Κλοπή στο Βρετανικό Μουσείο: Πώς επηρεάζει την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Κλοπή στο Βρετανικό Μουσείο: Πώς επηρεάζει την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images
0

Έχει δρομολογηθεί η ανάκτηση των κλεμμένων αντικειμένων σημείωσε ο George Osborne επικεφαλής των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου, ζητώντας συγγνώμη για το σκάνδαλο.

Πώς επηρεάζει όμως, το σκάνδαλο αυτό με την κλοπή στο Βρετανικό μουσείο την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;

Ο Osborne υπερασπίστηκε το Βρετανικό Μουσείο μετά το σκάνδαλο που οδήγησε σε κατακραυγή από άλλα κράτη, τα οποία έκαναν εκστρατείες για να επιστρέψουν τα τεχνουργήματά τους. Οι εξελίξεις οδήγησαν Έλληνες αξιωματούχους να ανανεώσουν τα αιτήματά τους για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ενώ Νιγηριανοί αξιωματούχοι ζήτησαν επίσης να επιστραφούν οι λεηλατημένοι θησαυροί, σχολιάζει ο Guardian.

Το Βρετανικό μουσείο επιβεβαίωσε ότι μεταξύ των κλεμμένων αντικειμένων ήταν «μικρά κομμάτια» συμπεριλαμβανομένων «χρυσών κοσμημάτων και πολύτιμων λίθων που χρονολογούνται από τον 15ο αιώνα π.Χ. έως τον 19ο αιώνα μ.Χ.».

Το σκάνδαλο έρχεται σε μια ευαίσθητη στιγμή για τον Osborne, ο οποίος προσπαθεί να κανονίσει μια συμφωνία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τις μελλοντικές ρυθμίσεις αναφορικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, σχολιάζουν οι Financial Times.

Σύμφωνα με το σχέδιο του Osborne, τμήματα των Γλυπτών του Παρθενώνα - που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο - θα δανείζονταν στην Αθήνα για μια περίοδο ίσως και 10 ετών, με ελληνικούς θησαυρούς να έρχονται στο Λονδίνο ως «παράπλευρη ανταλλαγή» και να αποτελούν τη βάση για προσωρινές εκθέσεις.

Η Δέσποινα Κουτσούμπα, επικεφαλής του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, υποστήριξε αυτή την εβδομάδα ότι η διαμάχη για τις κλοπές υπογράμμισε την ανάγκη για επιστροφή των αντικειμένων στη χώρα προέλευσής τους.

«Θέλουμε να πούμε στο Βρετανικό Μουσείο ότι δεν μπορούν πλέον να λένε ότι η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά προστατεύεται περισσότερο στο Βρετανικό Μουσείο», είπε στο BBC.

Τι δήλωσε ο George Osborne για την κλοπή στο Βρετανικό μουσείο 

Ο George Osborne παραδέχθηκε ότι μετά τις αποκαλύψεις για κλοπές στο Βρετανικό Μουσείο αλλά και τις χθεσινές παραιτήσεις του διευθυντή και του υποδιευθυντή του, η φήμη του ιδρύματος είχε πληγεί.

Περίπου 2.000 αντικείμενα πιστεύεται ότι λείπουν, σύμφωνα με τον George Osborne. Ο Hartwig Fischer δήλωσε χθες ότι αναλαμβάνει την ευθύνη και παραιτείται για την αποτυχία να ανταποκριθεί σωστά στις προειδοποιήσεις σχετικά με τις ύποπτες κλοπές χιλιάδων αντικειμένων το 2021. Έχει ξεκινήσει έρευνα της αστυνομίας.

Ο Osborne είπε ότι αμφιβάλει ότι έχει γίνει «συγκάλυψη» σχετικά με τις ύποπτες κλοπές, αλλά αναγνωρίζει ότι μια έρευνα μπορεί να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα.

«Δεν πιστεύω ότι υπήρξε σκόπιμη συγκάλυψη, αν και η έρευνα μπορεί να διαπιστώσει ότι συμβαίνει αυτό», είπε. «Υπήρχε, όμως, κάποια πιθανή ομαδική σκέψη στο μουσείο εκείνη την εποχή, στην ηγεσία του μουσείου, που δεν μπορούσε να πιστέψει ότι κάποιος  έκλεβε πράγματα, δεν μπορούσε να πιστέψει ότι ένα μέλος του προσωπικού το έκανε αυτό. Ναι, αυτό είναι πολύ πιθανό, και δεν θα είμαστε το μόνο μουσείο που έχει κάνει λάθος».

Αποδέχθηκε δε, ότι το Βρετανικό μουσείο δεν είχε έναν πλήρη κατάλογο της συλλογής του. «Κάποιος με γνώσεις έχει ένα πλεονέκτημα στην αφαίρεση ορισμένων από αυτά τα αντικείμενα» πρόσθεσε.

Μετά την παραίτηση του Fisher, ο Osborne είπε ότι ο διευθυντής «ενήργησε έντιμα» και ότι «κανείς δεν αμφισβήτησε ποτέ την ακεραιότητά του, την αφοσίωσή του στη δουλειά του ή την αγάπη του για το μουσείο».

Το Βρετανικό μουσείο είπε ότι ο Fisher θα παραιτηθεί με την απόφαση να είναι «σε άμεση ισχύ», αλλά αργότερα διευκρίνισε ότι θα παραιτηθεί μόλις τεθεί σε εφαρμογή μια προσωρινή συμφωνία για την ανάληψη νέας διεύθυνσης. Στη συνέχεια ωστόσο ανακοινώθηκε ότι ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Johnathan Williams συμφώνησε και αυτός να παραιτηθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η ανεξάρτητη έρευνα των ύποπτων κλοπών.

Ερωτηθείς σχετικά με το εάν οι ύποπτες κλοπές - και η ανταπόκριση του Βρετανικού μουσείου σε αυτές- ακυρώνουν το επιχείρημά του ότι τα μουσεία άλλων χωρών δεν μπορούν να τους εμπιστευτούν ότι φροντίζουν σωστά τους θησαυρούς τους, ο Osborne είπε ότι πρόκειται για μια «δήλωση του προφανούς» ότι δηλαδή το σκάνδαλο ήταν καταστροφικό για τη φήμη του Βρετανικού μουσείου.

Πρόσθεσε ωστόσο, ότι πολλά μεγάλα μουσεία είναι «δυνητικά θύματα αυτού του είδους κλοπής. Η ευθύνη μας τώρα είναι να βεβαιωθούμε ότι πραγματικά έχουμε μάθει το μάθημά μας, έτσι ώστε κάτι τέτοιο να είναι πολύ πιο δύσκολο, πολύ λιγότερο πιθανό να συμβεί στο μέλλον», είπε.

Υπερασπίστηκε τη συλλογή αρχαίων αντικειμένων του από όλο τον κόσμο, περιγράφοντας το Βρετανικό μουσείο ως «πηγή μεγάλης εθνικής υπερηφάνειας» παρά το σκάνδαλο. Το μουσείο αντιμετωπίζει εδώ και καιρό επικρίσεις επειδή αρνήθηκε να επιστρέψει λεηλατημένα αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένης της πέτρας της Ροζέτα, των μπρούντζων του Μπενίν και της ασπίδας Gweagal. «Είναι ένα μέρος όπου μπορείς να δεις όλους τους πολιτισμούς μαζί και υπάρχουν πολύ λίγα τέτοια μέρη στον κόσμο.

»Το ότι θα ήταν αδύνατο να συγκεντρωθεί αυτή η συλλογή σήμερα, δεν την καθιστά παράνομη – θα έλεγα ότι την κάνει ανεκτίμητη. Σε μια εποχή όπου πάντα μας υπενθυμίζονται όλα όσα μας χωρίζουν, αυτό είναι ένα μέρος που μας θυμίζει αυτά που έχουμε κοινά».

Με πληροφορίες του Guardian/FT/BBC

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αίγυπτος: Αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι βρήκαν και δεύτερο τάφο του Τούθμωσι Β'

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι βρήκαν και δεύτερο τάφο του Φαραώ Τούθμωσι Β'

Το εύρημα έρχεται λίγες μέρες αφότου ο δρ Πίερς Λίτερλαντ ανακοίνωσε την ανακάλυψη του πρώτου τάφου ενός Φαραώ μετά την αποκάλυψη αυτού του Τουταγχαμών πριν από έναν αιώνα
LIFO NEWSROOM
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM