Πόσο ασφαλή είναι τελικά τα κινέζικα αυτοκίνητα;
Δύο ηλεκτροκίνητα κινέζικα μοντέλα αρίστευσαν στις απαιτητικές δοκιμές πρόσκρουσης του ευρωπαϊκού οργανισμού οδικής ασφάλειας EuroNCAP, όπου παλαιότερα τα μοντέλα από τη Χώρα του Μεταξιού είχαν καταγράψει τραγικές επιδόσεις.
Τα κινέζικα προϊόντα θεωρούνται όχι ιδιαίτερα ποιοτικά και προτιμούνται κατά κύριο λόγο για τις ανταγωνιστικές τιμές τους. Στον κλάδο του αυτοκινήτου τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα για τα οχήματα made in China, καθώς τα συνοδεύει η φήμη ότι πρόκειται για αντιγραφές δυτικών μοντέλων με επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα προστασίας των επιβατών τους.
Σε αυτή την αρνητική εικόνα είχε συμβάλει καθοριστικά ένα κρας τεστ του κινέζικου Jiangling Landwind το 2005, ενός μοντέλου που προσπαθούσε να αντιγράψει αισθητικά –αν και όχι με επιτυχία– τα SUV της Land Rover.
Το μοντέλο από τη Χώρα του Μεταξιού απέτυχε παταγωδώς σε αυτήν τη δοκιμή πρόσκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού οδικής ασφάλειας EuroNCAP, καθώς αξιολογήθηκε με μηδέν αστέρια.
Το συγκεκριμένο αποτέλεσμα σήμαινε ότι σε περίπτωση σύγκρουσης με παρόμοιες συνθήκες όπως του κρας τεστ, δεν θα έβγαινε πιθανότατα κανένας επιβάτης ζωντανός μέσα από το Landwind, οπότε έβαλε ουσιαστικά ταφόπλακα στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Από το 2005 έως σήμερα έχουν αλλάξει ωστόσο πολύ τα πράγματα, η κινέζικη αγορά αυτοκινήτου αποτελεί πλέον με διαφορά τη μεγαλύτερη στον πλανήτη και όλες οι σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης διαθέτουν μεγάλες μονάδες παραγωγής οχημάτων με έδρα την πολυπληθέστερη χώρα παγκοσμίως.
Ταυτόχρονα, η Κίνα έχει εξελιχθεί σε πρωτοπόρο χώρα όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση και τις ψηφιακές τεχνολογίες, ενώ τα εγχώρια οχήματα νέας γενιάς προβάλλουν μία εικόνα αυτοπεποίθησης με ελκυστικό σχεδιασμό, ανταγωνιστικές προδιαγραφές και σχετικά προσγειωμένες τιμές.
Τελευταίο κάστρο που έπρεπε να καταλάβουν, προκειμένου να καταφέρουν να κατακτήσουν την απαιτητική ευρωπαϊκή αγορά, ήταν σίγουρα το θέμα της ασφάλειας.
Φαίνεται πάντως ότι τα κατάφεραν, αν κρίνουμε από τις πιο πρόσφατες δοκιμές πρόσκρουσης του ευρωπαϊκού οργανισμού EuroNCAP, στις οποίες συμμετείχαν δύο κινέζικα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, το Ora Funky Cat και το Wey Coffee 01 του ομίλου Great Wall. Το κινέζικο δίδυμο αρίστευσε, αφού καθένα από τα προαναφερόμενα μοντέλα κατέκτησε πέντε αστέρια, που αποτελούν και τον ανώτατο αριθμό στην κλίμακα αξιολόγησης του EuroNCAP.
To κόμπακτ Οra Funky Cat με ρετρό σχεδιασμό και εμφανείς αναφορές στον θρυλικό Σκαραβαίο της VW έπεισε στους τομείς της προστασίας των επιβατών και των πεζών, αλλά και όσον αφορά τον εξοπλισμό ασφαλείας του. Το αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο εμφάνισε μόνο μικρές αδυναμίες στην προστασία του άνω μέρους του σώματος του οδηγού και του επιβάτη που κάθεται πίσω από αυτόν, ωστόσο αξιολογήθηκε συνολικά με την ανώτατη διάκριση των πέντε αστέρων.
Όμως και το επαναφορτιζόμενο Plug-in υβριδικό Wey Coffee 01 κατέρριψε επίσης μετά από τη δοκιμή πρόσκρουσης του EuroNCAP κάθε αμφιβολία σχετικά με τα επίπεδα ασφαλείας των μοντέλων «made in China», καθώς το μήκους 4,87 μέτρων SUV τα πήγε περίφημα σε όλες τις επιμέρους αξιολογήσεις.
Η παράσταση νίκης των κινέζικων οχημάτων νέας γενιάς στα απαιτητικά crash tests του οργανισμού EuroNCAP δεν είναι σε καμία περίπτωση τυχαία, αλλά έχει προκύψει μέσα από μεγάλες επενδύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών της χώρας στους τομείς της παθητικής και της ενεργητικής ασφάλειας, προκειμένου να «ξεκλειδώσουν» σημαντικές αγορές όπως η ευρωπαϊκή. Κάτι που θα το δούμε πολύ σύντομα, αφού την επόμενη τριετία θα βιώσουμε στην Ευρώπη μία πραγματική απόβαση κινέζικων εταιρειών αυτοκινήτων, όπως η Nio, η Lynk and Co, οι όμιλοι Great Wall και Geely κ.λπ.