Πέθανε σε ηλικία 87 ετών η διάσημη Αμερικανίδα συνθέτρια και πιανίστρια της τζαζ, Κάρλα Μπλέι.
Η Κάρλα Μπέι υπηρέτησε την τζαζ μουσική για πάνω από 60 χρόνια και τιμήθηκε για την πρωτοπορία της. Την είδηση του θανάτου της έκανε γνωστή ο σύντροφός και συνεργάτης της Στιβ Σάλοου. Ο θάνατός της επήλθε μετά από επιπλοκές του καρκίνου του εγκεφάλου από τον οποίο έπασχε.
Η Κάρλα Μπέι γνώρισε για πρώτη φορά την τζαζ σε ηλικία 12 ετών, σε μια συναυλία του Λάινελ Χάμπτον. Στα 17 της, έκανε ωτοστόπ σε όλη τη χώρα για να φτάσει στη Νέα Υόρκη, το επίκεντρο της τζαζ σκηνής. Πουλούσε τσιγάρα στο Birdland, όπου κατοικούσε συχνά η ορχήστρα Count Basie. «Ήμουν απλώς εκείνο το κορίτσι από το Όκλαντ με ένα πράσινο φόρεμα που έφτιαξα μόνη μου, έδειχνα εντελώς παράξενο, μη Νεοϋορκέζα, που κρατούσε τσιγάρα» είχε πει κάποτε.
Ο πρώτος μουσικός που πρόσεξε το ταλέντο της ήταν ο πιανίστας Πολ Μπλέι, τον οποίο παντρεύτηκε το 1957. Ήταν εκείνος που την ενθάρρυνε να γράψει μουσική. Στη συνέχεια, ο Τζορτζ Ράσελ της ανέθεσε να γράψει για το σεξτέτο του. Επτά χρόνια μετά τον πρώτο της γάμο, οργάνωσε Jazz Composers Guild, που αποτέλεσε σήμα κατατεθέν για τους πιο δημιουργικούς και νεωτεριστές συνθέτες της Νέας Υόρκης.
Αργότερα, ηγήθηκε της σπουδαίας Jazz Composer΄s Οrchestra, που είχε επιρροή από τη free jazz του Ορνέτ Κόλμαν και παράλληλα ίδρυσε τη δική της δισκογραφική, την JCΟΑ. Η εταιρεία παρήγαγε ηχογραφήσεις των Κλίφορντ Θόρντον, Ντον Τσέρι και Ρόσγουελ Μπαντ, κυρίως όμως το δικό της αριστούργημα, την τζαζ όπερα «Εscalator Οver Τhe Ηill».
Σταθμός στην καριέρα της αποτελεί επίσης η συμμετοχή της στη Liberation Μusic Οrchestra του Τσάρλι Χέιντεν αλλά και τις ηχογραφήσεις που έκανε με τον Στιβ Σάλοου.
Οι συνθέσεις της έχουν ερμηνευτεί από πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες, όπως οι Γκάρι Μπάρτον, Αρτ Φάρμερ και Τζορτζ Ράσελ, μεταξύ άλλων ενώ ηχογραφήθηκαν από άλλους καλλιτέχνες περισσότερες από 80 φορές.
Στη βιογραφία της που εκδόθηκε το 2011 με τίτλο «Carla Bley», η Amy C. Beal περιέγραψε τη μουσική της ως «ελκυστική αλλά αινιγματική, χαρούμενη και πένθιμη, ανόητη και σοβαρή ταυτόχρονα».
Η Μπλέι τιμήθηκε με την υποτροφία Guggenheim το 1972 ενώ το 2015 ανακηρύχθηκε Master Jazz NEA.
«Όταν έκανα περιοδεία για πρώτη φορά στην Ευρώπη με τη δική μου μπάντα, το κοινό μου πετούσε πράγματα – και εννοώ κυρίως φρούτα, αλλά και μπουκάλια», είχε πει το 2015. «Μου άρεσε πολύ. Σε κανέναν άλλον δεν πέταξαν φρούτα. Αυτό είναι τόσο υπέροχο! Οτιδήποτε συνέβαινε και ήταν έξω από τα συνηθισμένα, το εκτιμούσα».
Με πληροφορίες από New York Times