Παρά τις προειδοποιήσεις, οι ελληνικές αρχές δεν αντέδρασαν εγκαίρως για να διασφαλίσουν το σιδηροδρομικό σύστημα δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ λίγες μέρες μετά τo δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ μιλώντας στο Euronews πρόσθεσε, πως τα τελευταία χρόνια είχε κρούσει πολλές φορές τον κώδωνα του κινδύνου στην Ελλάδα και ανέφερε πως η τελευταία έκθεση του 2022 αποκάλυψε μια ζοφερή εικόνα για το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας.
Τόνισε πως η Ελλάδα βρισκόταν ανάμεσα στους χειρότερους μαθητές της ΕΕ με χαμηλές επιδόσεις στην ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, βλέπαμε πάντα ότι η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των χειρότερων μαθητών, με μάλλον χαμηλές επιδόσεις όσον αφορά την ασφάλεια. Την ασφάλεια που μετράται στον αριθμό των θανατηφόρων δυστυχημάτων σε σχέση με το μήκος του δικτύου και τον αριθμό των επιβατικών χιλιομέτρων».
Δεν έχουμε λάβει ποτέ καμία έκθεση διερεύνησης
Στην ίδια συνέντευξη ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ αναφέρει πως η ΕΕ δεν έχει λάβει ποτέ από την ελληνική πλευρά έκθεση διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων ή δυστυχημάτων.
«Έχουμε διαπιστώσει ένα θέμα με τον εθνικό φορέα διερεύνησης, διότι δεν έχουμε λάβει ποτέ καμία έκθεση διερεύνησης», δήλωσε.
Η Κομισιόν έχει δαπανήσει 700 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα από το 2014 και έχει προγραμματίσει να διαθέσει άλλα 130 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Παράλληλα, η Ελλάδα υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έχει θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων από το 2020 στο τμήμα του δικτύου όπου συνέβη το δυστύχημα, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ.
Η λειτουργία του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αναβλήθηκε για το 2023
«Είναι σίγουρα προβληματικό το γεγονός ότι τα χρήματα δεν δαπανήθηκαν όπως είχε προγραμματιστεί. Και είναι επίσης προβληματικό το γεγονός ότι η λειτουργία του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αναβλήθηκε τώρα για το 2023», τόνισε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Σε ερώτηση του euronews για το αν θα μπορούσε το «ανθρώπινο λάθος» - που πιθανόν οδήγησε στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αφού η επιτροπή εμπειρογνωμόνων διερευνά ακόμα τα αίτια - να είχε αποφευχθεί εάν το αυτόματο σύστημα είχε τεθεί σε εφαρμογή όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ απάντησε: «Δεν γνωρίζουμε ποια ήταν η πραγματική αιτία του ατυχήματος. Αλλά τα συστήματα αυτά υπάρχουν για να μειώνουν τον κίνδυνο του ανθρώπινου λάθους. Και τέτοια συστήματα μειώνουν δραματικά τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους.
Έτσι, αν το σύστημα ήταν σε λειτουργία, η πιθανότητα για ανθρώπινο λάθος θα είχε μειωθεί δραστικά»,
Ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, μαζί με άλλους εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται σήμερα να επισκεφθούν την Αθήνα, προκειμένου να παράσχουν περαιτέρω στήριξη στην Ελλάδα για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων της και τη βελτίωση της ασφάλειάς τους. Όχι όμως και για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, αφού αυτό πρέπει να το ζητήσει η ελληνική πλευρά, σύμφωνα με το euronews.