Ελληνοαμερικανική ραψωδία: Ας τιμήσουμε τώρα τον πατέρα της Άνιστον

Ελληνοαμερικανική ραψωδία Facebook Twitter
«Όλοι πρέπει να έχουν και λίγο Έλληνα μέσα τους», έλεγε συχνά ο Κότζακ με αυτήν τη χαρακτηριστικά νωχελική, αλλά συγχρόνως στιβαρή και υποψιασμένη εκφορά του Σαβάλα. Φωτο: Vinnie Zuffante/Getty Images
0

ΠΑΝΤΑ ΕΙΧΑΜΕ, ΚΑΙ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ να τρέφουμε, ένα κόμπλεξ κατωτερότητας όσον αφορά την πενιχρή «εθνική» μας εκπροσώπηση (δευτερότριτης γενιάς έστω) στο σύστημα του Χόλιγουντ.

Τι να σου κάνει ένας Κασαβέτης, μόνο οι σκληροί σινεφίλ τον εκτιμούσαν πραγματικά. Οι άλλοι είχαν τον Ντε Νίρο και τον Πατσίνο και τόσους άλλους μέχρι σήμερα, κι εμείς ποιους; Τον Τζον Στάμος, τη Μαρία Μενούνος και τη Νία Βαρντάλος.

Έχουμε να λέμε, πάντως, για τον σπουδαίο και εν πολλοίς υποτιμημένο Ζακ (Ζαχαρία) Γαλυφιανάκη, ο οποίος είχε ορκιστεί να μην αλλάξει ποτέ ούτε γράμμα από το κραυγαλέα «αντιεμπορικό» επώνυμό του προς τιμήν του θείου του, προοδευτικού πολιτευτή των Δημοκρατικών στη Βόρεια Καρολίνα (και εκπροσώπου της πολιτείας στο Κογκρέσο από το 1967 ως το 1973), Nick Galifianakis, ο οποίος λουζόταν τακτικά τη ρατσιστική χλεύη των αντιπάλων του εξαιτίας της καταγωγής του. «Από τότε μισώ τη δεξιά», είχε πει ο Ζακ.

Ένα κλασικό στερεότυπο του Έλληνα στο Χόλιγουντ είναι αυτό του βαρβάτου εραστή. Ένα άλλο είναι του μεγιστάνα-μαφιόζου. Και τα δύο στοιχεία τα διέθετε ο χαρακτήρας του Victor Kiriakis στην οδύσσεια ίντριγκας και παθών που υπήρξε εδώ και μία αιωνιότητα η διάσημη αμερικανική σαπουνόπερα «Μέρες της ζωής μας» – ρόλος τον οποίο υπηρέτησε ο Τζον Άνιστον για τριάντα πέντε χρόνια

Έχουμε βέβαια, τρόπον τινά έστω, την Τζένιφερ Ιωάννα Άνιστον, παρότι εκείνη είχε κωλώσει να διατηρήσει ακέραιο το ελληνικό της επίθετο, όπως της είχε υπενθυμίσει ο Γαλυφιανιάκης, όταν την είχε προσκεκλημένη σε ένα ακόμα σπαρταριστό επεισόδιο της σατιρικής σειράς του «Between two ferns».

Φυσικά αστειευόταν, αφού το επίθετο το είχαν μεταλλάξει πολλές δεκαετίες πριν ο παππούς και η γιαγιά Αναστασάκη, όταν έφτασαν από τα Χανιά στην Αμερική, με τον μπαμπά της βρέφος ακόμα. Άνιστον ήταν πλέον το επίθετο και μ’ αυτό έκανε καριέρα ως ηθοποιός και ο πατέρας της Τζένιφερ που πέθανε προχθές στα 89 του, λίγους μήνες αφού είχε πάρει το βραβείο Emmy για τη συνολική προσφορά του στο τηλεοπτικό μέσο.

Ένα κλασικό στερεότυπο του Έλληνα στο Χόλιγουντ είναι αυτό του βαρβάτου εραστή. Ένα άλλο είναι του μεγιστάνα-μαφιόζου. Και τα δύο στοιχεία τα διέθετε ο χαρακτήρας του Victor Kiriakis στην οδύσσεια ίντριγκας και παθών που υπήρξε εδώ και μία αιωνιότητα η διάσημη αμερικανική σαπουνόπερα «Μέρες της ζωής μας» («Days of our lives») – ρόλος τον οποίο υπηρέτησε ο Τζον Άνιστον για τριάντα πέντε χρόνια (από το 1987 μέχρι και τον θάνατό του σχεδόν) και για 3.782 επεισόδια.

Αυτό θα πει σθένος, επαγγελματισμός και συνεπής βιομηχανική εργασία. Του αξίζει να τον εκτιμήσουμε περισσότερο ως εκπρόσωπο της πατρίδας στη μεγάλη βιομηχανία του θεάματος.

Εδώ, βέβαια, δεν είχαμε εκτιμήσει όσο του άξιζε ως ηθοποιό (στο σινεμά) τον Τέλυ (ή Τέλη) Σαβάλα, φίλο καρδιακό του Τζον Άνιστον και νονό της Τζένιφερ, παρότι υπήρξε μια εποχή στα ’70s που ως Κότζακ ήταν πιο αναγνωρίσιμος στα πέρατα της υφηλίου από τον Ντε Νίρο και τον Πατσίνο.

«Όλοι πρέπει να έχουν και λίγο Έλληνα μέσα τους», έλεγε συχνά ο Κότζακ με αυτήν τη χαρακτηριστικά νωχελική, αλλά συγχρόνως στιβαρή και υποψιασμένη εκφορά του Σαβάλα. «Ο Τέλυ Σαβάλας μπορεί να κάνει την κακή αργκό να ακούγεται σαν καλή αργκό και την καλή αργκό να ακούγεται σαν λυρική ποίηση», είχε γράψει κάποτε για τον ηθοποιό ως κριτικός του «Observer» ο συγγραφέας Κλάιβ Τζέιμς. «Δεν έχει να κάνει με το ποιος είναι αλλά με τον τρόπο που μιλάει».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1989 ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ