύο χρόνια αργότερα, Νεπάλ και ICAO ανακοίνωσαν συνεργασία για την επίλυση προβλημάτων ασφαλείας.
Και ενώ η χώρα έχει βελτιώσει τα τελευταία χρόνια, τα πρότυπα ασφαλείας, οι προκλήσεις εξακολουθούν να υπάρχουν.
Το 2016, μια πτήση της Tara Air συνετρίβη ενώ πετούσε στην ίδια διαδρομή με το αεροσκάφος που χάθηκε την Κυριακή. Αυτό το περιστατικό αφορούσε ένα πρόσφατα αγορασμένο αεροσκάφος Twin Otter που πετούσε σε καλές καιρικές συνθήκες.
Και, στις αρχές του 2018, μια πτήση της US-Bangla Airlines από τη Ντάκα στο Κατμαντού συνετρίβη κατά την προσγείωση και έπιασε φωτιά, σκοτώνοντας 51 από τους 71 επιβαίνοντες.
Με πληροφορίες CNN