Το πρώτο πλοίο με σιτηρά από την Ουκρανία, μετά την ρωσική εισβολή, είναι έτοιμο και περιμένει σήμα για να να φύγει από το λιμάνι, δήλωσε ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
Μιλώντας σε επίσκεψή του στο λιμάνι του Chornomorsk, μια εβδομάδα μετά τη συμφωνία με τη Ρωσία υπό την ηγεσία του ΟΗΕ για επανέναρξη των εξαγωγών, ο Ουκρανός πρόεδρος ανακοίνωσε ότι το πρώτο φορτίο είναι έτοιμο.
Αν και σημαντική, η πρώτη αναχώρηση πλοίου από τις ακτές της Ουκρανίας θα είναι ουσιαστικά μια δοκιμή παρά μια απεμπλοκή μιας κύριας οδού ανεφοδιασμού.
Το ζήτημα των σιτηρών τέθηκε επίσης στις σημερινές συνομιλίες του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν και του Ρώσου ομολόγου του Σεργκέι Λαβρόφ. Ήταν δε η πρώτη φορά, από την έναρξη της ρωσικής εισβολής, που μίλησαν οι δύο άνδρες.
Ο Μπλίνκεν είπε ότι είχε μια «ειλικρινή και άμεση» συνομιλία με τον ομόλογό του ενώ επισήμανε ότι η Ρωσία πρέπει να τηρήσει τη δέσμευσή της να επιτρέψει τις εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία.
Τόνισε δε, ότι ο κόσμος δεν θα αποδεχτεί τη ρωσική προσάρτηση του ουκρανικού εδάφους.
Νωρίτερα, ο πρόεδρος Ζελένσκι βρέθηκε δίπλα στους πρεσβευτές των βιομηχανικών χωρών της G7 στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας, και στάθηκαν μπροστά από το τουρκικό νηολογημένο πλοίο Polarnet.
Το Chornomorsk, νότια της Οδησσού, κατέγραψε την πρώτη ναυτιλιακή δραστηριότητα εδώ και εβδομάδες, με ρυμουλκά να κάνουν ελιγμούς και ένα μόνο σκάφος να αλλάζει θέση.
Είναι ένα από τα τρία λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας που περιμένουν το πράσινο φως για την έναρξη της αποστολής σιτηρών. Οι αξιωματούχοι λένε ότι τώρα περιμένουν 17 πλοία με 600.000 τόνους φορτίου.
Ο επικεφαλής της βοήθειας του ΟΗΕ Μάρτιν Γκρίφιθς, από την πλευρά του, κατέστησε σαφές ότι οι εξαγωγές θα μπορούσαν να επαναληφθούν με ασφάλεια μόνο όταν ολοκληρωθεί η διαδρομή μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Ξεκαθάρισε δε ότι κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να γίνει μέσα στο Σαββατοκύριακο.
Ένας πρόσθετος κίνδυνος για την επιχείρηση είναι ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της Οδησσού έχει ναρκοθετηθεί από τον στρατό της Ουκρανίας.
Σύμφωνα με τη συμφωνία που υπεγράφη από τη Ρωσία και την Ουκρανία, ο θαλάσσιος διάδρομος, η συνοδεία και η επιθεώρηση του φορτίου οργανώνονται από ένα κοινό συντονιστικό κέντρο (JCC) στην Τουρκία και σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί οι τελικές προετοιμασίες.
Με πληροφορίες του BBC